Echipamente, scheme electrice pentru instalatii solare

Creat de bogdanminitehnicus, Octombrie 18, 2019, 10:17:19 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

bogdanminitehnicus

Salutare,

Datorita interesului crescut pentru instalatiile solare am deschis un nou topic unde putem discuta pe larg tot ce tine de acest subiect.

O sa incerc sa expun cat mai obiectiv si concis raspunsuri la diverse cazuri, si voi face trimiteri cu link catre produsele in discutie (sper  ca acest lucru sa nu contraintervina politicii forumului). Imi doresc sa invat din experientele voastre solare si doresc sa impartasesc informatii si rezultate obtinute din proiectele mele.

bogdanminitehnicus

Schema de baza pentru o instalatie fotovoltaica, consumatorul se face direct din baterie.
Schema se foloseste cand ai consumatori de mare putere

bogdanminitehnicus

Schema de baza pentru o instalatie fotovoltaica, consumatorul se face din chargerul solar
Schema se foloseste cand ai consumatori de mica putere.

bogdanminitehnicus

In ambele cazuri chargerul solar controleaza incarcarea bateriei, in momentul in care bateria s-a descarcat trebuie deconectati consumatorii, altfel bateria isi reduce din viata. In varianta chargerului avand consumatorii legati direct pe el oprirea descarcarii se face automat de catre charger.

scm_ro

Din experienta proprie: la un singur panou de pana in 130W nu se merita sa cheltuiti in plus pentru un regulator MPPT.
MPPT-ul se merita din momentul in care aveti cele putin 2 panouri de 100W si le puneti in serie sau daca aveti un singur panou si acesta este mai mare de 130W (cand panourile sunt de regula pe 24V ).

bogdanminitehnicus

Chargerele solare sunt de 2 feluri:

-PWM (pulse width modulation):sunt mai ieftine, mai simple ca si constructie si de regula nu poti interveni prin soft pentru modificare parametri, curenti de intrare relativ mici pana in 48v, de regula panourile se pun in paralel. Esti oarecum limitat de parametrii chargerului, nu este asa permisiv ca un MPPT.

-MPPT(multipoint power tracking): sunt mai scumpe, dar mai eficiente cam cu 30% fata de un PWM, de regula au posibilitate de modificare prin soft a diversilor parametri de incarcare, au voltaje de intrare mari pana la 250 V (in functie de model) din acest motiv panourile solare se inseriaza etc


bogdanminitehnicus

#6
Diferenta dintre cele 2 tipuri de incarcatoare este majora, dpvd al incarcarii.

Exemplu:

Avem un panou solar de 360W (Puterea  P) cu 38.4V (voltaj  V) si 9,38Ah (Amperi  A)
formula P=VxI adica P= 38.4 x 9.38 P=360.192W


Sa zicem ca el functioneaza la parametrii nominali maximi, in conditii ideale

Panou 38.4V si 9.38 Ah

Daca bateria este pe 24v
-dupa PWM va scoate 29V si 9.38Ah
-dupa MPPT va scoate 29V si 15Ah

Diferenta este 5.62Ah/ora
                     44.6Ah/8 ore
                     1348Ah/30zile

Daca bateria este pe 12v atunci:
-un PWM va scoate la 14v  si 9.38Ah
-un MPPT va scoate la 14v si 30Ah
Diferenta este  20.62Ah/ora
                      164.96Ah/ 8 ore
                      4948 Ah/30zile

Formula pentru cat ar scoate MPPT-ul este

Voltaj panou x amperaj panou= voltaj baterie x "necunoscuta amperaj final"

adica putere panou W= voltaj baterie ori "necunoscuta amperaj final"

necunoscuta ameraj final=360/12 pentru sisteme de 12 v sau 360/24 pentru sisteme pe 24v




Cu cat diferenta dintre voltajul panoului solar este mai mare fata de voltajul bateriei sau bancului de baterii folosite cu atat merita mai mult un MPPT.

bogdanminitehnicus

Am facut o modificare in postul anterior pentru o mai buna comparatie a valorilor :)

crysty

Salut!
Am pus la punct un sistem solar pe barca si as vrea sa vi-l impartasesc. Initial va voi da materialele folosite apoi schema electrica si apoi concluziile mele personale referitoare la investitia facuta si la gradul de eficienta/confort al intregului ansamblu. Daca nu va e cu suparare, am sa va rog sa imi impartasiti parerea voastra asupra sistemului si daca identificati vre-o greseala sau o posibila viitoare problema va rog sa o subliniati pentru a o putea discuta. Cred ca acest lucru este benefic pentru toti cei interesati.
Am urmarit cu interes cum s-a construit canoea solara si as vrea sa-l felicit pe detinator pentru consecventa si realizare. Daca initial am fost sceptic de finalitatea lucrarii si mai ales de eficienta puterii solare convertite in alimentarea bateriilor care vor alimenta motoru propulsor, am vazut ca se poate si asa. Felicitari pentru proiect si realizare. Acum, materialele folosite in micul meu proiect sunt:
- 2 panouri solare Lensun de 110W fiecare (semiflexibile) cu un curent max 6,47A si o tensiune de 17V cu o eficienta de 18%
- CTEK 140 - cuprinde CTEK 250ds si CTEK 120 smartpass
- cabluri de 6mm si mufe/papuci - pentru panoouri mufe MP4 parca.
Trebuie spus ca am aplicat aceste materiale pe barca unde aveam deja un sistem de 2 baterii pe care l-am modificat usor.
Scopul acestei investitii a fost de a incerca sa devin independent d.p.d.v. energetic pentru a mentine in functiune un frigider Dometic 50 CFX pentru o saptamana cel putin.
Voi cauta schema folosita si o voi atasa spre analiza. Acesta schema am implementat-o pe barca si am folosit-o toata vara in incursiunile mele in delta.

syRebekah

Pentru voltaice mufe MC4. Ai grijă să cositoreşti şi să foloseşti cabluri cu conţinut de cupru, nu de fier. Eu le-am găsit mâncate după 2 ani.
Secţiunea o raportezi la amperaj şi lungime. Vezi calculatoarele de pe net pentru curent continuu. Eu le folosesc pe cele din UK deoarece în RO tot timpul dau cu o măsură mai puţin.
La panouri de 220W şi un frigider bun şi relativ mic bănuiesc că nu a fost o problemă dar te rog continuă.
fost ghrt.

bogdanminitehnicus

Citat din: syRebekah din Octombrie 19, 2019, 02:43:19 PM
Pentru voltaice mufe MC4. Ai grijă să cositoreşti şi să foloseşti cabluri cu conţinut de cupru, nu de fier. Eu le-am găsit mâncate după 2 ani.
Secţiunea o raportezi la amperaj şi lungime. Vezi calculatoarele de pe net pentru curent continuu. Eu le folosesc pe cele din UK deoarece în RO tot timpul dau cu o măsură mai puţin.
La panouri de 220W şi un frigider bun şi relativ mic bănuiesc că nu a fost o problemă dar te rog continuă.
Evita cat mai mult sa cositoresti incearca sa sertizezi, din experienta la cositorire tine cam 2 ani dupa care se mananca firele in mediu relativ umed.

syRebekah

Este ilogic, cositorirea sigilează liţele, sertizarea le lasă expuse. Poate doar dacă foloseşti pentru sertizare conductori pentru mediu marin, deja cositoriţi. Experienţa mea este exact inversă.

LE: Atenţie că trebuie să ai conductor de cupru ca să facă priză cositorul, cositorirea trebuie să fie bine executată (strălucitoare), cositorul trebuie să intre până sub manta.
fost ghrt.

bogdanminitehnicus

Eu asta am patit din cauza umezelii si a apei firele oxidasera peste masura si nu mai fac contact chiar si cu termo deasupra. Am mufe  xt90 pe barca si una s-a facut verde din cauza oxidarii de la cositorire. De acum mufele si cablurile doar le voi sertiza, dar daca gasesti alta varianta la cositorire te rog nu pastra doar pt tine.

Sico

Din ce stiu eu mai din vechime, cositorul se inverzeste atunci cand decaparea conductorului se face cu diverse paste (existente si acum).
Eu decapam conductorii de cupru cu sacâz.

Conductorul de cupru doar sertizat are si el pacatele lui.
Cu timpul se innegraste si nu mai face contact ferm mai ales in mediu umed.



syRebekah

Nu înţeleg asta, oxidarea de la cositorire. S-a înverzit cositorul la 2 ani după ce ai cositorit? Cositorirea a fost ok, verificai că e strălucitoare şi dacă nu topeai din nou? Poate a fost mată, a avut pori şi în timp a oxidat cuprul, ieşind verzeală prin porii ăia. Zic să verifici cablul, dacă mai ai suficient, cu un magnet, ca să ştim dacă e cupru sau fier care arată precum cuprul (mi-am luat şi eu ţeapă).

Nu sunt mare expert, m-a învăţat şi pe mine un electrician cu experienţă şi la fel pasionat de bărci. Dar a insistat foarte mult pe aspectul corect al cositorului după răcire, ţinerea lui nemişcată până se răceşte etc. Pasta decapantă din cositorul de pe piaţă (60/40) mi se pare ok, am citit nişte discuţii despre pastă parcă cu Ag 3% dar aia era aşa de marea artă.

Tubul termocontractil nu este neapărat etanş. Unde am avut nevoie de etanşeitate am pus 2 lungi pe cablu + 1 pe fiecare fir individual şi într-adevăr a fost ok, dar am avut grijă să nu stea în apă, doar ploaie plus ce mai cădea accidental în baltă. Cablul acela are peste 5 ani de când l-am meşterit şi nu am avut probleme, a stat până de curând ca alimentare de la ponton.
fost ghrt.