Skiff-uri, barci cu rame

Creat de Mihaif99, Iulie 10, 2012, 05:33:22 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Mihaif99

Vaslitul la rame este mult mai edicient decat padelatul in caiac.

De ce oare nu construieste nimeni asa ceva?

Am dat de curand peste sit-ul asta si deja imaginatia a luat-o razna:

http://angusrowboats.com/boats.html

http://forum.woodenboat.com/showthread.php?131171-Camper-Rowboat-from-Angus-Rowboats

http://www.angusrowboats.com/video_rowboatdemo.html


Vali

Cred ca sunt mai multe motive pentru care (inca) nu construieste nimeni asa ceva:

1. barcile cu vasle nu au (inca) avocati destul de guralivi, cum e in cazul caiacelor (sper sa nu "mi-o fur" cu ocazia asta  :D).
2. deplasarea se face "cu spatele", ceea ce poate fi totusi usor de evitat prin folosirea unui sistem tip "front-rower", despre care s-a mai discutat pe forum.
3. complexitatea ceva mai mare a unei barcute de vaslit - suportii de furcheti, caruciorul cu scaun, vaslele  etc.

La acestea as mai adauga un mic amanunt dezvaluit de Ron Rantilla de la frontrower.com: sculling-skiff-urile cu carucior au fost intrecute de fiecare data de sistemele de tip front-rower (acestea din urma folosesc si picioarele la vaslit). Motivul pe care l-am intuit este schimbarea alternativa a centrului de greutate si de carena la barcile cu carucior, deci se schimba volumetria imersa la fiecare miscare a vaslasului. Randamentul e deci ceva mai mic decat daca vaslasul ar sta pe loc, si si-ar misca doar mainile si picioarele, cum e cazul la front-rower.
Totusi, chiar si in cazul unei barci cu carucior, randamentul propulsiei si beneficiile exercitiului fizic sunt muuuuult superioare oricarui caiac sau chiar canoe, din cauza ca se folosesc aproape toate grupele musculare.

Revenind la linkurile postate mai sus, barcutele de acolo sunt intr-adevar de poveste :). Mi-a placut la maxim barca de camping, care are si cabina cea mica, unde te poti cuibari noptile, dormind pe apa sub clar de luna. In plus, si ideile despre transportul unei biciclete, sau despre alcatuirea unui catamaran peste care se pune un cort sunt foarte ingenioase.

Constructia este simpla - un corp s&g de tipul tandemului construit de Vince, materiale se gasesc, planuri la fel (sunt inclusiv pe site-ul Delftship), tot ce mai trebuie fiind timpul necesar si entuziasmul. Eu de exemplu am demult damblaua unui sculling-skiff, dar in ultima vreme stau prost cu timpul disponibil lucrarilor de hobby, si in plus prioritatea nr.1 la mine e velierul. Poate ne mai spune totusi cineva ce crede despre aceste barcute superbe de vaslit ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

solpet

#2
Citat din: Mihaif99 din Iulie 10, 2012, 05:33:22 AM
Vaslitul la rame este mult mai edicient decat padelatul in caiac.
De ce oare nu construieste nimeni asa ceva?

Vai de mine dar cum sa nu!
Iata dovada, furcile sunt gata montate , chiar daca pozitia lor este putin mai particulara , ca sa utilizez o formularea eufemistica :-)


Lasand gluma la o parte, cochetez cu ideea unei constructii usoare, dar robuste,
optimizata pentru conditii de val/hula si vant,
adica conditii tipice pe luciile de apa mari din Delta Dunarii.

Am atasat si un plan de linii, sacara (cca. 1:20) in format .pdf.


navigator

Ma bag si eu. :) - ca unul ce a vaslit cateva mii de km - pe lotca.
Dupa primii 200 km, nu mai e nici o problema. Devine rutina -maestrul meu vaslea ore in sir fara probleme, uneori dormind (si nu sunt tipul care fabuleaza).
Vaslitul "cu spatele" se rezolva cu carmaciu'.
Sper sa particip anul asta la TID,  Luncavita - Sf. Gheorghe, si daca reusesc, va fi cu un echipaj de 3: 2 vaslasi + carmaci + parus


Mihaif99

Frumoasa, barca ta Solpet, nimic de zis. Arata ca un dorry serios combinat cu o lotca. Vrei si alte optiuni de propulsie, ma gandesc la panze si la un "motor well"?

@Vali  E foarte misto sistemul front rower, dar la o barca de expeditie, delta, nu reprezinta oare un risc din cauza complexitatii? Ai idee cat de mare e avantajul unui front rower fata de un sliding seat? Ma gandesc la lungimi de peste 5 metri, si un pic de beam acolo, nu morcovi de competitie.


Vali

Din ce mai discuta lumea pe net, am inteles totusi ca la tipul si dimensiunea barcii Camper Rowboat a lui Colin Angus, influenta schimbarii pozitiei vaslasului asupra asietei e nesemnificativa. Asta din cauza flotabilitatii si latimii mari (s-a discutat chiar in topicul de pe woodenboat.com, cand cineva a adus vorba de furchetii culisanti).

Despre sistemul front-rower, daca as avea unul verificat de mine in practica in cat mai multe conditii, m-as aventura, cu toate ca sincer nu ma deranjeaza sa vaslesc cu spatele spre directia de mars. Mai ales ca vasla o poti scoate si folosi in moduri diferite (eventual sa-i dai una pe cocoasa vreunui braconier :D).

Ma gandesc la un sistem mai versatil, anume o mica vela pentru vant portant, un motoras termic minimal sau electric, plus vaslele, fiindca bucatica aia de cabina etansa e una din cele mai bune idei pe care am vazut-o in ultima vreme, asociind 2 concepte total opuse: cartopper si dormitor.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

Si cred eu, ca se pot aduce imunatatri la cabina aia etansa. Barca a fost proiectata pentru apele Pacificului, circumnavigarea Vancouver Island, chestii dinastea.
Pentri conditii mai blande se pot aduce imbunatatiri, daca faci acoperisul ca o trapa care sa alunece, sau doua usi cu balamale, iar peste noapte sa deschizi usile si sa instalezi un coviltir.
Asa cum e acum, e un pic prea spartana, si fac pariu ca ai un condens incredibil (de la respiratie si umiditatea de pe balta )

Vali

Exact asta au scris niste baieti pe woodenboat.com, ca ar putea face condens. Angus le-a raspuns parca despre o spuma "closed cells", adica exact izoprenul de cort, care ar izola perfect interiorul. Sa nu uitam totusi ca si lemnul (placajul) are proprietati termoizolante, si la o anumita grosime ar impiedica poate din formarea condensului. In plus, daca se ventileaza bine, umiditatea de pe balta nu mai e o problema mare (ar ramane cat intr-un cort).

Oricum, ideea barcii e superba, dar eu i-as pastra actuala configuratie, eventual un capac "pop-up" cu pereti laterali textili, despre care spunea Angus, sau coviltir, usi batante etc. Singura conditie ar fi etanseitatea cat mai buna, la valuri sau la ploaie.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

Exact la oorturi ma gandeam, intr-un cort mic fara multa ventilatie condensul e o problema serioasa... in fine idea ta de pop up e superba.

Am o intrabare vis a vis de stitch-and glue. De ce nimeni nu incearca sa dea un unghi placajului la imbinare, astfel incat supreafetele de placaj sa se imbine se imbine aproape perfect. Ar dauna asta rezistentei, sau e o chestie de comoditate?

Vali

Am pus mai jos un desen simplu, cred ca la asta te referi.
In primul rand o asemenea metoda presupune foarte multa munca. In al 2-lea rand, aplicarea de chit epoxidic se face si pe interior, si pe exteriorul imbinarii, rezultand un ansamblu mai solid. In al 3-lea rand, muchia respectiva se rotunjeste bine la exterior, pentru a se mula perfect tesatura de fibra.
Concluzia e ca nu obtinem nici un beneficiu dintr-o imbinare in unghi a placajului, ci mai mult probleme.

Revenind la barca, am tot cautat un plan de forme in genul celui descris de Angus (8 panouri, forma cat mai buna la valuri), dar inca nu am gasit (mai caut). Nu de alta, dar cu banii dati pe planuri se poate cumpara placajul, fibra,  plus jumatate din rasina necesara constructiei barcii :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

Mersi, ai dreptate, daca nu nimeresti unghiul bine, tot intr-un punct vor face contact, in plus va fi aproape imposibil de introdus chit epoxy intre imbinari.

Totusi, ce parere ai de a treia varianta, in care folosesti un router sa faci niste "sferturi de cerc". Ar trebui sa fie ok.




Vali

Cred ca ar fi ok, dar nu vad vreun castig ca eficienta sau rigiditate sporita a imbinarii. Pana acum am lucrat exclusiv in sistemul conventional, si am avut rezultate foarte bune.

M-am mai gandit la barca, si cred ca o varianta demontabila (in 2 bucati) ar fi foarte potrivita pentru un dinghy de velier de croaziera (mono sau multicoca). Bineinteles varianta fara cabina, iar jumatatile sa intre una in alta. In plus, forma sa fie stabila (cu fund plat si 2 gurne), precum barca Expedition a lui Angus.


"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

#12
Am gasit un design foarte mistocutz si gratuit al lui Hannu Hvartial.
E pe o doua foai de placaj!

Planuri:
http://koti.kapsi.fi/hvartial/scull1/scull1.htm


Exemple:
http://koti.kapsi.fi/hvartial/scull1/gallery/gallery.htm

iliviu

#13
As vrea sa construiesc o barcuta care sa poata fi propulsata cu ajutorul vantului, a vaslelor, dar si cu un outboard de 2-3 cp. M-am tot uitat pe net si m-am oprit la modelul de 17' al celor de la Whitehall. E frumoasa barca, imi place, insa planurile costa 137$.
Planuri free pentru ceva asemanator am tot cautat dar nu am gasit. Sunt sigur ca exista o alternativa free undeva pe net, insa eu nu o gasesc. Ma poate ajuta cineva cu un link, ceva...



Schulze Surfrider 15-115hp