Metoda merita atentie

Creat de OldRat, Iunie 13, 2011, 10:41:34 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 4 Vizitatori vizualizează acest subiect.

OldRat

Ahoy out there! Este pe undeva, ceva literatura pe tema aceasta, care, sa se adreseze celor ce vor s-o abordeze in regim de amator? Eu nu am gasit. Multumesc.

Vali

Salutare OldRat si scuze de intarziere. Sunt si eu foarte curios despre bordajul in clin(uri), am si ceva documentatie, pe care insa trebuie s-o caut prin vraful de fisiere care imi ocupa hdd-ul.
Cea mai concreta descriere a executiei bordajului in clin am obtinut-o cumparand 2 planuri de veliere clasice de la reputatul George Whisstock: http://www.whisstock.com/. La fiecare din planurile pe care le comercializeaza, batranul englezoi ataseaza pdf-uri in care explica pas cu pas in cel mai detaliat mod posibil toata tehnologia de constructie, incepand de la trasarea planului de forme si pana la lansarea la apa a barcii si probele de mars  :o.
In planurile sale, George Whisstock recomanda folosirea placajului marin la constructia bordajului in clin, din cauza ca filosofia sa de design se rezuma la sintagma "foarte solid, dar si cat se poate de usor".
O barca facuta in clinuri din placaj marin pe osatura laminata insumeaza proprietatile excelente ale fiecaruia dintre constituenti: imbinarile clinurilor se comporta ca niste stringheri dispusi foarte des, osatura laminata are cea mai mare soliditate raportat la greutatea sa, iar placajul marin are la fel proprietati mecanice excelente raportat la grosimea sa. Ca sa nu mai spunem de alte mari avantaje ale bordajului in clinuri, anume ca opreste stropii si valurile sa ajunga pe punte, confera o buna stabilitate directionala, si in plus e foarte estetic, aratand cu adevarat a barca traditionala :).
Am pus aici niste exemple din documentatia unuia dintre velierele ale carui planuri le-am cumparat:
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

OldRat

Cu multumiri, Vali. Dau jos, citesc si mi-i c-o sa revin. Da' nu repede, ca am un program idiot, de mama focului ...  :(

Lochness

Salut Vali, sunt curios si eu de metoda asta insa nu le pot descarca. Poti sa le mai urci odata te rog?

Vali

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Lochness

salut,
mersi pentru documentatie. intre timp am gasit si ceva carti pe google books, am si downloadat cateva si incep sa ma documentez mai amanuntit.
metoda mi se pare mai "curata" si poate si mai simpla (in momentul in care ajungi sa stapanesti "spilingul" filelor de bordaj). vreau sa-mi construiesc o a doua barca (prima a fost D5) si oscilez intre Handy Andy de la Atkins si Acorn Tender de la Ian Oughtred. Pentru HA am deja formele si dimensiunile jigului. Inca nu am lamurit problema spilingului. Mai citesc.

Vali

Am gasit ceva ilustrat despre spiling aici: http://www.duck-trap.com/building.html . E metoda folosita la garboard cand avem chila exterioara (in pdf-ul pus de mine era vorba de chila interna). Sunt si alte metode, de exemplu unii folosesc 2 baghete, pentru cele 2 margini lungi ale filei, formand o serie de patrulatere.
Despre cele 2 tendere, amandoua sunt foarte mici (8') si foarte frumoase. Eu am o slabiciune pentru barcile lui Oughtred, dar daca ai deja datele HA, de ce nu, mai ales ca din desene se vede ca e o barca stabila pentru dimensiunea ei.
Fara sa incerc sa te abat de a alegerea ta, insa daca as vrea sa fac o barca mica in clin, alegerea mea ar fi totusi Whisstock. La 8' totusi, are doar un "pram" in clin, si nu-mi place forma de sabot, cu oglinda aia prova :). In schimb, la 10' gasim 2 barci superbe:
http://www.whisstock.com/page_02.php?page=02&page_id=2.03&design=73
http://www.whisstock.com/page_02.php?page=02&page_id=2.04&design=37

Merg la fel de bine ca si cartopper, se propulseaza la vasle, vele, motor electric sau termic de 2-3 cai, la 3 metri au capacitate de 4 persoane, planurile costa doar 16 usd, iar cel mai important e ca in planuri se gaseste si o descriere extrem de amanuntita a modului de constructie. Asa arata de exemplu instructiunile de la designul 73: http://www.whisstock.com/images/073/073_002_02.pdf
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Lochness

Am cochetat si eu cu Whisstock o perioada pentru un daysailer mai mare insa am ajuns la concluzia ca nu-mi pot permite asa ceva, de aceea m-am orientat spre aceste barci de numai 8'.
Barca pe care o construiesc trebuie sa fie cat mai usoara (max. 25 kg fara panze) ca sa o pot urca singur pe masina. D5 anteriora l-am construit pe model "rusesc" cantarind in final cam 40-50 de kile. Asa ca greutatea ma doare cel mai mult.
Am descarcat de la Whisstock (am gasit la unul din modele) chiar si modul cum se face plankingul. Vali, mersi, dar cred ca o sa raman la Handy Andy. Formele ei m-au cucerit, am gasit si planurile pe undeva pe net. O sa incerc intai un model la scara sa vad ce am inteles din metoda "clinurilor" si daca este ok atunci ii dau drumul cu 1:1.
Apropo de plankuri: daca fac barca in freeship cu 7 sau 8 plankuri dupa care le desfasor, printez si adaug manual cei 20 sau 30 de mm suprapunerea teoretic ar trebui sa iasa corect, nu?

Vali

#8
Foarte misto ca ai ales HA, dupa cum spuneam, si mie imi place datorita formei transverse care ne sugereaza o barcuta stabila. Barcile lui Whisstock in schimb sunt mai rotunjite in zona fundului, fiindca el acorda cea mai mare atentie comportamentului la vele (linia de plutire la un velier trebuie sa pastreze o forma cat mai constanta, chiar daca barca bandeaza).

Pentru a obtine cea mai usoara barca in clin de 8', cred ca ar merge facut corpul fara coaste, adica facut bordajul in clin pe niste sabloane provizorii. Pentru greutate minima, cred ca merge folosit okoume de 6 mm. Ulterior se poate face o structura interna din okoume, sub forma celor 3 banchete, facute cu bulkhead-uri filetate cu epoxy pe interiorul corpului. Acestea, alaturi de o copastie laminata din lemn rasinos cred ca dau rigiditate suficienta barcii, pastrand si greutatea minima.
Bineinteles ca pana la urma conteaza ce e desenat in planuri, dar aceasta solutie descrisa am vazut-o de mai multe ori la barcute asa mici. Apropo, numai daca nu e un secret, am putea vedea si noi un link unde sa putem descarca planurile de la Handy Andy :D ?

Ideea cu modelul e buna, se poate lucra in carton pana sa stapanesti tehnica de spiling. Vizavi de importul in Freeship si obtinerea desfasuratelor filelor, ar fi cateva mici probleme, care trebuie rezolvate:
- importul banuiesc ca trebuie facut pe curbe (import surface). Daca ar exista offset-uri pentru importul de gurne, ar fi
simpla treaba, cu conditia ca latimile filelor sa fie egale pe fiecare coasta in parte (asta e conditia nr.1 la bordajul in clin).
- daca nu se pot importa gurne (import chines), trebuie segmentata fiecare semi-coasta in 7-8 bucati egale, se face apoi "crease edges" obtinandu-se gurnele, si se scot apoi desfasuratele. Pentru clin, in partea superioara a filelor, mai putin fila de la copastie, se adauga zona de suprapunere dintre file (minim de 3 ori grosimea filei).
- toata treaba asta trebuie intai verificata pe model, minim 2 desfasurate, ca sa te convingi ca iese bine si nu strici materialul. Nu de alta, dar nici Freeship-ul nu e chiar perfect, mai baga cateodata erori, iar la cate desfasurate ai, e bine ca treaba sa fie cat mai "fest". Din cauza asta, fiecare fila ar trebui sa fie verificata si manual inainte de finisare.

Din ce stiu, la un moment dat si Sorin - radasous lucra la o barcuta cu vasle in clin, in stilul gig-urilor englezesti. Era facuta in Freeship, si avea toate gurnele facute pentru desfasurate de bordaj in clin. Daca ne poate spune mai multe, ii ramanem datori ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

radasous

#9
Salutare,
Vali, meriti niste beri, m-ai facut sa cotrobai in computer si sa regasesc proiectul pentru barcuta cea secsi. Visul meu umed, legat de barcuta asta, ar fi sa ajunga si cu ceva vele. Proiectelul este conceput pentru a folosi placaj, cu file de bordaj putine, dar se poate modifica relativ usor pentru mai multe file. Daca cineva vrea proiectul, trebuie doar sa spuna si il trimit pe mail.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

Lochness

Planurile sunt pe scribd.com http://www.scribd.com/doc/69483255/8ft-Handy-Andy
"daca nu se pot importa gurne (import chines), trebuie segmentata fiecare semi-coasta in 7-8 bucati egale, se face apoi "crease edges" obtinandu-se gurnele, si se scot apoi desfasuratele. Pentru clin, in partea superioara a filelor, mai putin fila de la copastie, se adauga zona de suprapunere dintre file (minim de 3 ori grosimea filei)." - tot asa am de gand sa fac si eu. Am scos deja sabloanele in Solid Edge insa imprimanta e busita si sunt blocat.

Vali

@radasous: barcuta cea secsi e perfecta pentru a fi facuta panzar :). Eu as lasa-o in configuratia actuala, fiindca e mai simplu de facut stitch&glue (la clin e mai mult de lucru). Nu ne-ai spus inca daca te apuci de ea (nu intreb cand, fiindca la capitolul asta sunt eu intai dator sa dau un raspuns ;D). Pentru panze, o sa fie un vis barcuta asta, si la aspect, si la comportament  :).

@Lochness: spasiba pentru link, nu se stie cand o sa avem nevoie de tendere la iahturi :D. Iar despre modul de lucru, uite ca suntem pe aceeasi lungime la plutire :P. Mult spor la treaba, si nu uita ca braconieru' iti e alaturi, ca si ceilalti forumisti :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

radasous

Sper sa o construiesc candva, depinde cat mai am de trait ;D momentan nu exista buget. Oricum, mai este de lucru la proiect.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

Vali

Vorbesti de parc-ai fi un mos ca mine :D. Lasa bre ca inca n-am ajuns nici unu la 40 de ani, ai auzit ce a zis Gigi, cica daca treci de 40 si cand te trezesti nu te doare nik, inseamna ca deja esti kaput :).

@ Lochness: am pus aici inca un plan foarte asemanator, o barca in clin la 2,55 metri, faimosul Tiknot pus prima oara pe un forum de barci de Gigi, acum muuulti ani. Apropo, cand eram mic si ma uitam pe internet prin dial-up, am citit prima oara despre Gigi din tara vampirilor pe un site turcesc :D. Si uite ca m-am facut mare si m-am gasit cu Gigi asta vara la Cluj, imi pare rau ca momentan nu gasesc o poza sa va arat :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Lochness

Faina si barcuta asta, si mai ales destul de detaliata. Nu stiu din ce cauza nu pot sa descarc de pe site. O fi la mine hiba? Am descarcat planurile din alta parte.
Incep sa realizez ca este mult de lucru la un model traditional si ca este nevoie de mai multa indemanare decat la un model stitch@glue. Dar cred ca va merita pana la urma. Totusi raman la HA, am mai lucrat ceva si l-am mai scurtat pana la 2.30 m ca sa nu mai pierd timpul si cu prelungire filelor.