Compozite diverse

Creat de dany, Ianuarie 14, 2014, 06:07:59 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

felicimond

Intelegand ca metoda infuziei de rasina nu merge pe orice tip de placi de spuma ci doar pentru cele de PVC si PU, am dat cautare dupa cele doua sa vad ce produse gasim pe la noi. Astfel am regasit o idee mai veche, de aplicare de spuma PU pe diverse suprafete in scopul izolarii termice si fonice:

http://www.termopol.ro/galerie-foto/
http://www.pluimers.ro/consumator/produse/izolatie-spuma-poliuretanica/?gclid=COnlnsKxgrwCFcud3godnnUA5A

Asa mi s-a conturat o noua intrebare: de ce nu ar putea functiona o metoda de construire bazata pe aplicarea de spuma PU si infuzie de rasina, cu urmatorii pasi: matrita, apoi straturile de fibra, apoi aplicarea spumei PU, nivelare, straturile de fibra de pe cealalta fata si in final injectarea de rasina intr-un timp pe ambele fete?
Citind despre metoda infuziei de rasina, recunosc ca mi-ar placea sa fie posibil ca la o singura sedinta de injectare sa poti face corpul ambarcatiunii in intregul sau, cu toate detaliile fie ele de la interior sau de la exterior.
Din cele vazute in diversele filmari, se pot face piese mari din doua injectari (interior si exterior) iar piesele mari lipite ulterior. Cred ca asta determina existenta unor zone slabe pe liniile de jonctiune dintre piese, si riscul ca exact aici sa apara fisuri in timpul exploatarii ambarcatiunii, la solicitari extreme.

Florio

Citat din: felicimond din Ianuarie 16, 2014, 12:44:51 PM

Asa mi s-a conturat o noua intrebare: de ce nu ar putea functiona o metoda de construire bazata pe aplicarea de spuma PU si infuzie de rasina, cu urmatorii pasi: matrita, apoi straturile de fibra, apoi aplicarea spumei PU, nivelare, straturile de fibra de pe cealalta fata si in final injectarea de rasina intr-un timp pe ambele fete?


Vad o problema in aplicarea spumei poliuretanice. Am folosit aceasta metoda la cateva cladiri (si nu o vad recomandabila :) dar asta intr-o alta discutie) .
Spuma se aseaza intr-adevar intr-un strat aproximativ uniform, dupa indemanarea lucratorului. Insa nu suficient de uniform pentru calitatea pe care o cere coca unei ambarcatiuni. In afara de asta, suprafata spumei isi modifica aspectul pe masura ce ea polimerizeaza, devenind una valurita.
Pentru izolatia acoperisurilor nu e o problema. Pentru compozitul necesar peretelui unei ambarcatiuni, da.
Nivelarea de care amintesti Dragos, nu o vad posibila la acest material.

Vali

Dragos, din ce am vazut pana acum, in planurile de constructie sunt prezentate in detaliu tehnica de lucru si materialele. Cum imi fac putin timp, revin cu completari.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Rumpi

@felicimond
Spuma (indiferent de tip) trebuie sa fie de o anumita densitate intr-o anumita zona a barcii. Ce stabileste arhitectul naval aia trebuie sa pui in opera. Spuma pentru izolarea constructiilor nu se foloseste pentru ca nu se pot controla propietatile fizice.
Nu zice nimeni ca nu poti infuza si alte tipuri de spuma. Doar ca ele nu se folosesc la constructii navale. Tehnica de infuzie nu e vre-un panaceu al constructiilor navale. E doar o simplificare a muncii pentru piese mari. Si inainte de infuzie s-au construit barci cu miez de spuma. Singura diferenta e ca nu mai ai nevoie de multi oameni care sa lamineze cu mana si laminatul rezultat este mai aproape de raportul ideal 50/50.
Daca proiectantul a conceput barca pentru o anumita tehnica de constructie atunci cel mai bine o faci asa, sau platesti omu sa ti-o reproiecteze in ce tehnica vrei tu. Ma repet: e futil sa iti faci griji pentru detalii constructive rezolvate de mult.

Vali

Am zis ca revin, dar a scris Rumpi exact ceea ce doream sa scriu si eu, deci e futil sa-l mai completez :D.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

felicimond

Am inteles de ce ar trebui folosite placi de spuma. Totusi ma intreb daca la realizarea unei coci vor trebui folosite mai multe tipuri de placi, sau nu. Din toate filmele postate, reise ca toate placile au cel putin aceeasi grosime. Oricum, sentimentul meu este, ca indiferent de calitatile mecanice ale placilor de spuma, ele nu contribuie la rezistenta ci sunt un material convenabil de umplutura, pe care sa poti intinde materialele cu adevarat importante. Spuma contribuie, cred, doar la obtinerea flotabilitatii in cazul unui pericol de scufundare si la izolarea termica si fonica.

pelicanul

#21
Citat din: felicimond din Ianuarie 18, 2014, 08:56:41 AM
... ... ... Oricum, sentimentul meu este, ca indiferent de calitatile mecanice ale placilor de spuma, ele nu contribuie la rezistenta ci sunt un material convenabil de umplutura, pe care sa poti intinde materialele cu adevarat importante. Spuma contribuie, cred, doar la obtinerea flotabilitatii in cazul unui pericol de scufundare si la izolarea termica si fonica.

Sentimentul tau este gresit. :) Mai reciteste o data capitolul sase din "Elements of boat strength" pe care am pus-o in primul meu raspuns de aici: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1011.0.html
Spuma are si rol structural, imbunatateste foarte mult rigiditatea placilor de fibra de sticla fara sa creasca prea mult greutatea. Poate ca Rumpi ar putea sa ne explice treaba asta mai inginereste, daca il rugam frumos...  ;)
Problema cu aceste "sandwichuri" (mai ales in constructia de amatori) este ca rolul structural se pastreaza numai atita timp cit cele doua fetze (panouri) din fibra de sticla sint perfect lipite de miezul din spuma. Daca una din fetze se dezlipeste, atunci fiecare suprafata functioneaza independent structural si rolul spumei se reduce la ceea ce ai spus tu mai sus. Bineinteles si cu nedoritele consecinte structurale...

Vali

Pelicanul are dreptate 200% :). Calitatile mecanice sunt conferite de intregul ansamblu al laminatului, spuma+fibra exterioara.

Foarte importante sunt grosimea si tipul spumei, tipul rasinii, tipul fibrelor (materialul si tipul de tesatura), si mai ales continutul maxim de fibra in masa rasinii (ideal 50-50 cum bine spune Rumpi). Acest continut se poate obtine exclusiv prin tehnici de vacuumare si infuzie, si nu prin laminarea manuala. Orice cantitate de rasina in plus nu contribuie dpdv mecanic la proprietati mai bune, ci ingreuneaza inutil constructia.

Despre spuma poliuretanica am mai scris eu pe scurt cate ceva la acest post: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,230.msg1606.html#msg1606 . Era vorba despre injectarea spumei poliuretanice intre 2 suprafete laminate in poliester, cu plusurile si minusurile sale. Doar in acest caz spuma are rol exclusiv de umplutura si flotabilitate.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

cristiantutuianu

Nu sunt bogate informatile pe pagina aceasta http://www.spray-insulation.co.uk/bourne_method.htm 
dar ...... imaginile  :o  :o  :o
Bourne Method - Innovative Boat Building


Am dat si de un film
The Bourne Method of Boat Building

cristiantutuianu

#24
Am dat si de un blog http://bourneboats.blogspot.ro/ ..........
In  Blog Archive aflat in  dreapta pagini selectati  posturile unde se gasesc imagini interesant

felicimond

Inca nu sunt sigur ca am vazut bine (calitatea imaginii este destul de slaba): aia e plasa sudata?

Vali

Exact, plasa tip Buzau de la noi.

Sistemul respectiv a fost aplicat foarte limitat, la cateva veliere monococi de amatori in anii 70-80 in Australia. Nu cred ca a fost o treaba foarte reusita, in caz contrar ar fi fost mult mai raspandite inclusiv in prezent.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Rumpi


Ca sa demonstrez ca infuzia nu e ceva strict pentru spume, aici un articol despre infuzie pe strip plank. De retinut ca pentru infuzarea unui corp de 10m consumabilele au costat 100 lire sterline si vorbim de chestii dedicate cumparate de la magazinul de specialitate in anglia. In romania si fara substituiri agricole nu cred ca ar ajunge la pretul asta.

https://marineindustrial.co.uk/media/wysiwyg/hints-and-tips/pro-set/India_Article.pdf

Avem bineinteles si filmuletul cu operatiunea:

Epoxy Infusion onto Cedar Strip Planked Hull

mario38

Dupa ce am inceput niste modificari la o barca de viteza , am inteles cum poate sa fie asa de usoara intre straturile de fibra are inserat un plastic alb  . Ce poate fii , cum adera poliesterica la el ?

kmbh69

Ceea ce descrii la barca ta de viteza seamana cu constructia cu divinycell (placile H45 sau H80). Sunt intr-adevar foarte usoare dar si mult mai scumpe, cel putin dublu fata de okoume. Prelucrarea e mai usoara, se pot taia cu cutter-ul, nu trebuie traforate ca si okoume. Exista proiecte de ambarcatiuni in stich-and-glue care se pot face nu doar din okoume cu fibra si epoxi, ci si din placi de divinycell cu fibra si epoxi. Sunt inca la moda, am vazut pe la targurile de barci de aici si cate o sectiune cu materiale de constructie pentru ambarcatiuni (tot felul de tesaturi de fibra si de rasini, poliesterice si epoxi, precum si aceste placi compozite prefabricate din spuma. Totusi, pana acum nu am auzit de nimeni care sa fi contruit in Romania barci din placi divinycell cu fibra si epoxi.