Enigma

Creat de radasous, Octombrie 12, 2012, 02:04:54 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

radasous

Mi-a facut foarte tare cu ochiul acest minicruiser, ramas oarecum in stadiul de proiect.
"The Enigma is a self-righting, flat bottomed and beachable mini-cruiser. Enigma is referred to as a small, long distance coastal cruiser and is propelled by a single sail, or with an oar. It has room for 2 people for daysailing, but only enough room for one person to sleep aboard (the E460 may have enough room for 2 smaller people to sleep snugly). The Enigma was designed by Matt Layden "
Povestea este la https://aiki.pbworks.com/w/page/1594388/Enigma-sailboat
Exista si un grup pe Yahoo unde sunt si ceva documentatii disponibile.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

radasous

#1
Vad ca nu comenteaza nimeni, nu am decat sa presupun ca am descoperit barcuta perfecta si toti sunt muti de uimire  8)
Candva i-am scris lui Vali despre un plan banditesc, atasez doua picturi cu planul in lucru si proiectul salvat in delftship 2.6 (se poate deschide si in freeship). Toate sunt pentru varianta de 3.60m
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

Vali

Ciao Sorin, eu nu am comentat (pana acum) fiindca am fost foarte aglomerat, azi trebuia sa ajung la Jurilovca, dar nu m-a lasat vremea etc...

Mi-au placut dintotdeauna barcazele de microcruising, dintre care Paradox si Enigma sunt printre cele mai cunoscute. In ultimul an de liceu chiar incepusem sa-mi construiesc un micro-velier de vreo 2 metri jumate, dupa un plan din Katera i Iahti, dar m-am oprit din lipsa de materiale (greu cu fibra si rasina pe vremea lui Ceasca :) ).

Am descoperit pentru prima oara tipul de micro-velier in care stai "inauntru" (si nu "pe el" ca la dinghy) intr-o revista Modelist Konstruktor de prin 1986. Barcuta respectiva era o copie aproape identica a celebrelor "Illusion", micro-veliere care fac regate pe coasta britanica, indiferent de anotimp. Avem o prezentare a lor inclusiv intr-un episod din celebrul serial "Keep Turning Left":

Keepturningleft.co.uk 02 2008 racing illusions

Enigma se incadreaza in acelasi concept de micro-velier guvernat din interior, in care omul joaca si rol de lest, fiind asezat intr-o pozitie joasa. La fel e cazul la o pleiada de micro-iahturi destul de seaworthy, incepand cu Micro 8 si 10 de la Selway Fisher si pana la Fafnir sau Swaggie de la John Welsford.

Singura chestie despre care am unele rezerve e forma transversala, care ne arata ca predominanta e stabilitatea de forma (initiala). La o barca pentru ape mai linistite asta nu e o problema, insa pe valuri comportamentul cred ca va fi cel putin neplacut.

N-am studiat in amanunt Enigma, fiindca am alte preferinte in materie de veliere. Insa daca proprietarii sunt multumiti, asta e cel mai important, si inseamna ca barca isi face treaba pentru care a fost conceputa. Am sa urmaresc cu interes ceea ce vei posta, si am sa contribui si eu cu ce pot atunci cand va fi nevoie ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

radasous

Barcuta este pentru ape linistite, eu unul cam la asta visez (ma rog, in afara de a fuma o pipa pe luna). Matt Layden, creatorul ei, a terminat pe primul loc, la clasa ei, in 2006, Watertribe Ultimate Challenge-o plimbare de 1200 mile. Din pacate, proiectul, constructia si echiparea sunt destul de slab documentate. Sa zicem ca '"forma" se rezolva cu ceva munca, dar raman ceva mistere legate de amplasarea lestului (apa) si pozitionarea catargului.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

Vali

Treaba cu pozitionarea lestului de apa o rezolvam usor in felul urmator:
1. avem nevoie de x-ul centrului de greutate al barcii goale, pe care-l aflam alocand grosimi si densitati desfasuratelor corpului.
2. avem nevoie de volumetria imersa si centrul de carena (centrul de greutate al apei dezlocuite). Problema e ca avem "leaking points", deci nu se calculeaza volumetria imersa. A pus Ciby undeva pe barcaholic modul cum se scapa de acele "leaking points".
3. in final trebuie sa facem un mini-jurnal de greutati, punand greutatea barcii, a omului, bagajelor si lestului de apa. Asezarea lor  trebuie sa fie astfel ca pozitia centrului echivalent de greutate sa se "pupe" cu pozitia centrului de carena, pentru o asieta ca in planuri.

Despre pozitionarea catargului, in functie de centrul de rezistenta laterala a zonei imerse alegem un centru velic, astfel ca intre ele sa avem o anume distanta (formula o gasim in cateva carti). Avand centrul velic, ne desenam velatura dorita, din care ne rezulta si pozitia catargului.

Asa ca hai sa continuam treaba la proiectare, si sa vedem ce iese. Eu sunt tot aici, permanent de serviciu :).

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

radasous

De leaking points se scapa repede, sunt in zona puntii si a chilelor fugarețe, trebuie doar debifate respectivele layere de la calculele hidrostatice si gata, se obtin toate valorile. Pentru calculul corect al maselor ar trebui pusa valoarea corecta a densitatii placajului armat cu fibra, am trecut 0.7 t/ mutru cub.
Am sa scot datele necesare din proiect, pentru varianta de 4,6 metri a barcii.
P.S. Vali, suntem in secolul 21, lasa si tu munca pentru roboti, nu mai frana evolutia omenirii.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

Vali

Am lasat-o azi, ca e Sfanta Paraschiva ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

radasous

Constructia unui Paradox, un frate mai mare al Enigmei:
http://www.derawson.com.ar/fotos.htm
Si un video bestial cu drifturi cu Paradox-ul:
A toda vela
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

lipan

#8
Un "Illusion" pentru 2 persoane (eu și fi-miu) maxim 4 este barca la care visez de vreun an și mai bine.
Nu am găsit planuri pentru ceva între "Illusion" și acest Herreshoff din postul 3 de aici http://forum.woodenboat.com/showthread.php?72737-Herreshoff-Fishers-Island-23-info sau acesta http://www.artisanboatworks.com/  cu care seamănă foarte mult.
Voi sunteți fericiți, "vorbiți" în freeship le adaptați, "umblați" la ele după care le faceți.
Eu mă uit și le admir pe net, că nu am timp de freeship.
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

radasous

La mine, dupa faza cu "umblat" la ele, urmeaza inca o doza de antiinflamatoare  >:(
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

Ciby

0,7 tone/metru cub? Nu este cam putin? Eu in calcule folosesc cel putin 0.9 tone pe metru cub, asta in cazul layerelor groase gen oglinda, coaste, chila.
Despre scapatul de leaking points, asa este, cum spune Radasous.

radasous

Salut,
Este posibil ca 0.7 sa fie putin, am ajuns la valoarea asta pornind de la o densitate a placajului de 0.6 gasita aiurea pe net.  Fibra+epozi sunt cam in jurul lui 1.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

Ciby

Greutatea specifica depinde de tipul lemnului folosit, 0,6 am gasit si eu pentru plop.
Chiar sunt curios cat ar cantari o bucata de placaj de 6, 8 su 10 mm in sistem sandwich cu epoxi si fibra, bineinteles, cu specificarea densitatii fibrei.
N-am folosit niciodata fibra+epoxi, dar densitatea de 1 tona/metru cub, asemanatoare cu a apei, mi se pare putin. Putem afla din foile de catalog a rasinii.
Da exact, Epiphen RE 4020 are densitatea de 1,15 iar DE 4020 de 0,98. http://www.resoltech.com/IMG/pdf/BOSTIK.pdf
Ai dreptate!

gvincentiu

#13
Enigma sau Paradox-ul sunt exemple de proiecte reuşite prin prisma faptului că au fost duse la capăt, au câteva realizări şi sunt uşor de construit. Însă nu mi-aş face niciodată o barcă cu fundul plat, mai ales că la costuri una strip iese mai ieftin decât una din placaj. Nu şi ca timp de construcţie, însă..
Nu am cine ştie ce experienţă în construcţia de bărci, însă e o imensă diferenţă între oricare "she" cu fundul plat şi oricare "she" cu el bombat. Şi la propriu şi la figurat. :)
Eu am rămas impresionat de modul cum ţine valurile, de orice dimensiune, dinghy al meu, indiferent dacă a fost pe mare, lac sau Dunăre. Cel puţin la mare am avut senzaţia că se lipeşte de valuri. Aşa că una cu fundul rotund merită orice sacrificiu. Despre Herreshoff nu pot să zic decât că e o poezie pe apă şi un vis de barcă după Nathaniel sau Francis Herreshoff merită trăit. Mai ales că este realizabil în lemn, cu materiale de la noi, pasiunea ţinând în loc timpul (în ani) alocat construcţiei. Poate vreodată vom vedea o replică făcută de vreun pasionat mioritic.
Ganduri bune !

gigitolan


--- In microcruising@yahoogroups.com, "boldav38" <mbolduc@...> wrote:
>
> Well everyone I made it all the way through the Bahamas with no major incidents and Enigma almost sunk at anchor in marine stadium in Miami when she was hit by a 4 man rowing shell at full speed. (See pics). The bow pierced the side by at least a foot. Stupidly I tried to deflect the blow with my hand and my thumb was hurt along with my elbow.The coach said I was in the way but I was with the other boats which he claims were in then way too. So now I'm stuck 50 miles from my trailer but one of the members is suppose to give me a ride tonite to pick up my car. When I asked about the Miami rowing club's insurance coverage they were back to the same story that my anchored boat was at fault. I'm trying to get a hold of the Florida marine patrol to see what to do.
>