Barca mea pneumatica de pompieri

Creat de Mihaif99, Februarie 27, 2012, 07:08:21 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Mihaif99

Postarea aceasta imi apartine si am pus-o initial pe Barcahoplic. Cred ca e interesanta pentru ca e vorba despre o barca supra motorizata:

In 2007 am cumparat o barca de 14.5 picioare (4.3 metri), marca ORCA, nu aveti de unde sa stiti pt ca e o barca de pompieri/rescue facuta din hypalon in serie mica, undeva intr-un orasel din apropiere. E o barca de rescue proiectata sa fie lansata prin cadere de la cativa metri. Barca este extrem de solida, cantareste 150 kg, are chila gonflabila, shi o podea de 2 cm grosime, placi groase de placaj marina in rama solida de aluminiu. Barele laterale de ramforsare sunt EXTREM de groase, cam cat antebratul lui Popeye, si lungi cat tuburile laterale. Barca are puterea maxima recomandata de 35 cai, 10 oameni capacitate. Cu un motor de 8 (opt) cai barca salta in planaj cu doi oameni si merge frumos la 30 km/h.

Acum e acum cind m-am dus sa cumpar barca, vanzatorul avea si un motor HONDA de 50 (cinci zeci) de cai, in stare ff buna. Il vindea separat si omul m-a avertizat ca nu e motorul potrivit pentru pneumatica. Dupa ceva targuiala le-am cumparat pe amandoua! O saptamina mai tarziu, am montat Honda pe barca, pe un JACKING PLATE (placa ridicatoare) confectionat artizanal, dar solid . Transom-ul (oglinda) barcii era cam de 5 CM grosime, asha ca tzinea motorul fara probleme. Am montat insa doua BARE DE RAMFORSARE in lateral, intre muchia superioara a transom-ului (oglinzii) shi barele alea groase de ramforsare care tineau podeaua, astfel incat sa preia torsiunea cand acceleram puternic, sau in caz de soc: sarit pe valuri, etc. Am pus un profil de aluminiu masiv pe partea de sus a oglinzii, de care am ancorat barele alea si doua ochiuri de remorcare pentru schi nautic, etc. Am montat o baterie mare si rezervorul de benzina intr-o cutie mare in partea din fatza a barcii, care cutie tine loc si de bancheta. Am mai fixat o cutie solida lateral pe post de scaun pentru mine si gata....
Rezultat: O barca care se deplasa silentios dar senzatia era de putere , salta in planaj instantaneu, mergea la 30km/h cu un consum minuscul shi absolut fara zgomot, Adica daca stateai pe banchieta din fatza nu auseai motorul. Barca atingea cu usurinta 60km/h, unde ajungeam la turatia maxima. O elice cu pas mai mare, a rezultat in vreo 75-80 km/h. Dinou motorul a atins turatia maxima, asadar se putea si mai mult daca puneam o elice cu pas (shi) mai mare. Am decis ca e destul.
Acuma, pentru cei ce nu realizeaza, cum e sa te deplasezi cu o barca pneumatica cu tiller (eche), la viteza aia: e nebunie curata. Nu mai intru in detalii de ce, dar e o chestie foarte riscanta.
Ca sa stabilizez barca am montat o placa hydrofoil (whale-tail) mare pe placa anti-cavitatie, shi am ajustat tab-ul din spatele elicei perfect (pt ca si un milimetru off, imi amortea mana, asha de tare tragea spre stinga sau dreapta) apoi am intepenit motorul ca aproape nu se mai misca stinga-dreapta, asta dupa ca am avut vreo doua momente cand aproape mi-a smuls tiller-ul din mana. Ca idee, imi era frica sa plec la drum fara vesta ajustata fest shi apoi Woooohooooooo!!!!

Avea totusi o caracteristica neplacuta, si anume o "lipire" ciudata de apa undeva intre 45 shi 50 km/h. Adica intre faza iantai si faza a doua de planaj. Cred ca era un efect Bernouli datorita curgerii laminare. E un fenomen atit de intens, incat deforma tuburile barcii vizibil. Cum barca are valve de suprapresiune, aerul tindea sa iasa evadeze in faza aia de lipire, asha ca trebuia sa accelerez tare sa trec repede-repede de etapa asta.

Barcile cu chila gonflabila sunt facute sa mearga undeva intre 30-40 km/h Pentru vireze mari trebuie RIB. Asta e Cred ca motorul ideal pentru barca aceea ar fi fost un Honda de 20 CP, usor, silentios si suficinet de purernic pentru glisare cu 4 oameni.

Doua luni mai tarziu, dupa multe aventuri, intr-un acces de normalitate, am vandut Honda de 50 cp, am cumparat un Yamaha de 25, shi a fost o potrivire perfecta. Mi-a fost insa dor dor de motorul ala mare.

Acum barca sta impachetata intr-o cutie enorma. Intre timp am vandut si Yamaha de 25 CP, mi-am cumparat o barca de aluminiu de 15 picioare, si am pus pe ea un Yamaha cu jet pump (pompa de jet). Dar despre asta in alta poveste. Oricum vara asta daca am timp voi pune jet-ul pe pneumatica, doar ca sa vad cum merge.

Vali

Super interesant, multumim pentru postarea detaliata :). As avea cateva lucruri de spus vizavi de unele detalii puse de tine, mai ales comportamentul ciudat la viteza de 45-50 km/h, insa la ora asta sunt cam paradit :), ramane pentru mai tarziu.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ovidiu66

#2
Salut Mihai,

Am reusit sa intru in discutie cu Vali, ai avut dreptate, e profesor.
Mi-a explicat multe lucruri, printre care despre raportul deplasament/puterea motorului, pentru ca o barca sa planeze.
Am aflat ca raportul optim este de 20kg/cal putere, iar maxim admis 30kg/cal putere.
Am observat ca pneumaticele cu chila gonflabila gliseaza mult mai usor decat cele cu coca rigida, cu motor de aceeasi putere si la greutate egala.

Referitor la pneumatica de pompieri si la pneumatice in general, raportul greutate/putere, pentru ca barca sa planeze, este mai mare decat la barcile cu coca rigida?
Ai scris in articol ca barca gliseaza cu 2 persoane si merge cu 30 km/ora cu motorul de 8 cai.
Ma gandeam ca merge super, o greutate de ~300kg, planaj, 30km/ora.Eu, cu rib-ul, daca depasesc cu mult greutatea de 200kg, nu mai gliseaza, cu toate ca am pus motor de 10cp, maxim autorizat.

P.S. Articolul <Barci pneumatice.Un ghid pe scurt> ar trebui postat si pe Cap compas.

Mihaif99

#3
Mai este important su unghiul fundului si flotabilitatea pupei. O barca cu v pronuntat planeaza mai greu dar are o deplasare mai lina. O barca cu v-ul aplatizat, si forma adecvata planarii va plana mult mai repede dar te va zhudui pe apa agitata.

O plansa de surf va plana undeva sub 20 km/h, iar o placa Formula moderna intra in planaj de la 12-15 km/h

Barca Orca NU are o chila foarte pronuntata, fundul sta foarte bine intins, fara urma de cute, iar flotabilitatea pupei este impresionanta, adica motorul de 8CP si  26 kg nu inseamana nimica. Mai tine cont ca rezervorul se afla in fatza, iar barca este extrem de rigida. IAr umflarea la presiunea nominala este automata pentru ca ai valvele de suprapresiune care iti permit sa bagi aer fara frica.

Asadar, cu 8 CP, barca Orca intra in planaj foarte lin, fara sa simti (holeshot inexistent), undeva inainte de 20km/h si atinegea un maximum de viteza un pic peste 30 singur in barca, si un pic sub 30 doua persona in barca. Probabil cam 5 km/h diferenta. Greutatea totala, barca pasageri echipament cam 290 kg.

Un Achilles de 50 kg (adica 100kg mai usor decat orca) dar cu chila mult mai ascutita se comporta aproape identic. Adica planaj cu doua persoane, si marginal cu 3 persoane ascensorul :), acelasi motor.

ovidiu66

#4
Am inteles, acum imi explic de ce rib-ul meu sta cu prova prin nori si nu intra in planaj, numai daca trec greutatea spre prova.
Unghiul fundului si flotabilitatea pupei sunt de cacao.Adevarul este ca motorul are 38kg, rezervorul il tin tot la pupa, barca scurta si usoara, eu 90kg.Cand am cumparat barca, motorul fiind nou, in rodaj, nu l-am turat mai mult de jumatate.Prova era prin cer, nu vedeam nimic in fata, cunostintele mele despre barci si motoare erau limitate,practica zero, ma gandeam ca am luat tzeapa, imi venea sa dau foc la barca.
In manualul motorului, la partea de rodaj, scria ca dupa o ora, se poate tura pana la 3 minute mai mult de jumatate din cursa acceleratiei.
Era prin noiembrie, incepuse sa bata vantul, suparat fiind am scos bancheta si m-am asezat pe podea cu intentia sa ma feresc de vant.
Mergeam la deplasament, la fel ca si cum as fi avut motor electric, turatia putin peste relanti, daca turam mai mult se ridica prova in cer.
La un moment dat ma enervasem rau, am strans vesta de salvare si am zis, fie ce o fi, sau crapa motorul sau se rastoarna barca, ceva trebuie sa se intample.
Am turat aproape la maxim, din instinct am lasat greutatea corpului spre prova si VICTORIEEEE!!!, barca incepuse sa prinda viteza, prova cobora din ceruri, pentru prima data in viata traiam "orgasmul nautic", zburam, eram in planaj.Imi venea sa ma pup, sa ma felicit, dupa vreo doua ore in care m-am certat singur si m-am umplut de ganduri negre.

Dintre pneumaticele care se gasesc in Romania, inseamna ca Honwave T38-IE2 merita un punctaj bun, pentru o pneumatica portabila, destinata plimbarilor de agrement. RIB pneumatic ,chila prelungita in spatele oglinzii=flotabilitatea pupei, cred ca planeaza instantaneu, greutate mica pentru dimensiunile ei, asamblare usoara, usor de curatat si de depozitat.
Pentru pescari nu cred ca este buna, din cauza podelei in "V" gonflabile.
Am gasit un videoclip in care pe barca este un motor de 5 cp, mi se pare ca merge frumos si cu motor mic, poate si planeaza cu o singura persoana.
http://www.youtube.com/watch?v=XWeAI6KaRyo&feature=related
Cu motorul de 20cp, ar trebui sa zboare deasupra apei, in videoclip mi se pare ca scutura, ar trebui sa mearga lin, ca nu sunt valuri mari.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=ao0bH-qgUrw
http://www.youtube.com/watch?v=hZJlKx3dPjk&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=h6DR_dNHU9E&feature=related

Mihaif99

Ultima barca este evident supramotorizata, iese total din apa si devine foarte instabila. O placa anticavitatie whale-tail ar ajuta destul de mult.

Honwawe T38i e o  barca excelenta de pescuit, asta daca nu esti fitzos. Stiu ca intelegi ce zic. Sunt suficienti oameni in lumea asta care pescuiesc din barci fara podele perfect drepte si nu se plang. Cine pescuieste in coditii mai serioase decat un lac linistit, si nu are loc de depozitat peridoc, nu mai face figuri ca i se sucesc gleznele ca are un pic de v la podea in barca. (rant over) Imi plac mult trim tab-urile integrate.
Trim-ul motorului rozolfa multe probleme si e gratuit. Incearca comportamentul la diferite nivele de trim.
Sunt sigur ca  daca adaugi niste trim tabs la barca ta mica, va merge superb. Deasemenea trebuie sa te gandesti la un sistem de ancorat solid rezervorul in prova, cat mai aproape de v-ul din varf, si poate asimetric, cu bias-ul greutaatii pe partea opusa unde stai tu in barca.

ovidiu66

Am gasit in sfarsit un videoclip in care se poate vedea forma chilei la Honwave T38i.
Pare foarte rigida, parca ar fi din fibra, incepe sa imi placa tot mai mult barca asta.
http://www.youtube.com/watch?v=3qCsTM6tuB0&list=UUIOyI4Mh1UmSWFNCHT8r4DA&index=10&feature=plcp