prima baie in mare...

Creat de alex doaga, Aprilie 26, 2012, 08:10:43 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

alex doaga

weekendul trecut am ajuns la Mangalia, vreme superba...

http://community.webshots.com/slideshow/582706263RnYFuy

sambata era concurs la optimisti, 470 si laser. eu am iesit singur cu randa la prima tertarola.....si cu doi saci de nisip la baza catargului, incercand sa mai afund prova un pic. barca a mers foarte fain, nu am avut probleme, dar nici vantul nu a trecut de trei in rafala.

duminica am iesit din doi mai cu un prieten si...am facut si prima baie. a bagat barca in volta cu noi sub vant si m-am trezit instantaneu in apa....rece....

pana ne-am dezmeticit ce si cum barca a ajuns cu catargul  vertical, asa ca a trebuit sa arunc scota de spinaker peste barca ca sa reusesc sa ma ridic pe marginea barcii. apoi a revenit foarte usor.

dezamagirea a fost ca a intrat apa intr-un gps, alminteri dat ca fiind waterproof. gps-ul e bun de aruncat acum.

marea e cam rece, 10 grade, dar are claritate. nu e deloc aglomeratie, practic nu  nimeni pe mal.
una din poze e din marina de la limanu, restul in mangalia sau la doi mai.

Vali

Sunteti niste norocosi, daca noroc se poate numi baia in mare la 10 grade  :o. Cred totusi ca a fost o aventura interesanta, dupa modul cum suna povestirea intamplarii :). Pacat insa de gps.

Si noi am incercat acum o luna sa ne dam cu o iola foarte asemanatoare cu cea din poze , tot de 4,20 metri, Klepper, derivor briceag, exact modelul din pozele de mai jos. Nici noi nu prea avem experienta cu asemenea barci nervoase, astfel ca am pornit cu un vant portant foarte puternic, doar cu focul, si acesta aproape complet rulat, fiindca la o incercare de a ridica si tertarola randa cu barca pe peridoc, era sa zburam cu tot calabalacul in apa.

Din fericire aveam 2 pagai la noi, asta fiind damblaua mea cand ma dau pentru prima data cu o barca pe care nu o cunosc. Cum am pus barca pe apa si ne-am desprins de mal, ne-a luat vantul turbat de nu am apucat nici macar sa coboram pana carmei sau derivorul. I-am spus lui Mihai sa nu ne aventuram prea departe, apa era foarte rece (abia se dezghetase), barca se balansa amenintator, iar roll-focul nostru patina si nu mai strangea focul daca il derulam prea mult. Asa ca am facut cale intoarsa la pagai, vaslind din greu sa recuperam cele cateva sute de metri cat ne indepartase vantul.

La inceput Mihai avea si el ganduri mari, anume sa vina cu iola la Raid, dar dupa ce a vazut cat de naravasa e, a zis sa se invete intai suficient cu ea, si abia apoi sa se aventureze la ture mai lungi si ape mai involburate, cum e Razelmul. Am facut cred o greseala cand ne-a hotarat sa-i demontam paramele cu manere, legate sus la capelatura, de care te tii cand stai in exteriorul barcii, cu picioarele in hamuri, echilibrand barca. Daca ati folosit asa ceva, poate tinem legatura si ne explicati si noua exact cum se fac manevrele.

Sambata vrem sa-i construim un suport pentru un outboard Suzuki de 2,5 cp, ca sa putem reveni la mal in caz de naufragiu in stufaris :). Dupa montarea outboardului, vom da din nou barca la apa, sperand ca eventualele bai sa fie cat de cat placute...
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

alex doaga

Da, a fost greseala de navigat la noi...nu aveam voie sa ne rasturnam pe rafala aceea...
Eu ma pregateam sa ies in trapez, adica in cablul de care spuneti voi ca l- ati scos.
Abia puteam sa respir in apa...si aveam neopren subtire sisalopeta de goretex, ham trapez si vesta.

Dar, Voua va trebuie ham de trapez. Eu am unul, daca e nevoie de model. E diferit de cel de alpinism.

Pot sa fac poze cum e instalat la mine sistemul de trapez. 420-ul are toate manevrele schimbate, totul e nou pe ea.

Acum o sa incerc sa ii fac un sistem de ridicat / coborat derivorul cumva cu scripeti, in asa fel incat pot ridica derivorul daca ma prinde rafala prea puternica....si evit bandarea violenta daca nu am cum sa echilibrez barca din greutate sau randa( asta cand sunt singur).

Pentru raid, unde nu mai putem sta decat pana pe 22, vreau sa ii fac placa pentru motor.
Am un evinrude 2 hp, dar inca nu stiu cum sa il montez. 420 e extrem de fragila la oglinda pupa.
Ma gandeam sa pun o placa de placaj marin in prinderile carmei si sa merg asa cu ea....oricum ideea e sa mergem cu vela, nu cu motor.

Voi cum vreti sa prindeti placa de motor? Cu suruburi in oglinda pupa?

Vali

#3
Da, cablurile pe care le-am demontat sunt pentru hamul de trapez, insa proprietarul anterior montase la capete doar cate un maner de lemn, de care sa te tii cu o mana cand iesi in trapez. Din cauza asta le-am si demontat. Ramane sa ne confectionam sau sa ne cumparam ham(uri), ca sa putem cat de cat sa strunim barca si pe vant puternic.

Vizavi de sistemul de scripeti pentru derivor: la Klepper ridicarea derivorului si fixarea in pozitia ridicat se fac prin frictiunea cu putul derivorului. Efortul necesar e deci important, si nu poate fi suplinit prin palane, mai ales ca derivorul s-a mai ingrosat in urma acoperirii cu fibra si epoxy (era cam degradat). Daca la barca ta ridicarea derivorului se face usor, cred ca se poate monta un mini-palan legat la baza catargului, cu cate o pereche de crocodili in fiecare bord, pentru a face usor manevra de ridicare de care spuneai.

Despre placa de motor, la fel si la Klepper oglinda e destul de subtire. Noi vrem sa facem o placa de lemn, taiata dupa forma oglinzii, pe care apoi s-o prindem in 3 puncte, cu menghine mici, la imbinarea copastiei si inca 2 locuri potrivite. In felul asta nu dam gauri in barca, suportul se poate demonta imediat, si nici nu se incomodeaza manevra carmei.

Sambata (adica maine) vom face suportul de motor, dupa care vom da barca la apa si ne vom da cu ea. Avem in schimb o problema cu roll-focul, patineaza, sa vedem cum o vom putea remedia.

Mai avem in mini-flotila de la Galati inca o iola, pe care vrem s-o lansam cu putin noroc tot maine. E o iola batraneasca, Crizantema, tot de 4,20 m, construita la Bratesul Galati in anii '80. Este barca pe care ne-am facut ucenicia toti velistii galateni din generatia noastra :). Dupa ce a stat sarmana vreo 10 ani scufundata in Dunare, acum urmeaza s-o lansam prima oara dupa reparatia capitala. Daca nu vom putea s-o lansam maine, speram ca macar intr-o saptamana sa fie gata de lansare.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

alex doaga

crizantema arata foarte bine pentru o barca care a stat sub apa...  :)

derivorul la mine se ridica singur cand merg pe vant de pupa. acum are un elastic cu carabiniera si il pot fixa fie retras, fie complet scos. pe scripeti pot sa ii fac ridicarea si incerc sa ii fac un sistem cu elastic pentru scoatere. astept doi crocodili si saptamana viitoare montez scripetii.

pentru trapez uite poze cu sistemul meu. camcleatul regleaza inaltimea la care vrei sa fii fata de apa, dar ideea la barcuta noastra e sa iesi in trapez inainte sa inceapa sa bandeze barca. e foarte greu de iesit in trapez daca barca e deja bandata, asta e sarcina skipperului si presupune munca de echipa.

voi ar trebui sa mai aveti si niste chinghi pe fundul barcii care sa va tina daca iesiti in afara bordului.
iar cablul de trapez se prinde cu un elastic foarte lung care trece printr-un ochet fixat in punte. elasticul tine cablul intins pentru cand ai nevoie de el.

cu  placa de motor as vrea sa vad si eu cum o prindeti. nici eu nu vreau sa gauresc barca, dar nu mi-e clar deloc cum sa fac, mai ales ca motorul are vibratii destul de mari.

poate ne intalnim la raid, ar fi tare bine :)

pelicanul

Unde e facuta poza cu Crizantema? La Pinguin in Mamaia? Intreb pentru ca si eu tot acolo imi tin 470-ul pr timpul verii si ma gindeam ca poate ne intilnim.
La un echipaj de 180 - 200 de kile iesitul in trapez nu e absolut necesar, mai ales daca poti sa tertarolezi randa. Pentru inceput e mai bine cu fundul pe copastie si aplecat un pic pe spate. Face bine si la muschii abdominali  ;) si e mai usor sa controlezi balansul in rafale. Pentru trapez (adica iesit cu talpile pe copastie si lasat in trapez) trebuie foarte multa practica, altfel faci baie cind barca se lasa intre rafale. Si viteza e mult  mai mare, barca parca zboara si e destul de naravasa.
Faza cu motorul mie personal nu prea imi place, barcile astea sint foarte manevrabile si te poti descurca in orice alura. Doar pe canale sau in spatii foarte inguste prin Delta s -ar putea sa ai probleme dar iola nu prea e facuta pentru asa ceva.

gvincentiu

Ce frumos... nu exista concursuri si pentru 340 sau 370 (cu bompresul montat)  ;D?
Ganduri bune !

alex doaga

Nu exista nici pentru 420....pentru ca nu au mai ramas prea multe in tara...

Sunt de acord ca barca merge minunat fara motor. Eu l- am luat in ideea de backup pentru delta. Si asa nu prea am unde sa tin barca, nici nu imi pun problema sa mai am inca o barca.

Sa mai gasesc un catarg mai scurt, poate....

Pana una alta, am catarg de 6.4 m si nu ma vad pe canale intrand cu vela. O minima adaptare pentru motor si pot utiliza o singura barca si pe mare si in delta.

Oricum, in delta in general o sa merg pentru peisaj si birdwatching.

pelicanul

Apropo de barci sportive si Delta, mi -am adus aminte de o poveste semnalata de Impaiatu' pe forumul barcaholic. S -ar putea sa o stiti deja, dar nu ma pot abtine, mie imi place la nebunie: http://www.ap-arte.ro/en/blog/personal/articol/ro/blog/personal/articol/cu-olandezul-zbur%C3%A0tor/129/6811.html si continuarea aici: http://www.ap-arte.ro/en/blog/personal/articol/cu-vele-prin-delta-si-marea-neagra-1972/129/6835.html

alex doaga

Am vazut acum doua saptamani un FD la electrica in curte.....e un "monstru" impresionant ;D

Foarte faina povestea, cam asa ceva aveam si eu de gand sa fac......
Poate mai putin etapele cu planat doar cu focul si trecut peste bancurile de nisip.... ;D

Vali

#10
Ca un mic "disclaimer", iola Crizantema din imaginea de mai sus e pozata intr-adevar la Pinguinul, pe Siutghiol, insa nu e iola noastra :). Am pus poza de mai sus fiindca era singura pe care o aveam cu respectivul tip de iola. A noastra arata mult mai bine in prezent decat cea alba din poza, si urmeaza in curand povestea ei, cu imagini "horror" de dinainte si de dupa reparatia capitala. Singura problema la iola Crizantema e greutatea ei, ceva mai mare decat a iolelor moderne, dar asa era sistemul de lucru la Cooperativa Bratesul pe vremea comunismului, treaba se facea "ruseste", adica solid.

@Alex: multumim pentru pozele cu hamul, cu toate ca nu inteleg mare lucru, si abia astept sa le (si sa ne) vedem la Raid pe viu. Ceva asemanator cu manerul negru avem si noi la iola portocalie, insa cum spuneam le-am demontat, cred ca o sa le montam cu ocazia Raidului. Avem si chingile de pe fundul barcii unde ne agatam cu picioarele cand vrem sa iesim in afara bordului, chiar le-am probat ieri, si sunt foarte bine fixate in podeaua cockpitului.

Am pus mai jos poze cu modul cum am fixat ieri placa pentru outboard. Am folosit o placa de stejar de vreo 28 mm, adica exact grosimea imbinarii dintre corpul si suprastructura barcii la oglinda (se vede in poze). Am dat in stejar 2 gauri de 22 mm diametru, apoi am dat gauri de 6 mm simultan prin imbinarea barcii si placa de stejar, in dreptul gaurilor mari. Am trecut prin gaurile mici suruburi de 6 cu piulite, apoi am mai fixat un coltar metalic intre placa de stejar si oglinda:







Ansamblul s-a comportat foarte bine ieri pe lac, inaltimea motorului e optima, manevrarea usoara, tot ce mai trebuie fiind o mana de lac pe stejar.

@pelicanul: nu-i deloc exclus sa ne intalnim la vara pe Siutghiol, fiindca vrem sa ajungem si sa ne dam si pe Siutghiol, si pe mare cu iolele. Intr-adevar, dupa turele pe care le-am facut ieri pe Brates, am vazut ca barcuta e foarte manevrabila, strange vantul excelent, si deci la un vant constant pe directie se poate lua cam orice "cap compas".
Sincer, nici eu nu sunt un mare fan al motorului pe o iola (de exemplu, pe iola Crizantema avem strapazane si o pereche de vasle :)), insa avem cateva motive pentru care ne-am gandit sa punem motorul de 2,5 cai pe iola Klepper:
1. din cauza experientei insuficiente cu o asemenea barca "nervoasa"
2. pentru backup in cazul cand vantul isi da obstescul sfarsit, cum s-a intamplat aseara, la 5 km de mal
3. din cauza faptului ca vom folosi destul de des iola pe Dunare, unde nu intotdeauna avem parte de vant optim, si deseori vantul si curentul au aceeasi directie, facand inaintarea cu vant strans spre amonte aproape imposibila

Revenind la ce spune Alex despre folosirea mixta a iolei - pe Dunare+Delta si pe mare, intr-adevar e excelenta pentru asa ceva, un motor mic oferindu-i siguranta si versatilitatea necesare la drum lung. Noi am fost pe vremuri (anii '90) de cateva ori cu Crizantema in Delta (pe vremea aia aveam un Saliut rusesc de 2 cai, cu care ne cam chinuiam), stateam la cort, mancam ce prindeam (faceam economie la conserve :)), si era superb. In plus, catargul fiind usor, se poate demonta imediat si culca pe barca, daca e nevoie de mers pe canale marginite de vegetatie. Singura problema in ziua de azi in Delta e interdictia de campare, spre deosebire de anii '90, cand Delta era cu adevarat Amazonia. La o adica, se poate improviza eventual un cort direct peste barca, unde sa poata dormi o persoana, si barca se poate astfel transforma intr-un mini pocket-cruiser.

Oricum, noi speram sa se inmulteasca tipul asta de barci cu vele pe meleagurile mioritice, fiindca ofera un maxim de satisfactie in navigatia cu vele, la minimul de cheltuiala. La o adica, se pot organiza si mini-regate, se poate participa si la Raid, sau se poate merge in brigada mai mare in expeditii in Delta sau pe marile lacuri din sudul ei, sau chiar pe mare costier. Oricum, dupa turele de ieri de pe Brates (povestea o voi pune imediat la topicul despre lacul Brates), ne-am hotarat sa venim cu barca la Raid, asa ca vom avea multe de povestit "live" cu ocazia respectiva ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

alex doaga

Ah, ce fain...420 o sa aiba o surioara!

Eu nu pot veni decat intre 19-22 dimineata, dar poate tot apucam sa mergem impreuna.

Sarumana pentru poze, azi merg la herastrau iar( am iesit si ieri) si incerc sa pun poze cu sistemul de trapez.

La mine oglinda pupa e mai fragila, dar poate aveti voi o idee mai buna. F elegant cum ati prins placa, daca e rezistenta e si usor de scos si nici nu va incurca la utilizarea carmei.

Eu ma gandeam pun motorul in locul carmei la mine....
Revin cu poze.

alex doaga

uitati poze cu trapezul. inelyul metalic se prinde intr-un carlig de la hamul de trapez.
elasticul e lung, cam 4-5 metri, trece prin primul ochet in bord, apoi un ochet pe fundul barcii, inconjoara toata cutia derivorului si abia apoi se duce in bordul opus. in felul acesta are destula cursa, pentru ca de iesit, iesi in trapez cu picioarele pe bordul barcii.
restul de poze sunt cu oglinda pupa, nu sunt lamurit ina cum sa fac placa. e diferit fata de barca voastra...