Panzarul moldovenesc

Creat de blue marlin, Aprilie 14, 2013, 08:47:07 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

blue marlin

In curand se vor implini 9 ani de la lansarea Panzarului "nostru", un proiect nascut dintr-un amestec de pasiune a cator-va oameni bine intentionati si de implicare interesata a multor politicieni si afaceristi locali.
Lansat cu surle si trambite in vara lui 2004 nava ar fi trebuit sa fie o replica fidela a unui velier de pe timpul lui Stefan, cu scopul de <<a servi, prin excelenţă, imaginii Portului Galaţi şi României de" popor de apă, cu vechi tradiţii de marinărie">> (citat de pe site-ul oficial, www.panzarul-moldovenesc.ro).
Avand in minte Museo della marineria din Cesenatico, cu navele de epoca gazduite in Porto canale ce isi intindeau velele colorate la fiecare mare sarbatoare si ieseau in mare, am salutat cu bucurie nasterea Panzarului. Din pacate dupa cateva mile facute in probe si mari perioade la ancora sau pe cavaleti pe faleza inferioara a Galatiului nava a disparut din peisajul orasului.
Nothing is impossible...

blue marlin

Acum nava e bine ascunsa printre halele santierului naval si, de putin timp, a inceput sa se lucreze la ea.
Vazand-o de aproape, cu ochiul de cetatean si barcagiu, ma incearca sentimente amestecate de tristete si revolta. La nici un deceniu de viata Panzarul tinde spre stadiul de epava, cu suprafete mari de bordaj si  multe coaste de stejar distruse. Te astepti ca la un cost de peste jumatate de milion de euro (cam cat 2 luxoase SUN ODYSSEY de marime similara) sa gasesti pe nava numai materiale de calitate, dar interiorul e plin de OSB ordinar, faimoasele bow&stern thruster-e aduse din Olanda par facute intr-un garaj iar motorul, cu putine ore de functionare, mort definitiv.
Poate fi restaurat (nostim termenul pentru o nava de nici 10 ani, nu?) dar merita? Nu prea mai stim sa facem nave din lemn si nici sa le exploatam. Mai suntem oare " popor de apă, cu vechi tradiţii de marinărie"?
Nothing is impossible...

blue marlin

Si o nota de umor pur romanesc: tarifele imaginate administratorul panzarului  :-\
(pentru cei care nu au chef sa caute pe net o comparatie: o barca cu 8 cusete, cat are si Panzarul, te costa 2500-3000 euro pe saptamana, in Grecia sau Croatia)
Nothing is impossible...

pelicanul

500.000 de euro? Ce dimensiuni are nava? Poze din interior nu ai? O fi cine stie ce lux, ce n -a vazut Parisu'!
Din ce a fost bordajul ala, ca parca s -a dizolvat in apa? Cred ca au avut pompe bune rau (tot din Olanda?) daca mai aveau curajul sa iasa cu el pe apa.
Pe de alta parte, ce cautau bow & stern thruster - e pe o corabie din secolul XV? Chiar erau absolut necesare? Asa era proiectul original? Cred ca la banii astia s -au luat niste comisioane frumoase prin anumite conturi.

Rumpi

 Imi pare chiar foarte rau ca trebuie sa spun acest lucru, dar panzarul nu merita restaurat. Nu stiu cine a bagat banii in buzunar si nici cine a pus mana pe scule sa il construiasca, dar ceea ce vad eu in poze e o serie de greseli constructive fatale. filele nu se imbina in acest fel si nici nu se pun doua imbinari de file exact una peste alta la distanta de o fila. Toate suprafetele expuse se vopsesc cu miniu rosu sau alb sau daca se vrea autenticitate se impregneaza cu ulei de in nefiert si rasina din radacina de conifer. Spuma poliuretanica de fixat tocuri de usi, OSB-ul si suruburile electrogalvanizate sunt cireasa de pe tort, sau in cazul de fata bomboana de pe coliva. Daca cititi pe site lucrurile devin si mai grave, calafatuire cu canepa, smoala si izocianacrilat si lest din otel sudat. Pentru cine nu stie izocianacrilatul este ceea ce tot romanul cunoaste sub denumirea "super-glue", un adeziv rapid care devine friabil dupa intarire. Nici macar nu pot sa imi inchipui ce au facut cu el dar daca acesta a ajuns in contact cu canepa, adio etansare. cat despre smoala peste calafat si asta e o poveste romaneasca 100%. original ar fi fost un chit pe baza de ulei de in iar modern un polisulfid. Smoala e o porcarie. Lestul sudat ma incanta teribil. daca nu ma inseala ochii barca are lest exterior presupun ca format din placi sudate. in primul rand lestul ar fi trebuit sa fie interior (original pietre) iar in al doilea rand ar fi trebuit sa fie turnat din fonta daca n-aveau plumb. Puteau foarte bine sa foloseasca tagle pe post de lest.
Mai vad noduri in file, chiar unul direct in marginea filei si incep sa ma gandesc ca singurul motiv pentru care panzarul n-a ajuns pe fundul dunarii e pentru ca a stat mai mult pe uscat.
Merita galatiul panzar? Desigur. E chestia din poze panzar? Mai degraba o mobila sub forma de panzar dar in nici un caz barca. Si daca ar fi fost barca ar fi fost strutocamila nu panzar moldovenesc.
Cazul merita raportat la DNA, dar pe de alta parte nici corabiile lu stefan nu rezistau mai mult de 10, maxim 20 ani, asa ca de ce sa ne plangem.

@ pelicanul dimensiuni 17,6 lungime, 4,1 latime, 1m pescaj, deplasament 25t (daca interpretez eu bine site-ul), constructie larice pe stejar (autohtone) cu punte de mahon si tek brazilian, arborada pin stratificat.

Vali

Sincer, cunosc foarte multe despre Panzar si modul in care s-a lucrat la el. Din pacate, am 2 motive pentru care nu pot sa povestesc pe forum aceste lucruri:
1. Ca administrator de forum am obligatia sa fiu neutru si echidistant vizavi de orice lucrare de marangozerie, buna sau rea.
2. La firma care l-a construit mi-am dobandit anumite cunostinte in lucrul cu fibra si poliester, intr-o vreme cand nu te primea nimeni sa faci practica la asa ceva.

Sunt multe de comentat vizavi de "calitatea" lucrarilor la Panzar, dar (strict personal) obisnuiesc sa ma concentrez la ce am de facut si sa evit sa discut despre altii. Asta nu inseamna sa nu discutam sau sa toleram asemenea practici nocive de lucru. Va fi foarte interesant de urmarit evolutia lucrarilor de restaurare, si cum se vor (re)impaca dotarile tehnice moderne cu designul de nava istorica. Din motivele de mai sus, ma abtin sa spun mai multe, fiindca nu m-as mai opri  ;).

Apropo, pe eurosail.ro a scris colegul Andy despre ceva similar care se va demara la Mangalia, o replica a corabiei Argo a lui Iason, cu care se intentioneaza sa se faca diferite excursii etc. Nu stiu de ce, dar asemenea initiative la noi in tara sfarsesc cam la fel, din cauza lipsei de know-how combinata cu obtuzitatea. Sper totusi sa iasa ceva si cu Panzarul, si cu Argo, insa la preturile afisate vor astepta degeaba amatori de plimbari.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ss

Citat din: blue marlin din Aprilie 14, 2013, 08:53:08 PM
Mai suntem oare " popor de apă, cu vechi tradiţii de marinărie"?

Nu, nu suntem si nici n-am fost vreodata! Dintre natiunile europene nu stiu daca exista multe mai perpediculare pe marinarie decat noi PUNCT

Rumpi


sa speram ca inainte sa lucreze vor si gandi de data asta. propunerea mea de solutie este dat jos complet bordajul, schimbate coastele rupte si refacut bordajul in sistem strip-plank clasic (epoxi si cuie). impregnat frumos totul cu epoxi si vopsit. pentru asta se poate folosi materialul filelor existente plus o cantitate mica de lemn suplimentar. rezulta o coca care poate sta si in apa si pe cavalet fara probleme a lemnului. cum fac interiorul asta e treaba lor, da poate renunta la OSB si spuma din tub.

daca cei de la mangalia gandesc, o galera din epoca bronzului are mari sanse sa fie construita cum trebuie, asta deoarece n-ar fi prima, au fost destule proiecte de acest gen, tehnica e cunoscuta, exista si planuri de cumparat (argo a lui mudie). daca in schimb vor sa reinventeze roata...

traditie marinareasca avem tot atata cat turcii si grecii care au navigat si stapanit dobrogea atatea sute de ani. adica ce am invatat de la ei.
faptul ca maragonzii buni au disparut e o consecinta fireasca a evolutiei sistemului economic. nu e nici macar un fenomen local, se intampla peste tot si nu doar cu o singura meserie. oamenii trebuie sa manance, daca nu mai castiga bani se recalifica si nu mai transmit cunostintele acumulate. doar nu ma apuc sa invat sa fac barci de lemn daca oamenii nu cumpara decat barci de fibra. e bine, e rau e fix albina. cand o sa fie piata pentru ambarcatiuni de lemn o sa fie si mesteri mari chiar daca o sa mearga in fundul lumii sa invete meserie. se intampla deja si asta, vezi bucatarii sefi, unde dupa zeci de ani cand nu se cerea decat sa stii sa faci ciorba si cartofi pai astazi se cere sa stii sa faci mancaruri cu nume frantuzesti si oamenii merg la specializare in strainatate si se deschid in tara scoli pe bani grei pentru asta.  la fel cu somelieri, barmani, etc.
creati piata si oamenii o sa invete meserie in turcia, anglia, franta, sua, vietnam si carriacou unde se mai construiesc barci mari de lemn si o sa lucreze pe malul romanesc al garlei de barci de lemn la standarde internationale. dar pana atunci mai este si mesterii existenti inca acopera probabil necesarul pietei.

Ciby

Ai mare dreptate Rumpi. Totusi, in cazul Panzarului nu este vorba de piata, ci de simboluri.
Cand te apuci sa recreezi un simbol istoric trebuie sa respecti adevarul in ce-l priveste, metoda de constructie, materialele, etc., nu este un obiect de serie pe care sa-l vinzi la colt de strada. Ca mai trebuiesc aduse imbunatatiri in vederea aducerii acestuia la standardele de siguranta si de navigatie impuse, este cu totul alta mancare de peste.
Ne-am cam obisnuit cu kitch-urile si pana la urma aceasta nava asta este, o spoiala a ceea ce ar fi trebuit sa fie. OSB, spuma poliuretanica la tub, izocianoacrilat! Doamne fereste! Ai spus bine in penultimul post: "E chestia din poze panzar? Mai degraba o mobila sub forma de panzar dar in nici un caz barca. Si daca ar fi fost barca ar fi fost strutocamila nu panzar moldovenesc."
Stau si ma gandesc daca nu cumva constructia lui nu a fost decat o mare operatiune de marketing menita sa creasca vanzarea barcutelor de fibra pe care constructorul Panzarului le produce. O mare reclama pe banii unor binevoitori de buna credinta. Si iarasi iti dau dreptate: "Cazul merita raportat la DNA"

x_petrolist

eu sint curios dupa ce planuri si in virtutea carei documentatii istorice s-a facut acest pinzar. pe Scandinavi ii cred deoarece au dezgropat citeva nave si le-au studiat amanuntit.
ce au facut ai nostri din pinzar este o aiureala. incearca sa gaseasca simboluri dubioase in timp ce le ignora pe cele autentice.

la Minastirea Putna in 2004 cind s-au celebrat 500 ani de la moartea Domnitorului au venit toti dregatorii de-atunci ai Romaniei la festivitati. in ciuda eforturilor unei muzeografe dedicate, care a incercat in van sa le atraga atentia, la nici 2 km distanta, o ctitorie tot a lui Stefan Cel Mare, probabil cea mai veche biserica din lemn din Estul Europei, pictata la interior, mutata ca sa n-o gaseasca tatarii, imbinata in coada de rindunica, este mincata de carii si ciuperci si se dizolva sub ochii nostri.

Mihaif99

#10
Am vazut ocumentar despre corabii bizantine pe care le aduceau la suprafata in stare perfecta de la 300m adancime in Marea Neagra. Explicau acolo ca aceasta mare este anoxica, "moarta" la mare adancime si lemnul care altfel ar fi putrezit, este intact.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Black_Sea_shipwrecks
http://www.academia.edu/2955422/Exploration_and_Excavation_of_Two_Deepwater_Wrecks_in_the_Black_Sea
http://www.abc.se/~pa/uwa/wreckblk.htm


Don Basilio

cu privire la postarea despre corabii bizantine recuperate de pe fundul Marii Negre, chiar daca mediu anoxic si imbibat de hidrogen sulfurat  conserva bine lemnul, corabiile nu pot fi recuperate de la 3000 de metri adancime pentru ca Marea Neagra are o adancime maxima de circa 2200 metri

Mihaif99

#12
Citat din: Don Basilio din Aprilie 19, 2013, 09:41:02 AM
cu privire la postarea despre corabii bizantine recuperate de pe fundul Marii Negre, chiar daca mediu anoxic si imbibat de hidrogen sulfurat  conserva bine lemnul, corabiile nu pot fi recuperate de la 3000 de metri adancime pentru ca Marea Neagra are o adancime maxima de circa 2200 metri

Mersi de observatie, am scapat un 0 in plus. Am scris 3000, in loc de 300. Am corectat.

blue marlin

Nothing is impossible...

ziuamarinei

Zeii sunt si vor fi suparati pe zona asta a Galatilor multa vreme.
Sa nu uitam si de Libertatea (http://www.viata-libera.ro/reportaj/33863-viata-libera-galati-istoria-vanduta-ca-fier-vechi-nava-libertatea-tezaurul-pierdut-al-galatiului).
Se pare ca banul public se cheltuie foarte usor si nimeni din cei abilitati nu ancheteaza fezabilitatea proiectelor,a investitiilor si circuitul banilor. Si mai mult de atat nu se mai poate recupera nimic din astfel de investitii.
Cred ca daca pe vremea lui Fane Babanu costa un panzar cat a costat replica de pe cheiul santierului intra visteria tarii in faliment si se lasa cu capete taiate.
Cel putin odata pe saptamana il admir de pe apa si intradevar se degradeaza continuu.
Mai mult ca sigur se va casa in cativa ani.