Intretinere ambarcatiune lemn

Creat de felicimond, Februarie 24, 2013, 01:54:15 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

felicimond

Salutare tuturor!

Desi nu mi-am facut simtita prezenta pe forum de la data inscrierii mele, sa stiti ca nu am disparut ci am intrat frecvent citind tot ce s-a postat nou, precum si multe din postarile mai vechi. Motivul pentru care nu intervin in discutii este ca stiu prea putine despre domeniu si atunci ma limitez la receptionarea de informatii, conform cu zicala ca "avem doua urechi dar o singura gura ca sa ascultam de doua ori mai mult decat vorbim".
Pentru ca vine vremea primaverii, imi fac planuri pentru prima intretinere pe care doresc sa i-o fac barcii mele. Cred ca are nevoie de o slefuire a intregii suprafete si refacerea stratului de lac si respectiv vopsea. Nu as vrea sa incep lucrul pana nu ii intreb pe cei mai priceputi ca mine, pentru ca n-as vrea sa aflu prea tarziu ca unele lucruri trebuiau facute altfel decat am crezut eu. Nu de alta, dar mi-ar placea tare mult sa pastrez acestei barci starea si aspectul clasic pe care cred ca le merita. Asadar, iata intrebarile mele:
- cu ce sa slefuiesc barca (rugozitate smirghel, umed/uscat, flex cu ciuperca/masina prin vibratie)
- ce lac si ce vopsea trebuie sa folosesc si de unde le procur?
- am de facut si doua mici reparatii la placajul din care e facuta barca: una la imbinarea pe laterala a oglinzii (foto 1) unde apa a patruns si a lasat urme, iar alta la carena spre pupa, acolo unde se spijina suportul catargului si ghiului pe durata transportului (care la o groapa pe asfalt a "topait" si a fisurat placajul). Ce chit si respectiv ce adeziv trebuie sa folosesc?

Am atasat cateva imagini ca sa intelegeti starea actuala.
Pentru raspunsuri la intrebarile mele, pentru orice sfaturi ati avea, precum si pentru timpul vostru, va multumesc anticipat.

Vali

Despre slefuit, masina cu vibratii se foloseste doar la netezire la finisaje, dar pentru indepartarea vopselei vechi etc e buna ciuperca atasata la flex, la care smirghelul se monteaza cu arici (velcro). Se poate folosi un smirghel mai grosier, maxim 40, (eu de obicei folosesc 80, dureaza mai mult, dar iese mai neteda suprafata).

Despre lacul sarit de la oglinda, trebuie la fel slefuit, apoi lacuit cu ceva de calitate. Eu la lemn folosesc numai epoxy, si pun si o fibra cat de subtire. Insa la oglinda Valk-ului e suficient un lac bun.

Despre vopsit barca dupa slefuire, eu as merge pe un sistem epoxidic, grund+vopsea, mai ales ca avem bordaj de lemn. Inca nu stiu care oferta e recomandabila, fiindca nu am folosit decat poliuretanica. Stiu ca dl. Paul Vasiliu foloseste la canotcile dumnealui o vopsea epoxidica buna, poate au retinut colegii ce marca de vopsea e.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

felicimond

Salut Vali,

Multumesc de informatii. Ma aspteptam la un raspuns de la tine, desi nu stiu cum de gasesti timp sa le raspunzi tuturor. Pavel Vasiliu e domnul de la Tulcea pe care l-ati vizitat voi acum vreo luna?
De cum se usuca vremea, ma apuc de treaba.

Numai bine,

Vali

Da, Paul Vasiliu e reputatul constructor de barci din lemn care a facut si canotcile, in colaborare cu dl. Ivan Pataichin.
Culmea e ca ne-a spus ce tip de vopsea epoxidica foloseste, dar eu din pacate n-am retinut.

Poate avem vreo sansa sa-ti vedem barca "live", fiindca altfel ne putem da seama de starea ei, nu doar din poze. Poate ne vedem la salonul nautic, posibil sa ajung si eu, cu toate ca am foarte multa treaba.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Rumpi


ceea ce vad eu in poze este o barca la care nu a fost respectat procesul de aplicare al lacului si vopselei. pe romaneste in loc sa slefuiasca bine de fiecare data au slefuit superficial si au tot dat straturi de lac si vopsea. Stratul de lac nu poate deveni prea gros altfel devine casant si pusca. Cam cum se vede in poze adica. recomand slefuirea pana la lemn. de acolo incolo e la alegere daca nitrolac, lac bicomponent, coelan sau vopsele.
daca e un valk mai vechi care e tot din placaj poate ar trebui sa gandesti la o slefuire totala si aplicarea unui voal de fibra cu epoxi. oricum ai noroc ca e placaj bruyzneel, al mai bun din lume.
daca slefuitul e prea murdar te poti gandi la pistol cu aer cald si spaclu urmat de slefuire fina cu vibratii.

Vali

Buna tare ideea cu pistolul cu aer cald, dar foarte cronofaga. Eu am renuntat la curatarea vopselei vechi la turbina si spaclu, preferand flexul, pe care-l stapanesc bine. Pentru cine e meticulos si nu foarte grabit, turbina si spaclul sunt o solutie buna.

Si acoperirea cu fibra si epoxy e foarte buna, dar eu n-am amintit-o din urmatorul motiv: barca are o chila fixa lestata destul de grea, care face aproape imposibila intoarcerea ei cu burta in sus, ca sa se aplice fibra cum trebuie pe fund, sa se chituiasca si slefuiasca etc. Poate ar fi o solutie inclinarea succesiva a barcii pe cele 2 borduri, si sa se lucreze pe rand la acoperirea cu fibra.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

felicimond

Salut,

Am retinut si noile idei. O sa incerc ambele metode pentru indepartarea stratului vechi de lac sau vopsea, urmand sa o pastrez pe cea care imi vine mai bine la mana.
Invitatia mea de a vedea barca pe viu ramane valabila permanent si pentru oricine, iar salonul din 6-10 martie este o buna ocazie.
Mai am o intrebare legata de repararea unei fisuri in placajul barcii. Cu ce adeziv sa o fac?

Multumesc.

Rumpi


Absolut cronofaga dar de preferat pentru incepatori. Daca nu stapanesti bine flexul si iti scapa din mana cand e dotat cu ceva abraziv de 40 sau 60 zambesti frumos la rezultate. sa nu uitam ca vrei sa lacuiesti clar puntea si oglinda nu poti chitui orice greseala. placajul ala e destul de subtire. ca sa mearga mai repede poti eventual inlocui spaclul manual cu un multimaster. pistolul sa fie din ala cu reglare electronica a temperaturii, e mai usor de lucrat cu el. plus ca nu faci praful si mizeria aferente slefuitului. dar dureaza.
fisurile se repara cu epoxi eventual amestecat cu praf de lemn la culoare. in functie de fisura se poate injecta sau trebuie polizat, etc. Teoretic unde a patruns apa daca e putred trebuie taiat si inlocuit. trebuie vazut la fata locului si pe viu.
lestul are 150kg, eventual poate fi dat jos. pana la urma ce neam de valk e, din placaj sau poliester? asa la prima vedere pare a fi toata din placaj. in acest caz ma ingrijoreaza poza 5 cu gaura aia in vopsea prin care se vede ceva galben, pare a fi la opera vie. eu sunt de parere ca trebuie indepartata complet vopseaua de pe barca si apoi vazut mai departe, un valk de placaj e facut inainte de 70, trebuie vazut exact daca nu a patruns apa la placaj. daca barca e ok nu-i neaparat sa pui epoxi cu fibra pe ea, ajunge o vopsire buna, dar tot nu scapi de munca. ma tem ca o sa trebuiasca sa renunti la cateva weekenduri bune pana e totul ok.
orice suprafata lacuita va trebui refacuta periodic indiferent de lacul folosit. singurul lucru care prelungeste viata lacului este husa. daca barca sta in apa trebuie si antivegetativa. oricum nu te invidiez pentru munca care te asteapta dar in schimb barca e frumoasa.

felicimond

Salut Rumpi,

Multumesc de sfaturi. Barca e un Valk din 1960, complet din lemn (placaj). Poza 5 este a derivorului. La inspectarea barcii singura propblema identificata de mine a fost pe marginea oglinzii, unde se vede ca a intrat apa pe sub stratul de lac. In rest pot spune ca barca a fost tinuta in puf daca la 52 de ani arata asa. Din acest motiv nu as vrea sa o neglijez nici eu. Derivorul nu stiu daca se poate da jos (fara sa stric ceva) pentru ca pare totul ermetizat; nu se vede nimic demontabil. Fisura de care vorbesc e proaspata, am facut-o pe drumul spre RAR, cand am luat o groapa din neatentie. Nu e nimic putrezit la barca si deci sper ca nu trebuie facuta nicio interventie adanca.
Stii cumva de unde pot achizitiona materialele necesare (lacuri, rasini, chit, fibra)?

Multumesc,

Dragos

Rumpi


Daca barca e chiar ok cum spui ajunge o slefuire usoara si o revopsire. de la distanta mai mult nu pot spune, si pana ajung eu in bucuresti trece sezonul.
materiale de la suspectii de serviciu, polidis, rompolimer, emex, policolor, straineze, etc. recomandari de marci sa faca cei care au folosit galeti din ele, eu nu ma bag sa zic ca ceva e bun si pe urma sa nu-ti placa. mai sunt de altfel recomandari de materiale pe forum chiar si cu preturi.
singurul proces nasol (din punctul meu de vedere poate la altii le place) e lacuirea. cum nu stii ce neam de lac e pe barca eu as da tot lacul jos. urmeaza slefuirea fina a materialului si pe urma 10-20 straturi de lac cu slefuire intre straturi. ca sa iasa perfect e mult de munca, se cere atentie la detaliu si spatiu inchis. perfect inseamna calitate de expozitie. de acolo in jos e loc pentru orice, adica cat chef de munca ai si cand te saturi si zici: "pentru mine e bine". Lacul monocomponent (nitrolac) e mai putin rezistent, va trebui refacut in fiecare sezon, dar in schimb e ieftin si usor de reparat. lacul bicomponent (acrilic) e mult mai rezistent dar aplicarea e mai pretentioasa, la fel si micile reparatii inevitabile. oricum nu scrie nicaieri ca barca trebuie lacuita, poate fi si vopsita complet.
daca barca e valk ar trebui sa aiba chila fixa nu derivor. ca sa ne intelegem: vorbim de iola valk a lui van de stadt, constructie multigurna din placaj 6,5x2m, 530kg, echipata cu randa cu pic.
oricum ar fi pune mana pe spaclu si curata vopseaua din jurul loviturii. am spus ca ma ingrijoreaza deoarece arata de parca se cojeste vopseaua de pe corp. chestia galbena poate fi grund sau alt strat de vopsea nu pot identifica din poza, la fel cum nu pot sa imi dau seama daca lovitura e in placaj sau in lest.

felicimond

Da, chiar asta este barca: iola valk a lui van de stadt, constructie multigurna din placaj 6,5x2m, 530kg, echipata cu randa cu pic.
O sa mai caut surse de materiale si de cum da soarele, ma apuc de treaba. Adevarul e ca ma cam sperie treaba cu 10-20 de straturi de lac si unde mai pui ca nici nu am unde sa bag magaoaia intr-un spatiu inchis. Ma gandesc sa ridic un fel de solar in jurul ei, pe arcuri de cerc. Sa vad ce materiale am.

Rumpi


nu te speria, 20 straturi inseamna expozitie nu zice nimeni ca trebuie sa fie asa. oricum pe apa de la 2m nu se mai vede diferenta intre o chestie perfecta si un job mediocru. doar cand stai cu nasu in lac sau faci poze macro. e ca la masini, proaspat spalata luceste vospeaua dar in sine e deja atacata si zariata numa ca nu se vede.

felicimond

ah, ok, hai ca m-am mai linistit. Multumesc de incurajari. O sa ma opresc la un numar "optim" si in functie de ce iese din munca mea.