Barca de glisare car toppable - Contribuiti

Creat de Mihaif99, Iulie 19, 2012, 06:15:57 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Mihaif99

M-am tot uitat pe diverse site-uri dupa o barca de glisare, mica si usoara, seaworthy, stabila, pentru motoare pina in 25 kg,(6 - 8 - 9.8 CP)) ceva in genul celei pe care si-o dorea amicul Radasous. Pina la urma nu am gasit nimic care sa imi placa. Nici gratis, nici contra cost. Ori prea greu, ori prea mare, ori barci de deplasament, ori fund plat.

Pina la urma am decis sa o proiectez singur, dar pur si simlu nu am timpul sa invat temeinic un sistem CAD ca Freeboat. Asa ca am ramas la cautat si visat.

Obiectivele ar fi o barca micuta, de 8 picioare, cu latimea de aprox 5. fund usor in V, bordaj inalt, cat mai putina curbura a placajului.

Astazi am luat o o foarfeca si am inceput sa decupez, si ce sa vezi, 10 minute mai tarziu realizez ca iese extrem de simplu. Dupa inca jumatate de ora, am o revelatie, apropos de simetria taieturilor

Iata proportiile
2 fasii de placaj de250  cm x 60 cm  - fundul
2 fasii de placaj de 250 cm x 45 cm - bordaj

Oglinda si varful TBD

Iata cum procedam.

De la jumatatea placilor de placaj, incepem sa le ingustam pe o curbura frumoasa cu 20 cm, fiecare placa simetric, pe ambele parti. Rezulta 5 cm in varf pentru cele de 45 si 20 cm in varf pentru cele de 60.
Se alege apoi unghiul oglinzii si se decupeaza corespunzator la celalalt capat. Va las placerea sa descoperiti cum.

Se insaileaza fundul, apoi bordajul, se deschide, dupa care, prin incercari, se adauga niste membri care sa dea forma dorita. Eu prefer ca copastia sa fie plata.
Cand se obtine forma dorita, se masoara si se taie oglinda fatza si oglinda spate.

Doua banchete vor face parte integranta din structura
Ideal ar fi ca oglinda sa fie solidara cu bancheta spate - membri structurali, ca sa distribuie efortul.

Daca visez, sa ma traga cineva de maneca

LE:
1- la imbinarea placilor de pe fund -  chila-  taietura trebuie sa fie mult mai putin agresiva 10cm, iar daca pare prea putin la asamblare, se descoase si se re-taie, la max 15 cm.
2- fara plan e aproape imposibil de ajustat oglinda fata. Asta se va face dupa montarea celor 4 placi principale.




Vali

Traiasca portabote  ;D. Care imi vinde si mie niste timp in leasing, ca nu-mi mai vad capu' de treaba, si taaare mi-ar placea sa mai scriu si pe forum :P. App Mihai, super misto barcuta, ma bag si eu imediat ce imi cumpar niste timp :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

#2
Iata cam ce ar trebui sa rezulte - in versiune mai scurta, si o idee mai butucanoasa. Cel putin decupajul meu de carton arata "in genul asta".
Ca forma, e infinit mai misto decat un bote.
Doar ca va fi rigida.
Acum, daca ne-am gandi la origami, balamale de cauciuc se gasesc. Daca as avea idea cum sa "fac rost" (construiesc) panourile dintr-un material care sa permita arcuiri dupa arcuiri, fara sa apara crapaturi ar fi un vis frumos. Ma gandesc la un material composit ceva. In felul asta, s-ar putea construi o plianta care sa faca Porta Bote de rusine si sa merga cercuri in jurul ei.



rexsailor

#3
redescoperirea... americii...!


My Homemade Folding Boat
MY HOMEMADE PORTA BOTE

si daca insisti gasesti mai multe...!
nu-mi spune ca nu se poate, ci spune-mi cum se poate !
pentru ca raul sa triumfe, trebuie doar ca oamenii buni sa nu faca nimic!        ( eduard burke )

Mihaif99

#4
Mersi de link-rui, stiu despre barcile astea pe dinafara tot ce se poate afla de pe net.

Prima nu e o barca de planaj, e grea, are linii care nu imi spun nimic si planurile sunt de vanzare.

A doua e construita posibil de un rus (dupa cum arata proprietarul in poza cu sapca) si e destul de misto. Balamaua e ok, dar nu e ceva exceptional, pt ca exista solutii mai misto, dar incearca tu sa afli din ce a facut tipul panourile, sau daca vrei sa fii tare pune planurile aicea... Din pacate nu exista decat doua filmulete.

Alte barci pliante nu prea mai gasesti... un vietnamez care pune ceva placaj intr-un tarp, un caiac din Popular Mechanics.... prostii... Ai gasit tu ceva? Pune link, pune planuri spune ceva util.

Daca citesti mai atent vezi ca aici nici macar nu discutam de foldable, pentru ca e o chestiune de material, ci de o barca de GLISARE de max 30 kg, usor de construit de orisicine. Geometrie simpla, curburi minime, forme  moderne, placute si echilibrate. Mie mi-a iesit foarte simplu, fara nici un plan. Am  construi un prototit de carton la scara 1/10, care arata bine si are proportiile ok.
.

Un lucru nu pricep. Ce ai vrut sa spui prin "redescoperirea Americii"? Poate ne luminezi. Dacai ai tu un plan, fii binevenit.


Mihaif99

Pina la urma nu e asa de rau in Freeship.
Cum barca e facuta sa incapa pe doua foi de placaj de 4x8, arata un pic mai "indesata decat cea din imagine.


Vali

Pai parca era constructie fara plan :). Oricum, planul arata bine, imi aduce aminte de barcuta asta pliabila de la rusi: http://www.vodnyimir.ru/Razbornyi_kater_s_myagkoi_obshivkoi.html
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ss

Citat din: Vali din Iulie 31, 2012, 07:47:59 AM
Pai parca era constructie fara plan :). Oricum, planul arata bine, imi aduce aminte de barcuta asta pliabila de la rusi: http://www.vodnyimir.ru/Razbornyi_kater_s_myagkoi_obshivkoi.html

Bai al drak' celavec, ma 'nerveaza cu nervii, abia de-am invatat literele chirilice in 8 ani de limba rusa si asta ne stoarce lamaia in fata cu barci facute de unii mai saraci si mai isteti ca noi!  :o

Mihaif99

Problema designului meu e ca iese prea grea. Daca folosim placaj de 6 din Gabon (Okoume) si iese de 20 kg numai placajul folosit. Asta inseamna 35-40 kg la final, ceea ce e cam mult.  Si daca pastram placaj de 6 doar pentru fund, tot nu o usuram prea tare.
Astept idei.

Mihaif99

Citat din: Vali din Iulie 31, 2012, 07:47:59 AM
Pai parca era constructie fara plan :). Oricum, planul arata bine, imi aduce aminte de barcuta asta pliabila de la rusi: http://www.vodnyimir.ru/Razbornyi_kater_s_myagkoi_obshivkoi.html

Gata, am schimbat titlul. Dupa cateva prototipuri de carton am realizat ca pierd prea mult timp. In plus Freeship imi permite sa modific repede si sa calculez tot felul de parametri. Inca bajbai.

Ideea ar fi sa lucram ca o comunitate si sa facem un plan de barca usoara pt una sau doua persoane adulte, cat mai simplu de construit in apartament, care sa gliseze cu motor cat mai mic, sa fie stabila, seaworthy si sa mearga decent la rame. Barca democratica.

Daca ne iese ceva, vom incerca si o versiune un pic mai lata, de 12 picioare, apoi daca cineva ne sugereaza un material adecvat, o versiune plianta de 10 picioare.

Timp sa fie :)

blue marlin

Citat din: Mihaif99 din Iulie 31, 2012, 07:12:12 PM
Ideea ar fi sa lucram ca o comunitate si sa facem un plan de barca usoara pt una sau doua persoane adulte, cat mai simplu de construit in apartament, care sa gliseze cu motor cat mai mic, sa fie stabila, seaworthy si sa mearga decent la rame. Barca democratica.

E cam dificil de realizat simultan cam tot ce enumeri mai sus.
Conditia glisarii e sa ai oglinda imersata cu muchie proieminenta, care sa permita liniilor de apa sa se desprinda fara sa ude oglinda, si latimea in zona pupa similara cu cea din zona maestra. La rame o barca cu astfel de linii cred nu prea se va comporta prea decent, atat ca stabilitate de drum cat si ca rezistenta la inaintare.
Cred ca s'ar putea face un compromis suprainaltand prova, astfel incat, atunci cand se merge la rame, barca sa isi modifice asieta si sa isi scoata oglinda aproape complet din apa, linia copastiei ajungand sa fie orizontala(in schimb in glisare va fi tot timpul cu "nasul pe sus"). Va merge mai usor la rame dar va ramane tot dificil de mentinut pe directie.
Nothing is impossible...

Mihaif99

#11
Ai dreptate - "sa mearga cat de cat la rame" era mai potrivit. Nici nu se poate pune problema de "decent".

Asa cum zici, o barca cu rame trebuie sa aiba pupa afara din apa.

Pentru mers "aproape decent" la o barca de glisare, cred ai nevoie de un tri-hull sau catamaran (un tunel mai pronuntat). Dar asta intr-un proiect viitor.

blue marlin

Formele proiectului in Freeship mi se par ok pt o barcuta de glisare. Ce dimensiuni are?
Nothing is impossible...

Mihaif99

Citat din: blue marlin din Iulie 31, 2012, 09:03:50 PM
Formele proiectului in Freeship mi se par ok pt o barcuta de glisare. Ce dimensiuni are?

Idea a fost sa nu ai joint-uri, deci. Fiecare patratica de pe desen are latura de jumatate de picior.

Length over all       :      7.802 [ft]
Beam over all         :      4.190 [ft]
Design draft          :      0.950 [ft]
Midship location      :      4.311 [ft]

Vali

#14
Si ca sa-l mai stresam putin pe SS-ist ;D, haideti sa ne uitam putin (pentru inspiratie) pe un alt plan rusesc, al unei barci care mie mi se pare maximul dimensional al unei car-toppable, avand formele si dimensiunea unei barci cu care as porni cu incredere chiar la drumuri mai lungi pe Dunare:
http://www.yakutia.ru/~igor/T350/index.html . Greutatea rezultata a barcii (folosind placaj de mesteacan de 6 mm, tesatura WR de 200g/m2 si epoxy), conform urmatorului link, a fost de 40 kg :o : http://www.yakutia.ru/~igor/T350/photo2/index.html . Singura treaba de care ma tem oarecum e ca barca din linkuri e destul de "vantoasa" la transportul pe masina.

Treaba asta cu barcuta car-toppable e o solutie pentru foarte multa lume (inclusiv subsemnatul), care vrea sa evite toata tevatura cu peridocul, rampa de coborare a barcii la apa, taxele platite etc, pentru iesiri scurte, singur sau in echipaj minim.

Pentru moment, sa ne gandim cum putem obtine o greutate minima la o soliditate optima in cazul unei car-toppable: personal, la o barca pana in 2,5 metri as folosi placaj de 6 mm la fund, si de 4 mm la borduri. Am lucrat in varianta asta si am fost multumit, singura problema fiind totusi ca, la o barca mai mare, la zonele mai drepte dinspre pupa placajul de 4 mm tinde sa se onduleze. Pe de alta parte, copastia laminata pe ambele parti asigura o rigiditate foarte buna a bordurilor, iar prelungirea "crivacelor" deasupra banchetelor pana la copastie asigura forma optima a liniei copastiei.

Cel mai bun castig in greutate cred totusi ca ar fi daca se foloseste o tesatura sintetica in locul fibrei de sticla. De exemplu, panza acrilica numita Dynel sau cea poliesterica numita Xynole, folosite printre altele la acoperirea finala a corpurilor din lemn cold-molded la velierele de curse. Comportamentul la abraziune e excelent, greutatea proprie a tesaturii e de cateva ori mai mica decat a fibrei de sticla, iar absorbtia de rasina mai redusa. In Romania inca nu am gasit oferte de asemenea materiale, dar cred ca se pot comanda de pe net, iar in cazul colegului Mihaif99 e mult mai accesibila procurarea materialelor respective ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau