puteri rezultate in urma marinizarii

Creat de adrianpacurici, Martie 21, 2014, 10:01:11 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 6 Vizitatori vizualizează acest subiect.

adrianpacurici

#15
va multumesc pt sfaturi si opinii..
Nu sunt convins ca ma tenteaza barca din imagine in aceiasi masura ca ideea in sine.. folosirea acelui tip de motor.. eu am un glof4 cu un 1.9tdi si sunt f incantat de functionarea lui
in aceiasi masura ma tenteaza si o astfel de barca... http://www.subito.it/nautica/gozzo-falco-la-spezia-84024292.htm  .. stiti ceva despre ele?....
repet intrebarea pt cei care au facut.. ce acte dovedesc puterea motorului montat pt un eventual control?

home made

asta este,depinde ce vrei si daca-ti place sa o faci,eu i-mi fac singur lucrarile,ce este de prelucrat mai deosebit,apelez la meseriasi. ideia este ca daca poti,i-ti place,ai cit de cit mina,poti sa o faci la niste costuri rezonabile si ramine placerea lucrarii in sine..ca de asta vorbim pe aici!:)bafta!

Rumpi


@adrianpacurici
Actele care dovedesc puterea motorului sunt cele date de fabricant si placuta cu datele tehnice nituita pe motor. Cum nici un fabricant de motoare auto nu are in oferta motoare sub 20CP barca trebuie inmatriculata si la un eventual control actul doveditoar e carnetul de ambarcatiune.
Problema principala pentru care nu se marinizeaza "mai des" motoare auto moderne este electronica. Daca scoti din masina motorul tau de 1,9tdi si incerci sa il pornesti pe masa o sa ai o surpriza majora. Fara calculator nu porneste. Daca scoti si calculatorul din masina si il legi de motor o sa ai o alta surpriza majora, iara nu porneste. Asta deoarece calculatorul nu controleaza doar motorul ci si alte functii ale masinii. Practic trebuie sa simulezi cel putin o parte din senzorii masinii la parametrii normali ca sa porneasca. Celalta solutie este bineinteles montarea altui calculator care poate fi programat liber. Marinizarea motoarelor moderne a devenit astfel in principal apanajul unor firme dedicate care au know-how-ul necesar. Restul pasionatilor care fac asta au cunostiintele si acces la echipamentele necesare.
De aceea amatorii marinizeaza in principal motoare de generatie mai veche, fara multa electronica (sau chiar deloc). Ca sa nu fugi prin tot orasul sa cauti strungari, sudori si materiale exista pe piata si kituri dedicate de marinizare pentru fiecare tip de motor in parte (ma rog pentru modelele populare, la VW dieselul de 1,6-1,9 de golf 2). Pentru omul normal din occident kiturile nu sunt asa scumpe, pentru romani probabil ca da, dar asta depinde in fapt de cat castigi. Daca ai scule/prieteni/cunostiinte/timp marinizarea unui astfel de motor fara electronica poate fi foarte ieftina, daca nu ai poate deveni o epopee asa cum bine a spus acig.

Oricum si asa nu scapi de consumul mare specific barcii. Ceea ce nu scrie in manualul masini tale e ca tu foarte rar folosesti puterea maxima a masinii, de obicei la demaraje (cateva secunde). Golful tau probabil ca la viteza legala de 130km/h pe autostrada nu foloseste mai mult de 20-30CP pentru mentinerea vitezei, pentru ca de fapt motorul nu trebuie decat sa asigure forta pentru mentinerea inertiei, adica sa depaseasca frecarea cauciucurilor si rezistenta aerodinamica. In barca  frecarea cu apa e mult mai mare si implicit puterile necesare constant. Si asta ne aduce la racire. Cunoscand parametrii de functionare fabricantul dimensioneaza racirea in functie de puterea ceruta constant cu ceva factor de siguranta suplimentar. Chestia asta trebuie facuta similar in cazul marinizarii. Cu schimbatoare de caldura destul de mari si rapide poti controla termic orice motor (adica sa ii asiguri temeperatura constanta pentru care a fost proiectat eliminand tot surplusul). Bineinteles insa ca un motor care a fost proiectat sa mearga in mod normal la 2-3000 turatii/min va avea o viata utila mai mica daca e tinut constant la 4-5000 tur/min, chestia asta tine de metalurgia implicata. Pentru regimul de exploatare de amator injumatatirea duratei de viata de la 10000 la 5000 ore e fix albina deoarece 5000 ore pot sa insemne 10 ani sau peste, dar este motivul pentru care in regim comercial (indiferent ca e barca sau camion sau tractor) se folosesc motoare mai mari care dezvolta aceeasi putere la turatii mai mici.
Intrebarea ta initiala "cati CP va avea motorul pe barca" devine astfel: "ce putere pot cere constant unui motor de automobil fara sa depasesc parametrii optimi de functionare in conditiile pastrarii unui sistem de racire echivalent cu cel actual".

Revenind la cazul concret motorul de matiz va putea dezvolta constant cam 20 si ceva de CP fara interventii majore in sistemul de racire si toti cei 50CP cu interventii majore (mai ales la racirea uleiului). Motorul tau de VW 1,9tdi dezvolta toti cei 116CP (sau cati scrie in carte in functie de model) daca scrie pe el Mercruiser (ei au preluat VW Marine). Daca nu scrie Mercruiser depinde de cunostiintele celui care a facut conversia cati CP poate da constant inainte sa ti se aprinda beculetele rosii si sa iasa fum pe unde nu trebuie.

adrianpacurici

"rumpi"
multumesc.. foarte cuprinzatoare postarea.. dar revenind la cazul de studiu.. motorul de matiz.. nu scrie pe el puterea... iar o factura .. sa fim seriosi.. poate scrie pe ea si 20 cp.. deci eu intreb daca nu cumva exista aceasta portita sa trec un astfel de motoras cu 20cp si sa scap de altele... cu poansonarea de rigoare pe bloc de 15KW..
deci asta e raspunsul asteptat..puterea inscrisa pe motor si pe factura de provenienta..

byteworks

Ca un corolar la ce bine spune Rumpi: eu am pe avion motor auto Subaru generatie '80, cu doua carburatoare si alte mici chestii modificate, merge constant la 4.800 - 5.000 - 5.200 ture/minut. Dar doar cate 100-150 de ore pe an si cu ulei schimbat la fiecare 50 de ore, bujii la 100. Sunt mii de motoare de tipul asta si mai recente montate pe avioane, mai ales in SUA.

dany

Sunt of topic,dar...Cand eram pusti ma intreceam cu baietii in recunoasterea motoarelor dupa zgomotul produs...Asta-i MZ250,asta-i CZ125,asta-i IJ250....etc....si castigam pariuri serioase uneori.Cand treci pe deasupra BACAULUI da-mi un telefon sa pun pariu pe avionul tau,sa le spun fostilor pusti,actuali barbati in toata regula,ca avionul respectiv are motor de SUBARU!!! :o ;D ;D ;D...scriu si ma distrez teribil,aducandu-mi aminte de copilarie si de pariurile tembele pe care le faceam....SCUZE!!!! nu m-am putut abtine.Zbor lin!!!

Rumpi


Imi pare rau dar solutia propusa de tine duce direct la dosar penal. In primul rand motorul are stantata pe el o serie care spune exact cine a facut motorul, cand, si de ce tip e. In al doilea rand, chiar daca stergi seria si poansoanezi ce vrei tu pe el nimeni nu o sa te creada ca un motor in 3 cilindrii, cu injectie, turat de suna toata balta are 20CP. Plus ca motorul de Tico/Matiz il recunoaste toata lumea. Ce vrei sa-i spui la politist cand te intreaba de marca, tip, putere, serie, etc? "Sa traiti nu stiu cine la facut, nu stiu ce capacitate are, da scrie pe el 15kW?" Hai sa fim seriosi, asta e garantia sa te ia baietii de manuta si sa te duca la un inspector ANR cu tot cu barca sa te verifice aia.
Si la urma urmei pentru ce? Pentru un motor unde marinizarea o sa iti scoata peri albi? Doar pentru ca un jaf cu 200 000 km la bord costa 600-700 lei? Fa si tu un calcul: marinizarea motorului te costa in cel mai bun caz alti 600-700 lei (presupunand ca faci tu toata treaba costuri numa de material). Pe urma iti trebuie cutie cu inversor care sa se potriveasca cu caracteristicile motorului si care trebuie adaptata la barca. Alta distractie pe bani. Elice, montaj in barca, etc. La sfarsit ajungi la acelasi cost cu un outboard similar la fel de second hand ca si motorul tau. 
Sa nu intelegi gresit, eu nu spun ca marinizarea nu merita facuta, eu spun ca trebuie sa fii constient ca in clasa de putere de care vorbim (adica 20CP ca motorul de la matiz nu o sa scoata 50CP pe durata lunga decat cu niste modificari costisitoare) trebuie socotit foarte bine ce si cum merita. La diesele mai mari marinizarea merita deoarece economiile pot fi consistente. La motoare mici pe benzina e o intreaga echilibristica ca sa iesi in profit si depinde in principal de ce vreau sa fac cu motorul. Daca de exemplu vreau un motor cu consum mic pentru o barca de deplasament cel mai ieftin imi iese un diesel industrial mic marinizat sau nu din fabrica (adica sa iau o marca populara sh de afara cu tot cu cutie si linie axiala si cel mult sa ii fac un rk sau sa marinizez un mic diesel chinezesc nou). Daca vreau un motor pe benzina mic si n-am banii de un outboard exista alte solutii mai fiabile decat matizul inboard de la 0.

morhan

pt amatorii de inboard se gasesc motore japoneze in trei cil injur de 20 cp f echilibrate si silentioase ex kubota sau yanmar dar cam piperate de la tractoare mici japan si consuma cam 1,5 l motorina la ora  cred ca e destul de rezonabil

Mihaif99

Citat din: byteworks din Martie 23, 2014, 07:58:08 PM
Ca un corolar la ce bine spune Rumpi: eu am pe avion motor auto Subaru generatie '80, cu doua carburatoare si alte mici chestii modificate, merge constant la 4.800 - 5.000 - 5.200 ture/minut. Dar doar cate 100-150 de ore pe an si cu ulei schimbat la fiecare 50 de ore, bujii la 100. Sunt mii de motoare de tipul asta si mai recente montate pe avioane, mai ales in SUA.

Felicitari. Nu stiam ca ai (si) avion.

byteworks


Mihaif99

Sa il stapinesti sanatos !

E foarte misto.

kmbh69

Era sa uit un alt amanunt privind motoarele pe benzina folosite la barci. Daca la masina mai scapa ceva benzina din vreo conducta, cade pe asfalt, iar masina merge mai departe. La barca, daca picura ceva, picura benzina in cala si se vaporizeaza, deci poti sa ai si risc de explozie. Trebuie sa ai in barca toate comutatoarele cu protectie la scantei. S-ar putea sa fie necesar sa asiguri ventilarea (activa) a compartimentului motor (iar ventilatorul trebuie sa aiba motorul cu protectie la scantei, deci pot aparea alte costuri). Toate problemele acestea nu le ai la motoarele inboard diesel.

kimi


byteworks

Eh sunt hoasca veche, din '85 ma dau cu din astea, barcile sunt a doua dragoste  ;D

Am stricat topicul, de la marinizare am trecut la avionizare, hai sa-l lasam sa revina la traiect!

kmbh69

Si eu am visat pe vremuri la marinizarea motoarelor auto. Un model foarte cautat aici e motorul de Mercedes, tipul 636 (parca mai avea si ceva litere pen langa cifre, OM sau OH, nu mai stiu exact), se preteaza foarte bine pentru marinizare. Am citit inclusiv despre incercarea de a folosi ansamblul dintr-un astfel de motor, impreuna cu cutia de viteze automata, ca sa aiba si inversorul montat de-a gata, dar apareau probleme la raportul de transmisie (turatia planetarei fata de turatia motorului).
Am mai gasit alte persoane pasionate de marinizarea motoarelor auto si scriau pe alte forumuri (americane, unii foloseau parca termenul "navalisation", altii "marinisation") ca inclusiv delcoul (ca sursa de scantei) trebuie protejtat de atmosfera cu vapori de benzina din compartimentul motor.
O alta problema a motoarelor auto marinizate e aliajul din care e construit blocul motor, de aceea e indicat doar varianta cu radiatorul motorului auto imersat intr-un schimbator de caldura, fiindca nu poti sa tragi apa direct din lac sau si mai rau, din mare, ca sa racesti motorul, pentru ca il corodezi rapid. La motoarele auto e acelasi lichid de racire (apa, iar iarna in plus antigel), care dupa un timp se neutralizeaza si nu mai are putere sa corodeze blocul motor. Motoarele inboard sunt construite dintr-un alt aliaj, care nu se corodeaza asa de usor.
Evacuarea apei de racire (returul din schimbatorul de caldura) se face in esapamentul motorului. Astfel gazele de ardere au temperatura mai mica prin amestecarea lor cu apa, incat zgomotul motorului e mai redus, iar esapamentul se construieste frecvent din plastic (vezi la Vetus, de exemplu), asa ai avantajul ca esapamentul macar nu se mai corodeaza.
Exista in Franta si Germania firme specializate pentru amatorii de marinizare, firme care fabrica direct kiturile de marinizare (cu inversor cu tot) pentru anumite motoare auto. Dar daca stai sa socotesti pretul motorului auto, plus pretul kitului de marinizare, plus umblatura dupa ele, plus montaj, cand tragi linie si faci totalul, nu mai sunt sigur daca merita ca si costuri. Probabil ca totusi merita, dar la nivelul de salarii din vest si doar pentru anumite motoare sau mai ales pentru anumite game de puteri.