Patanii si aventuri cu motocicleta

Creat de Mihaif99, Ianuarie 10, 2012, 04:10:58 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 9 Vizitatori vizualizează acest subiect.

modi

Daca imi dati voie domnilor , va aduc inspre "studiu" si admiratie alti cativa dilai din lumea asta mare .....
Cu d-alde d-astia m-as duce si la razboi .... razand !  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=jp8xbWAH0ms

https://www.youtube.com/watch?v=oVuz3Zdj3Oo

ionpescarul

#46
Un topic de topic , meserie te halesc  , mi-a adus aminte de tinerete   cand aveam un Hoinar si ma duceam si eu sa casc gura la aia la motocros ,pe vremea CZ-ului Sport de 175cmc , Java de 350 cum avea militia si a mercedesului motociclistilor (MZ-ul ETZ Sport  cu frana pe fata pe discuri )   ce ma invata Nicu Harabagiu ? ba Ioane daca vrei sa mearga mai bine cioacla asta a ta ? la iarna cand bagi motorul in casa ,il demontezi si lustruiesti tot traseul benzinei ,de la carburator pana la iesirea din baleaje ,te duci la un strungar ,il pui sa bage in strung un fier in care sa taie un filet de bujie ,infiletezi chiuloasa in fierul prins in strung  prin gaura de la bujie si il pui sa iti ia o fata dreapta (adica exact ce zicea Fritz ,cateva pagini mai inapoi ) ,am luat fata dreapta la vreo 3 chiuloase ,din una 0,5mm din alta 1mm din alta 1,5mm ,cel mai bine mergea cu aia ,din care luasem 1mm , cu 0,5mm nu se simtea nici-o imbunatatire si cu 1,5mm motorul nu mai mergea bine . cotul  de la carburator la cilindru ,era la interior oglinda ,si reusisem si sa il scurtez aproape 2cm (traseul de la carburator pana in capul pistonului ,trebuie sa fie cat mai scurt ) (daca il scurtam mai mult statea carburatorul inclinat si nu mai tinea nivelul ,se ineca. (primele motoare in 2t aveau intre carburator si motor un cot ,apoi au aparut ,motoare cu carburatorul aplicat direct pe carter jos astfel traseul benzinei sa scurtat ,iar reprizele de acceleratie au devenit mai prompte  ,apoi a aparut injectia pentru   2t ,unde benzina e injectata direct in capul pistonului , iar acceleratia e instantanee , a disparut tot traseul ,carburator,carter baleaje ,la inlocuit injectia directa .La capra mea jos in cartere, de la atata lustruit cu bormasina in care prinsesem  pasla manjita  cu  pasta verde de lustruit ,  aluminul parea inox . Scopul la toata treaba asta e ca minusculele picaturi de benzina formate in carburator ,care se deplaseaza catre camera de ardere , sa  nu se loveasca de asperitati in drumul lor prin cot ,carter si baleaje ,asperitati care daca ar exista ?ar transforma micile picaturi de benzina ,in picaturi mai mari ,care ar arde mai intarziat ,deci ideal era ca in capul pistonului ,benzina sa ajunga in picaturi cat mai mici (ca o ceata ) ,asa arderea era mai rapida .Concluzia ,capra se ridica pe o roata ,daca  incercam (inainte de modificare nu avea obiceiul asta) de fugit parca nu fugea mai tare  ,dar intra in ture ,avea cuplu mult mai rapid ,(adica  aveai un demaraj mult mai rapid )consumul nu sa marit  (nu sa umblat la carburator ) ,in schimb am mai usurat pistonul ,am suptiat pe strung  si putin fusta pistonului la interior .Motorul se revigora vizibil daca erau facute toate modificarile scrise mai sus ,daca se facea doar o modificare ,nu se simtea nimic .Carburantul ,la Ploiesti  se mergea cu diferite fracti generic spus benzina ,erau tot felul de fracti care daca ajungeau in capul pistonului  ardeau ,unele mai uscate altele mai grase ,la Brazi o scotea lumea din fantani ,in loc de apa ,la Vega de 2 feluri   uscata  si bunisoara , la Teleajen era parfum , la Astra era bunisoara ,la Brazi era parfum , plus ca in partea de sud a Ploiestului  Barcanesti ,Corlatesti ,Tatarani ,Ghighiu si sat Brazi ,din cauza conductelor sparte ,panza freatica continea diferite fracti ,de la motorina pana la benzina , oameni sapau gropi (ca de fantana )  in gradina scoteau cu galeata si vindeau .Am mers cu toate fractile posibile ,erau unele care abia se aprindeau de la chibrit ,nu mergea ca benzina de la peco ,mirosea dupa tine a petrosin sau a cine stie ce ,dar iti faceai treaba.Autoaprindere facea in special gazolina ,la astia cu dacia ,dupa ce luai contactul ,motorul mai mergea  cateva secunde ,dar nu mult ,am mai vazut la un BMW R 60 ,fosta motocicleta de militia ,motor boxer in 4 timpi ,gazolina in rezervor ,la oprit de la cheie iar el a mai mers poate 10 sec ,nici Oltcitul nu suporta gazolina deloc, dar motoarele in 2 timpi nu faceau autoaprindere mai mult de 2,3  secunde dupa luarea curentului si asta se intampla doar cand se baga  gazolina uscata(la MZ 250 am vazut ) ( vremuri demult apuse ) (vorbea cineva de tetraetil de plumb ,in topicul ,,Yamaha ,la fel ,vremuri de mult apuse ,nu cred ca poti gasi 100gr in Ploiesti ) ,pentru noi era egal cu 0,important era sa se invarta  roata  ,nu conta  calitatea carburantului , doar performanta era afectata , cu cat era mai prost carburantul ,cu atat mergeai mai incet, nu avea nerv motorul ,totusi benzina era benzina , dar gasisem intr-un timp la unu un fel be benzina (asa de grasa ,parca era jumate jumate cu motorina ,mergea capra super  ,acum stau si ma gandesc ,pai motoarele in 2 timpi de barca sunt racite cu apa ,deci merg mult mai rece decat un motor  racit cu aripioare de aluminiu pe cilindru ,motor care vara se incinge de sfaraie scuipatul pe el .Pai astea racite cu apa ,parerea mea ,carburantul cu cifra octanica mica ,e viata lor (vorba lui Fritz) ,mai ales sa nu aduci modificari motorului ,sa il lasi asa cum la facut fabricantul ,pentru benzina de 75 . Pai diferenta de temperatura de lucru a motorului e dubla intre racirea pe apa si  pe aer ,automat si dilatarile sunt duble,deci pierderea de compresie si pierderea de randament  e dubla la ala racit cu aer. Nu stiu exact  la ce temperatura merg motoarele de barca  racite cu apa in 2 timpi (generatie mai veche ) (am auzit ceva ,in jur de 60 de grade )  .  Chiar sunt curios. 
Bagasem postarea la topicul Yamaha,
http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,245.0.html
dar a ajuns aici (acolo era o discutie despre autoaprindere si prepararea motoarelor in 2t de barca ,motoare care sunt foarte asemanatoare cu motoarele in 2t de motociclete. ,metodele de a le mari puterea ,sunt asemanatoare .     


Mihaif99

Ioane, sa traiesti. Ma bucur ca ne regasim o groaza de motociclisti pe forumul asta!

ionpescarul

Citat din: Mihaif99 din Decembrie 02, 2013, 06:23:33 PM
Ioane, sa traiesti. Ma bucur ca ne regasim o groaza de motociclisti pe forumul asta!

Sanatate maxima la toata lumea ,barcagi ,pescari si motociclisti.vremuri de mult apuse,sa va zic 2 intimplari reale ,foarte vechi ,cu motociclisti.
Prima pe soseaua Ploiesti-Campina , toamna foarte tarziu ,afara foarte frig ,unu mergea cu motorul catre Campina ,ce se gandeste el , nu era imbracat prea gros ,dar avea o haina pe el , se dezbraca de haina si o imbraca invers ,cu nasturi in spate ,ca sa nu mai intre vantul asa usor pe la nasturi si pe la decupare. Pleaca mai departe ,la un moment dat are un accident si  lesina pe marginea soselei .
Prima persoana care ajunge la locul accidentului  ,incearca din rasputeri  sa ii suceasca capul la loc   ,crezand ca are capul sucit de la accident (mai departe nu stiu ce sa intimplat)
A doua intamplare (nu stiu unde sa intamplat ) era vara , unul  gonea  pe motocicleta ii intra o albina in gura ,din cauza vitezei ,albina ajunge direct in gat si il inteapa , in cateva minute moare omul sufocat .
Doua intamplari foarte vechi si atat de rare ,nu am auzit sa pateasca si alti la fel. 

Fritz

#49
Nea Ioane...am citit si am stat in dubiu...Sa scriu...sa-mi vad de treaba....Hai sa scriu si eu cateva randuri...
  Primul motor pe care l-am tunat a fost de Mobra. Cam ce a scris nea Ion Pescarul...Eram copil...cam la 20 de ani...
M-a invatat un mos ..specialist in 2T..din Pitesti. In Parcul Strand se alerga cu carturi ...cu motoare de Mobra.
Cum faceam rost de ..maruntis...cum ma ducem sa ma dau cu cartul...
Bineinteles ca se modificau. Am testat si modificat si eu ...pe o Mobra...Am ajuns la 90 km/ora...Prima modifcare a fost marirea raportului de compresie. Am frezat chiuloasa vreo 0.8mm.  A rezultat un demaraj mult mai bun , dar viteza doar putin marita.  A trebuit sa modific unghiul avansului ...ca sa obtin o crestere in turatie...Am frezat (ovalizat gaurile platoului de aprindere ...ca sa-l pot roti mai mult...invers sensului orar , astfel incat scanteia sa se produca cu vreo..30 de grade inaintea punctului mort superior... Mosul imi zisese...6mm inaintea punctului mort superior ...masurat cu sublerul prin gaura bujiei...platina trebuie sa deschida...Eu am setat pe 8mm. Am lustruit admisia ...am adaugat un segment pe piston... Tragea mobra de pleca de sub mine...dar viteza tot ..pe-acolo. Tot ce am modificat imi dadea ...doar demaraj.
Am renuntat la al 3-lea segment. Facea compresie ..statica ..mult mai buna, dar dinamic ..prin masa lui in plus imi limita turatia.  Am usurat pistonul...Am usurat boltul !!! Aici a inceput sa se simta o crestere in turatie... Dupa care ...aici e secretul ... Am luat la pila gaura evacuarii ! Nu-mi amintesc ce distanta era de la inchiderea ferestrei de evacuare pana la chiuloasa ...Am luat la pila vreo 0.7mm spre chiuloasa. Nu de capul meu ...Cineva ..un fizician de la IRNE ...care mi-a deschis capul din multe puncte de vedere...mi-a zis ca daca vreau sa cresc turatia (adica sa maresc frecventa de oscilatie ) e musai sa micsorez  cursa activa...adica distanta de unde pistonul inchide portul de evacuare pana la punctul mort superior...si sa micsorez masa in miscare plan paralela...DAR...sa pastrez sau sa maresc raportul de compresie.  Facand aceasta modificare...cu raportul de compresie marit deja, am constatat ca motorul din 7000 de ture se ducea deja spre 8500..9000 de ture. Benzina de 92...de PECO...Ala a fost apogeul...Alergam ...sa trec de suta...Aveam 60 de kg...Adica ...fugea Mobra ca si singura...
Am cazut pe taluzul de ciment...ala inclinat ...de pe lacul Budeasa. Am calcat pe o punga lasata de un pescar ...M-am trezit ...ca ma ardea esapamentul...Era lacul scazut ...si m-am oprit in prundis...De atunci nu m-am mai urcat pe mota... O vara am tras-o...cu juliturile..Se lipea pijamaua de mine si dimineata era un calvar ... Nici la doctor nu m-am dus ca-mi pierdeam permisul pentru masina... Cazi ! Esti victima...Adica ai produs accident cu victima!!! Tu esti victima...Iti pierzi permisul ...Si acum e valabil. Aviz amatorilor.
Chestia cu ...albina e adevarata...A fost pe Ploiesti-Brasov.  Omul s-a sufocat...si a decedat in fata celor care l-au gasit ...si n-au avut cum sa-l salveze.

kmbh69

#50
@ionpescarul:
Povestea cu motociclistul care a inghitit o albina (sau viespe, nu mai stiu exact) e veche de peste 30 ani, am auzit-o si eu de cateva ori. Individul a fost intepat in faringe care i s-a umflat, incat a fost blocat complet accesul aerului in laringe. In asemenea situatie ar fi scapat doar daca ar fi existat cineva langa el sa ii poata face o traheostomie (adica sa creeze o alta cale pentru aer, sa intre din exterior direct in trahee, fara a mai trece prin laringele blocat; teoretic s-ar putea face si cu un briceag, trebuie doar sa stii cum, sau mai bine zis unde sa tai, pentru ca altfel cel intepat mai face si o hemoragie serioasa).

In schimb stiu o alta intamplare de acest gen. Un om vine de la serviciu si trebuie sa treaca peste un pod de cale ferata. Cand era pe pod, observa ca i s-a desfacut siretul de la pantof, asa ca se apleaca sa il lege. Apare un alt individ pe pod si il vede din spate pe primul ca se tot chinuia sa isi lege siretul, parea ca nu i se misca deloc corpul, asa ca a crezut ca cel din fata lui s-a electrocutat si nu se mai poate misca deloc.
Ca sa "il scoata de sub tensiune" gaseste repede o scandura mai solida si il pocneste zdravan, ca sa il deplaseze din acea pozitie si ii rupe bratul.

ionpescarul

Tot ce am scris mai sus uitasem ,dar cand am inceput sa scriu ,usor ,usor  ? mi-am adus aminte de toate ,sant lucruri care le uiti ,daca nu le practice mereu si la mine sunt vreo 30 de ani de atunci (a fost un hoby al varstei ,care ulterior nu mi-lam mai permis )


@ Fritz
.Fritz ,tu esti cu mana in ele si in zilele noastre ,am pus mai sus o intrebare  iar acum o suplimentez (de fapt era adresata tie ,dar nu am specificat) e putin si impotriva la ce faci tu ,tu cauti viteza. ( iar intrebarea cauta un raspuns pentru  deplasarea cu motoare puturoase  cu costuri cat mai mici)
Deci
Intrebarea 1
Motoarele de barca mai vechi in 2 timpi racite cu apa (pompa buna) (fara termostat ) la ce regim de temperatura lucreaza ?  minim si maxim .
Pe topicul Suzuki ,ai scris undeva ,ca motoarele de barca  mai vechi in 2 timpi  sunt facute de fabricant pentru benzina de maxim 80 octane  (parca 70octane) iar raportul de compresie este undeva pana in 8la 1 .
Daca asa e ? asta inseamna ca ele pot permite folosirea fractilor inferioare ,fara prea mari pierderi de putere.
Daca nu deranjez ,ai un raspuns ?
Multumesc mult 


@ kmbh69
Ma  bucur ca dupa atatia ani  sa   aflu ca mai stiu si alti de intamplarile astea .

Fritz

#52
  Sa nu intelegem gresit !!! Motoarele vechi au raport de compresie 6.5/1...7/1 !!!  Erau facute pentru benzina de 75 ... Am sris acolo ...destul de explicit.
Am scris ca un raport de compresie marit la  8/1 la motor in 2T folosind benzina de la benzinarie...fara plumb de CO95...(   Nu alte matrafoxuri... si molotovuri... )  e o modalitate de a-i mari puterea . De fapt marim cuplul ...Putem folosi o elice cu pas mai mare ...si de aici avantajele ...ori o viteza mai mare la aceeasi turatie ( acelasi consum)...ori un consum mai mic ...la aceeasi viteza ...pentru ca mergem cu motorul mai putin turat.
 
  Motorul fara termostat merge inecat, cu consum mare si randament scazut.  Un termostat il tine in temperatura de 50-60 de grade...Nu merge in randament optim... un motor rece...fortat face uzuri premature si se duce repede.  La fel ,un motor in care bagi carburant prost, care face autoaprinderi...il termini foarte repede...Ambielajul e sensibil la socuri... La fel...Un ulei prost ..care calamineaza ...e distructiv.
Eu folosesc numai benzina de 95 ( de obicei de la OMV)  si ulei full sintetic pt 2T. Tot de la OMV.

ionpescarul

La un raportul de compresie intre 6,5/1 si 7/1 ard bine si fractile (gazolina)
Nu am stiut ca motoarele vechi au termostat (nici fractile nu ard bine la rece , o temperatura de lucru  de 50-60 de grade pe cilindru suptiaza uleiul de amestec ,face pelicula de ungere  ,mentine o compresie buna ,nu favorizeaza dilatarile.  (temperaturile mari de lucru la motoarele in 2t recite cu aer ,in combinatie cu gazolina si alte matrafoxuri DAUNEAZA RAPID ,ati vazut vara cand scuipi pe cilindru si sfaraie ,aia e temperature periculoasa ,cand folosesti fracti  ) (dar 50-60 de grade nu dauneaza deloc )  Nu sunt impotriva uleiului ful sintetic ,e cel mai bun ,cand voi folosi ? ,asta va fi uleiul .,.(,nu am stiut detaliile referitoare la motoarele vechi de barca , despre raportul de compresie, tipul de benzina recomandat ,nu am stiut ca au termostat ,din cauza asta am cerut lamuriri )
Multumesc mult Fritz
Si scuze ca te-am atras intr-o discutie antiviteza. E bine sa stim cat mai multe.
Multa sanatate

cristizz

#54
Motociclism... Motociclete....
Visam de mic. Fratele bunicii mele, nea' Gica, avusese o Capra. Ulterior si-a cumparat o Mobra. Nascut prin 1925 in Rucar, baiat de munteni autentici, calit la taiat de lemne cu strabunicul, a fost trimis sa invete meserie la Campulung unde s-a angajat ucenic la un italian, campion pe vremuri la motocilcism (viteza). A invatat multe de la italian si sigur acolo s-a indragostit de 2 roti. Comunism, iesire la pensie, batranete .... a vandut-o dupa multi ani. Stiu ca am incercat-o si eu pe la vreo 12 ani, cand nu era acasa. Am cazut cu ea, ca era iarba uda. Am asezat-o la loc, cu cablul de frana fata rupt, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat. Copil tampit - era omul sa-si rupa capul pe serpentine a 2-a zi.
...Am gasit in biblioteca acasa un manual rusesc (tradus) de mecanica. Ala mi-a deschis apetitul pentru tehnica, si in acele vremuri, eram la liceu prin '83, citeam cu aviditate tot ce gaseam despre motoare. Si desenam motociclete pe banca din melamina alba din clasa.
...Am inceput facultatea de Motoare termice, in Iasi, Revolutia m-a prins vanzand blugi si cantand la chitara. Viata a continuat cu agitatie, vanzari/cumparari, intr-un ritm bucurestean.
Uitasem de motociclete.
Pana acum cativa ani. Eram cu familia prin Gemania cand ma suna un bun amic care ma intreaba daca nu pot sa-i aduc 2 cauciucuri. ,,Pai sunt mari frate, nu am unde sa le bag in masina. Nu-ti face probleme, sunt subtiri. Sunt de motocicleta."  Va spun ca m-am imbolnavit pe loc.
8 luni am avut discutii cu nevasta-mea. Intr-un final am primit acordul si mi-am cumparat la 40 ani primul enduro - Husaberg 450 FE.
Buna motocicleta, proasta alegere. La 40 de ani nu mai esti ca la 18. Orice cal ajunge gloaba. Am tinut-o 18 luni si am schimbat-o cu o Husqvarna 310 TE. Injectie, mai docila, alta viata. 115 kg ea, 115 kg eu (cu echipament). Echilibrat, zic eu.
Apropos de echipament, in activitati de felul asta cred ca cea mai mare greseala este sa nu fi echipat corespunzator. Am cazut de nenumarate ori, am avut coaste rupte, genunchi paraditi, incheieturi luxate .... dar sunt inca in picioare pentru ca am avut un echipament complet si de foarte buna calitate.

Muntele pe motocicleta e greu sa il descriu. O combinatie de peisaj, efort si adrenalina. De foarte multe ori pericolul iti mangaie coatele.
Am plecat cu cativa prieteni enduristi sa facem un traseu intre Valea Teleajenului si Muntele Rosu (zona Cheia). Am parcat masinile la Maneciu, am dat jos din remorci motoarele, ne-am echipat si gaz.
Ca idee, intre Cheia si Nehoiu exista aceasta Vale a Teleajenului care poate fi parcursa si cu un turism normal, cu atentie, si care ajunge in Intorsura Buzaului. Peisaje frumoase. Cine are un 4X4 poate sa iasa din traseu spre Tabla Butii. Cu un enduro poti ajunge si la Lacul Vulturilor.
Traseul catre Muntele Rosu il mai facusem cu 1 an inainte (la discovery, dar cu ceva informatii de la localnici).
Prima portiune, monotona, drum forestier. Dar dupa ce am iesit din satul Valea Stanii, am abandonat drumul si am intrat pe traseul dorit: albia raului Telejenel.
Placere maxima: o portiune frumoasa de bolobani si apa, parcursa spre amonte. Norocul cel mai mare e sa scapi motorul jos. Ai toate sansele sa traga apa. Cunoscatorii apreciaza.
https://maps.google.ro/maps/ms?msid=213729664287117131953.0004b525cc4427cbe048b&msa=0&ll=45.517173,25.979919&spn=0.141692,0.338173&iwloc=0004b525df51cc431183d
Dupa cateva fente prin albie a inceput distractia. Stanci pe care trebuia sa ne cataram, busteni umezi care trebuiau sariti, aterizari printre bolovani, strecurari, aplecari .... tot tacamul. De preferat pe motor. Fix ce-i trebuie unui gras de 43 de ani care nu mai facea sport din adolescenta. Aceasta etapa culmina cu un prag cu inaltimea de 1,5 m, pe care curgea apa.
Nici unul dintre noi ne era Jarvis. Asa ca le-am luat in brate si le-am ridicat pe rand deasupra.
Peste prag, la cativa metri apa disparea in subteran. Raul se auzea pe dedesupt, iar noi ne-am continuat traseul prin albia seaca de deasupra. Probabil ca numai topirea zapezilor aducea apa pe deasupra. Altfel, stanga/dreapta pante abrupte, cu staca si vegetatie, unde poti sigur sa gasesti barlogul ursului. Din fericire niciodata nu l-am vazut. Marturisesc ca a fost una din spaimele mele montane.
Alte urcari, alte coborari, grohotis si jnepeni, o stana, alti copaci de sarit, munca dracu'. Una din urcarile abrupte si lungi trebuia sa o facem printr-un sant care incepea de la baza pantei pe care o urmarea oblic spre varf. Bolovani de toata marimile si cu toate muchiile posibile parca asezati exact acolo unde iti era mai greu. Ideea e ca oprirea e interzisa. Nu-ti da nimeni amenda, dar daca te-ai oprit, nu mai poti pleca de pe loc. Ca sa parcurgi trebuie sa ai un elan pe care sa incerci sa il mentii in urcare. Daca te-ai oprit .... intorci motorul in santul ala adanc si ingust, te duci la vale si mai incerci odata. Am urat situatiile astea.
Treaba e ca aproape de varf, cand panta tocmai incepuse sa se mai indulceasca, am oprit motorul intr-un cataroi. Mi-am tras rasuflarea cateva minute, am baut niste apa si  .... Stiti ce se spune ca trebuie facut cand se ingroasa treaba? Ii dai gaz si te scoate motoru. Asa ca i-am dat gaz. Cam tare, insa. Prea tare. Eram obosit si nu m-am tinut bine de ghidon, care mi-a zburat din maini. Curu' era pe sea, motorul s-a cabrat, a sarit cu tot cu mine peste sant. Trunchiul lipsit de sprijin mi s-a lasat pe spate odata cu picioarele care s-au ridicat ,,gratios". Cizmele masive au agatat singure ghidonul, asezandu-ma intr-o pozitie relaxanta, pe spate pe sea, ca in pat. Echilibrul era realizat de miscare motocicletei care incepuse sa se deplaseze uniform accelerat la vale, spre rapa de la baza careia tocmai placasem. M-am aruncat, nu stiu cum, fiind constient ca daca mai stau mult asa n-o sa fie bine Domnu' Chestor.
Dupa vreo 25 m cade si Husqvarna.
Amicii mei au vazut faza. Erau intepeniti, probabil la gandul ca trebuie sa care muliul. Cand au vazut ca m-am ridicat m-au intrebat daca am patit ceva. Eram intreg. Abia atunci a inceput rasul.
Ma scutur, injur, cobor sa recuperez mobra - aveam de urcat iar. Din fericire adrenalina mi-a dat aripi.
Problema a fost ca dupa cativa Km am constatat ca nu mai lucreaza ambreiajul (hidraulic).
Si noi aveam de parcurs o portiune lunga de sant ingust cat de roti si doar 1 cizma pe scarita. Cealalta trebuia tinuta cumva mai sus, daca nu cereai o luxatie, sau mai rau, o ruptura de ligamente - s-ar fi putut agata varful cizmei de peretele santului.
Portiunea aia, care trebuia facuta cu viteza mica si control din ambreiaj m-a secat. Eu nu mai aveam ambreiaj de loc.
Cand am ajuns la Cabana Muntele Rosu , amicii mei si-au comandat cate o ciorba. Eu am luat 2 RedBull si o apa minerala. M-am odihnit dupa care am cumparat (gratis nu exista) un paharel de Ulei de la Bunica. Cu ala am coborat muntele inapoi la masini.

Cum mi s-a rupt lantul noaptea prin padure va zic alta data.
Si tot alta data cum am dormit cu inca un amic, in namol, de epuizare, la Breaza.

Oricum, cand ma gandesc la plimbarile facute pe motor mi se intinde un zambet tamp pe fata.
Motociclismul, de orice tip, e frumos, atat doar sa nu-i deranjezi pe altii.

Mihaif99

#55
Citat din: cristizz din Ianuarie 08, 2014, 01:14:37 AM
Motociclism... Motociclete....
Visam de mic. Fratele bunicii mele, nea' Gica, avusese o Capra. Ulterior si-a cumparat o Mobra. Nascut prin 1925 in Rucar, baiat de munteni autentici, calit la taiat de lemne cu strabunicul, a fost trimis sa invete meserie la Campulung unde s-a angajat ucenic la un italian, campion pe vremuri la motocilcism (viteza). A invatat multe de la italian si sigur acolo s-a indragostit de 2 roti. Comunism, iesire la pensie, batranete .... a vandut-o dupa multi ani. Stiu ca am incercat-o si eu pe la vreo 12 ani, cand nu era acasa. Am cazut cu ea, ca era iarba uda. Am asezat-o la loc, cu cablul de frana fata rupt, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat. Copil tampit - era omul sa-si rupa capul pe serpentine a 2-a zi.
...Am gasit in biblioteca acasa un manual rusesc (tradus) de mecanica. Ala mi-a deschis apetitul pentru tehnica, si in acele vremuri, eram la liceu prin '83, citeam cu aviditate tot ce gaseam despre motoare. Si desenam motociclete pe banca din melamina alba din clasa.
...Am inceput facultatea de Motoare termice, in Iasi, Revolutia m-a prins vanzand blugi si cantand la chitara. Viata a continuat cu agitatie, vanzari/cumparari, intr-un ritm bucurestean.
Uitasem de motociclete.
Pana acum cativa ani. Eram cu familia prin Gemania cand ma suna un bun amic care ma intreaba daca nu pot sa-i aduc 2 cauciucuri. ,,Pai sunt mari frate, nu am unde sa le bag in masina. Nu-ti face probleme, sunt subtiri. Sunt de motocicleta."  Va spun ca m-am imbolnavit pe loc.
8 luni am avut discutii cu nevasta-mea. Intr-un final am primit acordul si mi-am cumparat la 40 ani primul enduro - Husaberg 450 FE.
Buna motocicleta, proasta alegere. La 40 de ani nu mai esti ca la 18. Orice cal ajunge gloaba. Am tinut-o 18 luni si am schimbat-o cu o Husqvarna 310 TE. Injectie, mai docila, alta viata. 115 kg ea, 115 kg eu (cu echipament). Echilibrat, zic eu.
Apropos de echipament, in activitati de felul asta cred ca cea mai mare greseala este sa nu fi echipat corespunzator. Am cazut de nenumarate ori, am avut coaste rupte, genunchi paraditi, incheieturi luxate .... dar sunt inca in picioare pentru ca am avut un echipament complet si de foarte buna calitate.

Muntele pe motocicleta e greu sa il descriu. O combinatie de peisaj, efort si adrenalina. De foarte multe ori pericolul iti mangaie coatele.
Am plecat cu cativa prieteni enduristi sa facem un traseu intre Valea Teleajenului si Muntele Rosu (zona Cheia). Am parcat masinile la Maneciu, am dat jos din remorci motoarele, ne-am echipat si gaz.
Ca idee, intre Cheia si Nehoiu exista aceasta Vale a Teleajenului care poate fi parcursa si cu un turism normal, cu atentie, si care ajunge in Intorsura Buzaului. Peisaje frumoase. Cine are un 4X4 poate sa iasa din traseu spre Tabla Butii. Cu un enduro poti ajunge si la Lacul Vulturilor.
Traseul catre Muntele Rosu il mai facusem cu 1 an inainte (la discovery, dar cu ceva informatii de la localnici).
Prima portiune, monotona, drum forestier. Dar dupa ce am iesit din satul Valea Stanii, am abandonat drumul si am intrat pe traseul dorit: albia raului Telejenel.
Placere maxima: o portiune frumoasa de bolobani si apa, parcursa spre amonte. Norocul cel mai mare e sa scapi motorul jos. Ai toate sansele sa traga apa. Cunoscatorii apreciaza.
https://maps.google.ro/maps/ms?msid=213729664287117131953.0004b525cc4427cbe048b&msa=0&ll=45.517173,25.979919&spn=0.141692,0.338173&iwloc=0004b525df51cc431183d
Dupa cateva fente prin albie a inceput distractia. Stanci pe care trebuia sa ne cataram, busteni umezi care trebuiau sariti, aterizari printre bolovani, strecurari, aplecari .... tot tacamul. De preferat pe motor. Fix ce-i trebuie unui gras de 43 de ani care nu mai facea sport din adolescenta. Aceasta etapa culmina cu un prag cu inaltimea de 1,5 m, pe care curgea apa.
Nici unul dintre noi ne era Jarvis. Asa ca le-am luat in brate si le-am ridicat pe rand deasupra.
Peste prag, la cativa metri apa disparea in subteran. Raul se auzea pe dedesupt, iar noi ne-am continuat traseul prin albia seaca de deasupra. Probabil ca numai topirea zapezilor aducea apa pe deasupra. Altfel, stanga/dreapta pante abrupte, cu staca si vegetatie, unde poti sigur sa gasesti barlogul ursului. Din fericire niciodata nu l-am vazut. Marturisesc ca a fost una din spaimele mele montane.
Alte urcari, alte coborari, grohotis si jnepeni, o stana, alti copaci de sarit, munca dracu'. Una din urcarile abrupte si lungi trebuia sa o facem printr-un sant care incepea de la baza pantei pe care o urmarea oblic spre varf. Bolovani de toata marimile si cu toate muchiile posibile parca asezati exact acolo unde iti era mai greu. Ideea e ca oprirea e interzisa. Nu-ti da nimeni amenda, dar daca te-ai oprit, nu mai poti pleca de pe loc. Ca sa parcurgi trebuie sa ai un elan pe care sa incerci sa il mentii in urcare. Daca te-ai oprit .... intorci motorul in santul ala adanc si ingust, te duci la vale si mai incerci odata. Am urat situatiile astea.
Treaba e ca aproape de varf, cand panta tocmai incepuse sa se mai indulceasca, am oprit motorul intr-un cataroi. Mi-am tras rasuflarea cateva minute, am baut niste apa si  .... Stiti ce se spune ca trebuie facut cand se ingroasa treaba? Ii dai gaz si te scoate motoru. Asa ca i-am dat gaz. Cam tare, insa. Prea tare. Eram obosit si nu m-am tinut bine de ghidon, care mi-a zburat din maini. Curu' era pe sea, motorul s-a cabrat, a sarit cu tot cu mine peste sant. Trunchiul lipsit de sprijin mi s-a lasat pe spate odata cu picioarele care s-au ridicat ,,gratios". Cizmele masive au agatat singure ghidonul, asezandu-ma intr-o pozitie relaxanta, pe spate pe sea, ca in pat. Echilibrul era realizat de miscare motocicletei care incepuse sa se deplaseze uniform accelerat la vale, spre rapa de la baza careia tocmai placasem. M-am aruncat, nu stiu cum, fiind constient ca daca mai stau mult asa n-o sa fie bine Domnu' Chestor.
Dupa vreo 25 m cade si Husqvarna.
Amicii mei au vazut faza. Erau intepeniti, probabil la gandul ca trebuie sa care muliul. Cand au vazut ca m-am ridicat m-au intrebat daca am patit ceva. Eram intreg. Abia atunci a inceput rasul.
Ma scutur, injur, cobor sa recuperez mobra - aveam de urcat iar. Din fericire adrenalina mi-a dat aripi.
Problema a fost ca dupa cativa Km am constatat ca nu mai lucreaza ambreiajul (hidraulic).
Si noi aveam de parcurs o portiune lunga de sant ingust cat de roti si doar 1 cizma pe scarita. Cealalta trebuia tinuta cumva mai sus, daca nu cereai o luxatie, sau mai rau, o ruptura de ligamente - s-ar fi putut agata varful cizmei de peretele santului.
Portiunea aia, care trebuia facuta cu viteza mica si control din ambreiaj m-a secat. Eu nu mai aveam ambreiaj de loc.
Cand am ajuns la Cabana Muntele Rosu , amicii mei si-au comandat cate o ciorba. Eu am luat 2 RedBull si o apa minerala. M-am odihnit dupa care am cumparat (gratis nu exista) un paharel de Ulei de la Bunica. Cu ala am coborat muntele inapoi la masini.

Cum mi s-a rupt lantul noaptea prin padure va zic alta data.
Si tot alta data cum am dormit cu inca un amic, in namol, de epuizare, la Breaza.

Oricum, cand ma gandesc la plimbarile facute pe motor mi se intinde un zambet tamp pe fata.
Motociclismul, de orice tip, e frumos, atat doar sa nu-i deranjezi pe altii.

Adevarati iubitori de natura.
Partea aia cu parcursul "traseului" cu motorul prin albia raului e cea mai frumoasa.
Pescari la musca erau?

Imi inchipui ca si in Romania exista un set de reguli precum acestea: http://www.mnr.gov.on.ca/en/Business/CrownLand/2ColumnSubPage/STEL02_170046.html   dar cui ii pasa?

ionpescarul


Mama ,ma duceam cu uni la Gheorghe Doja ,eram pricopsit deja ,AVEAM HOINAR,
Era cam frig ,la Malu am oprit ,avea tuica fiarta cu piper,la cana de baut apa.Ne-am asezat la masa de parca ajunsesem pe balta si dai si soarbe ,si roagai pe aia sa mai puna piper ,dupa vro 4 cani ,comand partea mea 10 mici ,ii bag si pe aia,trecem la vin fiert cu scortisoara ,te ungea pe gat .Si ala tot la cani ,parca mai mari,dupa vro cateva ore , ne gandim sa plecam ,eu singur pe hoinar si 2 tovarasi cu un MZ de 250 .Ca sa am viteza ,eu mergeam in plasa la cate un TIR la 2,3 m in spatele lui ,ma bag in curu lu unu ,ochi pe stopurile lui ,asta era regula,dar imediat am vazut ca relexele erau mai lente,ala apindea stopurile si eu intarziam vro 2,3 secunde pana incepeam sa franez si vine o curba ,ma uitam in spate la aia cu MZ-u ,tiru luase curba ,eu m-am dus drept, pe sub parapeti ,doar eu ,motorul nu a incaput,soseaua era inaltata in curba aia vro 4m ,ma opresc jos intr-un pom,ma durea piciorul sa lesin ,nu putam sa ma ridic ,vin tovarasi,ma ridica si ma intreaba ,daca pot sa conduc,ne era frica ca vede cineva ca e accident si cheama militia.Ma urca de subtiori pe motor ,piciorul care durea ,era ala care schimbam vitezele,o baga unu in treapta 1 si plec ,usor , usor am schimbat vitezele ,am ajuns la chempinguri la ghe.doje ,luam o casuta ,cu chiu cu vai de durere ,abia adorm pe la 5 jumate dimineata ,dorm o ora ,ma scoala tovarasi sa plecam ,durerea era crunta ,plecam catre coada lacului ,trebuia sa mergem ,poate 10 km.

Dbr

Daca imi permiteti va voi povesti o intamplare hazlie de cand aveam 16 ani. Pe atunci, era inainte cu mult de 1989 frate-miu mai mare cu 5 ani decat mine avea permis categoria A , si imi zice intr-o zi cu un ziar de anunturi in mana:, Bah , uite asta vinde 3 scutere Manet ,2 functionale si unul pentru piese, ce zici , le luam?" Frate-miu mai expoatator asa de fel continua:,, Tu le faci,le repari,le faci tzipla si eu te plimb..." Eu prostanac accept. Mergem si luam ,,cazanele'', state intr-un grajd, vai de mama lor, dar omul ne da si o gramada de piese de schimb noi si sh , ca am carat vreo 3 zile cu Trabantul combi al lui taica-meu in continuu la piese si acareturi. Eram fericit ca dupa doi ani cand o sa imi iau si eu permisul mult dorit, voi avea si eu motorul meu. Am muncit ca un sclav la ele doua luni, zi si noapte, dar in final au iesit doua scule ca lumea ca intorcea lumea capul dupa ele pe strada. Bun , avem doua, dar cine il va conduce pe al doilea. Aveam doi prieteni frati gemeni cam de varsta noastra, niste nebunatici si aia, care faceau numai traznai dar unul avea permis de conducere categoria A. Si asa, aveam nu aveam treaba, ii sunam si ieseam impreuna la plimbare. Toate frumoase pana intr-o zi nefasta cand eu cu frate-miu calare pe primul din fata si in urma noastra gemenii, ne taie un Oltcit calea sa faca dreapta pe o stradutza, nisip pe jos, franele s-au tarshait si frate-miu se lasa cu scuterul pe o parte sa nu intram in ala cu masina. Aia din spatele nostru au avut timp sa franeze datorita distantei. Dar noi ne-am dus ca samburii de lubenitza pe jos. Ce sa mai zic, nu ne mai opream. Pentru cine nu stie scuterele Manet, erau niste fiare fabricate in Cehoslovacia, pe stil comunist, cu o greutate considerabila, capacitatea motorului de 100 cmc si fugeau cu doua persoane cu 100 km/h daca erau bine reglate si dichisite ca ale noastre. Deci, ne-am tavalit pe jos, scuterul cazut inca ii  mergea motorul :o, dar cand l-am vazut acolo jupuit si strambat am crezut ca innebunesc. Ala cu Olcitul se uita, vede ce a facut si da sa fuga repede de la locul faptei. El era neatins la masina, pentru ca frate-miu a preferat sa ne tavalim decat sa intram in el, unde sigur ne-am fi accidentat mai rau. Cand a vazut ca ala fuge, se duce repede la scuter, ia pompa de aer( o pompa metalica de peste jumatate de metru care o puteai folosi drept bata la nevoie) si arunca spre Oltcit cu pompa direct in luneta aluia care se face instant tzandari. Oooppps...Oltcitul franeaza,si coboara din el trei malaci pe la vreo 35-40 ani cu niste burtzi cat airbagul, vineti la fata de nervi. Noi cu niste casti din alea RDG-iste in cap( galbene de culoare, foarte bune pentru vremea aia). Intre timp apar si gemenii din spate, deasemenea cu castile in cap si unul din ei cu pompa in mana. Unul din ei era fotbalist si celalalt facea judo de performanta. 8) Frate-miu si asta aprig la manie, eu fiert de nervi, vazand munca mea tavalita. Va inchipuiti ce a iesit acolo, ca in filmele cu dolarii. Noi , niste pusti in fata a trei malaci de aproape varsta parintilor nostrii. Vad si acum in fata ochilor imaginea cand gemenii erau amandoi calare pe unul din aia, cel mai mare ca volum , ala se ridicase cu amandoi in carca de ziceai ca nu are nimic in spate. Imi aduc desemenea aminte cand unul din frati ne-a zis la inceputul caftelii sa avem grija sa nu ne dea aia cu pumnul in casca sus ca e nasol. Si dai si dai ca in filme , ca in sacul de cartofi. Aia la fel suturi si bucati ce ne-au carat de mama mama. Eu prinsesem o pompa in mana si cand aveam ocazia mai zburam cate un stop de la Olcit.Ce sa zic, haos total, dar pana la urma au intervenit oamenii care vazusera treaba de la inceput si ne-au despartit. Dar in final cand am vazut ce le facusem alora ( unul avea nasul cat elefantul cu borsul pe tricou iar altul avea o bucata de par lipsa din cap) care ulterior l-am descoperit partial pe pompa mea). Maine voi continua povestirea...

Florio

Deci enduro lui Cristi e mai putin periculos decat traficul domestic :D

P.S.
Pot sa intreb si eu ce faceati cu pompe de-o juma' de metru, pe scuter ? :) :)

cristizz