Sugestii pentru o barca potrivita in Delta...

Creat de Robby, Iunie 30, 2011, 10:55:34 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Robby

Salutare tuturor!

Cred ca multi ar fi interesati de ceva informatii (in primul rand eu  :) ) privind un model de barca in bugetul de aprox.5000 Euro, potrivit unor plimbari pe canalele din Delta cu cat mai multe persoane, stabila, pretabila insa si la partide de pescuit de unu singur, sa intre usor pe canale inguste si cu apa mica, motorizata cu max.20 CP (ptr. a evita acte complicate), .....cam multe  :)
Eu as propune modelul Laguna 480 de la Plasma, mai lat decat cel da la Spat,deci mai incapator si mai stabil,merge usor si la vasle cand nu sunt bani de benzina  ;D .....interesanta e si varianta laguna 565,insa echipata cu tot necesarul si cu motor cu  tot cam sare de 5000 E,insa are o capacitate de peste1100 de Kg...acum nu stiu cum s-ar comporta la capacitatea maxima cu un motor de 20 CP ..ar face fata oare?
Mai sunt si modelele Lotca 17,18 cv de la Brates sau am vazut ca le fac si la Brasov.....poate mai vin si altii cu ceva informatii....

Vali

Salutare, si cu scuzele de rigoare, am sa aman putin raspunsul pentru mai pe seara, fiindca subiectul e vast, si imi ia timp sa redactez un raspuns mai amplu, iar acum sunt calare pe barci :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ss


Vali

Salut din nou, si inainte de a lua la rand oferta actuala de barci destinate Dunarii si Deltei, ar trebui sa facem un mic rezumat al cerintelor de baza la o asemenea barca.
Subiectul nostru a fost o tema repetata des in discutiile pe diferite forumuri, Barcaholic sau diverse forumuri de pescari, si in lipsa datelor concrete si testelor comparative, de-a lungul timpului concluziile s-au diluat intr-o multitudine de topicuri rasfirate. La un moment dat, pe pescuitul.ro un grup de forumisti a alcatuit un fel de top al barcilor mai accesibile, din punct de vedere strict pescaresc, si descriind intuitiv si subiectiv comportamentul nautic, ceea ce a fost un lucru bun atunci. Intre timp, si nevoile si oferta au evoluat, asa ca ar trebui reluata discutia, incluzand si barci mai pretentioase.
Daca bugetul alocat este de maxim 5000 E, aici bineinteles trebuie sa cuprindem barca, motorul, accesoriile, peridocul etc. Despre barci, oferta actuala e destul de larga, insa nu acopera toate nevoile pietei.

Cerintele de baza la o barca pentru Dunare si Delta in opinia mea sunt urmatoarele:

1. constructie simpla, solida, suferitoare, usor de exploatat si intretinut in conditiile dure din Delta (sa poata fi trasa oricand pe uscat, sa se poata spala usor de noroi, mizerie, sa se lanseze sau sa se urce pe peridoc cat mai usor). Mai ales zona fundului trebuie sa fie cat mai solida, fiindca aici solicitarile sunt intense (imbarcare-debarcare de oameni si bagaje, frecare la tragerea pe uscat, socuri dese la navigatia pe valuri). Toate aceste cerinte trebuie satisfacute fara a se supradimensiona si ingreuna inutil constructia.

2. comportament nautic cat mai bun la conditii foarte variate de exploatare: atat pe canale, unde apa e linistita, cat si mai ales pe Dunare sau marile lacuri, unde se pot intalni valuri mari, de la vant sau de la siajul altor barci, mai ales ca e plin de inconstienti care merg ca la raliu. Nu putem fi siguri ca vom naviga exclusiv pe canale in interiorul Deltei, asa ca barca trebuie sa se comporte bine la toate solicitarile.

3. exploatare economica, adica posibilitatea de propulsie cu motoare mai mici, la o capacitate de transport cat mai mare. Mai ales ca de anul asta s-au interzis in interiorul Deltei motorizarile mai mari de 15 KW (20,38 CP), si mai ales ca tot ce depaseste 20 de cai trebuie inmatriculat, deci cheltuieli suplimentare nejustificate.

4. confort si siguranta in navigatie, deci o forma a corpului care sa permita:
a) comportamentul bun la valuri - zona prova ascutita cu V-ul fundului pronuntat, bord liber suficient de inalt pentru a feri ocupantii de stropire, dar nu exagerat, pentru ca barca sa nu devina prea "vantoasa", iar racordarea fundului cu bordajul lateral sa fie progresiva, pentru a se prelua usor valurile din lateral, fara ca echipajul sa faca baie continuu.
b) stabilitate buna in mars dar si in stationare, mai ales ca lumea nefamiliarizata cu barcile reactioneaza instinctiv si negativ la miscarile prea bruste sau prea ample. Stabilitatea nu trebuie sa fie totusi nici excesiva, fiindca astfel se pierde din comportamentul bun la valuri.
c) manevrabilitate optima si regim cat mai bun de mars, indiferent de gradul de incarcare al barcii. Cu alte cuvinte, la orice incarcare a barcii, chiar daca se pierde din viteza, calitatile de mars sa fie aceleasi - asieta (inclinarea longitudinala a barcii), randament bun al propulsiei, glisare usoara, manevrare usoara, stabilitate buna.

5. Versatilitate in exploatare, adica amenajari interioare (banchete, spatii de depozitare, post de conducere etc) cat mai flexibile si chiar customizabile si modulabile in functie de utilizare. Eu de exemplu imi doresc la o asemenea barca si o cabina mica, eventual demontabila, unde sa poata dormi 1-2 oameni sau sa se adaposteasca la vreme rea, si unde sa se depoziteze bagajele pentru a se feri de umezeala, iar pentru vreme insorita sau caniculara, o copertina demontabila.

6. Nu in ultimul rand, un design cat mai placut, care sa bucure ochiul, pastrand in acelasi timp calitatile de navigatie si confort, si un pret corect, care sa reflecte ceea ce ofera barca, fara sa se sara calul cum fac destui producatori.

La aceste criterii pe care le-am scris aici din experienta proprie, haideti sa mai adaugam ceea ce credeti ca mie mi-a scapat :). Urmeaza sa luam toate ofertele la rand, si sa le cantarim prin prisma cerintelor noastre. Sa nu uitam totusi ca proba cea mai importanta si hotaratoare ramane proba de navigatie cu barca respectiva, care determina senzatia subiectiva a cumparatorului potential. Asa ca va invit sa luam la rand barcile de pe piata, si sa le disecam dupa cerintele noastre. Eu am sa enumar in continuare producatorii mai cunoscuti in zona mea (fara vreo intentie de ierarhizare), dupa care poate adaugati si voi alti producatori, si le luam creatiile la rand dupa cum doriti:

-SCCA Bratesul Galati
-Aeromar Plast Brasov
-Spat Galati
-Plasma Galati
-Cirus Plast Constanta
-Romcraft Moreni
-Naval Service Galati
-Dima si fiii Galati
-Black Sea Tulcea
-SC Ivanov Tulcea
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

dan dragos

salutare.
am adaugat eu un excel cu caracteristicile si preturile unor ambarcatiuni aflate in portofoliul constructorilor enumerati de tine. au si alte modele dar astea am crezut eu ca se potrivesc pentru ce am eu nevoie

urmatoarele barci sunt cele cu care am mers (si f. putin condus), in ordinea preferintelor:
- romcraft 510 (stabilitate, capacitate mare de incarcare, viteza) merge binisor si cu 20
- blacksea 500 (stabilitate, viteza, usoara-am trecut peste plaur si dig) merge bine si cu 15 cp
- laguna 535 (stabilitate, capacitate mare de incarcare, viteza) la asta ii trebuie minim 20
- bratesul 18 crv (capacitate mare de incarcare, dai 4 persoane la stiuca dar te legeni cam mult). cu motor de 15cp am facut de la crisan la sulina plaja putin peste o ora.
- laguna 480 (stabila, usoara, daca o incarci esti cam aproape de apa)
nu stiu cat de rezistente in timp sunt acestea.

asteptam proprietarii sa isi laude barcile ;)

ss

Din cele enumerate, eu votez pentru Romcraft, prietenii stiu de ce, dar altfel, aici avem doar un anume gen de barci. In alte clase, la alte pretentii, as adauga Forwardul, ca "best allrounder" si Merry Fisher 625 "best toy for a big boy". Iarasi, niste barci care ma impresioneaza prin robustete sunt Shetlandurile, se vede ca englezii sunt marinari de secole... :)

dan dragos

mery fisher  8) si eu as vrea sau de ce nu si un quicksilver si un jeep sa o trag dupa mine si milioane sa le tin intr-o marina . La banii astia mai gasesc sa cumpar teren sau casa in delta si il platesc pe nea gica cu lotca sa ma duca unde vreau sau ma duc la pensiuni de 4-5 nuferi,cu 50 eur pe zi si 200 ron ora de mars, ca de abia asteapta sa imi arate ei delta. Sunt niste barci superbe dar nu as lua asa ceva decat daca as avea si vre-o vila in delta sau pe litoral.
forward-ul si shetland-ul (mai ales ca in asta poti sa dormi) cred ca sunt ok pentru pescuit si plimbari prin delta si pe dunare dar si cu aceastea s-ar putea sa ai probleme de acces in multe locuri si sunt in alte clasa de pret+motoare mai mari de 20 cp.



Vali

Am sa incep cu examinarea barcilor enumerate de dan dragos in ordinea pusa de acesta :).
Dintre barcile enumerate, cred ca Romcraft 510 este o barca destul de apropiata dpdv tehnic de cerintele formulate, din urmatoarele motive:
- este suficient de mare pentru a incarca mult, dar si suficient de mica pentru a se propulsa eficient cu motor de 15-20 de cai.
- are forme care ii dau un comportament bun la valuri (prova ascutita, bord liber suficient), si in plus regimurile de mars sunt de deplasament, semiglisare, si glisare daca se foloseste motor mai mare.
- gradul de finisaj este optim, barca avand si tot interiorul turnat in gelcoat, deci suprastructura e turnata integral si apoi asamblata cu corpul.
Are insa si dezavantaje, care cel putin pentru mine sunt importante:
- La o greutate complet echipata de 180 de kg, si dimensiunile de 5,15 pe 1,70 metri, o barca facuta din 2 componente masive (corp si suprastructura) sigur are esantionajul subdimensionat pentru a ajunge la aceasta greutate. In folclorul barcagiilor circula pareri contradictorii, barca e si apreciata, dar si hulita, am auzit mai multa lume care spune ca "are carnea fibrei foarte subtire".

Nu putem insa contrazice vreodata agrementul tehnic care i-a fost conferit de catre ANR. Parerea mea despre solutia constructiva sandwich adoptata la barcile Romcraft e urmatoarea:
Se stie ca o structura sandwich dintr-o spuma sintetica, acoperita pe ambele parti cu laminat din fibra are proprietati mecanice net superioare unui laminat simplu din fibra, cum au cele mai multe barci. Aceasta afirmatie este insa valabila exclusiv in cazul cand laminarea fibrei s-a facut prin contact nemijlocit cu miezul de spuma, pe cand la barcile Romcraft se foloseste spuma poliuretanica, injectata ulterior laminarii si asamblarii barcii. Acest lucru ne arata ca rolul spumei este exclusiv de umplutura, flotabilitate etc, fara a avea vreun rol structural, mai ales ca spuma poliuretanica are proprietati mecanice foarte slabe. Iar interfata de contact spuma-laminat, foarte importanta pentru rigiditatea ansamblului, se realizeaza exclusiv prin aderenta spumei la interiorul laminatului.

In concluzie, rezultatul final este un compromis realizat in scop economic, care si-a aratat totusi de-a lungul timpului anumite calitati, adica un grad de finisaj optim al interiorului, un comportament nautic bun, nescufundabilitate etc. Reversul insa este si el important, si anume:
- in caz de probleme, e mult mai greu de reparat o barca umpluta cu spuma, si in caz ca nu se foloseste spuma hidrofuga, exista riscul imbibarii spumei cu apa si ingreunarii barcii. Am intalnit de multe ori aceasta problema, e adevarat ca nu la barcile Romcraft, acestea fiind rare in zona mea, unde lumea prefera exclusiv barcile "monobloc", si nu pe cele "sandwich".
- avand greutate similara cu a celorlalte barci din gama sa de dimensiuni, rezulta ca grosimea echivalenta a fibrei a fost impartita la 2 (corpul si suprastructura), din care cauza lumea spune despre Romcraft ca "au carnea fibrei foarte subtire". Din aceasta cauza, Romcraft-urile sunt preferate exclusiv de barcagiii de agrement, iar localnicii Deltei sau alti barcagii care-si folosesc intens barcile le prefera pe cele exclusiv din fibra, fara spuma, care au demonstrat de-a lungul timpului ca suporta solicitari majore fara a fi afectate.
- mai exista posibilitatea ca inclusiv partile laminate ale barcii (corp+suprastructura) sa fie si ele facute in sistem sandwich, cu fibra de sticla si fetru poliesteric (un fel de pasla care contine si microbaloons), caz in care se obtin proprietati mecanice mai bune la o greutate sensibil diminuata. Avand insa in vedere volumul de manopera superior si pretul mai ridicat, ma indoiesc totusi ca laminatul la barcile Romcraft e facut in sistem sandwich, cu toate ca numai un test poate spune daca s-a folosit sau nu acest sistem.

Un dezavantaj al barcilor Romcraft e pretul cam ridicat, care le fac mai greu accesibile unui salariat roman obisnuit. Cel putin pentru mine, care cunosc bine sistemul constructiv si calitatile plus defectele barcii, pretul este superior valorii reale a barcii. Ca si concluzie, barca are un comportament nautic bun, finisaje destul de calitative, este nescufundabila, stabila etc, insa ii lipseste in opinia mea soliditatea bruta, atat de necesara in conditiile dure de pe Dunare si din Delta.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Robby

Eu am vazut un model ,Mahona ,facut la Constanta, care mi-a placut ....capacitate impresionanta de transport ,stabilitate,siguranta,design, si pretul foarte bun ....insa ceva nu se leaga ,prea toate sunt bune...Ce parere ai Vali ?
Revin...am vazut barca doar pe net ,in cateva filmulete....iar despre Romcraft 510,intrebarea mea e cum s-ar comporta la vasle?!

Vali

Salut robby si inca o data imi cer scuze ca nu am timp suficient sa raspund detaliat acum  :), mai ales ca am promis ca vom lua toate ofertele la rand.
Pentru mine personal, opinia se cristalizeaza doar dupa ce am ocazia sa testez barca respectiva. Fiecare fabricant are atu-urile lui, in fiecare barca s-a investit multa munca, fizica si psihica, si pana la urma barca cea mai buna este cea care ne place fiecaruia :).
Despre Mahona celor de la Cirus Plast nu pot spune momentan prea multe, oamenii au prezentat-o pe vremuri pe Barcaholic, si printre altele se laudau ca e facuta din rasina isoftalica  ???, care de fapt e o rasina de uz alimentar  ::). Am sa intru si am sa ma uit pe filmuletele de care ziceai, chiar daca se poate, ar fi bine de pus linkuri despre toate barcile care ne intereseaza. Am intalnit pe vremuri in Delta la Sf. Gheorghe pe cineva care se plangea de barca de 5 metri de la Cirus Plast, din cauza ca nu glisa si nu era destul de stabila, insa Mahona din ce stiu e altceva, mai pe seara am sa intru si am sa spun ceea ce imi inspira barca la prima impresie (cu toate ca doar pe apa se vad calitatile si defectele).
Despre Romcraftul de 510, la vasle nu e la fel de comoda si agera ca o lotca, o Laguna sau un Lotus, dar nici nu e facuta pentru vasle, ci pentru glisare. Acum depinde de fiecare cum i se pare dpdv subiectiv, fiindca mie nu mi-a placut comportamentul ei la vasle.
Ramane mai pe seara sa le luam iar la rand. Pana atunci mai spun atat: dati-va cu cat mai multe barci, ca sa puteti face comparatie intre ele, si sa stiti ce va place si ce nu :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ss

Mama, ce ochi ai Vali!  :o

Sunt de acord cu observatiile tale: Romcraftul nu este barca ideala pentru vaslit ( nici pe departe  >:( ), in schimb eu ii apreciez foarte tare comportamentul pe vant... ajungi la destinatie aproape uscat ;)

Ai dreptate si in ce priveste B5 de la Cirus, este foarte ingusta si nu gliseaza bine.

Abia astept episoadele urmatoare!

Vali

Vizavi de Mahona celor de la Cirus Plast, mi se pare o barca prea mare si prea grea pentru necesitatile unui barcagiu ocazional, cum suntem majoritatea din noi. Iar greutatea proprie de 300 kg, la care adaugam incarcatura de 1200 kg sau 12 romani puternici  :D, va necesita o motorizare pe masura, caz in care sarim de limita celor 20 de cai maxim autorizati in Delta, plus ca va trebui inmatriculata. Barca mi se pare buna, are forme bune si pentru deplasament si pentru (semi)glisare, insa cred ca e mai potrivita pentru cei care fac plimbari contra cost, fiindca pentru o utilizare conventionala devine neeconomica. Chestia care nu-mi place (e totusi o chestiune de gust propriu) este copastia prea inalta, care se imbina cu corpul barcii cam prea aproape de linia de plutire. Asta ne arata ca s-a folosit ca model o barca mai mica si mai joasa, care s-a modificat pe lungime si latime, si s-a castigat bord liber prin inaltarea consistenta a copastiei.

Caracteristic barcilor de la Cirus Plast (Mahona, B5, Ibis), ca si cunoscutelor barci Laguna, Lotus si Nufarul, este constructia care imita bordajul in clin. Respectivul sistem de constructie cere mult mai multa manopera, iar rezultatul este o rigiditate structurala ceva mai buna decat la o barca mai neteda, fiindca clinurile se comporta ca niste stringheri longitudinali. Daca totusi comparam cu lotca (de Bratesul sau Brasov), sa nu uitam ca si acestea au chila centrala, 2 nervuri laterale, plus chilele de ruliu, care dau soliditate maxima zonei fundului.
Avantajele bordajului in clin sunt stabilitatea directionala, rigiditatea (ceva) mai buna a corpului la aceeasi greutate, si dezavantajele sunt o suprafata udata mai mare (deci rezistenta ceva mai mare la inaintare), plus faptul ca la clinuri se pot intalni zone laminate defectuos (bule de aer sau gaz, mai ales daca se lucreaza "romaneste", cum fac cateodata unii constructori). Pe ansamblu, sistemul de constructie - imitare a bordajului in clin - si-a demonstrat de-a lungul vremii viabilitatea, dovada ca barcile de tip Laguna sunt pe locul 2 ca raspandire pe Dunare si in Delta, dupa nelipsita lotca de 17 crivace :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Si daca tot am adus vorba de Laguna si Lotus, sa le luam pe rand:

Laguna 480 a fost lansata in anii '90 de firma Spat din Galati, care a turnat o matrita dupa o barca adusa de afara, modificand forma pentru un comportament mai bun la glisare. De-a lungul timpului, firma a modificat modelul si a mai adaugat cateva dimensiuni in gama, ca Laguna Minor, 535 si 610. Barcile sunt bune, fiind apreciate de proprietari, insa sunt cam scumpe in opinia mea, firma vanzandu-si si (re)numele odata cu barca :). Pe web parerile despre firma sunt impartite (daca dati o cautare intelegeti ce vreau sa spun ;)), insa pentru mine personal firma reprezinta un etalon al succesului pe aceasta piata, mai ales ca prin ei am ajuns si eu sa cunosc foarte multe despre tehnologia si piata barcilor.  

Dupa desprinderea firmei Plasma din Spat, si aceasta firma a inceput sa faca Laguna, cu mai multe variante dimensionale -Laguna 410, 480 si 565. Problema cu Laguna 410 este ca e o barca nepotrivita pentru navigatia cu motor pe Dunare, fiind de fapt o barca de lac, buna pentru vasle. De mai multe ori pe Barcaholic s-au pornit discutii despre imbunatatirea comportamentului acestei barci, si eu personal am modificat o Laguna 410 a unui prieten, latindu-i pupa pentru a glisa si a fi mai stabila. Pe de alta parte, Laguna 565 este o barca destul de reusita, avand un "tunel" in zona pupa, pentru stabilitate directionala si imbunatatirea glisarii. La aceasta barca, firma ofera la optionale inclusiv o cabina mica, in care se poate dormi la nevoie, insa din ce am inteles de la proprietari, cabina ingreuneaza destul de mult barca, si ii diminueaza din performante. De asemenea, preturile barcilor de Plasma in opinia mea sunt superioare fata de ceea ce ofera.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Laguna 480 fiind o barca de succes, de-a lungul timpului au aparut producatori care au incercat sa capitalizeze acest succes, prin oferirea de alternative. Astfel, s-au detasat 2 firme care au oferit un model de barca inspirat de Laguna 480, dar imbunatatit: Lotus. Este vorba de Naval Service si Convert (Dima si fiii), ambele din Galati.
Lotus ofera o lungime de 5 metri, si un bord liber mai inalt, care protejeaza mai bine la valuri si ofera o senzatie sporita de siguranta, pastrandu-si aceleasi calitati de glisare, in conditiile pastrarii unei greutati apropiate de Laguna 480.
Diferenta dintre cele 2 modele de Lotus este ca modelul Naval Service este mai "corpolent", adica are niste forme mai pline (in limbaj popular i se spune "gogosarul" :D), pe cand cel de la Convert este mai suplu, insa amandoua au cam aceeasi capacitate de transport. Amandoua barcile sunt barci reusite, iar raportul calitate/pret este foarte bun. Singura problema cu aceste barci este ca sunt oarecum depasite dpdv al nevoilor pietei,fiindca lumea a inceput deja sa caute barci mai frumoase, mai confortabile, iar ceea ce ofera acest tip de barca este exclusiv stilul "basic", spartan si strict utilitar.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Alte oferte interesante sunt cele ale firmelor tulcene:
1. Black Sea, care ofera modelul 510, o barca sandwich la un pret rezonabil, dar la care mie personal nu-mi place stabilitatea excesiva data de forma de trimaran a corpului. Colegul Ada-Kaleh este totusi (cu mici exceptii) destul de multumit de barca, si faptul ca a batut si bate toata Delta cu ea spune multe despre calitatea barcii.
2. Signum Delta, firma unui barcagiu pasionat, despre care am citit prima oara pe http://www.amateurboatbuilding.com/index.html acum cativa ani. Omul a trecut de la hobby la constructia profesionala de barci, si actualul portofoliu il recomanda ca un producator care conteaza, cu toate ca barcile sale sunt putin cunoscute. La el am auzit prima data in Ro despre folosirea materialelor compozite usoare (fagure) pentru reducerea greutatii. Are in oferta 2 barci din categoria noastra, clasica lotca de 6 metri, si un model mai rapid, Delta 500, care are bordajul lateral in clin, iar fundul are forma de salupa glisoare: http://signumdelta.ro/modele.html
3. Vanea Ivanov, pitorescul marangoz tulcean, care are in oferta o flota eterogena de barci de toate categoriiile, printre care si nelipsita lotca de 17 crivace, care la el are totusi mai multe crivace (el e cel care o are cea mai lunga ;D). De fiecare data cand trec pe la nea Vanea, parca vad toata istoria marangozeriei de la noi condensata in fizionomia barboasa si brazdata de ani a veteranului lipovean :). Printre creatiile lui se regasesc si niste aratari cam contorsionate, care totusi se comporta bine, mai ales ca pana la urma valoarea utilitara primeaza :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau