ajutor reconditionare barca

Creat de gu_5473, Octombrie 07, 2011, 05:36:50 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

gu_5473

Buna ziua ,numele meu este Tudor sunt din Braila detin o barca de agrement RIO ROAD 500  si de cateva zile incerc sa dau de capat la o problema care cred ca m-a cam  depasit .Va rog daca se poate sa ma ajutati cu un sfat. Sa trec la subiect...saptamana aceasta cand am scos barca din apa (dupa o vara de stat pe apa ) dupa ce am adus-o de la spalatorie am observat pe toata suprafata de sub linia de plutire niste basicute cam ca bobul de orez sau poate putin mai mari aparute in vopsea de parca ar avea varsat de vant .Am incercat sa sparg vreo cateva din aceste basicute si am observat ca iese apa din ele .  Acum intrebare pentru cunoscatori...ce credeti ca poate fi, se poate repara? Am sa atasez si niste poze . Multumesc anticipat.

blue marlin

Arata a osmoza, boala urata a fibrei de sticla armata cu poliesteri lucrata prost. :(
Tratamentul consta in curatare pana la fibra sanatoasa cu o slefuitoare orbitala cu hartie abraziva de granulatie mare sau daca se poate sablare - trebuie sa deschida toate bulele, spalare cu jet de apa, uscat bine, respalat + uscat, mai multe maini de rasina epoxidica si chit epoxi si slefuit (2 maini de rasina inainte de chit si alte minim 2 dupa) + 2 maini de primer epoxi. Procedura dureaza mult deoarece ai timpi morti intre spalare-uscare-catalizare epoxi-chit...
Spor la treaba!
Nothing is impossible...

tudy

De cand ai barca, si cu ce e vopsita ( ce are la exterior), vopsea sau gelcoat.
Dupa cum cred eu are vopsea. Si barca mea avea la fel dar pe portiuni mai mici. Da-ne mai multe detalii. Acum aproape in extrasezon poate dai o fuga la Galati, si poate vedem despre ce este exact vorba. Vali te poate lamuri cu siguranta.

Vali

Salut Tudor si bun venit pe forumul capcompas.ro :).

Problema la barca ta e intr-adevar osmoza, cum spune blue marlin, care a fost mai rapid decat mine si a dat raspunsul despre rezolvarea problemei :).

Dupa ce ne dam seama ca e osmoza? Daca privim cu atentie, observam ca bulele formate in gelcoat au anumite orientari, urmand directia fibrelor de sticla care formeaza stratimatul. Asta inseamna ca stratimatul din primul strat de sub gelcoat are o capilaritate mare, deci a fost laminat defectuos.

De obicei, cauza osmozei este calitatea slaba a gelcoatului, care in timp crapa, iar apa ajunge in capilaritatea fibrei de sub gelcoat. Aceasta apa infiltrata in fibra iarna ingheata, producand rupturi care mai tarziu se transforma in bulele care se vad in poze. In cazul barcii tale, osmoza pare mai mult superficiala, insa doar dupa polizarea gelcoatului se poate vedea daca a fost afectata eventual in profunzime si fibra.

Solutia este cea descrisa mai sus de colegul blue marlin, si anume:
- se polizeaza gelcoatul degradat pana la fibra, urmarind sa fie deschise toate bulele, inclusiv daca sunt bule formate in masa fibrei.
- se curata de praf prin spalare repetata, dupa care se usuca bine fibra expusa
- se aplica rasina epoxidica pentru umplerea si "sigilarea" capilaritatii fibrei de sticla, dupa intarire se slefuieste si se mai da un strat, dupa care iar se matuieste si se da chitul epoxidic, care poate fi facut din rasina si un filler (silicat, praf de talc etc). Acest chit se da pentru netezirea zonei imerse, si reprezinta si o suprafata dura si antiabraziva, cu rol de protectie.
- peste chit se da din nou rasina epoxy, urmand apoi etapa de vopsire a carenei, in functie de sistemul folosit.

Pentru tratamentul epoxidic al carenei barcii tale poti folosi rasina Resoltech 1050 de la Polydis, formulata special pentru aderenta optima (si) la laminarile in poliester. Ca filler pentru chit poti folosi talc sau alt filler comun, sau si mai bine silicat de tipul Orisil, care are foarte bune proprietati antiabrazive. Sistemul de vopsea folosit poate fi epoxidic sau poliuretanic - de exemplu cei de la emex.ro au o vopsea poliuretanica pentru ambarcatiuni foarte buna., la un pret accesibil.

Toate operatiunile mentionate le poti face si singur, daca bineinteles ai ceva indemanare, caz in care iesi cel mai ieftin. Cel mai important e totusi sa te protejezi foarte bine la praful rezultat din polizare (foarte nociv), si in plus la vaporii degajati de rasina epoxy, care afecteaza sistemul endocrin. Protectia se realizeaza cu o masca 3M cu filtre interschimbabile (praf sau vapori organici), plus un combinezon etans alb, care te protejeaza de iritatiile cauzate de praful de fibra.

Asa ca iti dorim spor la treaba, si daca mai ai nelamuriri, stii ca suntem tot aici. Succes :).


"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gu_5473

Multumesc mult pentru sfaturi ...m-ati ametit,sunt prea multe detalii de urmarit ,cred ca-mi voi prinde urechile . :-\ ???  Orientativ, aveti idee ca manopera +materiale cam cat m-ar ajunge?Barca mea are 5m lungime si 2m latime Vreau sa-mi fac o idee daca merita sa-mi fac lucrarea singur sau sa apelez la o firma specializata.Multumesc inca o data pentru sfaturi si astept. O zi buna.

Vali

Salut, problema e ca eu cel putin nu cunosc (inca) vreo firma care sa faca tratamente epoxy profesioniste pentru osmoza. Si cred ca daca ar fi, ar cere niste preturi prea mari, cum e de obicei la noi.

Cred ca e cel mai bine sa-ti faci lucrarea singur, sau cu ajutorul cuiva priceput. Nu e un capat de tara, e ca si cum chituiesti o masina pentru vopsit, numai ca sunt ceva mai multi pasi. Eu am facut de cateva ori asa ceva (tratament cu epoxy), dar la barci nou-construite (in scop profilactic), nu la barci cu osmoza.

Daca te hotarasti, putem continua discutia aici pe forum, vizavi de fiecare pas. Pe vremuri, forumurile de barci exact asta faceau, lumea isi rezolva problemele in urma sfaturilor primite online. Sper ca in continuare sa fie la fel, asa ca sugestia mea e sa incepi prin a intreba la http://www.polydis.ro/ care e pretul pentru un kit de rasina Resoltech ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gu_5473

Am spart o basica cu spaclul si se vede fibra de sticla. :o Inca ceva ... ce ma sfatuiti ,sa incep acum lucrarea sau s-o las pentru primavara , nu am idee cam cat m-as putea intinde ca timp si ma gandesc sa nu cumva sa m-apuce frigul . :-\

Vali

Dupa cum spuneam, se desprinde gelcoatul de fibra, din cauza ca laminarea a fost defectuoasa.
Despre lucrul la barca, eu sunt adeptul zicalei "ce poti face azi, nu lasa pe maine" :), asa ca mai bine te apuci acum (bineinteles dupa ce trec ploile anuntate), e vorba de cateva zile de munca sustinuta. Ideal e sa polizezi barca in aer liber, si sa lucrezi cu rasina si chitul epoxidic undeva inauntru, sa ai in jur de 20 de grade, minim 15.
E cel mai bine de facut barca din timp, pentru ca in primavara sa fie gata de plimbare ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gu_5473

Adevar graiesti. :) Va voi tine la curent cu fazele lucrarii si eventual poate mai primesc niste sfaturi daca ma poticnesc .Inca odata multumesc mult. O zi buna...raman dator.

gu_5473

Stie cineva de felul cum lucreaza cei de la TNG Yacht din Galati? ???

Vali

Bineinteles :). Acum depinde la ce te referi:

a) modul cum onoreaza comenzile de accesorii si echipamente barci: la acest capitol se comporta excelent, eu colaborez foarte bine cu ei. De multe ori in urma unui simplu telefon am primit ce aveam nevoie, indiferent de zona geografica unde eram.
b) la capitolul reparatii motoare sau corp etc, au colaborari cu meseriasi specializati pe fiecare lucrare. Nu prea am auzit lume nemultumita de calitatea lucrarilor, decat in mediul online. Oricum, cand cineva reclama probleme in relatia cu o entitate economica, pentru a fi credibil e bine sa vina cu date concrete.
c) la categoria servicii prestate catre proprietarii de barci, pana acum am auzit doar lucruri bune. Un prieten bun, forumist si el, isi tine permanent barca in incinta la ei, pe o suma modica, iar firma asigura paza, curatarea barcii dupa folosire etc, plus ca au si dotat-o cu accesorii - copertine, tacheti, crocodili etc.

Dpdv personal sunt foarte multumit de colaborarea cu Yacht TNG, in primul rand fiindca au cele mai bune preturi de pe piata, iar gama de produse si servicii este in crestere continua. Activitatea lor si a mea sunt complementare, am avut chiar propuneri de colaborare, dar m-am limitat doar la un banner exchange.

Daca te intereseaza lucrarea de tratament la osmoza la barca ta, e posibil sa fie foarte scump la ei, fiindca folosesc kituri de reparatie dedicate, unde o cantitate mica de materiale are un pret destul de ridicat.
In mediul online insa, avand in vedere interesul pentru solutii cat mai accesibile, de-a lungul vremii lumea si-a rezolvat problemele ieftin si bine, ajutandu-se reciproc. Solutia pentru tine e cea descrisa in posturile anterioare. Ramane sa actionezi dupa cum crezi ca e mai potrivit pentru tine ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gu_5473

Ca pret mi-a spus ca m-ajunge undeva la 89lei/mp cu tot cu materiale(nu stiu ,o fi scump...o fi ieftin,n-am idee)  dar sa-l las cateva zile ca se muta intr-o alta locatie undeva pe drumul spre vama Giurgiulesti.Am vazut ca mai este un atelier de reparatii barci undeva pe drumul dintre Braila si Galati in zona Vadeni,am sa merg si acolo sa intreb si dupa aceea ma hotarasc.

Vali

La 5 metri lungime pe 2 metri latime, suprafata operei vii (partea din apa) a barcii tale se apropie de 10 metri patrati. Asta inseamna undeva spre 9 bulioane, ceea ce in opinia mea e cam mult pentru reconditionat o barca sh. E foarte important ca reparatia sa fie facuta cu epoxy, asta e prima chestie care trebuie intrebata. Daca se foloseste poliester, cum fac de obicei majoritatea, in timp osmoza poate aparea din nou, ceea ce la epoxy nu se mai intampla vreodata.

Ca si comparatie, un kit de 3,3+1 kg din cea mai buna rasina epoxy de pe piata, la Polydis e 260 de lei, si iti ajunge pentru tot fundul barcii, si iti mai si ramane. Mai poti lua si un epoxy mai accesibil, de la Europlastic, care e parca 216 lei kitul de 4+2 kg (rasina si intaritor).

Inca o data subliniez ca nu e complicat de reparat barca in regie proprie, si ai in plus certitudinea ca nu s-a dat "buleala".
Daca vrei detalii despre procedeu, cauta pe Google "hull epoxy treatment".
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gu_5473

Mie ce mi-a zis tipul de acolo (care parea seful) ca operatia consta in curatare pana la fibra dupa care se dau doua maini de primer si la urma antivegetetiva. Nici eu nu prea am stiut sa intru in amanunte ,adica ce fel de primer ,ce antivegetativa? Rasina asta cu ce se da ...cu trafaletul sau cu pistolul(fie-ti mila si lamureste gugumanul ??? ;))?

Vali

Daca primerul respectiv nu e epoxidic, nu te incurca. Avand in vedere pretul, eu inclin sa cred ca nu e vorba de epoxy, ci ori ceva poliuretanic, ori cel mult poliester. Tare mi-e ca acelasi raspuns il vei obtine si de la ceilalti din bransa.
Mai sus a spus blue marlin o treaba foarte desteapta, anume ca dupa polizare, opera vie trebuie spalata. Motivul il gasim in urmatorul link: http://www.yachtsurveys.co.uk/faq_osmosis.htm . Aici ni se spune clar ca apa intrata in capilaritatea fibrei reactioneaza cu rasina, prin hidroliza, producandu-se printre altele glicol, care iese doar prin spalare, si care impiedica buna aderenta a rasinii epoxidice la corpul barcii.
Eu zic ca, avand in vedere ca nu suntem prea departe unul de altul, mai bine ne gasim odata si stam la un pahar de vorba si-ti spun exact ce si cum, plus ca iti si arat practic cum se procedeaza ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau