Navigatie vele in Romania

Creat de tibiti, Aprilie 23, 2011, 10:46:05 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 11 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Cat timp esti dispus sa aloci navigatiei cu vele intr-un an calendaristic?

o luna
o saptamana
doua saptamani
doua sau mai multe luni
nu sunt dispus sa aloc timp pentru asa ceva

Vali

Nu stiu de ce, dar cred ca Stormy suna mult prea prozaic pentru gusturile temperamentale ale barcagiului roman. Ar fi fost ceva gen "Tunetul" sau "Valul", propunerile initiale pentru denumirea iahtului Dris, din indragita carte "Aventuri cu vele" a lui Nicolae Carp :). Concluzia ar fi ca May Flower semnifica exodul pelerinilor-barcagii romani pe meleagurile albastre ? Mi-ar placea sa cred ca asta a fost ideea lui nea Puiu.

In plus, comparand imaginile, se vede cantitatea de munca investita. Numai antivegetativa cata munca v-a consumat. Chiar daca ar mai fi putin de munca la barca, in prezent e in stare de perfecta functionare, printre altele si datorita tie, Kirule. Multumesc pentru postare, si abia astept sa ne revedem, cel mai bine undeva in balta :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

PB

Dragilor, ca sa fiu sincer, barca a fost luata la repezeala sub impulsul acestui site.Puiu Olteanu a gasit-o pe net cu ajutorul unui bun prieten al nostru, doctorul Peter Nogy, care isi pregateste si el propriul velier.Eu urma sa plec in voiaj, aveam o rezerva de bani si mi-am dat o.k.-ul de a deveni co-propietar.As fi preferat altceva decat aceasta "batrana carapace" care in acte este din 1992, dar internet-ul o plaseaza cu cel putin 10 ani mai adanc in timp.Am mai gasit doar 2 Dufour 21 sau 22.Acum, dupa o scurta plimbare si o testare insuficienta, trebuie sa recunosc ca ma "induioseaza" aceasta mica fosila vie de velier. Cand navigi cu ea ai chiar impresia ca esti pe un adevarat velier, foarte civilizat.Are foc rotativ, lumini de navigatie, 4 cusete...Fac abstractie ca randa nu este originala si are o forma mai mult decat precara la vant slab, cu o selatura foarte mare care nu este tocmai buna pentru strangerea vantului.Pregatirea voiajului - mai mult decat precara.Un velier, in special "second hand", necunoscut, necesita foarte multa munca.Din varii motive nici eu si nici Puiu nu am alocat timp suficient, am incercat "sa ingrasem porcul inainte de taiere", dar fireste nu am reusit decat sa ne epuizam si sa transformam pregatirea intr-un calvar de sudura si "ciopleala de surcele".Bine-inteles ca partenerele de viata au fost "full" angrenate in pregatiri, dar cu foarte putin timp de "management", astfel ca proviziile s-au facut in noaptea dinaintea plecarii.Concluzia care se impune este sa nu faceti ca noi.Cum se foloseste motorul, eu am luat prima lectie chiar inaintea plecarii.Dupa cum stiti cu Neutrino am avut motor numaila ultimul voiaj la Istanbul in 1990 si l-am lasat acolo pentru cateva perechi de blugi.Nici batranul partener al lui Radu Theodoru nu statea mai bine.Surprinzator, motorasul de 5 kw a fost mult mai destept decat noi si si-a facut datoria cu prisosinta la un consum de mai putin de 1 ltr de benzina/ora, adica la cca 10 km/h.Ca sa aveti o imagine mei plastica, abia la depozitarea motorului dupa calatorie, am aflat cum se scoate din apa, orizontal.Cand ridicam velele il legam fedeles cu elicea in aer, operatiune destul de obositoare pe valuri.
Cel mai important aspect a fost insa cel al diferentei de experienta dintre noi si "amarinizarea fetelor (aproape sau peste 60 de primaveri)".Inchipuiti-va impreuna un ardelean asezat, cu aroma merelor si a casei in sange, cu voiaje pe un iaht de peste 7 m, cu motor si un "profesor" mai mult decat amator in ale navigatiei si un oltean vagabond marin, scolit in ale navigatiei, care a voiajat cu o barca mica, fara motor si fara prea multe retineri "diplomatice".Evident functioneaza, dar nu este o placere prea mare, cum ar trebui sa fie intre cei ce-si doresc vant si adrenalina ridicata."Fetele" nu au gustat placerile navigatiei in volte scurte cu barca bandata pana la copastie si au reactionat democratic.Evident cu experienta altor echipaje ceva mai nabadioase, "the show had go on", tinerele au trebuit sa hraneasca bine vietatile marii si sa-si mai faca ceva vanatai sau cucuie la "cabrarile testoasei".In final actinoneaza principiile darwin-iste, retinand in sita voiajelor pe aripile vantului a celor ce pot sa-si tina echilibrul intre apa si vazduh. Alta concluzie - alegeti-va parteneri potriviti cu care sa aveti comuniune de trairi nu numai pe pamant. Evident este necesar un test adecvat in prealabil. Nu selectati va rog numai partea gri. Exista momente frumoase intr-o calatorie pe apa, cu vele sau fara cand se bucura cu toti si uita vicisitudinile universului inclinat si in continua miscare. Week end placut pe, in sau aprape de apa.

Tudor

Marti,17.07, pe la amiaza, m-am intersectat pe Dunare cu May Flower, stationa la ancora in zona Giurgeni la vreo 30 m de mal. Intr-adevar o aparitie insolita in acea zona si totodata placuta la vedere, care merita a fi salutata cum se cuvine. Va doresc vant bun din directia potrivita (banuiesc ca in acea zi vantul era putin ,,prea bun"...)

Florio

Citat din: PB din Iulie 21, 2012, 06:26:12 PM
Nu selectati va rog numai partea gri. Exista momente frumoase intr-o calatorie pe apa, cu vele sau fara cand se bucura cu toti si uita vicisitudinile universului inclinat si in continua miscare. Week end placut pe, in sau aprape de apa.

Iar cele mai multe momente sunt cele frumoase.
Dar in povestiri, asa este : apar preponderent valurile, furtunile, problemele de la bord, etc :) .  Navigatia usoara nu ocupa prea mult loc, se trece peste ea in cateva cuvinte .
Cu toate astea, la sfarsitul calatoriilor, momentele cele mai savuroase le constituie tocmai "vicisitudinile universului marin " :) .

Florio

Citat din: Tudor din Iulie 23, 2012, 12:29:26 AM
Marti,17.07, pe la amiaza, m-am intersectat pe Dunare cu May Flower, stationa la ancora in zona Giurgeni la vreo 30 m de mal. Intr-adevar o aparitie insolita in acea zona si totodata placuta la vedere, care merita a fi salutata cum se cuvine. Va doresc vant bun din directia potrivita (banuiesc ca in acea zi vantul era putin ,,prea bun"...)

Salut, Tudor.
Unde mai pluteste gratios Lindor, acum ? Sunteti pe Dunare ?

PB

Fara dubii, navigatia este scopul si satisfactia lansarii unui velier si Florio are dreptate, la final ramane ceea ce a fost frumos chiar daca apar mici "cicatrici".
Vreau totusi sa punctez cateva chestiuni materiale pe care le-am constatat cu ocazia acestui mic periplu fluvio-maritim.Prin natura meseriei mele, am perioade cand castig foarte mult si un velier mic nu ar fi o problema, dar am si perioade in care nu gasesc un contract si trec la tactica de "reciclare a apei menajere", la propriu.Aceasta ma face sa ma gandesc la cei cu venituri medi care isi doresc un velier si consider necesar sa le imparasesc din costurile acestei pasiuni. Dufour 22/May flower (LOA=6.62 m) a costat cu tot cu motor si cavalet 4154 euro. Pregatirea minima si transportul Oradea-Galati a costat peste 500 euro, in conditia in care Puiu Olteanu a obtinut masina si remorca contra altor servicii facute proprietarilor mijloacelor de transport. Pentru o idee mai clara precizez ca lansarea si ridicarea de la apa cu macara de cheu a costat de fiecare data 250 lei, stationarea in marina Galati 50 lei/zi, iar in portul Tomis la cheul de est, fara a fi informati de ce servicii beneficiem a costat 7 euro/zi +TVA - 10% pentru ca nu am folosit serviciile (necunoscute).Tranzitarea canalului Dunare-M.Neagra minim 124 euro si necesitatea folosirii unei statii radio VHF marine (canalele 16, 74 ...) De fapt statia radio (cca 250-350 lei, portabila) o recomand calduros si pe Dunare unde este serviciu continu in ch. 16, foarte util in zonele fara semnal telefonic. Navigatia cu vele pe Canal si in ecluze este interzisa.Transportul la iernat 300 lei, chiria locului de iernat 85 lei/luna (afara), cu riscul ridicarii chiriei la discretia administratorului parcarii. La o greutate de peste 750 kg pentru a tracta un peridoc este nevoie de permis de conducere pentru remorca. La Tulcea se intra in Delta si ar trebui platita o taxa de cca 30 lei.Fac abstractie pensionarii.Programul de functionare al Administratiei Deltei este pana la ora 16.Se pare ca se poate plati aceasta taxa si la Sf.Gheorghe.Principiul ca cine are iaht, chiar un amarat de sub 7 m, neinmatriculabil, are si bani si trebuie sa i se creasca preturile, se manifesta si peste hotare, deci o excursie ieftina folosind propulsia vantului poate depasi usor bugetul planificat.Insa, si o spun cu toata convigerea si cu greutatea compararii tarii noastre cu zeci de locuri acvatice ale lumii pe care le-am vizitat, nu este nici o nenorocire daca nu se va vedea arhipelagul grecesc.Avem locuri superbe pe care nu le apreciem la valoarea lor.Abia astept momentul in care ma voi elibera de obligatia de a munci pentru bani si a incepe sa colind, in primul rand, apele noastre si slava Domnului, avem o retea hidrografica ca nu ajunge o viata de om sa te bucuri de ce-ti poate oferi.Poate informatiile furnizate aici vor fi de folos celor care vor sa-si aleaga un velier.

Florio

Foarte bune informatiile, multumesc .
Personal am trecut prin toate cheltuielile necesare inmatricularii, intretinerii si andocarii barcii, mai putin cele ce tin de macara si transport. Aici sunt avantajat datorita peridocului si configuratiei barcii mele.

Singurul lucru pe care nu l-am accesat inca este canalul Dunare-Marea Neagra . Daca poti, Paul , sa detaliezi putin, iti multumesc in avans.

Dupa coborarea pe care am facut-o anul trecut pe Dunare, din Oltenita pana in portul Tomis , am vrut ca in toamna sa reiau traseul, tot cu vele, in sens invers. Timpul insa, n-a mai permis. Si atunci am zarit posibilitatea reluarii traseului Dunarii de jos, folosind canalul Dunare-Marea Neagra.
Nu stiu insa cum se procedeaza pe canal, cu ambarcatiunile mici. Am inteles din mai multe surse ca s-ar putea face fara costuri, daca astepti trecerea unei ambarcatiuni mari, pentru ca oricum nu deschid o ecluza pentru o barca de 7-8 m .
Cu costuri sau fara costuri, ma intereseaza sa aflu de la cineva care a facut un asemenea pasaj, care este realitatea . 

PB

Ecluzarile se fac pentru mai multe nave odat si atunci se introduc si ambarcatiunile.Normal se ia legatura prin radio cu dispeceratul central al ecluzei Agigea, inaintea apropierii de ecluza pentru instructiuni privind acostarea in avanport.De obicei functioneaza numai o ecluza in ambele sensuri.Pentru ca nu am avut statie radio am dat telefon la dispeceratul central.O sa caut numarul.Orice ambarcatiune trebuie sa plateasca taxa minima 9124 euro la cursul zilei.Duminica nu am reusit sa obtin aprobarea de tranzitare.Pentru ca nu era program de lucru al birourilor.Luni mi s-a aprobat tranzitarea la interventia sefului serviciului exploatare care are o minte deschisa si a acceptat sa ne legam de un convoi.Circulatia izolata a unei ambarcatiuni fara radio nu este permisa pentru ca nu poate primi instructiuni de la dispecerat care sunt foarte importante in anumite situatii.Deosebit de periculoase sunt convoaiele descarcate, cu suprafata velica mare care "matura" o sectiune foarte mare a canalului in cazul unui vant puternic.Intr-un astfel de caz ambarcatiunea trebuie sa se retraga cat mai aproape de malul din vant si sa permita trecerea convoiului.Se acosteaza la malul indicat de dispecerat si trebuie sa se mearga la Administratia Canalului la Dispeceratul Central pentru plata.Acolo mi s-au comunica si punctele de raportare a pozitiei de pe Canal.Am mai stabilit si telefoanele de legatura in cazul in care nu reuseam sa ma leg la un convoi.Am fost favorizat pentru ca inca ma stiu multi navigatori fluviali de cand predam la liceul de marina din Galati sau la Centrul de Perfectionare si m-am legat imediat dupa ecluza Agigea la un convoi mic.Velierele trebuie sa fie atente cum se leaga pentru ca detivorul inclina ambarcatiunea la coturi si se risca avarierea greementului de nava la care se leaga.In general capitanii fluviali sunt abordabili desi pentru ei este o grija si un risc in plus.O sa caut telefoanele pe care le-am folosit si o sa scanez tarifele din portul Tomis.Daca se ajunge sambata si se pleaca luni dimineata devreme nu se plateste pentru ca administratia societatii care a inchiriat portul Tomis nu lucreaza.

Vali

Citat din: PBLa Tulcea se intra in Delta si ar trebui platita o taxa de cca 30 lei.Fac abstractie pensionarii.

In Anexa 1, articolul 1 din Ordinul 111/2007 (care stabileste regulile si tarifele de acces in Delta) se precizeaza ca la circulatia exclusiv pe Dunare si bratele ei, regulile ARBDD nu se aplica. Deci, in caz ca se tranziteaza sectorul navigabil al Dunarii pentru a iesi la mare, nu trebuie platite taxele de acces in Delta (decat daca se doreste si o incursiune in interiorul ei).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Florio

Citat din: PB din Iulie 24, 2012, 12:49:31 PM
Ecluzarile se fac pentru mai multe nave odat si atunci se introduc si ambarcatiunile.Normal se ia legatura prin radio cu dispeceratul central al ecluzei Agigea, inaintea apropierii de ecluza pentru instructiuni privind acostarea in avanport.De obicei functioneaza numai o ecluza in ambele sensuri.Pentru ca nu am avut statie radio am dat telefon la dispeceratul central.O sa caut numarul.Orice ambarcatiune trebuie sa plateasca taxa minima 9124 euro la cursul zilei.Duminica nu am reusit sa obtin aprobarea de tranzitare.Pentru ca nu era program de lucru al birourilor.Luni mi s-a aprobat tranzitarea la interventia sefului serviciului exploatare care are o minte deschisa si a acceptat sa ne legam de un convoi.Circulatia izolata a unei ambarcatiuni fara radio nu este permisa pentru ca nu poate primi instructiuni de la dispecerat care sunt foarte importante in anumite situatii.Deosebit de periculoase sunt convoaiele descarcate, cu suprafata velica mare care "matura" o sectiune foarte mare a canalului in cazul unui vant puternic.Intr-un astfel de caz ambarcatiunea trebuie sa se retraga cat mai aproape de malul din vant si sa permita trecerea convoiului.Se acosteaza la malul indicat de dispecerat si trebuie sa se mearga la Administratia Canalului la Dispeceratul Central pentru plata.Acolo mi s-au comunica si punctele de raportare a pozitiei de pe Canal.Am mai stabilit si telefoanele de legatura in cazul in care nu reuseam sa ma leg la un convoi.Am fost favorizat pentru ca inca ma stiu multi navigatori fluviali de cand predam la liceul de marina din Galati sau la Centrul de Perfectionare si m-am legat imediat dupa ecluza Agigea la un convoi mic.Velierele trebuie sa fie atente cum se leaga pentru ca detivorul inclina ambarcatiunea la coturi si se risca avarierea greementului de nava la care se leaga.In general capitanii fluviali sunt abordabili desi pentru ei este o grija si un risc in plus.O sa caut telefoanele pe care le-am folosit si o sa scanez tarifele din portul Tomis.Daca se ajunge sambata si se pleaca luni dimineata devreme nu se plateste pentru ca administratia societatii care a inchiriat portul Tomis nu lucreaza.

Multumesc, asta da explicatie :) .

Noi avem radio; pe ce canal comunica Administratia ?

pelicanul

Citat din: PB din Iulie 24, 2012, 12:49:31 PM
lOrice ambarcatiune trebuie sa plateasca taxa minima 9124 euro la cursul zilei.
Noua mii de euro o ecluzare, indiferent de marime? Cred ca e o greseala pe undeva.

Ciby

A spus in postul de mai sus de 124 euro. Cred ca i-a scapat mana pe 9. Se accepta!
Multumim de informatii!

PB

Scuze pentru greseala.Intr-adevar, taxa minima este de 124 euro cu TVA inclus.
Referitor la tranzitarea Deltei se poate sa fie asa cum spune ordinul, dar informatia primita la sediul institutiei care se ocupa cu aceasta a fost cea pe care am dat-o.Am scapat datorita varstei celor 4 de la bord (total 242 ani - cred ca este o performanta!) Oricum nu ne-a controlat nimeni.

PB

Am uitat sa specific ca mi s-a pus intrebarea daca ne vom opri in timpul tranzitarii si trebuia sa dormim pe undeva.Poate din acest motiv au pomenit de taxa. La intrebarea unde incepe taxarea mi s-a aratat chiar cotul Tulcei. Am pierdut o multime de timp cautand un loc de acostare si interesandu-ne de locul unde se plateste.Tot de la administratie ni s-a spus ca exista o forma pe net de plata.Poate aflati mai multe.Am vrut sa fim corecti pentru ca voiam sanu fim sacaiti daca aveam chef sa facem o baie sau sa ne ducem la mal.

Florio

Citat din: PB din Iulie 24, 2012, 03:45:34 PM
Am uitat sa specific ca mi s-a pus intrebarea daca ne vom opri in timpul tranzitarii si trebuia sa dormim pe undeva.Poate din acest motiv au pomenit de taxa. La intrebarea unde incepe taxarea mi s-a aratat chiar cotul Tulcei. Am pierdut o multime de timp cautand un loc de acostare si interesandu-ne de locul unde se plateste.Tot de la administratie ni s-a spus ca exista o forma pe net de plata.Poate aflati mai multe.Am vrut sa fim corecti pentru ca voiam sanu fim sacaiti daca aveam chef sa facem o baie sau sa ne ducem la mal.

Intr-adevar la Tulcea e problematic cu acostarea. Cheiul mic, nave multe.
Eu am comunicat din timp  prin radio, cerand o sugestie pentru acostare si mi-a fost indicat pontonul ARBDD.
Cand am ajuns acolo insa, nu era loc. Asa ca am luat tot cheiul la ochi, mergand usor in amonte si fiindca nimic nu se profila, am cerut permisiunea capitanului unui vas mediu de pasageri, sa ne legam de ei .
Permisiune acordata fara probleme.
Cu ocazia asta, am stat si la povesti cu capitanul, intovarasiti de doua sticle de vin rosu pe care mi-am permis sa le  aduc in deschidere :) .

Inca o mentiune pentru cei aflati in tranzit , in weekend. ARBDD nu lucreaza, permise nu ai de unde obtine. In sediu totusi, am gasit oameni ai unui ONG afiliat, care mi-au spus ca in aceste conditii pot sa-mi continui traseul. Deci pentru tranzit exista totusi alta abordare .

In urmatoarea saptamana insa, as vrea sa urc pe Golovita, Razelm, Mustaca, Cocos, Dunavat, sa ajung in Sf. Gheorghe pe brat si apoi in localitate pentru a iesi pe mare. Stie cineva cum pot obtine acordul ARBDD pentru barca si echipaj, fara sa merg la Tulcea ? O fi o metoda de plata on line ? O fi un centru deschis in Sf. Gheorghe ?
O da Dumnezeu sa fim legali fara mari eforturi, ca ne dorim asta !?