Gig

Creat de Thor, August 15, 2011, 07:29:49 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Vali

M-am uitat pe scanurile puse de Thor mai sus, si intr-adevar pare ca e vorba de un gig de canotaj academic.
Totusi, pana nu vom avea o clasificare pertinenta a acestei familii de ambarcatiuni, cel putin personal ma voi abtine sa mai presupun despre ce tip e vorba.

Despre restaurare: daca zona de contact a lemnului cu fibra nu e afectata, teoretic barca se poate restaura pana aproape de starea ei initiala, dpdv structural si cu anumite rezerve chiar si estetic.

Ce fel as face eu: as cauta o zona unde sa pot exfolia o bucatica de fibra, ca sa vad ce e dedesubt. Daca-mi convine si fibra se exfoliaza usor, incep cu rabdare sa dau toata fibra jos de pe barca. Daca sunt file de bordaj partial afectate, caut placaj de aceeasi grosime si inlocuiesc, folosind ca sablon fila veche, si aplicand acelasi tip de nituire.

Dupa ce as rezolva astfel partea structurala, as continua cu protejarea lemnului corpului. As slefui si interiorul si exteriorul pana la lemn curat, dupa are as lucra direct in epoxidica. Daca aspectul lemnului permite, l-as lasa natur, daca nu, as aplica o poliuretanica in ton cu culorile epocii in care a fost folosita barca.

Daca totusi lemnul e prea degradat pentru a se preta la o restaurare conventionala, poate s-ar merita turnarea unei matrite si apoi turnarea unui corp din fibra. Dpmdv, treaba asta nu se merita, din mai multe motive:

1. barca originala e din lemn, deci e usoara si are flotabilitate pozitiva intrinseca, in conditiile in care e complet nepuntata. Acest lucru nu e deci posibil la o barca de fibra, decat daca i se fac compartimente etanse, ceea ce altereaza din prima scopul in care a fost creat gig-ul, plus ca ingreuneaza si mai mult barca.

2. IMHO o barca din fibra care imita bordajul in clin reprezinta un surogat deprimant, comparabil cu tinerea in casa a unui animal impaiat atunci cand nu avem unul viu. O barca din lemn, in clinuri sau nu, in afara ca are calitati nautice superlative, are si partea ei de "suflet", acest lucru putand fi confirmat de multi colegi care au sau au avut barci din lemn.

3. obtinerea unei matrite si apoi a unui corp finit folosind actuala barca drept model necesita o cantitate uriasa de munca migaloasa de finisaj, care trebuie facuta de cineva care stie bine tehnologia. Pentru o barca de uz propriu acest lucru nu se justifica, iar daca se intentioneaza productia de serie, se intra deja pe alte "nisipuri miscatoare", piata pentru asa ceva neexistand in prezent la noi, si cred ca nici in viitorul apropiat. Oricum, pentru orice idee lucrativa vizavi de barci trebuie inceput intotdeauna invers, anume de la piata, si nu de la produs.

Daca in schimb starea lemnului corpului nu permite restaurarea, dar ne dorim totusi o barca de acest tip, solutia ce mai buna e constructia de la zero, folosind de exemplu un plan de aici (cu toate ca mai exista destule alte site-uri): http://www.selway-fisher.com/Rowskiffs.htm :



Pentru asta, e nevoie in primul rand de certitudinea ca ne dorim o asemenea barca, fiindca restul va veni de la sine. Forumistii mai mult ca sigur vor asigura sprijinul moral si de know-how, asa ca nu ramane decat sa iei o decizie vizavi de barca actuala sau cea din viitor, construita in regie proprie. Noi iti vom fi oricand alaturi :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau