constructia unui catamaran cu vele

Creat de iris, Decembrie 04, 2016, 08:51:41 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

drmarius

Vali, doar de curiozitate intreb. In cazul in care exista aer sub fibra intr un unghi drept cum se vede in poza, filetul (concav) pe aplica si peste zonele cu aer sau mai intai se elimina fibra ridicata ca prinderea filetului in zona respectiva sa fie directa cu placajul.?  Am testat: filet direct pe placaj (plop)  si dupa am  supus pe zona respectiva forte, 100% placajul si prinderea raman intacte si cedeaza pe alte zona sau cedeaza lipitura dintre straturile placajului. In cazul in care filetul se pune peste fibra si se face o prindere mecanica, comportamentul la forte este acelasi?

Vali

Sincer, eu as poliza pana la placaj zona aceea cu bule de aer. Asta ca sa faca filetul priza bine, sa nu ramana zone cu aer. Nu e nevoie (si nici nu e recomandat pentru sanatate :) ) sa se polizeze toata biaxiala, ci doar muchia aceea cu bule de aer in ea.

Nu cred ca e nevoie de polizat deci pana la placaj curat, fiindca epoxidica se lipeste excelent si pe fibra, ca si pe placaj. Trebuie totusi lasata neteda zona, pentru un bun contact cu noua banda biaxiala.

Motivul pentru care e necesar filetul si acolo este ca biaxiala, fiind o fibra structurala, distribuie mult mai bine eforturile atunci cand are o raza minima de curbura. Zona aia e foarte solicitata la catamaran in caz de val diagonal, adica atunci cand barca e suspendata intre 2 valuri, cu prova pe unul si pupa pe celalalt.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

iris

#212
Am verificat,nu sunt bule de aer,e cum a batut lumina si nu apucasem sa dau primul strat de rasina.
   Am lucrat asa:
-am dat un strat de rasina ca amorsa
-am facut filet in zona de imbinare,pe care am incercat sa-l rotunjesc cu o minge de pingpong,n-a mers,asa ca l-am rotunjit cu o lingura de inox
-am pus 2 straturi de fibra biaxiala cu latimea de 250mm-nici nu stiam ca exista,Vali mi-a spus-astfel:primul strat 150mm urcat pe corp,100mm pe fund si invers-150mm pe fund si 100 mm pe corp.
-am rasinat cu pensula pesate fibra si am apasat cu o lingura sa iasa aerul.
    Asta a fost inainte sa imbrac toata barca in fibra(stadiul in care e acum).In operatia asta,am lucrat asa:
  -am imbracat cu fibra partea exterioara a corpului plecand de la copastie in sus pana unde s-a terminat panza,sus pe chila(barca e cu fundul in sus)
   -am imbracat chila si partea interioara cu o fibra ,pornind de WL,peste chila si terminand pe podea,unde s-a terminat ea-fibra a avut latime de 1250mm-
   -peste fund am pus o folie,care s-a urcat cate 150mm pe corpurile interioare.
   -aceasta folie am prelungit-o si peste BHD 6.

   Am facut poze mai detaliate
   

iris

Bineinteles ca modul de lucru mi l-a spus Vali,ii multumesc inca odata foarte mult.

  Tot Vali mi-a spus cum sa pun motorul,am inteles,dar nu cred ca il pot folosi fara volan pentru ca am cabina in spate,nu ajung la maner.
   In plus,barca e construita cu echipajul stand la jumatate,uite ce zice Dl.Woods:
          the center cockpit keeps the crew's weight out of the ends and
   
   

Vali

@iris: stai linistit ca ai lucrat bine, important e ca a fost vorba de o reflexie a luminii si nu de bule de aer.

Eu in locul tau as fi filetat si partea oblica (din prova) a bridgedeck-ului, dar fiind barca de ape interioare, nu ai eforturi asa crancene incat sa-ti fie teama ca se rupe barca. Deci poti s-o lasi asa, fara sa mai faci vreun filet in zona aia oblica.

La multicocile de larg conectarea dintre corpuri este critica, acolo se intampla cel mai des avarii structurale, daca nu e bine realizata imbinarea respectiva. Din cauza asta au si avut in trecut multicocile o reputatie proasta intre navigatori, fiindca deseori se rupeau barcile pe mare, din cauza lucrului superficial la imbinarile critice.

Despre motor, daca ai velier, il vei guverna direct din cele 2 carme, si nu din volan. Motorul va ramane in pozitie fixa, si ai nevoie doar de acces ca sa-l pornesti manual. Daca pornirea e electrica, (Yamaha High Thrust 9,9), nu mai ai nevoie de acces pentru pornire, dar nu uita ca tot ai nevoie sa umbli la motor, cand il basculezi la mal sau il cureti de vegetatie etc. Deci ai nevoie de o solutie de montare a motorului care sa-ti permita accesul neconditionat la el, si cel mai bine vorbesti cu designerul.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

iris

Vali,mai ales la imbinarea oblica am avut grija.Woods ma obliga sa fac overlap si la interior,dupa ce intorc barca cu chila in jos;si nu numai acolo.Comunic  cu proiectantul,uite ce zice:
  Thank you for the photos - you are certainly working fast and well!

   Catamaranul o sa fie construit bine,am avut grija sa ma feresc de ce ai zis-bule de aer,sa folosesc rasina cu rumegus,l-am bibilit,si lucrez cu mare drag la el.
     
     Maine il slefuiesc usor si-i mai dau un strat de rasina-ultimul.
   Sapt viitoare il pregatesc de vopsire si il vopsesc.


   
 

bogdanminitehnicus

poti sa-mi faci o poza la o bucata de tesatura bidirectionala curata, n-am mai vazut asa ceva :)?

iris

Bineinteles.
  Iti si trimit o bucata,daca vrei,da-mi adresa postala pe PM.
     Vali mi-a atras atentia,proiectantul barcii a zis clar
       overlap with biaxial 400-eu nu aveam decat coada de randunica.Ma gandem ca tot aia e.
    Dupa un telefon cu Vali(profesor,nu se rezuma sa iti spuna ce sa faci,iti spune si de ce)  am inteles ca imi trebuie biaxial.Am gasit de 300,am pus doua.

bogdanminitehnicus

o poza e suficient, momentan eu folosesc stratimat, pentru zonele mele curbe e cel mai bun (parerea mea)

iris

pun poze cu cele doua tipuri de fibra.

Vali

Pentru toata lumea interesata de tipurile de fibra de sticla de mai sus (si nu numai):

1. "Coada de randunica" (denumirea in engleza - "cloth") e o tesatura decorativa, care dupa aplicare ramane foarte putin proeminenta, deci foarte usor de netezit si finisat:



Se foloseste cand dorim o suprafata cat mai fina, sau cand avem de acoperit lemn, care va ramane vizibil - natur.
Nu are rol structural, decat cel mult la barci mici si usoare, rolul ei principal fiind etanseizarea corpului din lemn si protectia la uzura si abraziune.

2. "Biaxiala" ("biaxial" in engleza) este o fibra structurala, cu o rezistenta foarte mare la intindere. Asta din cauza ca nu e facuta prin impletire (ca la cloth sau woven roving), ci prin suprapunerea si coaserea a 2 covoare de fibre rectilinii, directia fibrelor din cele 2 covoare fiind perpendiculara:



Din cauza ca fibrele nu sunt impletite, biaxiala nu se intinde ca woven roving-ul sau cloth-ul, ci ramane foarte rigida.
Se foloseste la zone foarte solicitate, avand grija sa asezam biaxiala cu directia fibrelor pe directia solicitarilor maxime.
Exista fibre biaxiale cu orientare 0 - 90 de grade, sau 45 - 45 de grade (in diagonala). Exista de asemenea mai multe tipuri de tesaturi axiale, in functie de numarul de covoare (straturi): unidirectionala, biaxiala, triaxiala, cvadriaxiala etc, fiecare folosindu-se in functie de solicitarile la care trebuie sa faca fata.

3. Tesatura "normala" de fibra (woven roving in engleza) este o tesatura mai grosiera, fiind folosita cel mai des la laminarile in poliester, alternata cu stratimat. Asigura calitati mecanice bune laminatului, e relativ ieftina, si se poate folosi cu succes si cu epoxidica:



Aceste tipuri de alcatuire a fibrelor de sticla (tesere sau coasere de covoare) sunt folosite si la fabricarea celorlalte tesaturi folosite in industria compozita - carbon, kevlar, aramide, Xynole etc. Deci fiecare tip are destinatia lui, si nu e bine de incurcat de exemplu woven roving cu fibrele axiale cand e vorba de zone supuse la eforturi mari.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

iris


iris

Am dat ultimul strat de epoxy,il las  3 zile sa polimerizeze bine,apoi il vopsesc.
   pun poze:

Alex1958

Salut!
Am vazut zilele trecute pe Dunarea Veche -a doua bucla a M-ului - un domn (in jur de 60+) care avea un catamaran cu motor. Mi-a povestit ca e din Neamt si si-a facut barca singur acum vreo 3 ani.
Barca avea o cabina spatioasa si in spatiu generos de pescuit. In stationare barca arata super si era foarte stabila, dar in deplasare se apupa la vreo 10-15 gd. Poate din incarcarea excesiva pe spate. Tine barca in Murighiol.
Oricum e o barca interesanta! Nu era din comunitatea Cap Compas ci un autodidact.
Nemtenii nostrii il cunosc?

iris

#224
La sfarsitul saptamanii,vopsesc catamaranul.Deasupra de WL ii dau cu vopsea poliuretanica,dupa filer.
  Partea de jos,care sta in apa,as da-o cu antivegetativa.

   Rugaminte la colegi:de unde as putea cumpara vopsea antivegetativa?

    Multumesc anticipat pentru raspuns.