Siguranta navigatie pe Dunare si fluvii ... in general

Creat de FlorinDC, Februarie 06, 2018, 11:00:00 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

FlorinDC

In ideea de a face navigatia fiecaruia dintre noi mai sigura, cred ca e important pentru oricine, atat pentru cei cu experienta mai putina (cazul meu), cat si pentru veterani, sa creem in acest topic un mic ghid, cu sfaturi, recomandari, aspecte critice, mod de abordare a valurilor extreme, din amonte/aval, in toate variantele de navigatie (in amonte/aval/lateral)

M-am intalnit cu situatii neplacute, cu vant in rafale din aval si acei celebri "berbeci", care testeaza la maxim priceperea si ... norocul navigatorului. In ideea de a nu ne baza doar pe "noroc", incep sa scriu ceea ce am patit si observat eu (cu rugamintea de a ma corecta cei care considera ca gresesc)

Cel mai sever "test" pe Dunare a fost in timp ce inaintam spre aval, pe tronsonul Bazias - Divici, cu vant puternic in rafale, din aval si valuri de 1.4-1.6 m - barca aluminiu 4.5m, motor 20 CP, greutate totala aprox 400kg cu 2 membri -》 am observat ca cel mai bun control si siguranta aveam abordand perpendicular, accelerand cand coboram de pe val si reducand pe masura ce urcam urmatorul val. Am incercat sa abordez si diagonal, insa am simtit mai instabil si nesigur modul asta, barca parand mult mai vulnerabila la rasturnare..Problema a aparut cand valurile au inceput sa se sparga neuniform, venind oarecum si din laterale,  nemaiputand sa mentin acea alternare accelerare-decelerare. Totul a devenit putin haotic, intrucat nu stiam daca e mai bine sa abordez mai agresiv valurile, sau sa incerc sa ma strecor mai controlat...am reusit sa ajung la mal, cu mari emotii, insa ce am trait in clipele alea, e greu de descris...Poate cea mai sigura varianta ar fi fost sa ies inspre amonte, in primul loc accesibil de acostat, insa a fost o decizie de moment.
Ma gandesc la varianta in care valurile ajung si la 2m...caz in care nu imi doresc sa se intample, insa as vrea sa fiu pregatit in cel mai mic detaliu, in cazul in care s-ar intampla...

Alex1958

Salut,
Plec de la premiza ca era o barca clasica de agrement, lata, deschisa cu o chila care sparge valul, caci barcile cu fund plat -catamaranele sau trimaranele gen Kmaxxi- topaie pe val si nu il sparg. Cu acest tip de barci esti ca la rodeo....Si la barcile cu o chila depinde de latime. O lotca ingusta spinteca valul, pe cand o barca de agrement il spinteca numai partial si il salta. Desigur ca barcile facute pentru mare au borduri mai inalte si prova mai ridicata. Cele fluviale nu prea.
In aceasta situatie eu unul n-as fi iesit cu o barca de 4 m si valuri de 1.4-1.6 m. Stai la adapost pana trece furtuna. Nu se pune problema sa mergi altfel decat perpendicular pe val. Pericolul, cand mergi contra unor valuri asa de mari, cu creasta, este sa-ti intre apa in prova de la valul urmator celui pe care il sari. Atunci barca isi va modifica tinuta, prova se va afunda si mai mult si urmatorul val va baga si mai multa apa. Lungimea barcii si distanta dintre valuri coroborata cu vitaza de deplasare trebuie sa-ti permita sa iei valurile unul cate unul. Dar cel mai sigur este sa nu pleci.
Intr-o situatie similara, cu o barca deschisa de 5.15 m, pe lacul Puiu in Delta m-am retras pe canal in marsarier. Am incercat sa modific incarcarea barcii, in sensul de ai ridica prova, mutand bagajele in spate. N-a mers, tot luam apa peste prova. Furtuna a durat 3 zile. Am plecat cu o cabinata a doua zi si am recuperat barca peste o saptamana...
Pe Razelm cu vant tare de nord am venit de la Gura Portitei-Bisericuta pana in gura Dranovului dar cu o lotca de la Bratesul- Galati. Pasagerul din prova (consoarta) imi aduce si astazi aminte de ora de cosmar....

Vali

Pentru mine personal, siguranta pe Dunare in orice conditii hidro-meteorologice inseamna sa ma aflu intr-o barca de clasa C. Adica sa reziste (cel putin teoretic) la valuri de maxim 2 metri si vant de maxim 6 Beaufort.

Diferenta fata de barcile de clasa D este de dimensiuni si parametri hidrostatici - stabilitate, flotabilitate, bord liber etc. M-am invatat si descurcat multi ani si cu barci de clasa D, dar una e sa fii tensionat continuu in caz de vreme rea, si alta e sa te simti confortabil indiferent de urgia de afara.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Alex1958

Corect Vali!
Lotca Bratesul era clasa C.
Barca aia de agrement folosita in prima descriere de mai jos era clasa D.

radu andritoiu

in general avem tendinta sa exageram cu valurile cu care ne luptam
daca am naviga costier , la ceva distanta , as intelege temerea asta de valuri
totusi avem la dispozitie un amarat de fluviu, care nici nu i foarte lat si nici prea multe probleme nu face
ai o problema, dai o talpa si te " infigi in mal "
si apoi trebuie sa ne obisnuim sa purtam vestele
ti am pus valul monstruos barca n cap, daca ai vesta , dai din labute de 2 ori si esti pe mal
oricum, ptr mine cele mai frumoase amintiri sunt cele cu dunarea otarata
so, keep floating for pleasure

crysty

Demna de apreciat modestia ta Radu! As vrea sa-ti amintesc sa mai multumesti inca o data constructorului barcii tale atat pentru barca construita cat si pentru trainingul facut. Mi-as dori sa te vad in barca colegului daca mai poti aborda situatia la fel. Am trecut cu prima mea barca prin momente greu de povestit dar odata cu trecerea timpului si schimbarea barcilor am ajuns sa nu mai fiu asa stresat de valuri pe Dunare. Il inteleg foarte bine pe colegul FlorinDC iar ca sfat as putea sa ii recomand sa puna prova in val sau la un unghi de @ 30grd pe val si cu viteza mica sa traga la mal, ceea ce cred ca a si facut. Fiecare parte a Dunarii are caracteristicile ei asa ca nu putem judeca ce se intampla pe acel sector al Dunarii fara sa fi intalnit acea portiune vreodata, iar despre experienta...aceasta se capata in timp; totul este sa nu fortezi cand nu esti stapan pe situatie.

radu andritoiu

mister, sa incarci o copaie de 4 m cu 400kile nu s chiar fap[te de haiducie
din contra,  as spune chiar contrariul
n ai idee cati popandai inghesuiti cu tot cu bagaj intr o copaie am vazut pe dunarea cea albastra
cand treci pe langa ei de abia accelerezi de frica sa nu le faci un val de 2 deste
am spus de ceva timp, vali nu i constructor de barci, ci e unul din cei mai straluciti psihiatri
multe din greseli sau din lipsa de minte iti iarta barca facuta de el
insa n ar trebui vreodata sa depasesti limita, tot ce pluteste poate ...
iti spun sincer, daca e furtuna mare clar trag la mal, sau nu ... ;)
e cea mai sigura solutie
valurile nu s singurele pericole de pe apa
vara trecuta, plecand pe seara din sulina spre bratul chilia la locul de campat, dupa ce toata ziulica am hoinarit la sf ghiorg, dupa de am facut la stanga pe sub pod, se merge pe un canal drept si  ingust
sa pot merge priveam la varfetele stufului , asa de bezna era
lumini de navigatie am si erau pornite
pe canal este destula vegetatie, iar uneori cand auzeam motorul turandu se , intorceam capul sa vad ce e
intr o secunda, dupa ce mi am luat privirea dinspre prova frumusetii albastra, orizontul marginit de varfetele stufului a disparut, era totul in bezna, parca inaintam in pacura
va spunn ca cele 2-3 secunde inaintand in intuneric aiurea au fost foarte incitante
n am fost sigur de cde disparuse orizontul granituit de stuf, insa intuitia m a vfacut sa trag de volan spre tribord si sa tai gazul, si
bine ca am facut , tocmai trecea pe langa mine o gheonoaie cabinata
nici n am vazut o , nu avea lumi de navigatie, si nici nu i am auzit motorul
pur si simplu am simtit o acolo
vreti siguranta uterului, stai confortabil in fotoliu acasa si procurati va tampoane si bigudiuri
eu nu percep valuri, cat ar fi ele de uriase, ca principalul pericol pe dunare
mie valurile imi sunt bpe plac
ar trebui odata sa povestesc si incursiunea avuta pe canalul musura, golful musura si marea cea mare, dar asta i alyta povestioara
so, keep floating for pleasure

FlorinDC

@Alex1958, @Vali - scuze, poate nu m-am exprimat corect- 400 kg era greutatea barcii+motor+2 persoane. Barca era intr-adevar categoria C (Linder Sportsman 445). Insa au fost si inca mai sunt situatii cand ies pe apa si cu cat D.

Problema clar nu se pune sa iesi pe apa in conditii nasoale (nu a fost vant deloc), ci sa te intorci la mal cand treaba se strica. Si de multe ori vremea se strica in timp foarte scurt.
Cu trasul la mal in zona, e cam greu (portiuni lungi de Dunare cu golfuri inundabile, plase de pescuit insirate, zone cu butuci sub pelicula apei, maluri abrupte, s.a.m.d.). Deci in zona mentionata nu prea ai de ales.

@Crysty - intr-adevar, varianta aleasa a fost sa navighez cu prova mai ridicata (din trim) si sa adaptez viteza. Mai nasol era cand veneau valuri mari oarecum si din lateral, dupa cum am mentionat.
Am fost martor (din fericire de pe mal) la traseul un pescar mai aventurier (sau poate inconstient) navigand spre aval contra unor valuri muult mai mari (cred ca unele se apropiau de 2m), cu viteza neadaptata la conditii, barca tabla de 6m, incat se ridica la 50 grade, uneori chiar mai mult, cand lovea valurile, si nu a fost departe sa se rastoarne. A luat si valuri in plin, apa in barca ce sa mai zic..
Cunosc si caz concret, care a fost fatal din pacate, cu un conducator foarte experimentat si care s-a aventurat in conditii dificile, bazandu-se pe experienta, tot cu barca de tabla de 6m...

@Radu: categoric valurile nu reprezinta principalul pericol, insa atunci apar si situatii speciale (butuci/alte suspensii, vizibilitate redusa, care pot cauza si oprirea motorului...etc).
Consider ca siguranta primeaza si oricat de experimentati am fi, conditiile dificile trebuie tratate cu seriozitate.


bogdanminitehnicus

calde salutari de la gura sobei,

Subiectul mi se pare unul de interes real, mai ales pentru mine, intrucat nazuiesc candva sa ma las purtat de Dunarea albastra, iar experienta celor ce au fost acolo e de un ajutor inestimabil.
Bineinteles gandirea mea initiala era ceva de genu: "ce mare smecherie sa te dai cu barca, ai doar 2 comenzi acceleratie si carma, cat de greu poate fi", insa dupa iesirile cu canoea solara din delta am inceput sa inteleg ca fenomenu nu e asa simplu precum pare, nu stiu cum se intampla prin alte locuri insa cand zici ca totul e ok, lasi garda jos si incepi sa te relaxezi atunci te ia necuratul prin invaluire si te trezeste la realitate, asa se face ca pentru mine Uzlina reprezinta locul negru, acolo unde m-a rasturnat nea Vasile cand eram remorcat si acolo am intalnit si  gatuirea canalului inainte de sat, unde am mers contra curentului si aproape era sa-mi pun barca in cap a doua oara.
Cat despre Dunare dorinta mea e sa fac anu asta canalul Macin de la Giurgeni la Braila, se pare ca nu multa lume a fost acolo, o documentare completa a calatoriei pe acest brat eu inca nu am gasit.

teo pes

Citat din: bogdanminitehnicus din Februarie 10, 2018, 02:39:31 PM
calde salutari de la gura sobei,

Subiectul mi se pare unul de interes real, mai ales pentru mine, intrucat nazuiesc candva sa ma las purtat de Dunarea albastra, iar experienta celor ce au fost acolo e de un ajutor inestimabil.
Bineinteles gandirea mea initiala era ceva de genu: "ce mare smecherie sa te dai cu barca, ai doar 2 comenzi acceleratie si carma, cat de greu poate fi", insa dupa iesirile cu canoea solara din delta am inceput sa inteleg ca fenomenu nu e asa simplu precum pare, nu stiu cum se intampla prin alte locuri insa cand zici ca totul e ok, lasi garda jos si incepi sa te relaxezi atunci te ia necuratul prin invaluire si te trezeste la realitate, asa se face ca pentru mine Uzlina reprezinta locul negru, acolo unde m-a rasturnat nea Vasile cand eram remorcat si acolo am intalnit si  gatuirea canalului inainte de sat, unde am mers contra curentului si aproape era sa-mi pun barca in cap a doua oara.
Cat despre Dunare dorinta mea e sa fac anu asta canalul Macin de la Giurgeni la Braila, se pare ca nu multa lume a fost acolo, o documentare completa a calatoriei pe acest brat eu inca nu am gasit.
Ce vrei sa stii? e navigabil ,lemne si piatra , nu continu la scadere se opresc !...
Viata i grea !!  Dar trece !!

siad

Este clar ca vremea rea impune o viteza redusa de deplasare sau, daca este cazul, trasul in mal si asteptarea pana trece urgia, dar am si eu o nedumerire.

Anul trecut, pe o vreme senina ce nu anunta absolut nimic, am prins niste valuri de 1-1.5m (parerea mea).Bineinteles am incetinit si am continuat deplasarea la aprox 5m distanta de mal, alternand viteza in functie de pozitia barcii pe val.Este lesne de inteles ca bancheta pe care stateam a luat forma mea.
Si in timp ce ma deplasam eu agale, am vazut o barca cu motor inboard(nu avea mai mult de 5.5m - probabil Bayliner), mergand pe jumatea Dunarii la viteza maxima si cu o asieta perfecta.

Intrebarea este in felul urmator: este posibil ca viteza marita sa propulseze barca pe crestele valurilor si sa ai un regim de deplasare corect si fara pericole?

bradutzu

Este posibil ca o barca mai lunga sa "prinda" al II-le val ceea ce o face sa poata naviga fara probleme!
Am avut si eu situatii cand am prins valuri mari dar cu o distanta mica intre ele (dese) si am putut merge la viteza de croaziera (45 km/h) si am avut situatii cu valuri mult mai mici dar cu distanta mai mare intre ele cand prova caadea intre valuri si a fost un chin!
Sa auzim numai de bine!

FlorinDC

Chiar daca valurile din filmarea urmatoare nu sunt semnificative si incomparabile cu ce intalnim pe Dunare, sunt totusi cateva sfaturi utile :

https://youtu.be/0SFKBsFO2Vw

bogdanminitehnicus

Citat din: teo pes din Februarie 12, 2018, 11:43:25 AM
 
Ce vrei sa stii? e navigabil ,lemne si piatra , nu continu la scadere se opresc !...

Momentan eu  consider ca nu stiu mare lucru despre navigatia pe dunare, desi am trecut-o de cateva ori in canoe. De exemplu am fost sub podul de la giurgeni sa arunc si eu un ochi la intrarea in Macin si de amplasarea in teren, totul ok, insa pana in pod locul este destul de lat incat sa permita o traversare insa sunt valuri destul de mari, dupa pod situatia se schimba, insa si aici sunt curenti pt ca sa impart bratele. Avand in vedere ca eu am o plutitoare cu pescaj mic, nu as vrea sa ma aventurez in asa traversari.
La traversarea Dunarii la Tulcea eu prefer sa nu ma opun asa mult curentului ci sa traversez cu pupa in aval intr-un unghi oarecare lasandu-ma purtat de curent, la caiace am vazut ca se prefera traversarea cu varful in amonte, iar nu stiu cum e mai bine.
In momentul in care trec barci pe langa mine am inteles ca cel mai bine incalci valul de siaj intr-un mic unghi, cum e oare corect?
Poate ca temerile mele sunt nejustificate, poate doar imi doresc o parere avizata care sa ma linisteasca.