Circulatia cu barci neinmatriculate

Creat de Vali, Ianuarie 03, 2012, 09:42:56 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Vali

Salutare si la multi ani :). Cu ocazia inceputului de an, avand in vedere ca se anunta vremuri austere pentru 2012 ;), cred ca ar fi bine sa discutam si despre modurile in care ne putem diminua cheltuielile vizavi de hobby-ul barcilor.

Dupa cum spuneam pe 11 decembrie, am facut cate o hartie scrisa catre ANR si Politia de Frontiera, in care am solicitat punctul dumnealor de vedere vizavi de circulatia pe Dunare cu o barca neinmatriculata. Astfel, in Ordonanta de Urgenta a Guvernului  74/2006, la articolul 51-4, alineatul 5, se prevad urmatoarele:

"(5)Nu se inmatriculeaza sau nu se inscriu in registrul de evidenta urmatoarele categorii de nave:
a) ambarcatiunile cu o lungime mai mica de 7 m si/sau cu o propulsie mai mica de 15 kW;
b) ambarcatiunile propulsate prin forta umana;
c) ambarcatiunile de agrement carora nu li se aplica reglementarile nationale privind introducerea pe piata a acestora, cu exceptia ambarcatiunilor destinate sa transporte persoane in scop comercial si a ambarcatiunilor pe perna de aer."


Raspunsul primit de la ANR il aveti in atasamentul de mai jos. Ideea e ca nu exista interdictii de circulatie in scop personal cu barci sub 7 metri si cu puterea motorului pana la 20 cp inclusiv. Doar in scop comercial (pescuit industrial, transport contracost de persoane sau bunuri etc) este obligatorie inmatricularea unei astfel de barci.
Oricum, treaba se stia inca de la aparitia Ordonantei 74/2006, insa sunt zone (Braila de exemplu) unde ea este interpretata tendentios, in sensul interdictiei de circulatie in afara zonelor aprobate pentru agrement.

In urma discutiei cu capitanul adjunct al portului Galati, am aflat ca zonele propuse sau aprobate deja pentru agrement se refera strict la tipul de agrement cu hidrobiciclete, schi nautic, caiac-canoe, mici regate de veliere etc, si nu au de a face cu circulatia barcilor cu motor. Chiar daca raspunsul scris atasat nu prevede expres decat obligativitatea detinerii certificatului de ambarcatiune (in cazul in care puterea motorului depaseste 5 cp), am fost asigurat de catre capitanul sef de port si directorul ANR Galati ca nu exista nici o interdictie vizavi de circulatia cu barci de tipul celor prevazute in articolul de lege de mai sus. Urmeaza sa primim si raspunsul de la Politia de Frontiera, insa din ce am inteles pozitia lor este aproximativ aceeasi.
Pozitia ARBDD Tulcea este urmatoarea: nu exista nici o interdictie de circulatie cu barci neinmatriculate in Delta Dunarii, singura obigativitate fiind plata permisului de acces in Delta.

Ar mai fi de mentionat cateva alte chestiuni de interes pe care le-am discutat la ANR, dar le vom scrie la categoriile respective. Cel putin eu sunt foarte bucuros de raspunsul primit de la ANR, care ma salveaza de cheltuieli inutile. Sa avem un an cu multe plimbari cu barca :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

purjulius


capitanu

Multumim pentru initiativa, asteptam si pozitia Poltiei de frontiera, pentru ca eu am avut oarece probleme la Oltenita pe cand faceam probe  cu un McGregor 26. Un an cat mai bun.

Vali

Salut Razvan si la multi ani :). Daca e vorba de Macgregor 26, sa nu uitam ca lungimea barcii e de 7,85 metri, deci e superioara limitei de 7 metri pana la care barcile nu se inmatriculeaza. Oricum, sunt sigur ca brigada de la Frontiera de la Oltenita n-a stat sa va masoare barca :), insa daca "se incordeaza" vreunul, e bine sa i se raspunda "in tema", si la o adica e bun chiar si cate un print dupa hartiile pe care le vom primi de la respectivele institutii.
Problema e ca unii din baietii de la Frontiera sunt obisnuiti sa fie "cerberi" ca in vremea veche, pe cand altii sunt painea lui Dumnezeu (avem si pe forum "frontieristi" de nota 20 :)).

Cel mai important insa e sa fim in regula cu actele, astfel ca pentru o barca neinmatriculata e bine sa se arate un act de provenienta, adica factura sau declaratie notariala de barca in regie proprie, plus actul de provenienta al motorului. Astfel, nu va avea cineva vreodata ce sa comenteze daca totul e in regula, mai ales ca adevaratele probleme ale "frontieristilor" sunt traficantii de tigari, transfugii, braconierii, si mai putin barcagiii pasnici :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

capitanu

NU NU, nu am mers cu mcGregorul neinmatriculat, ca doar nu m-a prostit Dumnezeu, are barca peste sapte metri si probam elice la un motor de 50 de caluti. Alta este problema, oamenii de la frontiera m-au oprit de fiecare data in doua sambete la rand, si cel mai tare in a doua mi-au cerut "permis de agrement". Eu am raspuns ca nu fac agrement fac probe la elice. El a spus ca ambarcatiunea este de agrement si agrement inseamna ca eu ma plimb pe Dunare. In final s-a calmat ca proprietarul barcii i-a spus sa sune la seful lui sa ii spuna ca baietii care l-au vizitat mai devreme nu au permis d-ala si sa le faca unul. Noi fusesem la biroul sefului de pe uscat sa ne interesam daca putem acosta la Bulgari. Insa el s-a speriat destul cat sa renunte. In acest sens ma intereseaza pozitia oficiala. Ca sa stiu daca ma pot plimba linistit cu Legenda Dunarii pe la Oltenita ca este foarte aproape de Bucuresti. La Giurgiu cu 40 de cai si un papucel de mai mult zbura decat plutea nu m-a intrebat nimeni de sanatate. Eu la Legenda am si Certificat de inmatriculare pentru ca inainte de restaurare era inmatriculata. Altfel am fost la Capitania Snagov de care apartine Bucurestiul sa o inregistrez in registrul special ca sa poarte numele legal si sa pot arbora pavilionul legal si mi s-a comunicat ca nu s-au facut registrele si nu se pot face inregistrari, ca doar legea exista si ca daca vreau mi-o inmatriculeaza. NU multumesc am la masineta motor de 3000cmc si imi ajunge.

Vali

Tocmai de asta zic sa asteptam si pozitia celor de la Frontiera. Treaba e interpretata diferit de fiecare in parte, cum spuneam, nici in Braila n-ai voie. Ar fi culmea ca o barca venita din Germania sau Austria sa stea sa scoata in fiecare oras sau comuna de pe Dunarea romaneasca permis de agrement  ???.

Poate ne spune Florio ce probleme a avut (daca a avut) pe Dunare, cu Frontieristii sau Controlul navigatiei de la ANR. Eu de cand ma dau cu barca pe Dunare in zona Galati n-am fost oprit nici macar o data. Singurele ocazii cand am fost controlati au fost cand eram la pescuit profesionist cu scule curgatoare, dar cu barci de agrement nu ne-a intrebat vreodata cineva ceva.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Florio

#6
Poate sunt eu norocos sau am aspect simpatic, fiindca n-am avut niciodata probleme cu politia de frontiera, desi au aparut de nenumarate ori pe Dunare si chiar pe mare .
Fiindca stiam de zvonurile cu permisul de agrement, in preziua lansarii la Oltenita, am sunat la politia de frontiera sa cer lamuriri. De acolo mi s-a spus ca nu am nevoie de acest permis, fiindca eu nu merg la pescuit sau plimbare de agrement intr-o zona, ci sunt in tranzit Oltenita-Constanta .  Desi m-a multumit raspunsul, am cerut si notat numele agentului cu care am vorbit . Sunt nascut/crescut in tara asta si stiu ca si cele mai simple lucruri se pot complica :) .
Un control (dealtfel singurul mai temeinic)  l-am avut in aval de Oltenita, dupa ce innoptasem la ancora, langa o insula bulgareasca. Politistii au fost foarte respectuosi, s-au interesat de actele ambarcatiunii ( eu le-am prezentat totul: permis de navigatie, certificat al ambarcatiunii, revizia ANR, certificat de operator radio, etc...etc...) . In barca era un cadru superior care chiar a citit actele, mi-a atras atentia delicat ca e o insula bulgareasca si era de preferat sa acostam intr-o zona a noastra, ne-a zambit si ne-a urat drum bun .
  Toate intalnirile ulterioare cu politia de frontiera au fost joviale, unii nici nu ne-au mai cerut actele. Altii ne-au cerut permisiunea sa ne filmeze si fotografieze. :)

Ca idee generala, cred ca exista o doza de ambiguitate in legislatie, fiindca poate fi lasat la latitudinea politistului sa defineasca ce inseamna "agrement" . Pentru agrement se scoate acel certificat despre care s-a vorbit.


Florio

Daca tot suntem aici, as vrea sa ating si cealalta parte a aceluiasi subiect. Pemisul de intrare in Marea Neagra. Stiu ca s-a mai discutat asta, daca politia de frontiera te controleaza dupa ce ai intrat din Dunare in Marea Neagra , poti avea probleme de tip "amenda usturatoare" . Eu am cerut acest permis de la politia de frontiera Tulcea, ocazie cu care am constatat ca nu era cazul. Politistul de la ghiseu m-a intrebat cati suntem si  unde vrem sa pescuim.
-Pai nu pescuieste nimeni, noi navigam !
-Atunci nu va trebuie permis. Asta este pentru agrement, pentru pescuitul de agrement, zice politistul.
-Dom'le , sigur ? Nu vreau sa am probleme ulterior.
-Sigur ! N-am cum sa va dau permisul daca nu pescuiti !

Mie nu mi s-a parut prea limpede situatia, asa ca i-am cerut si astuia numele, l-am notat si am plecat. Probleme n-am avut ulterior, ci mai degraba le-am facut eu lor probleme ( stiti voi, le-am intrerupt aplicatia cu scutul antiracheta :) )

Vali

As vrea sa completez si eu ca, dupa multa vreme, atitudinea personalului ANR a fost de deschidere si solicitudine maxime. Situatia descrisa, de circulatie cu barci sub 7 metri si cu motorul sub 20 de cai, e foarte rara in zona noastra, din urmatoarele motive:
1. aproape toate barcile de agrement au motoare mari, deci e obligatoriu sa fie inmatriculate din cauza puterii motorului.
2. aproape toate barcile cu motoare mai mici de 20 cp sunt destinate pescuitului profesionist, deci e obligatoriu sa fie inmatriculate, pentru a putea obtine licenta de pescuit de la ANPA.

Ca sa ne facem o idee ce insemna la inceputul anilor '90 o iesire cu barca pe Dunare, iata care erau actele necesare:

1. Carnetul de ambarcatiune, cu inspectia tehnica a Capitaniei la zi. Pe atunci absolut toate barcile se inmatriculau.
2. Certificatul de conducator ambarcatiune pentru categoria B fluvial, cum era atunci.
3. Buletinele de identitate ale tuturor ocupantilor barcii.
4. Acte de proprietate pentru barca si motor, in ciuda mentionarii numelui proprietarului in carnetul ambarcatiunii.
5. Permis graniceresc (PG), eliberat de Unitatea Militara de Graniceri, care permis era eliberat doar pe baza urmatoarelor:
6. Permis de pescuit de amatori, eliberat de AJVPS-ul local, sau
7. Permis de pescuit profesionist, eliberat de Intreprinderea Piscicola locala, sau Institutul de Cercetari Piscicole.

Astfel, putem vedea clar ca in acea vreme iesitul cu barca pe apele patriei era asimilat automat cu pescuitul, motiv pentru care banuiesc ca si azi sunt oameni din bransa care leaga automat plimbarea cu barca de pescuit.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Thor

Inmatricularea barcilor, indiferent de dimensiune, era obligatorie si dupa '90. Am barca din fibra de 2,5 m. pe care am inmatriculat-o pe Snagov si cu Carnet de ambarcatiune din 2002. In 2009 am radiat-o la Capitanie si am scos-o de la fisc. P.G. pentru pescuit sportiv la mare am luat in fiecare vara pana in 2008 inclusiv.
Intotdeauna intalnirile cu politistii de frontiera (si inainte - granicerii) ca si cu personalul capitaniilor zonale au fost cat se poate de corecte: oameni politicosi, amabili si competenti. Toata stima. In 2010 si 2011 mi-au spus la Politia de Frontiera din Mangalia ca nu am nevoie de P.G. daca ies cu barca neinmatriculabila iar daca pescuiesc, pe langa actele barcii trebuie sa am permisul de pescuit sportiv.

Vali

Salutare, am primit si raspunsul celor de la Politia de Frontiera vizavi de circulatia cu barci neinmatriculate, care raspuns e exact ceea ce ma asteptam:

"...in conformitate cu prevederile art.7, lit. m din OUG 42/1997, privind transportul maritim si pe caile navigabile interioare, Autoritatea Navala Romana este autoritatea centrala de specialitate in domeniul sigurantei navigatiei etc..."

Deci pozitia lor oficiala este de a se abtine vizavi de chestiunea circulatiei cu barci neinmatriculate. Asta nu poate decat sa ne bucure.
Am pus o poza cu raspunsul scris al Politiei de Frontiera (scuze ca inca am scanerul defect). Deci ramane sa scanez cat mai curand atat cererile adresate celor 2 institutii, cu numere de inregistrare etc, cat si raspunsurile primite. Cine vrea sa iasa cu barci neinmatriculate, poate printa deci adresele si raspunsurile, pentru a le arata eventual celor care intreaba despre statutul barcii.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Florio

E imbucurator ca institutiile nu isi mai suprapun influentele. Cel putin in cazul asta.
Dar imi vine greu sa cred ca politia de frontiera te opreste si iti cere doar buletinul, sau cel mult te intreaba ce ai in barca , sa nu faci trafic de tigari sau de "femei ajutatoare" .

Vali

Tocmai am descoperit o chestie care aproape m-a socat, in sensul bun insa :).

Fiind eu la ora de studiu al legislatiei alaturi de nea Marinica, am zis "ia sa vedem ce vor sa spuna oamenii astia la articolul 51-4, alineatul 5, litera c din Ordonanta 74/2006:

"(5) Nu se inmatriculeaza sau nu se inscriu in registrul de evidenta urmatoarele categorii de nave:
..............
c) ambarcatiunile de agrement carora nu li se aplica reglementarile nationale privind introducerea pe piata a acestora, cu exceptia ambarcatiunilor destinate sa transporte persoane in scop comercial si a ambarcatiunilor pe perna de aer.
"

In raspunsul primit de la ANR si atasat la primul post, se spune ca:
"Pentru intelegerea articolului 51-4 din OG 42/1997 cu modificarile si completarile ulterioare (adica exact alineatele adaugate in OG 74/2006, inclusiv punctul c de mai sus), este necesar sa consultati HG 2195/2004, privind conditiile pentru introducere pe piata si/sau punere in functiune a ambarcatiunilor de agrement."

Consultand aceasta Hotarare de Guvern, am descoperit urmatoarele (am selectat doar ceea ce ne intereseza):

(2) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică:
a) în materie de proiectare şi construcţie:
..............
(v) originalelor sau copiilor individuale ale ambarcaţiunilor vechi, concepute înainte de 1950, construite în cea mai mare parte din materiale originale şi etichetate ca atare de către constructorul lor;

[aici poate vorba de lotcile traditionale sau replicile lor, cum e Lotca Raid (Calotca)]
..............
(vii) ambarcaţiunilor construite pentru utilizare proprie, cu condiţia ca ulterior respectivele exemplare să nu fie introduse pe piaţă pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la data construcţiei;


Definitia ambarcatiunii de agrement o gasim la Art.2, alin.1, litera a din HG 2195/2004:
a) ambarcaţiune de agrement − orice ambarcaţiune, indiferent de tip şi de modul de propulsie, al cărei corp are lungimea de 2,5 m până la 24 m, măsurată conform standardelor armonizate aplicabile, şi care este destinată utilizării în scopuri sportive şi recreative; faptul că aceeaşi ambarcaţiune poate fi închiriată sau folosită pentru instruirea în navigaţia de agrement nu împiedică includerea ei în domeniul de aplicare a prezentei hotărâri atunci când este introdusă pe piaţă în scop de agrement;

Aici e aici: deci daca e vorba de ambarcatiuni de agrement construite in regie proprie, care - atentie - nu solicita dreptul de arborare a pavilionului, conform art 51-4, alin. 5, litera c, acestea nu trebuie inmatriculate, indiferent de dimensiune. Ar fi deci vorba de orice barca self-built, intre  2,5 si 24 de metri, folosibila pe ape interioare.
Am o rugaminte la cei "din tagma" sa ma corecteze daca gresesc (mai ales domnul Lipan :)), insa nu stiu de ce am impresia ca legea ne da voie sa ne facem acasa si barci mai mari de 7 metri fara sa fim obligati sa le inmatriculam, si deci sa trecem prin atatea furci caudine. E vorba insa (repet) doar de cazul cand nu se solicita dreptul de arborare a pavilionului, in caz contrar barca trebuind inmatriculata, deci autorizata constructia, platite taxele etc.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

bogdanbuciu

eeeee, ce frumos ar fi sa fie asa. 
Ca deja mi-am facut ochi pentru Spray 27 de la Bruce Roberts, mai trebuie sa fac banii si skillu.
De ce oamenii îşi pierd timpul cu lucruri care nu le folosesc după moarte?

Florio

Mai ramane sa descoperim ce defineste legiuitorul ca drept sau necesitate de arborare a pavilionului .
In ce caz avem dreptul de arborare si in ce caz e o necesitate.

La prima strigare ar parea ca numai la iesirea din apele teritoriale esti obligat de a arbora pavilionul. Dar de pilda Dunarea este zona de granita. E posibil sa fie necesara arborarea pavilionului national . Cum spuneai, Vali, poate ne lamureste Lipan :) .