Rezistenta la inaintare la salupe

Creat de adrianpacurici, Februarie 02, 2012, 10:34:05 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Captan

Si la urma urmei, chiar avem nevoie de toate detaliile astea? Suntem amatori, ne bazam mai mult pe calculele altora deja facute. mai ales ptr ambarcatiuni de serie. Nu stiu cati de aici vor sta sa-si calcuze suprafetele udate si forte de frecare. Important e sa avem cu ce sa ne dam cat mai mult pe ape. Poate ptr cei de la racing!
La 11 ani mi-am facu tun optimist la tata in beci, a mers pe apa doar de 2 ori ca avea fundul din carton presat melaminat, dar am fost cel mai fericit de pe pamant!

Vali

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Thor


blue marlin

Imi permit sa bag aici un banc cu ingineri:

Sunt intrebati diversi specialisti cat fac 5x5.
Contabilul: -ia o foaie de hartie, o imparte in doua (intrari, iesiri...), calculeaza la mana, verifica rezultatete intr-un program specializat, se duce cu rezultatul la control la seful lui direct si dupa aia la serviciul de control, parafe, semnaturi..... Rezultatul 5x5=25.
Matematicianul: -se gandeste cateva ore si raspunde: nu se poate raspunde la aceasta intrebare, nu stim baza de numeratie.
Inginerul: -dupa cateva minute: cred ca intre 35 si 40 ar fi suficient..... ;D

Morala: daca trebuie sa calculezi <<0,455 / lg Re la puterea 2,58 , unde: Re =....>> s-ar putea sa iti piara cheful de facut barci inainte sa apuci sa pui mana pe fierastrau. Stiu ca eu am inceput sa bag formule in topic (vroiam doar sa subliniez ca frecarea cu apa nu e de neglijat) dar cred ca metoda inginereasca "intre 35 si 40 ar fi suficient" e ideala pt constructiile de amatori ;)
Nothing is impossible...

kmbh69

Pe forumul rhc (modelism) aveau o deviza: masoara cu micrometrul, fa semn cu creta si taie cu toporul.

Vali

Citat din: Thor din Februarie 05, 2012, 04:09:39 PM
Cred ca a inteles tot ???

Imi pare rau, dar e cel mai concis raspuns pe care-l pot da pentru a demonstra (matematic) ca rezistenta de frecare nu e deloc neglijabila ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Thor

Scuze, trebuie sa fac o rectificare: in loc de "Cred ca A inteles tot " se va citi "Cred ca AM inteles tot".
Adica vreau sa spun ca nu mi-as fi permis sa fac aprecieri despre ce intelege altcineva. Inca o data scuze.
Incerc de fiecare data sa citesc toate explicatiile profesinistilor dar in situatii asa de "speciale" ma pierd pe drum. Asta nu inseamna ca nu ar trebui sa raspundeti la fel de competent chiar daca este un forum pentru amatori.  Fiecare isi sorteaza informatiile asa cum crede. Decat un raspuns formal de genul "nu are rost sa intram in detalii" mai bine unul din care cel putin incerc sa inteleg ceva (desi este clar ca ma depaseste).

Vali

Eu sunt sigur ca nimeni nu se supara ca "mai intram in detalii", mai ales ca imi place la adrianpacurici ca e interesat de aspectele hidro. Daca sarim cateodata coarda :), spuneti-ne, si ne conformam si reformulam ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

adrianpacurici

nu imi dau seama de ce a degenerat discutia... Eu am inteles cam care este treaba cu hidrodinamica..dar totusi nu sunt convins de ceva: forta de frecare este una singura, rezistenta la inaintare este alta mancare de peste..iar asupra unui corp aflat in miscare actioneaza mai multe forte..., din ceea ce imi amintesc eu din fizica forta de frecare nu prea este influentata de viteza, ci doar de tipul suprafetelor de marimea acestora si de greutate. valul pe care barca il impinge in prova cred ca are mai degraba legatura cu acea rezistenta la inaintare, pentru ca forta de frecare nu se calculeaza pentru un corp complex ci doar pentru o anumita parte din el.. cum la o masina avem mai multe astfel de forte.. intre cauciuc si asfalt, in rulmenti intre caroserie si aer..etc si adunate dau o forta care se opune inaintarii... sper ca am explicat destul de "citetz" problemele de fizica care imi suna acu' in minte
Cu respect si mai astept lamuriri daca gresesc

Vali

Deci:
Citat din: adrianpacurici din Februarie 06, 2012, 09:54:11 PM
nu imi dau seama de ce a degenerat discutia...

Nu a degenerat, ci a luat-o putin pe aratura :). Dar lumea nu se supara, fiindca pe capcompas.ro e democratie maxima :P.

Citat din: adrianpacurici din Februarie 06, 2012, 09:54:11 PM
Eu am inteles cam care este treaba cu hidrodinamica..

Imi pare rau, dar inca nu ai inteles :), din urmatoarele motive:

Citat din: adrianpacurici din Februarie 06, 2012, 09:54:11 PM
forta de frecare este una singura, rezistenta la inaintare este alta mancare de peste..

Si iata ce scrie mai sus:

Citat din: Vali din Februarie 05, 2012, 08:57:02 AM
... componentele rezistentei la inaintare la ambarcatiuni sunt urmatoarele:
- Rezistenta de frecare
- Rezistenta de forma
- Rezistenta de val 
- Rezistenta apendicilor (elice, carme, tub etambou etc)
- Rezistenta aerodinamica a partii emerse a ambarcatiunii
A 2-a si a 3-a componenta formeaza impreuna asa-numita rezistenta reziduala.

Citat din: adrianpacurici din Februarie 06, 2012, 09:54:11 PM
din ceea ce imi amintesc eu din fizica forta de frecare nu prea este influentata de viteza, ci doar de tipul suprafetelor de marimea acestora si de greutate.

Si iata ce spune blue marlin mai sus:

Citat din: blue marlin din Februarie 04, 2012, 03:58:38 AM
La fluide lucrurile stau un pic diferit, formula corecta pt rezistenta de frecare e:
Rf = 0.5 x Cf x Ro x V2 x S

Citat din: adrianpacurici din Februarie 06, 2012, 09:54:11 PM
valul pe care barca il impinge in prova cred ca are mai degraba legatura cu acea rezistenta la inaintare,

Si iata ce spune iar blue marlin mai sus:

Citat din: blue marlin din Februarie 05, 2012, 03:55:29 AM
Ca proportie din rezistenta totala: la viteze mici Rezistenta de frecare este mai mare decat Rezistenta de val. La viteze mari situatia se schimba, rezistenta de val crescand mai repede decat ce de frecare

Citat din: adrianpacurici din Februarie 06, 2012, 09:54:11 PM
pentru ca forta de frecare nu se calculeaza pentru un corp complex ci doar pentru o anumita parte din el..

Excluzand rezistenta aerodinamica, toate celelalte componente ale rezistentei la inaintare (inclusiv forta de frecare) se aplica exclusiv zonei imerse a barcii, adica operei vii.

Citat din: adrianpacurici din Februarie 06, 2012, 09:54:11 PM
cum la o masina avem mai multe astfel de forte.. intre cauciuc si asfalt, in rulmenti intre caroserie si aer..etc si adunate dau o forta care se opune inaintarii... sper ca am explicat destul de "citetz" problemele de fizica care imi suna acu' in minte

Exact ceea ce spui despre masini ti-am scris mai sus vizavi de barci, si o repet:

Citat din: Vali din Februarie 05, 2012, 08:57:02 AM
... componentele rezistentei la inaintare la ambarcatiuni sunt urmatoarele:
- Rezistenta de frecare
- Rezistenta de forma
- Rezistenta de val 
- Rezistenta apendicilor (elice, carme, tub etambou etc)
- Rezistenta aerodinamica a partii emerse a ambarcatiunii
A 2-a si a 3-a componenta formeaza impreuna asa-numita rezistenta reziduala.

Citat din: adrianpacurici din Februarie 06, 2012, 09:54:11 PM
Cu respect si mai astept lamuriri daca gresesc

Parerea mea e ca daca vrei detalii in continuare, ori cauti un curs hidro, ori mai astepti putin pana vom pune articolele tehnice despre regimurile de mars la ambarcatiuni, comportamente nautice etc. Nu de alta, dar e obositor sa repetam continuu aceleasi lucruri, si sa ne trezim cu aceleasi intrebari ;). Nu se supara nimeni, dar e mai productiv zic eu sa trecem eficient prin etapele de explicatii ale fenomenelor intalnite in navigatia cu barcile :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

adrianpacurici

#25
multi imi spun "mama contrazicerii" si nu ma dezmint.. http://ro.wikipedia.org/wiki/For%C8%9B%C4%83_de_frecare.. restul sunt alte forte care actioneaza asupra corpului navei..sunt forte rezultante.
apoi..discutia asta a pornit de la ideea ca o barca cu 1 m mai lunga se va misca la fel atata timp cat are aceiasi latime si aceiasi forma..si pentru asta va rog sa cititi un articol interesant: http://www.gunselgunsel.com/mircea.olaru/arhimede.nfr.htm
ceea ce pentru nave homemade este suficient..cred eu...
iar de inginerie navala...nu asta vroiam sa aflu..ca de numere Froude si alti coeficienti care se iau in seama la proiectarea unui corp de barca am idee..dar la ce facem noi... nu e cazul...
PS dupa ce am citit...o singura concluzie..si greseala .. la barci nu e vorba de forta de frecare...de aici toata nebuneala
si pentru cei care vor sa stie mai multa inginerie..pot citi p-aici http://www.scribd.com/ramona_dumitru_5/d/56742145/25-Determinarea-preliminar%C4%83-a-rezisten%C5%A3ei-la-inaintare-Metoda-Holtrop-%E2%80%93-Mennen

Thor

Iar ma bag fara sa ma pricep, poate mi-o iau...

http://ro.wikipedia.org/wiki/For%C8%9B%C4%83_de_frecare."Diagrama forţelor pentru un bloc aflat pe pământ. Săgeţile sunt vectori ce indică direcția și modulul forțelor. W este greutatea, N este forța normală, F este o forță aplicată, de un tip neidentificat, iar Ff este forța de frecare cinetică, egală cu coeficientul de frecare cinetică înmulțit cu forța normală. Cum modulul forței aplicate este mai mare decât modulul forței de frecare cinetică ce i se opune, blocul se deplasează spre stânga."


Citat din: blue marlin din Februarie 04, 2012, 03:58:38 am
La fluide lucrurile stau un pic diferit, formula corecta pt rezistenta de frecare e:
Rf = 0.5 x Cf x Ro x V2 x S

Ciby

Citat din: Vali din Februarie 06, 2012, 10:28:02 PM
Deci:
Citat din: adrianpacurici din Februarie 06, 2012, 09:54:11 PM
nu imi dau seama de ce a degenerat discutia...

Nu a degenerat, ci a luat-o putin pe aratura :). Dar lumea nu se supara, fiindca pe capcompas.ro e democratie maxima :P.

.....
Mai oameni buni, un raspuns documentat este de apreciat!
Formulele expuse nu fac decat sa intareasca credibilitatea, atat raspunsului dat, cat si autorului acestuia.
Si cui nu-i place sa faca asa cum fac eu, sa sara peste formulele plictisitoare si sa-si insuseasca rezultatele.
Eu propun sa incercam sa tinem aproape de noi pe acesti oameni care stiu ce spun!
Drept pentru care dau o berica virtuala!
Admine, unde-i zambiliciu' cu berica?

Vali

Am o sugestie: ce ziceti daca desfacem din acest topic partea cu rezistenta la inaintare etc, si facem un topic dedicat ;)? Nu de alta, dar e un baiat - Bradutzu, care chiar isi cauta o barca, si noi batem apa in piua cu chestii hidro pe topicul lui :).
@Ciby: , sau pentru cei care sunt fani ai vinului: (ar trebui sa-i includ si in forum, dar inca sunt destul de afon la web design  :-\)
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Ciby

Citat din: Vali din Februarie 07, 2012, 08:39:09 AM
Am o sugestie: ce ziceti daca desfacem din acest topic partea cu rezistenta la inaintare etc, si facem un topic dedicat ;)? Nu de alta, dar e un baiat - Bradutzu, care chiar isi cauta o barca, si noi batem apa in piua cu chestii hidro pe topicul lui :).
O idee cat se poate de buna.