Automobile pe apa

Creat de Litcanu Ionel, August 20, 2016, 01:31:10 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

pelicanul

Principalul avantaj al catamaranului de deplasament este latimea mai mica la linia de plutire pentru fiecare flotor in parte, raportat la deplasament si lungimea ambarcatiunii. Din schita prezentata acest avantaj se cam pierde. O solutie ar fi prelungirea flotoarelor spre prova, acest lucru ajutind si la o mai buna distributie a maselor. In varianta prezentata cred ca ambarcatiunea va fi aprovata datorita greutatii motorului.

Motorul este pe benzina? Asa pare dupa graficele prezentate.

Cred ca ar fi mai avantajoasa folosirea unei transmisii Z drive de barca. Creste mult manevrabilitatea si se rezolva elegant si ridicarea elicei din apa (partial). Orice improvizatie in aceasta zona creste riscul de aparitie a vibratiilor. Bineinteles, depinde si de buget. :)

Topicul despre motoare este aici: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,426.0.html orice contributie este binevenita. :)

Viteza de 40 - 45 km/h mi se pare mult prea optimista... :)

Pentru inscrierea unei barci construite in regie proprie trebuie depus proiectul si obtinuta autorizatia inainte de inceperea lucrarilor de constructie. Departamentul tehnic de la ANR trebuie sa faca apoi niste inspectii in etapele determinante ale constructiei. Sint mai multe discutii aici pe forum despre inmatricularea barcilor.

acig

Din schita prezentata am impresia ca centrul de greutate este mult deasupra centrului de carena;la  2m latime cred ca este instabil, necesitand o lestare a flotoarelor lucru ce ar ingreuna mult constructia ; Sugerez ca transmisia sa fie echipata cu capete de planetre care simplifica mult ansamblul;O solutie pentru imbunatatirea racirii ar fi scufundarea radiatorului  in apa cu masurile corespunzatoare de filtrare bruta a acesteia(ideala ar fi o serpentina dimensionata corespunzator pozitionata sub linia de plutire.);cu radiatorul racitorului de ulei se v-a proceda la fel.
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

cristizz

#32
Buna seara domnule Litcanu,
Dincolo de castigul didactic al initiativei dumneavoastra, pentru care va felicit, ma gandesc la utilitatea unui asemenea proiect.
Eu  as vedea o varianta practica deplasarea autovehicolului propriu de la un tarm la un alt tarm izolat dar suficient de intins incat sa necesite transport auto de pasageri sau marfuri. Pentru asta as avea nevoie de un ponton pe care sa-mi urc autovehicolul, a carui propulsie si directie sa fie asigurate de sistemul motric al autovehicolului.
Propulsia: rotile puntii spate ale BMW calca pe niste tamburi asemanatori cu cei de verificare a franelor la RAR. Acestia sunt conectati cu axe planetare la cizma pontonului (pontonul nu are motor propriu, doar transmisie - oare mai trebuie inmatriculat?)
Directia: rotile fata ale BMW intra in niste profile U de dimensiunea latimei anvelopelor fata care sunt prinse solidar de niste talere (ca cele de verificare a unghiurilor directiei ) si care la randul lor antreneaza trotele care leaga cizma pontonului.
BMW poate fi inlocuit cu duba, microbuz sau chiar un 4x4 cu MRL pe fata.

Litcanu Ionel

Citat din: cristizz din August 22, 2016, 09:18:58 PM
Buna seara domnule Litcanu,
Dincolo de castigul didactic al initiativei dumneavoastra, pentru care va felicit, ma gandesc la utilitatea unui asemenea proiect.
Eu  as vedea o varianta practica deplasarea autovehicolului propriu de la un tarm la un alt tarm izolat dar suficient de intins incat sa necesite transport auto de pasageri sau marfuri. Pentru asta as avea nevoie de un ponton pe care sa-mi urc autovehicolul, a carui propulsie si directie sa fie asigurate de sistemul motric al autovehicolului.
Propulsia: rotile puntii spate ale BMW calca pe niste tamburi asemanatori cu cei de verificare a framelor la RAR. Acestia sunt conectati cu axe planetare la cizma pontonului (pontonul nu are motor propriu, doar transmisie - oare mai trebuie inmatriculat?)
Directia: rotile fata ale BMW intra in niste profile U de dimensiunea latimei anvelopelor fata care sunt prinse solidar de niste talere (ca cele de verificare a unghiurilor directiei ) si care la randul lor antreneaza trotele care leaga cizma pontonului.
BMW poate fi inlocuit cu duba, microbuz sau chiar un 4x4 cu MRL pe fata.

Buna seara si multumim pentru aprecieri. Varianta propusa de Duneavoastra face parte din etapa finala a seriei propuse pentru executie si aprobata de rectoratul UMC.
Pana acolo mai sunt multe de invatat,de format echipa, de experimentat si de studiat.
Universalitatea solutiei comporta o abordare etapizata si solutii sigure,fiabile,verificate in practica.
Nu vreau sa ard etapele ca sa nu provoc o mare brambureala in postari,care au inceput pe teme de alta natura si care vin cu greu pe drumul firesc.
Acceasi gandire a avut-o si un alt Domn ,pe un alt forum,cu care incerc sa ma si intalnesc. 
Eu personal ,am formulate niste puncte de studiu pentru acestasta ultima reduta, si odata cu realizarea etapelor, trebuie sa le bifez ca rezolvate, altfel, finalul devine o utopie.
Oricum locul lor de discutie nu este aici, poate prin deschiderea de subiect separat.
Observ graba cu care posteaza, si lecturarea superficiala. Am cerut o solutie de procurare ax elica si nu cred sa fii bagat cineva de seama.
poate fac eu ceva gresit si nu ami dau seama. Oricum am retinut ideea care este comuna , si care nu pare usor realizabila.
Tinem legatura, cu stima! Litcanu

kmbh69

Citat din: cristizz din August 22, 2016, 09:18:58 PM
Buna seara domnule Litcanu,
Dincolo de castigul didactic al initiativei dumneavoastra, pentru care va felicit, ma gandesc la utilitatea unui asemenea proiect.
Eu  as vedea o varianta practica deplasarea autovehicolului propriu de la un tarm la un alt tarm izolat dar suficient de intins incat sa necesite transport auto de pasageri sau marfuri. Pentru asta as avea nevoie de un ponton pe care sa-mi urc autovehicolul, a carui propulsie si directie sa fie asigurate de sistemul motric al autovehicolului.
Propulsia: rotile puntii spate ale BMW calca pe niste tamburi asemanatori cu cei de verificare a framelor la RAR. Acestia sunt conectati cu axe planetare la cizma pontonului (pontonul nu are motor propriu, doar transmisie - oare mai trebuie inmatriculat?)
Directia: rotile fata ale BMW intra in niste profile U de dimensiunea latimei anvelopelor fata care sunt prinse solidar de niste talere (ca cele de verificare a unghiurilor directiei ) si care la randul lor antreneaza trotele care leaga cizma pontonului.
BMW poate fi inlocuit cu duba, microbuz sau chiar un 4x4 cu MRL pe fata.
Cred că se complică deja lucrurile. Un asemenea ponton ar funcționa doar pentru mașinile cu tracțiune pe spate. Ca să fie adaptabil și la tracțiune pe față e mai dificil. Un alt aspect e ecartamentul diferit de la o mașină la alta și distanța diferită dintre axele față și spate (adică tamburii aceia care preiau forța roților trebuie să fie reglabili ca așezare de la un model de mașină la un alt model de mașină, deci apar și angrenaje suplimentare care iar complică construcția).

kmbh69

Citat din: Litcanu Ionel din August 22, 2016, 03:51:47 PM
cred ca reusesc pana la urma sa postez si schite
De ce e mai bună varianta cu cizmă ? De ce nu e posibil ca din ieșirea cutiei de viteză să coboare direct un ax cu elice (cu articulațiile cardanice necesare în față, dar apoi ca simplu ax al elicei) ? E deja prea oblic ? La prima vedere mi se pare o soluție mai simplă (bănuiesc că or fi alte detalii sau aspecte pe care nu le văd în acest moment). Magazinele de diferite piese pentru bărci (vetus în Olanda, svb sau bukh-bremen în Germania) vând diferite subansamble, inclusiv ax din motor până la elice, de diferite lungimi, inclusiv cuplaje elastice care mai compensează diferențele de unghiuri la montare.

Litcanu Ionel

Citat din: kmbh69 din August 23, 2016, 01:28:17 AM
De ce e mai bună varianta cu cizmă ? De ce nu e posibil ca din ieșirea cutiei de viteză să coboare direct un ax cu elice (cu articulațiile cardanice necesare în față, dar apoi ca simplu ax al elicei) ? E deja prea oblic ? La prima vedere mi se pare o soluție mai simplă (bănuiesc că or fi alte detalii sau aspecte pe care nu le văd în acest moment). Magazinele de diferite piese pentru bărci (vetus în Olanda, svb sau bukh-bremen în Germania) vând diferite subansamble, inclusiv ax din motor până la elice, de diferite lungimi, inclusiv cuplaje elastice care mai compensează diferențele de unghiuri la montare.

Am zis ca nu este buna varianta cu cizma.
Varianta corecta: ax elica antrenat de cardan inclinat. Dar am intrebat unde gasesc un ax de elica (de cizma ) pentru ca acesta , va fi modificat.
Nu folosesc cizma ci doar axul,fara pinioane, cu bucse pentru solicitari radiale si rulmenti pentru impingere.
Cine are un ax printre piese din dezmembrari? diametru aprox 24mm caneluri 13 sau 15?

blue marlin

Stimate D-le Litcanu,
"rasfoind" topicul dumneavoastra am remarcat un interes crescut pentru partea mecanica si o ignorare aproape totala a partii hidrodimanice, partea de "barca".

La o prima privire asupra schitei proiectului sar in ochi 2 lucruri:
1. Forma pupei (partea imersa) - cu oglinga inclinata spre prova este foarte departe de o forma care sa ajute "barca" sa intre in glisare si care nici in deplasament nu prezinta nici un avantaj. Yachturile au o astfel de pupa din motive estetice dar doar pe partea de bord liber.
2. Bordul liber foarte mic - chiar si pe lacuri mici daca ai iesit de sub malul de sub vant ai valuri de cateva zeci de cm. Combinate cu aprovarea accentuata, datorata dispunerii maselor la bord, va determina un comportament tip submarin.

Aceste aspecte ale proiectului si raportul mare masa proprie / masa utila ma fac sa ma intreb daca nu va fi doar o alta ciudatene (sau curiozitate) ca si Dacia cu zbaturi, ceva suficient de interesant ca sa iti faci poze pt FB dar extrem de ineficient pt a fi folosit la orice aplicatie. Consider ineficient sa folosesti o "ambarcatiune" de 1.5t si 100Hp pentru a transporta 4 persoane cu 20Km/h comparand-o cu o barca clasica care face alelasi lucru cantarind sub 200kg si folosind un motor de 10Hp.

Initiativa de a implica tinerii in ceva practic si constructiv mi se pare laudabila dar mi se pare important ca in urma activitatii sa rezulte o inovatie reala sau ceva util si nu doar ceva diferit de ce s-a facut pana acum.

Sper ca nu v-am suparat cu opiniile mele, intentia mea nu este de a va combate ideea; am vrut doar sa va expun si alte aspecte ale proiectului dumneavoastra, vazute prin prisma experientei si cunostintelor mele.
Nothing is impossible...

Litcanu Ionel

Citat din: blue marlin din August 23, 2016, 02:31:02 PM
Sper ca nu v-am suparat cu opiniile mele, intentia mea nu este de a va combate ideea; am vrut doar sa va expun si alte aspecte ale proiectului dumneavoastra, vazute prin prisma experientei si cunostintelor mele.

Nu m-ati suparat,ba chiar sunt "fan" batalii pe subiecte tehnice.
Doresc sa va aduc aminte ca Dacia cu zbaturi a fost executata la Universitatea Ovidiu din Constanta,iar cea de a doua
Dacie , cu elice a fost executata la Universitatea Maritima Constanta,(gasiti filme pe You tube),au fost experimente care au lasat in
urma "experienta", si, la a treia incercare, dorim sa trecem la un nivel superior, cu o grija mai mare la design,poluare,functionalitate.
Aveti dreptate, observatile sunt corecte,dar schita este prima propunere si nu cea finala, la care se lucreaza.
Acum se fac calculele necesare,si se iau in considerare, mult mai multe aspecte decat cele semnalate pana acum pe forum.
Pana la executia propriuzisa,mai asteptam propuneri, pareri, opinii ,de care se va tine seama.
In legatura cu bordul liber (si nu cu asieta) este o dorinta personala,care, pana la urma va fi o "cota" de compromis.
Vizual ea trebuie sa stea la rasul apei,chiar daca 10-20 cm de valuri vor mai spala bordurile si dedesuptul,(care va fi protejat).
Automobilele sunt oricum protejate de apa ,dupa cum am vazut ca incearca multi sa pluteasca pe strazile inundate sau la spalatorie.
Si acesta va fi tot un experiment scoala pentru tineri, care va duce "cunoasterea" mai departe.
Pot sa afirm ca vor fi folosite multe solutii complet noi,moderne,surprinzatoare chiar.
Brancusi avea o vorba:"sa-ti doresti sa ajungi departe e ceva,dar a ajunge acolo,e cu totul altceva",si muncim pentru asta.....

Cu stima

Vali

Sa nu credeti ca m-am retras cumva din discutie :). Am o perioada foarte incarcata, si am mult de scris la acest topic, asa ca acum redactez incet-incet, inainte de a posta. Singura chestie care mi se pare "nebuloasa" este aplicabilitatea practica, dar cred ca macar didactic va fi un castig.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Litcanu Ionel

Citat din: Vali din August 24, 2016, 06:44:35 AM
Singura chestie care mi se pare "nebuloasa" este aplicabilitatea practica, dar cred ca macar didactic va fi un castig.

"Nebuloasa" consta in faptul ca universitatile nu fac cercetari pentru o aplicatie practica,imediata.
Va fi al treilea prototip in Romania si toate ambarcatiunile construite sau care, se vor mai construi, vor fi diferite, cu solutii tehnice diferite, principii diferite,idei diferite.
In urma acestei activitati didactice, raman studii,masuratori,tabele si grafice,exemple de aplicatii si idei generatoare de noi inventii si inovatii, pentru cei care au nevoie de
o solutie intr-o aplicatie personalizata.
Am cunoscut pasionati care neavand o solutie pentru tema ce o aveau de rezolvat,au facut incercari ce le-au umplut atelierul cu dispozitive si piese rebut,rezultatul costisitor.
Sau solutiile aplicate nu au fost "the best" ci "de compromis". Sunt multe de spus dar idea este ca "aplicabilitatea practica" este generarea de progres .
Asa au aparut corpurile Swath, folosirea pernei de aer pentru partea de opera vie in imersie, propulsia cu pale verticale,propulsia vortex si multe altele.
Si nu in ultimul rand, atractia magnetica pe care jucariile mari , masinile, o exercita asupra tinerilor, magnetism curat.
Diferenta intre copii si adulti este dimensiunea jucariilor.

sebba

Si prețul lor... :D

Sent from my Mi-4c using Tapatalk

Simulatoare Teste ANR - http://anr.end.ro

Vali

Am sa incerc sa fiu cat se poate de concis si "la subiect".

As imparti acest proiect in 3 parti principale, fiecare fiind divizata la randul ei in subcapitole.

1. Partea de legislatie, birocratie etc
2. Partea tehnica, cea mai stufoasa
3. Partea de aplicabilitate practica

1. E vorba in primul rand de o constructie de amatori, ambarcatiunea rezultata fiind destul de neconventionala. Experienta mea ca si constructor amator in relatia cu ANR imi spune ca va fi mult de lupta cu obtuzitatea si ideile preconcepute ale inspectorilor tehnici.

Totusi, e posibil sa se mai fi schimbat treaba in ultimul timp. Spun asta deoarece odata cu OUG 74/2006 nu am mai avut tangente cu inmatricularea ca amator. Inclusiv pe partea de cercetare nu am prea multe tangente cu ANR, fiind vorba strict de cercetare in hidrodinamica si structuri.

Pe de alta parte, stiu din anumite discutii cu personalul de acolo ca exista o anume deschidere fata de proiectele care vin din mediul academic. Asa ca se merita de demarat ceva discutii cu cei in tema. La noi nu a fost cazul, si sper nici sa nu fie :). Asta deoarece proiectele noastre sunt orientate dupa cum spuneam spre eficienta, ecologie, traditie, fiind vorba de propulsie eoliana, electrica sau termica la puteri mici si regim de deplasament sau cel mult tranzitie.

Despre inmatriculare etc: exista in vechea HG 2195/2004 o prevedere care excepta de la normativele ISO printre altele si ambarcatiunile experimentale. Aceasta prevedere e continuta si in noua hotarare, prin care s-a adoptat si la noi in tara noua directiva UE referitoare la ambarcatiunile production: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1858.msg32737.html#msg32737

Culmea e ca pana acum 4 ani legea a fost foarte permisiva, in sensul ca ambarcatiunile carora nu li se aplicau regulile privind introducerea pe piata conform HG 2195, inclusiv cele experimentale, nu se inmatriculau si nici nu se inregistrau. Era vorba de art. 51 <4> din vechea OUG 74/2006.
Din pacate, aceasta portita a fost eliminata de Ordonanta 19/2012, asa ca in prezent orice ambarcatiune cu motorizare mai mare de 15 kw sau cu lungime peste 7 metri trebuie sa treaca prin toata tevatura aferenta inmatricularii.

Spuneam mai sus ca inclusiv in prezent ambarcatiunile experimentale sunt exceptate de la ISO. Asta nu e neaparat un avantaj, deoarece inspectorii tehnici au invatat deja bine ISO, iar alte normative sunt ori depasite si inaplicabile la multicoci (exemplu - vechile norme RNR), ori mult prea stufoase si restrictive, daca e vorba de societati de clasificare. Asa ca imho solutia ramane tot ISO.

Necazul e ca e vorba de catamaran, si acum cativa ani standardul ISO pentru esantionaj la multicoci a fost retras din motiv de "rateuri" la structura de legatura dintre corpuri. Au fost ceva belele in urma carora la nivel de UE s-a hotarat renuntarea la acel ISO, asa ca in prezent exista o singura sursa de normative privind esantionajul la multicoci (doar catamarane), anume Bureau Veritas. Am obtinut cu greu aceasta informatie, avand de terminat un proiect complet de catamaran, si dupa multe nopti de "sapat" pe net am gasit aceasta informatie pe forumul boatdesign.net.

Momentan doar atat din partea mea despre partea de birocratie si legislatie, dar discutia ramane deschisa.
Parerea mea e ca e prima tema concreta de dezbatut, inainte de orice discutie tehnica sau de aplicabilitate practica. In caz contrar am fi in situatia unui pasionat cu care am povestit la topicul acesta: http://www.barcaholic.ro/showthread.php?t=5628&p=69422#post69422

Mai ales ca toata treaba vine pe filiera academica, e chiar indicat sa se ia legatura cu ANR. Posibil sa cam ridice din sprancene cei de acolo, dar daca tot s-au construit deja asemenea ambarcatiuni, nu vad de ce nu s-ar putea omologa si inmatricula in continuare.

Pana la urma cea mai importanta calitate a ambarcatiunii de care povestim aici trebuie sa fie siguranta pe apa, ceea ce elimina din start amatorismul. Cum spunea si venerabilul Radu Theodoru, e o mare diferenta intre amator si amatorism.

D-le Litcanu, cred ca o idee buna ar fi, bineinteles daca e posibil, sa-l invitam si pe dl. Victor Hreniuc sa se alature discutiei pe forum. Ar fi un castig pentru toata lumea cred, inclusiv pentru dumnealui.
Pe de alta parte, desi nu mai sunt chiar tanar, sincer m-as baga la inscrierea de la facultate privind acest proiect. Necazul e ca stau foarte prost cu timpul, asa ca macar o perioada contributiile mele vor fi exclusiv pe forum.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Deci, ca sa sistematizam putin la partea de legislatie:

1. Pana in 2012 nu era obligatorie inmatricularea ambarcatiunilor experimentale
2. Dupa OG 19/2012 orice ambarcatiune peste 7 metri sau cu motor peste 15 kw trebuie inmatriculata
3. Fiind vorba de o ambarcatiune in regie proprie, trebuie urmati pasii mentionati in OM 1079/2014
4. Asta inseamna documentatie tehnica, autorizarea, supravegherea si receptia constructiei de catre ANR, cu plata taxelor corespunzatoare
5. Documentatia tehnica trebuie sa contina minim calculele de stabilitate, flotabilitate (bord liber), esantionaj (dimensionarea structurii) si motorizare maxima instalata in conditii de siguranta la giratie
6. Desi conform noii directive UE la regie proprie nu e obligatoriu de intocmit documentatia conform ISO, practic solutia este ISO, fiind regulile uzuale si folosite deja la ambarcatiunile de serie.
7. Pe parte de esantionaj de multicoci, singurele reguli valide, accesibile pentru regie proprie sunt cele de la Bureau Veritas.

Ce urmeaza de facut: o discutie cu cineva de la ANR despre aceste aspecte, ca sa stiti cum stati. Dupa lamurirea acestui aspect, urmeaza sa detaliem tot ce inseamna solutii tehnice, dpdv hidrostatic, hidrodinamic, calcul de mase, rezistenta la inaintare, seakeeping, esantionaj, propulsie etc etc.

Asa ca asteptam un raspuns de la dvs dpdv al solutiei de inmatriculare, dupa care abia atunci eu cel putin voi intra in chestiunile tehnice.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

mariusm piesenoi111

Citat din: cristizz din August 22, 2016, 09:18:58 PM
Buna seara domnule Litcanu,
Dincolo de castigul didactic al initiativei dumneavoastra, pentru care va felicit, ma gandesc la utilitatea unui asemenea proiect.
Eu  as vedea o varianta practica deplasarea autovehicolului propriu de la un tarm la un alt tarm izolat dar suficient de intins incat sa necesite transport auto de pasageri sau marfuri. Pentru asta as avea nevoie de un ponton pe care sa-mi urc autovehicolul, a carui propulsie si directie sa fie asigurate de sistemul motric al autovehicolului.
Propulsia: rotile puntii spate ale BMW calca pe niste tamburi asemanatori cu cei de verificare a franelor la RAR. Acestia sunt conectati cu axe planetare la cizma pontonului (pontonul nu are motor propriu, doar transmisie - oare mai trebuie inmatriculat?)
Directia: rotile fata ale BMW intra in niste profile U de dimensiunea latimei anvelopelor fata care sunt prinse solidar de niste talere (ca cele de verificare a unghiurilor directiei ) si care la randul lor antreneaza trotele care leaga cizma pontonului.
BMW poate fi inlocuit cu duba, microbuz sau chiar un 4x4 cu MRL pe fata.
Salutare domnilor,
Am impresia ca se trece mult prea usor peste aceasta idee pe care eu o gasesc genial cu adevarat.
Oare exista pe vreundeva realizat ceva similar?