profil naca

Creat de pelicanul, Noiembrie 13, 2013, 01:52:20 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

pelicanul

Tesatura de fibra adauga elasticitate si deci rezistenta in caz de lovire. Comparatia facuta de cristizz este foarte buna.
Lemnul saturat cu epoxi nu mai "lucreaza", indiferent ca are sau nu fibra. Asta e parerea generala. Daca il intrebi pe Fritz o sa comenteze cite ceva... :)
Formula data de mine (?) se refera, bineinteles, la pescajul maxim, insa nu e batuta in cuie. De fapt majoritatea formulelor din constructia de barci sint foarte flexibile. Tocmai asta e frumusetea, proiectarea si constructia de barci (de la 2,5 la 500 m lungime) inca e un fel de arta.
Cel mai bine ar fi sa folosesti planurile date de Vali. Eventual poti sa reduci dimensiunile (L x l) pentru partea care se afla in apa, ca sa fie la fel cu ceea ce ai tu acum pe barca.
E important ca bordul de atac al safranului sa fie cu 1 - 2 centimetri mai in prova axului in jurul caruia se face rotirea (balamalele) pentru a reduce forta necesara pe eche. De asemenea, profilarea safranului muta spre prova centrul de presiune si reduce forta necesara.

calin1967

Am inteles... calculezi pana iti crapa capul dupa care faci cum simti :)

Total de acord cu aceasta filozofie de viata.

Si totusi... Nicu, tu esti ok cu carma construita de tine? Ce dimensiuni are?


pelicanul

Citat din: calin1967 din Decembrie 30, 2015, 11:12:36 PM
Am inteles... calculezi pana iti crapa capul dupa care faci cum simti :)

Total de acord cu aceasta filozofie de viata.

Si totusi... Nicu, tu esti ok cu carma construita de tine? Ce dimensiuni are?



Faci cum simti... intre anumite limite... :)

Cred ca am scris undeva mai sus dimensiunile si am facut si un desen. 40 x 100 x 4 cm. In orice caz, am respectat forma si dimensiunile safranului original. I-am schimbat doar profilul hidrodinamic, cel vechi era pur si simplu o scindura acoperita cu fibra, cu marginile colturoase, asta nou e NACA!  :o 8)
Nu am umblat la partea de inox, am schimbat doar un surub care mi se parea prea scurt (multumesc Gexy!).
In orice caz, metoda cu placaj stratificat e destul de simpla, dar la sfirsit ai nevoie de o mina de meserias (multumesc Cristi Tutuianu!) pentru finisari.

Rumpi

Dupa parerea mea la barca ta treba e usoara. Momentan "la moda" sunt casetele de tipul asta:
http://m.youtube.com/watch?v=V0hfuxtnhn0
Scoti carma ta de pe barca si faci una profilata de aceeasi dimensiune. Faci caseta din fibra direct pe carma infasurata cu folie de plastic si spatiezi punctele de prindere dupa feroneria de e barca.
Pana carmei trebuie facuta din mai multe bucati lipite impreuna  ca sa nu flexeze. Doua bucati de raft lamelar de exemplu lipite cu epoxi. Metode de profilare sunt multe si ce alegi depinde de sculele si preferintele tale. Exemplu de profilare cu freza de mana:
http://i550-hull270.blogspot.de/2011/01/rudder-part-1-shaping.html
Exista si programe de calcul pentru dimensiunile profilului.

pelicanul


calin1967

Multumesc de idee Rumpi. Am stat azi noapte si am citit despre carmele de genul asta. Nu inteleg ce e ala raft lamelar. E vorba de placaj? Daca o fac dintr-o scandura de brad nu merge?

Nicu, multumesc de poze. Cam ce dimensiuni are safranul tau?

pelicanul

Citat din: calin1967 din Ianuarie 02, 2016, 02:10:09 PM
....................
Nicu, multumesc de poze. Cam ce dimensiuni are safranul tau?

Dimensiunile sint scrise mai sus, in vreo doua locuri. Iti las placerea sa le (re)descoperi singur... :)

cristizz

Citat din: calin1967 din Ianuarie 02, 2016, 02:10:09 PM
Nu inteleg ce e ala raft lamelar. E vorba de placaj?

Poate ca este panoul de lemn stratificat (lamelar) incleiat?
Ex: http://www.dedeman.ro/ro/constructii/produse-din-lemn/placi-lemn-natur.html?p=3

Rumpi

Cum zice cristizz placa de lemn incleiata din lamele. Sunt populare pentru facut rafturi din ele. http://www.dedeman.ro/ro/constructii/produse-din-lemn/placi-lemn-natur/placa-lemn-incleiat-molid-2500x400x18-mm.html
Pana trebuie sa fie lipita din baghete ca sa nu se indoaie daca ajunge apa la ea. Poti sa o faci si singur ca iese mult mai ieftin.

Casetele de acest au trei avantaje:
1. Adancimea carmei e ajustabila astfel incat mai poti carmi daca intri in apa mica. E un avantaj doar pentru barci unde carma e mai lunga decat chila sau pentru cele cu derivoare mobile.
2. In caz de lovitura pana se desprinde din caseta.
3. Sunt usor de construit.

Aici e o poza cu o astfel de caseta unde pana e tensionata cu elastic (funia rosie infasurata in jurul casetei). http://earwigoagin.blogspot.de/2015/04/the-i550-and-chesapeake-challenge.html

Pana carmei face parte din suprafata de deriva a barcii. Daca esti multumit de comportamentul actual (autoritate de guvernare, deriva) atunci faci noua pana la aceleasi dimensiuni.

Aici gasesti programe ajutatoare pentru sectiuni NACA:  http://airfoiltools.com

cristizz

Uite inca ceva material informativ pentru constructia safranului:

http://randonneur980.over-blog.com/article-26878545.html
http://randonneur980.over-blog.com/article-27173432.html
http://randonneur980.over-blog.com/article-27909904.html

Modificarea as face-o la sistemul de prindere. Pentru asta as taia axul safranului caruia i-as suda o bucsa (tot din teava) perpendicular, in locul in care se va articula in ,,cutia" de actionare.

pelicanul

In punctul de fixare / articulare am dat o gaura de 20 mm pe care am umplut-o cu epoxi si cu o bucata de teava de plastic pentru instalatii. Prin asta trece un surub de 12 mm filetat partial pe care sta (si se poate si invirti) safranul.

cristizz

Citat din: pelicanul din Ianuarie 03, 2016, 10:16:41 AM
In punctul de fixare / articulare am dat o gaura de 20 mm pe care am umplut-o cu epoxi si cu o bucata de teava de plastic pentru instalatii. Prin asta trece un surub de 12 mm filetat partial pe care sta (si se poate si invirti) safranul.

Macgregorul 26M face joc in tot lantul cinematic al sistemului de directie.
Unul destul de important este fix in brida de tabla inoxidabila in forma de U in care e articulat safranul. Am remarcat atat decalibrarea gaurii safranului dar si evazarea bridei. Unii monteaza distantieri pentru compensarea jocului (pare Nicule ca si tu ai asa ceva,  poate din acelasi motiv?) sau intaresc zona cum pot.
La safranele retractabile sau basculabile, daca vrei sa nu ai jocuri trebuie acordata o atentie speciala si sistemului de actionare/articulatiei sau cutiei respective.
La Mac-ul meu sper sa pot face candva un sistem mai solid, de ex:

Florio

Citat din: pelicanul din Ianuarie 03, 2016, 10:16:41 AM
In punctul de fixare / articulare am dat o gaura de 20 mm pe care am umplut-o cu epoxi si cu o bucata de teava de plastic pentru instalatii. Prin asta trece un surub de 12 mm filetat partial pe care sta (si se poate si invirti) safranul.

Eu am prins in fibra o bucsa de bronz, care culiseaza pe axul existent, din inox. Merge brici de ani de zile. Si nu e la safrane, ci la derivor, unde sunt tensiuni mai mari.

De-o impresie, cam asa arata derivorul, iar el culiseaza pe un simplu ax :

pelicanul

Nu poti sa elimini complet jocul, pentru ca nu ai mai putea sa ridici safranul sau derivorul respectiv.
Conteaza foarte mult cit de mare e zona din jurul acelui pivot, atit pe safran (sau derivor) cit si in caseta de fixare. Ceea ce a propus cristizz mi se pare prea putin din acest punct de vedere. Cu cit sustinerea laterala este mai mare, cu atit efortul in acel pivot este mai mic.
Nu poti sa intaresti bucsa aia la infinit fara sa intaresti si materialul din jurul ei. Si asta duce la un safran greu sau la complicatii constructive de genul acelui schelet metalic.
Eu am la safran vreo 12 cm in jurul acelei gauri, iar caseta de fixare e chiar mai mare. In plus, i-am pus doua saibe mari din plastic ca sa nu trebuiasca sa string prea tare surubul respectiv, ca incepe sa se deformeze caseta aia de inox.

Florio

Citat din: pelicanul din Ianuarie 03, 2016, 06:00:24 PM
Nu poti sa elimini complet jocul, pentru ca nu ai mai putea sa ridici safranul sau derivorul respectiv.
Conteaza foarte mult cit de mare e zona din jurul acelui pivot, atit pe safran (sau derivor) cit si in caseta de fixare. Ceea ce a propus cristizz mi se pare prea putin din acest punct de vedere. Cu cit sustinerea laterala este mai mare, cu atit efortul in acel pivot este mai mic.
Nu poti sa intaresti bucsa aia la infinit fara sa intaresti si materialul din jurul ei. Si asta duce la un safran greu sau la complicatii constructive de genul acelui schelet metalic.
Eu am la safran vreo 12 cm in jurul acelei gauri, iar caseta de fixare e chiar mai mare. In plus, i-am pus doua saibe mari din plastic ca sa nu trebuiasca sa string prea tare surubul respectiv, ca incepe sa se deformeze caseta aia de inox.

La orice element culisant gen safran sau derivor, exista suporturi laterale. Sigur ca nu e lasat intreagul ansamblu de forte in acel ax.
Exemplu este in poza de mai jos, in care se observa lateralele metalice si carma culisanta :