Instrumente de bord/noutăți

Creat de Florio, Decembrie 11, 2020, 08:22:07 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Florio

Bună, băieți  :)
Am întâlnit ceva nou în materie de instrumente de bord și am zis să împart informația cu voi, poate găsește cineva de folos.

Întâi și-ntâi, am găsit că o conexiune NMEA2000 se poate face și la motoare ceva mai vechi, prin aceste dispozitive Maretron  EMS100 Analog Engine interface kit. 
( https://www.boemarine.com/blog/post/nmea2000-for-your-boat-engine/ )
dar și la motoare diesel care dau semnal J1939 .

Și mai interesant de atât, (pentru veliști de data asta), este că între dispozitive, are un senzor de vânt fără elemente mobile (girueta clasică).
Iar acesta are o finețe mult mai bună decât aceea a giruetei clasice, ne-o arată un utilizator care a instalat proaspăt dispozitivul:
https://www.youtube.com/watch?v=MmzVgXhS58c
Pe mine mă aranjează un astfel de aparat robust, fiindcă având mărul catargului la cca. 11m deasupra apei, mai pot atinge crengile vreunui copac și stric orice dispozitiv de vânt, chiar și cel clasic, mecanic (pe canale ca Perișor, ori Cocoș, a fost o aventură mereu).

Succese la tot ce faceți și baftă de multe ieșiri pe ape, în 2021! Poate o trece carantina mondială  :)

Florio

Respectivul dispozitiv are și stație meteo cu tot ce mai trebuie navigatorului.
Dar căutând în special cum funcționează acești senzori ultrasonici, am găsit filmulețul de mai jos:

https://www.youtube.com/watch?v=ZipwADWU_zI


syRebekah

Oameni buni, suntem între velişti. În loc de anemometru putem urmări banda bărcii, indicată de un dispozitiv de câţiva euro. (Mă rog, şi ăla costă 10€, că-i de sailing). Barca fiecăruia are un optim, de regulă între 10 şi 20 de grade. Când depăşeşte, trebuie terţarolat.
Ca indicatori suplimentari, când şuieră sarturile e pe la 20nd, şi în rest e important cum arată valurile, norii etc.
Tehnica dă bine dar e altă distracţie decât sailingul.
fost ghrt.

Florio

Citat din: peb5 din Decembrie 17, 2020, 09:49:23 PM
Florio, uite acest tip de anemometru https://www.aliexpress.com/item/4000712311907.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.60f94434hm0uMz&algo_pvid=393a998a-5f37-4cf1-bd46-c04e8bc4c7d6&algo_expid=393a998a-5f37-4cf1-bd46-c04e8bc4c7d6-55&btsid=0b0a556016082182972686303e7943&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_, numai ca acesta e pe NMEA0183

După cum arată, dispozitivul acesta este la fel, exceptând cum ai spus, tipul de conexiune NMEA.
Acum și discuțiile noastre au un rost, chiar și când sunt de tipul "small talk" :) . De exemplu eu nu știam care e diferența între NMEA 2000 și NMEA 0183. Ei bine, cu ocazia asta am căutat să văd ce zice. Mai bine mai târziu, decât niciodată :D
https://www.nmeaboater.com/content/newsm/news.asp?show=view&ac=1&a=149

Florio

Citat din: syRebekah din Decembrie 18, 2020, 08:53:26 PM
Oameni buni, suntem între velişti. În loc de anemometru putem urmări banda bărcii, indicată de un dispozitiv de câţiva euro. (Mă rog, şi ăla costă 10€, că-i de sailing). Barca fiecăruia are un optim, de regulă între 10 şi 20 de grade. Când depăşeşte, trebuie terţarolat.
Ca indicatori suplimentari, când şuieră sarturile e pe la 20nd, şi în rest e important cum arată valurile, norii etc.
Tehnica dă bine dar e altă distracţie decât sailingul.

Gheorghiță, când am citit răspunsul tău ultra-conservator, m-am uitat să văd la ce oră ai postat :D
Sigur că omul care își cunoaște barca, se descurcă cu un fir de lână prins la sarturi, un înclinometru (scoliometru) clasic și de restul rom :) .
Eu unul nu folosesc nici înclinometrul, el este în compass, dar nu-mi trebuie informația fiindcă știu înclinația la care-mi merge bine barca.
Lucrurile astea se simt, de exemplu la barca lui Sebba n-am avut nevoie să privesc decât fumurile: înclinația era foarte ok, iar nevoia de terțalorare o simt după cum arată marea, nu după vreun anemometru.
Pentru simplul motiv că terțarolăm înainte de a se simți nevoia. Când se simte e deja târziu, zice un sfat marinăresc :)

Dar: la toate alurile de vânt purtător între 120-240 grade, e bună o informație de anemometru.
Pentru că fumurile nu te mai ajută, înclinometrul nu mai spune mare lucru iar simțurile despre viteza vântului te pot păcăli din cauză că te deplasezi odată cu el.
Mi s-a întâmplat de mai multe ori să am situația asta, la câte o traversadă mai măricică, și a trebuit să stau cu atenția trează, că vigilența previne ampanarea. Iar dacă faci o ampanare când valurile au deferlant mare, nu e bine deloc :) .
E destul de clar că un anemometru nu mi-ar fi redus vigilența. Dar nu strică și informația lui.
Plus că te mândrești la prieteni când îl pozezi: uite frate, ce vânt aveam noi acolo! :D :D

Florio

#6
Uite frate, ce vânt aveam noi acolo! :D :D

Kamariotissa, 2015
Barcă MacGregor26 (de-aia care nu ține marea  ;) )

syRebekah

Aşteptam să ajungi la asta cu pozatul :)))))

Eu am anemometru pe catarg, dar indicatorul este în cabină, mai precis pe peretele dintre salon şi prova. Am zis că îi pun un led micuţ să îl pot citi din cockpit dar încă nu a fost nevoie (spre deosebire de terţarolat, aici nevoia trebuie să apară prima).

La vânt purtător puternic merg numai pe genovez şi ajustez în funcţie de viteza bărcii şi valuri. În felul ăsta e f simplu. Autopilotul oricum nu poate gestiona şi cu randa.
fost ghrt.