Cum am "tras" peridocul de sub barca

Creat de charlie, Martie 09, 2021, 06:32:38 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

charlie

Incep prin a spune ca aceasta postare descrie ce am facut eu in acest caz particular: barca este un Macgregor 26M aflata pe peridocul original, depozitata pe pamant inierbat nu tocmai plan si nu tocmai orizontal (dar nici foarte denivelat sau in panta majora)

Planul 1,  inspirat din metodologia descrisa pe forumul proprietarilor de Macgregor, erea sa pregatesc suporti pentru pupa si pentru chila in zona prova, urmand sa ma folosesc de peridoc pentru a ridica barca acolo unde e nevoie. Planul presupune urmatorii pasi:
1. o ridicare a pupei prin coborarea protapului peridocului  cat mai jos cu putinta. In cazul in care nu este suficient de sus se sugereaza inserarea de dulapi sub roti.
2. ridicarea provei cu tot cu peridoc (cricul pe protap) si montarea de suport sub chila in fata osiei
3. la coborarea cricului peridocul este practic eliberat si poate fi tras spre inainte pana cand osia acestuia atinge suportul prova.
4. ridicam barca de prova si mutam suportul de chila in spatele osiei
5. repetam pasii anteriori pentru a trece si de traversa spate a peridocului. Daca este nevoie reconstruim suportul de chila mai in fata pentru a pastra barca in echilibru in cele 3 puncte (doua pe pupa in laterale si unul pe chila spre prova)
6. adaugam suporti si pene a.i. barca sa stea in minim 4 puncte si sa nu oscileze lateral la vant

Parea dificil pentru cinecva cu experienta zero. Am intrebat un grup de pasionati ce parere au si am primit o multime de sfaturi bune si chiar fotografii cu o barca foarte asemanatoare (Mac 26X) ridicata pe suporti de lemn intr-o versiune simpificata: suportul fata este o grinda cu suficient loc intre punctele de sprijin a.i. peridocul sa poata fi tras de la prima ridicare! M-am imbarbatat suficient cat sa pornesc la pregatirea suportilor avand ca plan principal acest model "rapid" de extragere.

Sambata am taiat 7 grinzi de 10x10 ude si grele folosind un circular mic (ceea ce a dublat timpul, necesitand doua taieri pentru fiecare sectionare de grinda). Am construit elementi din care sa rezulte 4 piramide de sprijin de 60cm inaltime (cu posibilitatea de inca un nivel la 70cm):


charlie

#1
Apoi am creat un suport pentru pupa care sa-mi permita o suprafata mare de contact si suficient suport lateral pentru echilibrarea barcii. Scandura este prinsa doar la exterior si va fi imbracata in mocheta prinsa doar in capete a.i. sa se poata curba dupa forma cocii atunci cand e in sarcina. Cel putin asta e teoria  :)


charlie

#2
Au urmat cateva bucati de dulapi taiate la diverse unghiuri pentru a decide la fata locului cum voi rigidiza arcul spate si cum am sa ofer suficient sprijin lateral.
Apoi am pregaurit toate elementele pentru o asamblare rapida la fata locului (holsuruburi de lemn de 4x140mm, segmentele de grinda pregaurite cu 6 a.i. sa nu irosim timp si energie filetand elementul de "deasupra")
Am pus la grea incercare capacitatea de transport a masinii personale incarcand toate segmentele rezultate, suportul spate si o grinda de 3.2m ce mi-ar fi permis extragerea peridocului de 2.4m latime printre piramidele de sprijin ...


charlie

#3
A doua zi am agatat o platforma auto de carlig si am pornit spre aventura. Primul popas in portul Midia unde George mi-a imprumutat un crick de off road (multumesc!) ce se va dovedi salvator la incarcarea peridocului pe platforma.  Dar sa nu devansam evenimentele!

Prima miscare descarcam lemne si incepem sa montam piramide. A doua miscare .... e o constatare: degeaba coboram noi protapul peridocului, pupa nu se va ridica suficient din doua motive: terenul e usor in panta (mai sus spre prova) si rotile sunt ingropate in pamant si presupunem noi pe pana. Prima deviere de la plan: ridicam pe rand lateralele peridocului de spate si il sprijinim pe piramide partiale de lemn (ce bine ca nu am venit cu ele montate!). Acest lucru ne permite sa inseram suportul spate cu piramide de 60cm:




charlie

#4
Am lasat barca usor pe suport ridicand din nou cu cricul spatele peridocului, cate o parte odata, si scotand piramidele partiale. Apoi am inserat sub lamelele elastice bucatele de dulapi care sa preia o parte din efort:


charlie

#5
Pentru siguranta suplimentara am construit un picior central de sprijin (din elementele suplimentare de inaltare nefolosite la piramide). Acest picior se opreste la cca 3 mm de grinda, si il vom folosii ca martor al stabilitatii structurale a grinzii (se va lasa in timpul manevrelor de ridicari succesice de la prova ?)

Am legat cu o chinga piamidele intre ele pentru a preveni o separare in caz de rupere catastrofica a grinzii:


charlie

#6
E momentul sa ridicam prova barcii (cu tot cu peridoc):


charlie

#7
Decidem sa mutam piramida de sprijin in spatele primei traverse intermediare pentru a scuti o ridicare. Desfacem firul de tensionare a sasiului ce ar fi fost inca o traversa intermediara (si implicit o ridicare) si pozitionam piramida un pic in fata gaurii derivorului:





charlie

#8
Lasam peridocul jos si ... prima victorie! Avem separare intre barca si peridoc.

In aceasta configuratie (cu un sprijin anterior practic punctiform)  barca se misca relativ usor pe directie transversala avand o miscare de leganare pe suportul curb de la pupa. E momentul sa adaugam elemente de sprijin lateral deasupra scandurii curbe:





charlie

#9
Martorul nostru de sub grinda de la pupa ne linisteste: nu pare sa existe nici o deformare, cei 3 mm de spatiu sunt la locul lor :)

Putem acum trage peridocul spre inainte pana cand puntea atinge de piramida de sprijin:


charlie

#10
Construim o noua piramida partiala pentru cric si una "intreaga" pentru suport si mai castigam niste spatiu executand o noua ridicare prova, de aceasta data ridicand doar barca fara peridoc:




charlie

#11
Un nou pas inainte cu peridocul. Nu mergem  pana la limita sprijinului, lasam loc pentru cric si construim o noua piramida in spatele osiei pe care lasam greutatea barcii:



charlie

#12
Tragem din nou peridocul inainte. La mana, ca si la pasii anteriori! Spre placuta noastra surpriza rotile se invart liber si sunt inca partial umflate. Pareau pe janta dar ereau de fapt doar ingropate in pamant si moi.

Mergem acum pana la traversa spate  a peridocului:


charlie

#13
O noua ridicare prova, un sprijin in spatele traversei si peridocul e liber! Construim si un al patrulea punct de sprijin la prova si suntem foarte aproape de final:


charlie

#14
Adaugam un ultim sprijin central si barca va ramane asa pana ne intoarcem cu peridocul reparat.