catarg A frame

Creat de felicimond, Noiembrie 26, 2013, 11:35:16 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

felicimond

Salut tuturor!

Ma gandesc sa schimb catargul iolei mele (Valk) cu unul in forma literei A. Am intalnit modelul in cursul cautarilor mele de informatii pentru constructia unui catamaran. Mi se pare genial si raspunde multor probleme de care m-am lovit in primul meu sezon de iesiri pe apa cu o barca cu vele. Doresc sa va supun atentiei subiectul pentru a intelege mai bine plusurile si minusurile acestei solutii. Cateva dintre avantajele pe care le are sistemul, sunt:
- barca functioneaza practic ca avand doua focuri; randa este in acest sistem, un foc mai mare. De aici decurge usurinta ridicarii velelor. Mi-a fost foarte greu sa ma desurc singur cu ridicarea velelor in conditii de vant nastrusnic si pe o apa curgatoare. Carligele de invergare se tot blocau la ridicarea pe sina si intarziau momentul in care imi puteam relua locul la eche. In timpul asta, apa curgea si eram carat cine stie unde, caci nu puteam sta nici in ancora pentru ca vantul ma lua imediat la plimbare. O barca cu doua focuri care au montate roll-fock-uri, rezolva cred eu, problema.
- reducerea suprafetei velice se poate face in secunde in functie de necesitati.
- "A" frame-ul se rabateaza cu un vinci manual si de catre o singura persoana, barca putandu-se strecura (la motor) pe cine stie ce canal peste care vegetatia a facut bolta.
- disparitia ghiului si pick-ului pe care le am acum in barca, o sa creeze o gramada de spatiu.
- a merge singur cu barca, devine mult mai facil

Dezavantaje, nu vad si mi-e teama ca poate unele exista si ignorandu-le, sa nu le descopar cand e prea tarziu.
Ce parere aveti?

pelicanul

Valk -ul este o barca "clasica", un model destul de vechi, proiectat in anii 30. Nu cred ca a fost vreodata gindita pentru single handling.
Pe de alta parte, instalarea unui catarg "A frame" presupune niste modificari structurale in borduri. Din nou spun (ca si in discutia cu modificarea derivorului), asta e ca si cum ai incerca implementarea comunismului in Elvetia: se poate, dar ar fi pacat! :)
Daca te hotarasti sa o faci, sfatul meu ar fi sa pastrezi undeva catargul actual, cu toate manevrele de pe el, cu randa, ghiul si picul actuale. Pune-le bine ca poate te razgindesti.
De asemenea, modificarile structurale le-as face cit mai discrete. O barca de acest gen, construita din placaj si lemn mai are putin si o poti incadra la categoria "patrimoniu".
Un ajutor pentru single handling ar fi un autopilot instalat pe eche. Asta presupune o baterie, o instalatie electrica si o modalitate de a incarca bateria.

Florio

#2
Citat din: felicimond din Noiembrie 26, 2013, 11:35:16 AM
Salut tuturor!

Ma gandesc sa schimb catargul iolei mele (Valk) cu unul in forma literei A. Am intalnit modelul in cursul cautarilor mele de informatii pentru constructia unui catamaran. Mi se pare genial si raspunde multor probleme de care m-am lovit in primul meu sezon de iesiri pe apa cu o barca cu vele. Doresc sa va supun atentiei subiectul pentru a intelege mai bine plusurile si minusurile acestei solutii. Cateva dintre avantajele pe care le are sistemul, sunt:
- barca functioneaza practic ca avand doua focuri; randa este in acest sistem, un foc mai mare. De aici decurge usurinta ridicarii velelor. Mi-a fost foarte greu sa ma desurc singur cu ridicarea velelor in conditii de vant nastrusnic si pe o apa curgatoare. Carligele de invergare se tot blocau la ridicarea pe sina si intarziau momentul in care imi puteam relua locul la eche. In timpul asta, apa curgea si eram carat cine stie unde, caci nu puteam sta nici in ancora pentru ca vantul ma lua imediat la plimbare. O barca cu doua focuri care au montate roll-fock-uri, rezolva cred eu, problema.
- reducerea suprafetei velice se poate face in secunde in functie de necesitati.
- "A" frame-ul se rabateaza cu un vinci manual si de catre o singura persoana, barca putandu-se strecura (la motor) pe cine stie ce canal peste care vegetatia a facut bolta.
- disparitia ghiului si pick-ului pe care le am acum in barca, o sa creeze o gramada de spatiu.
- a merge singur cu barca, devine mult mai facil

Dezavantaje, nu vad si mi-e teama ca poate unele exista si ignorandu-le, sa nu le descopar cand e prea tarziu.
Ce parere aveti?

Parerea mea de conservator cu privire la modificarea de substanta a ambarcatiunilor de serie, este nu :) .  Aceleasi argumente ca intotdeauna: proiectul si realizarea au fost pritocite de niste oameni de specialitate cum tarisoara noastra nu are in domeniul ambarcatiunilor de agrement. Peste toate astea, Valk-ul e o barca speciala, foarte bine gandita. Mi-e greu sa cred ca va aduce cineva modificari in bine.
  Acum cu privire la catargul in "A" si a celor doua focuri, dupa cum ai spus si tu, este un model care functioneaza la catamarane, tocmai datorita celor doua corpuri ale barcii.
Nu vad cum ai putea face asa ceva pe Valk, sa si functioneze bine.  Ai o arborada calculata si niste vele dimensionate pe cele 3 laturi cat sa dea performanta. N-as umbla la ele.

Atasez aici o poza a unui catamaran cu o asemenea arborada si doua vele de tip foc. De fapt sunt niste genoveze. Nu merge, Dragos, la tine.

In schimb, daca doresti sa faci modificari pentru usurinta ridicarii velelor, exista solutii mai simple. Poti face cateva linii de tertarolare pe care sa le manevrezi din cockpit, iar focul il poti pune pe roller.

L.E>
Na, ca a postat pelicanul in acelasi timp cu mine. Si aceeasi opinie :) . Zicala atesta ca daca doi iti spun ca ....  :)

pelicanul

Cred ca felicimond se gindea la un catarg "A" fixat prova-pupa cu doua straiuri. Focul ar fi invergat pe un rol foc pe straiul prova si randa pe un rol - randa :) ( se poate spune rol-randa?  :o ) instalat vertical din virful "A"-ului si pina pe punte. Asta ar fi o solutie fezabila pentru o monococa si am citit undeva ca vela fara catarg pe bordul de atac ar fi mai eficienta. Deci pare o idee chiar interesanta. Dar parca nu pe Valk...

pelicanul

Am regasit (destul de usor :) ) pagina web respectiva. Nu are catarg "A" dar are toate velele pe straiuri. Si e tot pe un catamaran, dar numai ca idee, nu cred ca a fost pusa in practica.
http://www.runningtideyachts.com/sail/

felicimond

Salut,

Multumesc de raspunsuri. Ma asteptam ca ele sa aiba directia aceasta, dar am dorit o confirmare. Sunt deja de acord in unele privinte (pastrarea catargului original) si orice modificare as fi facut, as fi cautat sa fie reversibila (A frame demontabil).
Desi nu am enuntat-o, Pelicanul a intuit correct la ce m-am gandit: "A" frame la pozitia catargului original, cu straiuri prova+ pupa, cu invergarea focului pe straiul prova si a randei pe un strai median perpendicular pe punte (ar veni pe axul catargului original).
Despre posibilitatea unui autopilot, as dori sa aflu mai multe daca se poate.
Din principiu, imi vine greu sa decid o interventie asupra Valk-ului, caruia ii respect valoarea si varsta. Tot din principiu, nu prea ma las convins de argumente cum ca "nu s-a mai facut" si de aceea nu trebuie sa fac nici eu. Tema e practic un subiect de meditatie pentru lungile seri de iarna ce vor urma. Daca noaptea e un sfetnic bun, iarna ar trebui sa fie unul si mai bun.

pelicanul

Simrad TP10: Simrad TP 10 tiller pilot review

Din asta am eu, era in dotarea barcii cind am luat-o. L-am folosit doar de doua ori, doar ca proba, pentru ca pina acum nu am iesit singur cu barca.
L-am folosit cu motorul pornit (nu cu vele) si pot sa spun ca merge bine, e eficient pentru tinut barca cu prova in vint ca sa poti ridica velele.
Presupun ca descarcarea bateriei depinde de forta vintului si de valuri. Daca il pui in functiune pe un vint de maxim 3-4 Bf, pentru 5-10 minute, pina ridici (sau cobori) velele, cred ca orice baterie de 12V si 55 Ah poate face fata.

home made

merge mai mult,nu consuma mai mult de 3 amperi,

solpet

#8
Citat din: pelicanul din Noiembrie 26, 2013, 05:29:22 PM
Simrad TP10: Simrad TP 10 tiller pilot review
Daca il pui in functiune pe un vint de maxim 3-4 Bf, pentru 5-10 minute, pina ridici (sau cobori) velele, cred ca orice baterie de 12V si 55 Ah poate face fata.

Simrad-ul pomenit este de fapt un regulator PID (proportional integrativ /derivativ) chiar daca implementarea (algoritmilor) este digitala.
Se poate seta (din meniu) atat sensibilitatea (fata de devierea  de la curs)
cat si marimea "zonei moarte" (intervalul in care nu reactioneaza la erori mici)
cat si intarzierea respectiv factorul de amortizare.

Cel din urma este important dar greu de stabilit teoretic
(in afara de enuntul general - Un sistem deodata sensibil si cu reactie rapida poate deveni instabil
adica va oscila in jurul unui punct de echilibru, daca nu se incorporeaza si o componenta amortizanta
)

Autopilotul va necesita deci o acordare, in vivo (mai exact in-aqua :-)
in functie de cursul aparent fata de vant, viteza si suprafata velica si a carmei.

Presupunand o barca bine echilibrata/centrata, si in ipoteza setarii parametrilor mai sus pomeniti
la valori realistice (normale)
si luand in considerare ca este f. periculos a regla sensibilitate mare la o barca usoara, tocmai din cauza celor pomenite

deci in ipoteza:
a)  6 corectii pe minut a cate 5 secunde (total 30 sec) respectiv factor de utilizare de 50%
b) cuplul motor la maxim (resp. forta maxima pe tija) care corespunde unui curent (prin servomotor) de cca. 6 A

c) rezulta consum mediu de 3 Ah pt. partea de forta (servomotor)

d) Tot restul (partea digitala, afisaj , microcontroller etc) consuma mult mai putin,  estimatia mea (chiar f. pesimista) 50 mA,
dar acest consum este cuasi-constant, si echivaleaza cu 1.2 Ah/zi

Utilizand autopilotul 12h /zi, fara reincarcarea bateriei,  rezulta
36Ah (partea servo) + 0.6Ah (partea digitala)= (rotunjit) 37 Ah

In ipoteza utilizarii unei baterii de 55Ah, initial complet incarcate,  acesta ar ajunge (dupa 12 ore si scenariul mai sus pomenit)
la un grad de descarcare usor sub 70%.

Intrucat consumul este moderat  chiar si in cazul unei baterii (pe baza de Pb)  ceva mai vechi gradul de descarcare nu ar trece de pragul periculos
(de cca. 80%).
________
In concluzie un autopilot poate contribui la  "perioade lungi de liniste", mai ales daca
se asigura reincarcarea.

Evident nu inlocuieste nici persoana de cart, si nici receptorul radar.

pelicanul

#9
@ solpet
Foarte buna si documentata expunerea, multumesc.

In cazul despre care vorbim nu cred ca poate fi vorba despre "citeva ore" pe pilot automat.  E nevoie de citeva minute de mers pe motor si de tinut barca cu prova in vint pina se ridica velele. Si oricum, cred ca nu prea poti sa mergi citeva ore pe pilot automat pe Dunare, unde are barca felicimond.

E vina mea ca n-am aprofundat subiectul, privind consumul, ca sa ofer informatii complete.

felicimond

Am revenit dupa doua zile in delegatie la Galati si Brasov. A fost cat pe ce  sa il sun pe Vali si sa ma invit sa ii vad si eu atelierul de barci,  dar mi-am zis ca nu se cade si oricum, era tarziu si trebuia sa ajung la Bv.
Foarte tare pilotul automat. Cred ca merta cei aprox 400 euro cu cat l-am gasit pe net si ma gandesc foarte serios la unul. Multumesc pentru sugestii si pentru informatii.