Catarg fibra de sticla

Creat de Florio, Martie 19, 2012, 10:49:15 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Florio

Initial am vrut sa deschid subiectul pe topicul deja existent , despre catarge. Dar denumirea era " catarge din aluminiu " , asa ca l-am lasat sa dezbata posibilitatile metalului :) .

Am observat ca multi doresc sa confectioneze catarge de pana la 6m, pentru ambarcatiuni mici. Nu este mai facila la acest nivel,  construirea unui catarg din fibra de sticla si rasini poliesterice ?
Cautand pe net, am gasit o multitudine de firme care confectioneaza si vand catarge de 6, 8 sau 9 m, in general pentru productie publicitara. E adevarat ca un catarg pentru o ambarcatiune trebuie sa reziste unor solicitari mai mari.
Dar e posibil sa fie o solutie mai buna decat cumpararea unui profil industrial din aluminiu si modificarea lui .

Pentru un catarg de 6m cred ca se poate opta si pe imbracarea unui miez de lemn in straturi de fibra de sticla, folosind rasina epoxidica. Vad un avantaj la aceasta varianta, pentru ca se poate prinde solid acea sina sau profil in care sa culiseze randa pe marginea de invergare.

Ce parere aveti ?

gvincentiu

#1
Chiar acum 30 minute butonam netul dupa DIY carbon mast. Am gasit ceva, insa nu cu fibra de sticla, ci doar carbon pe variantele cu miez sau fara.  Mie imi trece prin minte sa-mi fac unul si studiez problema deoarece as avea o imbinare la mijloc la 3,2 m pentru a incape in dinghy. In principiu s-ar putea face pe un cilindru dat cu ceara si matisate fasii in directii diferite  de 10 cm latime pana se ajunge la grosimea necesara. Aici e aici: ce grosime a peretelui si ce diametru interior ar trebui sa aiba un catarg de 6m? Cat ar trebui sa fie diametrul la baza si cat la varf?
Ideal ar merge intarit cu inima de kevlar de la fibrele optice, asa se mai castiga 1,5 - 2mm la grosime+ rezistenta. Un calcul de suprafata la 5 infasurari, lungime 6 m si raza 3 cm zice maxim 6 mp de tesatura de 220gr/mp. Intra si 1kit de epoxy (cu pierderile inerente) + munca si alte materiale consumabile. Concluzia: cu 500 de lei pe materiale iti iese un catarg de 6m.
www.themultihull.net/st2.htm - catag fibra
http://www.devboats.co.uk/cherubweb/masts.htm# - catarg carbon
Prima intrebare: care ar fi rezistenta echivalenta a unui strat de fibra versus carbon? Asa ne-am da seama de grosimi echivalente aliaj/carbon/fibra.
Ceva, ceva apare aici: http://www.christinedemerchant.com/carbonmast.html
Ganduri bune !

Florio

Intrebarile despre rezistenta straturilor ma depasesc. Am sa mai intreb si eu pe cei ce au mai lucrat cu asa ceva.

In schimb pot sa spun ca nu trebuie sectiuni diferite de-a lungul catargului; el functioneaza foarte bine avand o sectiune constanta.
Pot sa deduc de ce se fac aceste catarge din carbon si nu din fibra de sticla: e vorba de greutate .  In yachting unde se lupta cu fiecare gram in a usura barca, un catarg de carbon e dorit, unul de fibra de sticla, nu :) .
La noi, ca amatori care nu isi construiesc barca pentru racing, cred ca important e sa faci catargul. Rezistent sa fie, ca de usor sau mai greu cu cateva grame pe metru, nu-i problema. Daca profile de aluminiu dedicate nu avem, in schimb cu fibra si rasinile sunt multi care lucreaza cu spor.
Asta e si motivul pentru care am facut aceasta sugestie  ;)

gvincentiu

Si totusi nu cred ca sunt facute numai din fibra de carbon. Mai degraba sunt facute din straturi de fibra de sticla/carbon.
Ganduri bune !

Levy

Pentru piesele din materiale compozite supuse unor forte predominante de incovoiere sau presiune se foloseste tesatura unidirectionala sau UD prescurtat.In cazul incovoierii fibra se lamineaza paralel pe lungimea piesei ideal ar fi sub unghi de 0 grade.In cazul presiunii laminarea sau bobinarea mai precis va fi 90° pe lungimea piesei.
Tesatura UD se gaseste la latimi intre 5-500mm in functie de necesitati.
In cazul catargului cred ca ar fi buna o latime de 50mm care sa fie laminata succesiv in mai multe straturi dealungul catargului.
Catargul ar fi bine sa aiba profil de picatura de apa construit din baghete de lemn si placaj si umplut pe interior cu styrodur din ala albastru sau roz care va fi laminat si inchis.Eventual se poate lamina simultan si sina de ghidare a randei.
   Insa neaparat dupa laminare tot harnasamentul va trebui vidat pentru a reduce mult din greutate.

Mihaif99

Citat din: gvincentiu din Martie 19, 2012, 08:17:48 PM
Si totusi nu cred ca sunt facute numai din fibra de carbon. Mai degraba sunt facute din straturi de fibra de sticla/carbon.

La windsurfing vin pe calitati 20% 30% 60% 80 sau 90% carbon.

Daca vrei sa nu se rupa vanzatorii iti recomanda sa nu mergi peste 60% carbon

Laurentiu N.

 Proiectantul Bateau" are detalii despre o astfel de treaba+ca vinde kit-uri" pentru confectionat catarg din carbon.Ca o parere personala,fibra de sticla ,ca si fibra de carbon au calitati si neajunsuri,de ex: carbonul e rigid si usor,dar se poate rupe de la o zgarietura.Fibra de sticla e elastica si mai grea,dar nu cedeaza din te-miri-ce? Cel mai bun exemplu sant betele de pescuit.
http://bateau2.com/howto/cf_spar.php

Florio

Citat din: Laurentiu N. din Martie 20, 2012, 10:08:24 AM
Proiectantul Bateau" are detalii despre o astfel de treaba+ca vinde kit-uri" pentru confectionat catarg din carbon.Ca o parere personala,fibra de sticla ,ca si fibra de carbon au calitati si neajunsuri,de ex: carbonul e rigid si usor,dar se poate rupe de la o zgarietura.Fibra de sticla e elastica si mai grea,dar nu cedeaza din te-miri-ce? Cel mai bun exemplu sant betele de pescuit.
http://bateau2.com/howto/cf_spar.php

Mai e un avantaj al fibrei de sticla: pretul :) .

Am deschis discutia asta, pentru cei ce vor sa isi construiasca niste catarge pentru ambarcatiuni mici, banuind ca e mai fezabil decat modificarea unor profile de aluminiu. . Cred ca aplicarea straturilor de fibra de sticla tesuta pe doua directii, in fasii late, petrecute mult una peste alta, va da si rezistenta necesara catargului.
E doar o banuiala la bunul simt, nu am la baza nici o informatie tehnica de rezistenta. Totusi se confectioneaza catarge de fibra pentru orice aplicatie urbana...chiar si pentru corpuri de iluminat. (am lovit eu unul cu masina si a rezistat cu brio :)) )

blue marlin

Cred ca o problema la fibra de sticla ar fi rigiditatea sau mai exact absenta ei. Nu stiu cum se comporta daca e lucrata cu epoxy dar panourile din poliester flambeaza destul de mult. Daca la velele de windsurf catargul trebuie sa aiba o numita elasticitate pt a mentine forma optima a velei (presupun ca e controlata de procentele de fibra de sticla amestecate cu carbonul)  la barcile normale cred ca ar deranja daca catargul ar vibra ca o prajina pt saritura in inaltime. Daca ar fi construit destul de masiv, cum sunt catargele de "oras" sau tuburile de canalizare, s-ar rezolva problema dar atunci nu ar fi mai convenabil sa il faci din lemn? Greutatea specifica a fibrei e cam de doua ori mai mare decat a unui lemn usor, iar costurile pt lemn sunt mai mici 
Nothing is impossible...

Florio

Citat din: blue marlin din Martie 20, 2012, 01:15:47 PM
Cred ca o problema la fibra de sticla ar fi rigiditatea sau mai exact absenta ei. Nu stiu cum se comporta daca e lucrata cu epoxy dar panourile din poliester flambeaza destul de mult.

Rigiditatea e data de forma si diametrul sectiunii, dar nu numai .
E normal ca un panou de poliester sa flambeze, asa va face si unul de aluminiu . De aceea tablele se ambutiseaza sau li se creaza un profil, o nervura .
Pe o sectiune ovala de 120x90 mm, catargul de 5-6 m va avea fermitate .
Lasat liber, orice catarg flambeaza . De aceea el se prinde in 2 straiuri, 2 sarturi principale prin capatul crucetelor la marul catargului si doua intermediare, la baza crucetelor.    In functie de arborada,  mai sunt doua sarturi scurte, care rigidizeaza catargul, prinzandu-l aproximativ la jumatatea distantei de sub nivelul crucetelor. 

blue marlin

M-am exprimat eu gresit. Vroiam sa spun ca poliesterii armati cu fibra sunt departe de a avea calitati extraordinare. Sunt doar la moda datorita usurintei cu care pot fi "turnati"in orice forma. Comparativ cu lemnul, la aceiasi greutate pe unitatea de masura, calitatile mecanice sunt mai slabe
Nothing is impossible...

Vali

Chiar daca sunt pe fuga, as vrea sa spun ca eu as opta pentru o constructie din lemn rasinos stratificat cu epoxy, profilul rezultat fiind gol pe dinauntru, iar canalul de grandee rezultand direct din frezarea sipcilor de stratificat. E o metoda verificata in practica, si folosita destul de mult la constructia arboradei barcilor clasice.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

#12
Citat din: Florio din Martie 20, 2012, 02:34:18 PM
Citat din: blue marlin din Martie 20, 2012, 01:15:47 PM
Cred ca o problema la fibra de sticla ar fi rigiditatea sau mai exact absenta ei. Nu stiu cum se comporta daca e lucrata cu epoxy dar panourile din poliester flambeaza destul de mult.

Rigiditatea e data de forma si diametrul sectiunii, dar nu numai .
E normal ca un panou de poliester sa flambeze, asa va face si unul de aluminiu . De aceea tablele se ambutiseaza sau li se creaza un profil, o nervura .
Pe o sectiune ovala de 120x90 mm, catargul de 5-6 m va avea fermitate .
Lasat liber, orice catarg flambeaza . De aceea el se prinde in 2 straiuri, 2 sarturi principale prin capatul crucetelor la marul catargului si doua intermediare, la baza crucetelor.    In functie de arborada,  mai sunt doua sarturi scurte, care rigidizeaza catargul, prinzandu-l aproximativ la jumatatea distantei de sub nivelul crucetelor.

Asta e frumusetea unei catargelor de carbon, nu ai straiuri, iar multe se pot roti. Cel putin in majoritatea implementarilor la barci mici.

Tot fara straiuri ar fi si catargul cat-boat (AL), dar acel catarg este masiv, si e o exceptie.

Mihaif99

Citat din: gvincentiu din Martie 19, 2012, 06:24:21 PM
Chiar acum 30 minute butonam netul dupa DIY carbon mast. Am gasit ceva, insa nu cu fibra de sticla, ci doar carbon pe variantele cu miez sau fara.  Mie imi trece prin minte sa-mi fac unul si studiez problema deoarece as avea o imbinare la mijloc la 3,2 m pentru a incape in dinghy. In principiu s-ar putea face pe un cilindru dat cu ceara si matisate fasii in directii diferite  de 10 cm latime pana se ajunge la grosimea necesara. Aici e aici: ce grosime a peretelui si ce diametru interior ar trebui sa aiba un catarg de 6m? Cat ar trebui sa fie diametrul la baza si cat la varf?
Ideal ar merge intarit cu inima de kevlar de la fibrele optice, asa se mai castiga 1,5 - 2mm la grosime+ rezistenta. Un calcul de suprafata la 5 infasurari, lungime 6 m si raza 3 cm zice maxim 6 mp de tesatura de 220gr/mp. Intra si 1kit de epoxy (cu pierderile inerente) + munca si alte materiale consumabile. Concluzia: cu 500 de lei pe materiale iti iese un catarg de 6m.
www.themultihull.net/st2.htm - catag fibra
http://www.devboats.co.uk/cherubweb/masts.htm# - catarg carbon
Prima intrebare: care ar fi rezistenta echivalenta a unui strat de fibra versus carbon? Asa ne-am da seama de grosimi echivalente aliaj/carbon/fibra.
Ceva, ceva apare aici: http://www.christinedemerchant.com/carbonmast.html

Vince, uite un articol interesant. Cineva a mai studiat problema:
http://www.duckworksmagazine.com/07/howto/mast/index.htm

Florio

Citat din: Vali din Martie 20, 2012, 05:20:34 PM
Chiar daca sunt pe fuga, as vrea sa spun ca eu as opta pentru o constructie din lemn rasinos stratificat cu epoxy, profilul rezultat fiind gol pe dinauntru, iar canalul de grandee rezultand direct din frezarea sipcilor de stratificat. E o metoda verificata in practica, si folosita destul de mult la constructia arboradei barcilor clasice.

Sigur ca da, sunt de acord cu tine.
De fapt am deschis topicul ca o alta optiune a discutiilor despre catargele din aluminiu. Mi s-a parut o complicatie mare, costisitoare,  cu urmari greu de prevazut, sa faci suduri in aluminiu pe toata lungimea catargului . Sau sa indoi si sa sudezi iarasi pe toata lungimea catargului, acele aripioare ale profilului de aluminiu.

Stiind ca multi de aici cunosc bine lucrul cu rasini si fibra, mi s-a parut ceva mai sigur si chiar mai ieftin, sa se mearga pe varianta lemnului imbracat in fibra, sau pentru usurarea in greutate,  chiar a fibrei de sticla prinsa in poliesterica.

Catargul de lemn stratificat mi se pare optiunea cea mai la indemana, ca metoda mult rodata, asa cum ai spus :) .