Filtru de motorina si bacteriile din motorina

Creat de kmbh69, Iunie 11, 2014, 12:23:46 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

kmbh69

Duminica am incercat sa fac o iesire cu barca prin golful Jade, doar eu si fiica-mea. Vantul batea usor, era soare, era cu vreo 2 ore inainte de punctul maxim de flux, deci curentul de maree era inca destul de puternic. Vazand ca vantul e prea slab ca sa merg in volte (deriva din cauza curentului de maree era mult prea mare la vele) am repornit motorul. Dupa vreo cateva minute, da semne ca incetineste turatia. M-am gandit ca nu mai am motorina in rezervor, asa ca am luat canistra de rezerva de 5 litri si am turnat-o cu o palnie in rezervor, am pornit motorul, dar dupa vreo 30 secunde s-a oprit motorul. Liniste. Am tot incercat sa dau la demaror, cu elicea cuplata, in speranta sa prind intrarea in port, dar nu am putut obtine mai mult de 1 nod la electromotor (cel putin asa arata GPS-ul, dar ma tot gandeam, la deriva pe care o aveam, cat din acel nod e de la elice si cat de la deriva ?). M-a ajutat Dumnezeu ca vad venind un alt velier spre port. O las pe fiica-mea la carma si ma duc in prova, iau o parama mai groasa, albastra (ce aveam si eu pe acolo) si o tin cu mainile ridicate deasupra capului. Am rasuflat usurat cand am vazut ca velierul celalalt schimba directia si vine catre mine. I-am dat parama, a legat-o de un tachet din pupa tribord si l-am intrebat, conform manualului, cat imi cere pentru remorcare (nu de alta, dar sa nu am vreo surpriza neplacuta). Mi-a zis ca nu-mi cere nimic, i-am multumit frumos si a pornit. Cand am intrat in port, a incetinit foarte mult, mergea la pas de-a lungul debarcaderului (i-am zis la ce numar e boxa inchiriata de mine), apoi a aparut taxatorul de la debarcader cu niste prieteni de-ai lui, s-au asezat toti in rand, pregatiti sa prinda parama (intre timp velierul care ma remorcase m-a dezlegat si mi-a inapoiat parama, i-am multumit si a plecat).
Am ajuns cu bine la mal, am legat-o si am plecat. Azi am revenit ca sa demontez filtrul. Prima data a trebuit sa fac putin curent de aer, pentru ca erau 31 grade afara, iar in barca, ceva mai mult. Am tras dulapiorul mic din peretele despartitor (un fel de dulapior in care imi tin manivelele pentru vinciuri si manivela de la ghiul rotativ) si m-am strecurat pe langa motor (ca si in urma cu 2 ani, cand cautasem seria motorului).
Am inchis robinetul de motorina de pe conducta de tur (din cupru). Am gasit filtrul, decantorul era plin cu apa, am desurubat filtrul si l-am dus la Elmar (la care imi tin barca in timpul iernii, are si un fel de atelier pentru barci intr-o hala acolo). Mi-a identificat filtrul, e compatibil cu Man P917X, si mi-a aratat ca namolul din filtru e cauzat de niste bacterii care mananca motorina. Mi-a zis ca trebuie sa pun un fel de aditiv in motorina (Gotamar sau un altul produs de LiquiMolly). Mi-a recomandat sa tai conducta de cupru care vine de la rezervor si sa intercalez cu niste furtune subtiri (etansate cu coliere, bineinteles) un pre-filtru, cum sunt cele universale, bune si pentru benzina, si pentru motorina, folosite la masini, pentru ca asa cresc durata de viata a filtrului mare. Mi-a recomandat sa-mi cumpar cel putin 2 filtre Man P917X (ca sa am unul de rezerva in permanenta), precum si vreo cateva filtre mici (pre-filtre), pe care sa le pot schimba usor, chiar si in timpul mersului.
Am fost la magazin, filtrele Man au fost 11 euro ambele, iar aditivul ma costa 31 euro litrul, imi vine doar maine, pe comanda. Inca nu am taiat conducta de tur, pentru ca trebuie sa-mi iau un subler sa vad ce diametru are teava de cupru si sa cumpar intai furtunele si colierele pentru pre-filtru.
Ma bucur ca mi s-a intamplat la vreo 200 metri de intrarea in port si am putut reveni cu bine. Nu stiu ce as fi facut daca mi s-ar fi oprit motorul intr-o zona izolata, departe de orice alta barca, sau cum sunt senalele navigabile din Wattenmeer, unde trebuie sa urmaresti sirul de pari cate un kilometru, unde ai destula apa sub chila doar intre anumite ore (acum 2 ani am purtat almanahul nautic cu mine), deci daca apuca sa te duca deriva, risti sa ajungi in cate o zona unde mai poti fi remorcat doar la punctul maxim de flux.

Mihaif99

Citat din: kmbh69 din Iunie 11, 2014, 12:23:46 AM..............
Ma bucur ca mi s-a intamplat la vreo 200 metri de intrarea in port si am putut reveni cu bine. Nu stiu ce as fi facut daca mi s-ar fi oprit motorul intr-o zona izolata, departe de orice alta barca, sau cum sunt senalele navigabile din Wattenmeer, unde trebuie sa urmaresti sirul de pari cate un kilometru, unde ai destula apa sub chila doar intre anumite ore (acum 2 ani am purtat almanahul nautic cu mine).

+1 si eu ma bucur ca s-a intamplat intr-un loc umblat, si multumim de relatare. Lectie invatata :)

Rumpi


Bine ca ai scapat usor. Din pacate problema ta nu se rezolva cu un pre-filtru (asa le zic nemtii la filtrele cu pahar de sticla si plasa de metal reutilizabila) si un kil de aditiv.
Bacteriile din diesel nu se pot inmulti decat in solutie apoasa, pentru ca pe urma sa se hraneasca cu diesel, producand namol (secretii, bacterii moarte, etc.). Asta inseamna ca momentan ai apa si namol in rezervor. De aia se recomanda de altfel si prefiltrul, pentru ca poti sa vezi in paharel daca si cata apa ai, ca sa poti apoi lua masuri inainte sa se infunde filtrul principal.
Pentru tine solutia e destul de clara: scoti tot carburantul din rezervor (cu furtunul) il filtrezi cu un filtru de cafea si pe urma il tratezi cu aditiv. Inainte sa bagi carburantul inapoi ai o alta treaba de facut si anume curatarea rezervorului. El ar trebui sa aiba o capcana de apa in cel mai jos punct al lui unde ar trebui sa fie si un robinet. Deschizi robinetul ar trebui sa curga apa. Rezervorul ar trebui sa mai aiba si un capac de vizitare in partea de sus. Deschizi bagi mana si scoti tot namolul si ce mai e pe acolo. Speli cu Kärcher-ul iara deschizi robinetul de jos si scoti toata porcaria. Repeti pana iese apa curata din rezervor. (ai grija ca apa contaminata cu diesel nu o poti arunca la canal). Ca sa nu bagi bani multi in aditivi umpli rezervorul cu apa si bagi un dezinfectant industrial (cloramina sau inalbitor pe baza de clor sau altceva care omoara toate bacteriile paroase) in concentratie mare. Lasi sa actioneze, scoti. Lasi rezervorul sa se usuce si bagi dieselul tratat cu aditiv. In continuare pentru preventie ai mai multe optiuni:
a) deschis regulat robinetul de la rezervor si scos apa care se aduna.
b) tratat regulat combustibilul cu aditiv.
c) inainte de iernare ai doua optiuni:
    1. deschizi robinetul, lasi apa sa curga pana iese diesel curat si pe urma umpli rezervorul complet cu diesel tratat. Inainte de prima plecare in sezon mai verifici odata daca ai apa.
    2. golesti tot rezervorul de combustibil. Inainte de prima plecare scoti apa adunata in rezervor si bagi diesel nou.
Cea mai periculoasa optiune e sa lasi rezervorul jumate gol. Apa condenseaza pe peretii rezervorului din cauza diferentelor de temperatura si se aduna la fund. Cum creste temperatura cum se inmultesc bacteriile. Daca ai rezervor de tabla galvanizata e mai bine cu rezervorul plin. Alea din aluminiu, inox si plastic sunt ok si goale.

Daca nu cureti acum rezervorul si bagi doar aditiv, noile filtre o sa se infunde rapid din nou. De aia ti-au recomandat oamenii sa cumperi direct minim 2 filtre, si prefiltru pentru ca stiu ca ai namol si se asteapta sa ti se mai infunde. Ideal ar fi sa te uiti daca poti scoate usor rezervorul din barca, atunci curatarea e usoara pentru ca il duci la spalatoria auto cu self service, iti iei fise de 10-20 euro, pui pe gratar, si il speli sub presiune cu apa calda si detergent pana se face luna. Daca e fixat in barca intr-un mod greu de scos (sub mobila cu spuma) e mai complicat, o sa faci pe contorsionistul dar se poate face si asa.
Invata si cum sa schimbi filtrele si sa amorsezi circuitul (scoaterea aerului din sistem) ca sa poti schimba filtrul urgent la nevoie. Daca e intr-un loc greu accesibil muta-l undeva usor de accesat. Filtrele si uleiul se schimba la inceputul sezonului ca de aia se numesc consumabile. Stiu ca de multe ori par bani aruncati degeaba ca nu atingi orele de functionare pentru schimbarea lor, dar e o economie falsa. Uleiul rezista cam un an de la deschiderea sticlei, el oxideaza si isi pierde proprietatile indiferent ca e folosit sau nu. Si 5,5 Euro un filtru dde combustibil nou in fiecare an merita ca sa stai tu linistit.

Ai aici si un link cu un test de aditivi. http://www.mikrofiltertechnik.de/upload/4137099-76-79-Dieselmittel.pdf

kmbh69

#3
Multumesc pentru sfaturi.
Filtrul pare de inox, e paralelipipedic, fixat cu un fel de colier din platbanda pe corpul barcii, pot ajunge la el (nu imi e usor, dar nici imposibil). Nu am vazut teava de scurgere pentru apa din rezervor. Filtrul de motorina are un decantor propriu si cam atat. Decantorul se poate goli de apa fara sa fie nevoie sa demontezi filtrul (decantorul are un surub cu cap fluture, care se poate desface si curge apa afara).
Am o conducta de cupru de tur si una de cupru de retur, care vine in partea superioara a rezervorului.
Conducta de tur e situata aproape de partea cea mai de jos a rezervorului, aproape de marginea inferioara, deci ma tem ca ramane in permanenta un strat de cativa mm adancime unde se aduna apa.
Conducta de tur are pe ea un robinet imediat dupa rezervor, dupa care intra intr-o piulita olandeza in soclul filtrului de motorina. De acolo pleaca o alta conducta de cupru, care apoi se continua cu un furtun de cauciuc spre motor.
Cu uleiul e o alta necunoscuta pentru mine, in sensul ca habar nu am unde e baia de ulei, sau joja, sau filtrul. Dar, acum ca s-a intamplat cu filtrul de motorina, ma pot astepta sa se intample ceva si cu uleiul, deci voi controla si acolo. Trebuie sa ma uit in manualul motorului (din fericire am si asa ceva de pe vremea cand s-a construit motorul).
Legat de amorsarea circuitului, Elmar spune ca motorul isi trage singur motorina cu un fel de pompa proprie. Eu am vrut sa-mi cumpar o pompa de amorsare (manuala, cu cama), care sa traga motorina din rezervor pana la motor, costa maxim 30 euro, dar Elmar mi-a zis ca nu e nevoie. Oricum, rezervorul e situat mai sus, iar motorina vine si prin cadere.

Rumpi


Eu zic asa: scoti manualul de la naftalina si citesti ce zice acolo. Daca inteleg eu bine ai o groaza de chestii de facut. Manualul zice ca rezervorul tau are un surub pentru decantare apa si namol pe care ar trebui sa il operezi zilnic inainte sa bagi motorina. E situat pe lateralul rezervorului, jos.
Dat fiind faptul ca ai rezervor expus, separat, te uiti cum e prins de motor, desfaci conductele si scoti rezervorul afara la aer. Demontezi robinetul (procedura e in manual), scoti surubul de decantare, si speli rezervorul. Dat fiind faptul ca e un rezervor mic poti sa faci chestia si in lighean, nu neaparat la spalatorie. Biodiesel, apa, sapun, Domestos, etc. Important e ca la sfarsit rezervorul sa fie luna si bec pe dinauntru. Il dezinfectezi cu inalbitor, clatesti si lasi la soare sa se usuce. Daca vrei cu ocazia asta poti sa il si vopsesti cu sprayul pe dinafara sa arate frumos. Montezi totul la loc, pui filtru nou si faci procedura de amorsare. Dupa limba manualului ii zice Entlüftung sau air bleeding. Practic trebuie sa slabesti olandeze si sa invarti motorul cu manivela pana cand nu mai ai aer in sistem. Schimbi ulei motor si reductor, cureti filtrul de ulei (nu se schimba), verifici tensiunea la curea, verifici impellerul, verifici anodul de zinc (e sub un capac in blocul motor). Teoretic ar trebui sa faci toate chestiile din tabelul din manual, inclusiv cele de la 500 ore, ca nu stii cand au fost facute ultima data (daca nu ai carte service).
Te tii de procedura recomandata in manual tot timpul cat operezi motorul asta. Trebuie sa fii constient ca ai un motor de anii 70, care ca si conceptie e mult mai vechi, care nu suporta comparatie cu un motor modern. Nu poti sa dai cheie si sa uiti de el, pur si simplu nu e construit asa. Manualul zice ca trebuie sa invarti manivela de lubrifiere a fuliilor odata pe zi, si sa pui ulei pe lant manual, cu pipeta (intre timp exista scule de uns lantul de bicicleta).
Manualul in engleza e aici: http://www.motoren.ath.cx/Download.php?filename=/yanmar/Yanmar_Diesel_YSE_1_Cyl.pdf

kmbh69

Multumesc mult pentru sfaturi. Recunosc ca mi-e groaza ca nu reusesc sa spal bine rezervorul pe interior si sa mai ramane ceva mizerie pe acolo. Pe la 100 euro gasesc ceva la fel, din plastic nou-nout (de exemplu la svb: http://www.svb.de/de/kraftstofftanks.html). Pare atractiva ideea, desi inca nu m-am decis.
Despre procedura cu uleiul de motor si cu lantul nu am stiut pana acum, trebuie sa vad cum voi face. Nu am nici macar locas pentru manivela sau nu l-am remarcat pana acum. Am o singura roata dintata care pare a fi pe ax si Elmar zicea ca ar trebui rotita antiorar, daca as avea ceva de genul lant de bicicleta, cu care sa pot actiona acea roata dintata libera. Asta in caz ca as ramane fara baterie si as avea nevoie sa pornesc motorul manual. Abia la sfarsit de saptamana voi avea timp sa mai trec pe la barca.

Rumpi

#6
 
Daca ai rezervorul original de tabla fixat peste motor atunci spala-l. Rezervorul are 6,5l (asa zice la manual) deci spalatul e usor, ca e cat o canistra rezervorul. Daca ti-e groaza ca ramane ceva pe acolo foloseste urmatoarea procedura: baga un kil de orez in el, apa si detergent. Pe urma il scuturi pana te dor mainile. Scurgi tot pana nu mai e orez in el. Sau bagi niste biodiesel sau benzina si lasi la inmuiat. Dizolva orice namol mai ai pe acolo. Desi cel mai usor e sa il speli la spalatoria auto cu presiune. N-ai treaba cu aruncatul reziduurilor, ai apa calda cu sapun si daca bagi lancea in rezervor cureti tot fara probleme. Sau fa toate chestiile: baga benzina sau biodiesel, lasa la inmuiat si pe urma spala cu orez si pe urma cu presiune. O sa fie luna si bec.
Daca scimbi rezervorul trebuie sa gasesti loc in barca pentru el, eventual trebuie pompa electrica de joasa presiune ca sa siguri circuitul pana la pompa de injectie, furtune, montaj, etc. Merita doar daca te deranjeaza capacitatea vechiului rezervor.

Motorul tau ar trebui sa arate asa ca sa il poti porni cu manivela:

Yanmar YSE12 Diesel Engine Fuel Bleed and Start

kmbh69

#7
La mine nu exista fulia mare cu lant, montata in partea superioara. Asta deoarece cam pe acolo, pe la inaltimea respectiva, se afla podeaua cockpitului, deci motorul imi incape in barca doar asa, incomplet. Rezervorul, la barca mea, e montat la babord, sub bancheta din cockpit, si are capacitate mai mare de 6,5 litri, eu il estimez pe la 13 litri (e posibil sa nu fie cel original yanmar, cum afirma manualul).

Cel mai mult ma sperie la un asemenea rezervor ideea ca demontez conductele de cupru, iar in cursul demontarii indoi ceva pe acolo fara sa vreau, iar la urma nu mai pot asigura etanseitatea pentru combustibil si incep noi probleme.

Despre ulei, in continuare nu pot zice nimic.

Vad ca motorul din filmulet nu are montat alternatorul, care la mine se afla montat pe partea dinspre babord, unde se afla intinzatorul pentru alternator (prelungirea aceea neagra de la fulia mica de pe axul motorului) .

Rumpi


Daca n-ai fulia ai grija sa nu ramai fara baterie.  ;D

Conductele de cupru nu sunt o problema. Dai cu WD40 sa inmoi, folosesti cheia potrivita la olandeza de la robinet si gata, nu se intampla nimic. Daca nenorocesti hexagonul olandezei iara nu-i bai, il strangi cu un mops sau cioc de papagal. Conductele de cupru sunt moi, le poti indoi fara probleme. Conductele de frana de la masina din cupru vin in colac si se indoaie cu mana in forma. Singura problema ar fi daca distrugi capatul conductei care nu lasa olandeza sa iasa de pe el (foarte greu de altfel), dar nici aia nu-i mare bai. Ori iti cumperi cu 2 euro un Schraubstutzen ( http://www.gearparts24.de/schraubstutzen:a7420.html ) si faci legatura cu o bucata de furtun, ori cumperi cu 20 euro o scula de facut cap la conducta si refaci capul, cu care ocazie poti sa schimbi si olandeza daca nu mai arata bine ( http://shop.strato.de/epages/61318636.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61318636/Products/11-3060 ). Am desfacut la masina regulat conductele de frana, olandezele erau varza, si n-am reusit vreodata sa stric capul conductei.
Daca chiar te gandesti sa schimbi rezervorul ai grija sa fie unul cu gaura pentru retur (Rücklauf). Alegi unul care incape sub bancheta si faci legatura conducta-rezervor cu o bucata de furtun si doua coliere de inox (rezervoarele au stuturi pentru furtun nu pentru conducta). Eu in continuare sunt de parere ca cel mai simplu e sa speli rezervorul actual la prima spalatorie auto. Asa ai cea mai mica bataie de cap. Eu nu l-as schimba decat daca as vrea neaparat capacitate mai mare, sau e ruginit tare.

kmbh69

Citat din: Rumpi din Iunie 12, 2014, 10:28:43 PM
Daca n-ai fulia ai grija sa nu ramai fara baterie.  ;D
Stiu ce vrei sa spui, de aceea am 3 baterii in stare destul de buna in barca, iar pentru pornirea motorului am nevoie doar de una din ele, in plus am un incarcator electronic care variaza curentul si tensiunea de incarcare, iar daca il uiti cuplat pe baterie mai mult timp, incepe sa se joace de-a incarcatul si descarcatul bateriei (intra automat intr-un fel de program de intretinere a bateriei). Punctul slab e in schimb daca pateste ceva electromotorul. ;D
Da, printre altele si la capatul conicizat al conductei ma gandeam. Am vazut o asemenea scula de facut palnie la capatul tevii de cupru doar la mesterii care mi-au montat aerul conditionat in casa din Cluj.
Trebuie sa-mi fac curaj sa demontez rezervorul. Inca o data, multumesc pentru sfaturi si pentru link-uri.

Capitanul Nemo

Multumesc si eu pentru informatiile vehiculate aici. Sunt in aceeasi situatie, cu un motor nepornit de un an si motorina ramasa in rezervor. Nu stiu in Germania, dar in Suedia sunt niste reguli antipoluare foarte stricte, asa ca nu e nicio sansa de a-l spala singur, intrucat e necesar un volum mare de apa care in final devine uzata si careia nu-i pot da drumul in rau. Cea mai buna idee este, desigur, spalatul sub presiune la o spalatorie auto.
Este bine de tinut minte faza cu orezul, totusi...
http://www.barcasirius.blogspot.com
"Not all the wanderers are lost" J.R.R. Tolkien

Rumpi

#11
 Mai exista si varianta hardcore, adica bagi o lopata de pietris in rezervor, legi rezervorul de betoniera, dai drumu si pleci la crasma. Cand te intorci si opresti betoniera poti fi sigur ca interiorul e la "luciu metalic".

Daca rezervorul nu se poate demonta cea mai buna solutie e benzina sau biodieselul. Bagi un bat in rezervor, citesti pe el centimetrii de namol, bagi biodiesel pana acoperi tot si lasi la inmuiat o zi doua. Inainte sa scurgi amesteci bine cu batul. Atentie sa decuplati inainte furtunul de admisie, sa nu ajunga namol in el. Repetati operatiunea cu benzina. Biodieselul e un solvent puternic, dizolva foarte bine namolul. Benzina spala ultimele impuritati. Perfectionistii spala la urma cu un kil de lichid de frana (doar DOT 1-4, DOT 5 e siliconic si nu e indicat). Asta are avantajul ca atrage apa, la sfarsit ramanand rezervorul uscat. Daca exista in loc de lichid de frana se poate folosi acetona, are acelasi efect. Lichidele rezultate in urma acestor operatiuni trebuie predate operatorilor autorizati. Centre de colectare ulei uzat exista de obicei la benzinarii sau la ateliere auto care fac schimburi de ulei la masina. Platesti o taxa si versi continutul in bidoanele lor. Asta e valabil si in Romania, sa vezi ce amenda iei daca te prinde garda de mediu sau aia de la apele romane ca speli masina pe strada sau in curte, nu mai vorbesc de deversarea de hidrocarburi in apele patriei.

Daca tot m-am apucat sa scriu atunci hai sa descriu si proceduri pentru curatatul rezervoarelor si canistrelor de apa, ca si alea sunt importante:

1) orez, tablete pentru masina de spalat vase (se poate si alti detergenti alimentari da astea sunt comode), apa calda (60-80 grade ar fi ideal). Se scutura bine in toate partile. (optional se leaga canistra la prova si se iese pe mare agitata). Se clateste bine. Pentru dizolvarea depunerilor de calcar se foloseste acid acetic sau acid citric. (o sticla de otet sau de "suc de lamaie" turnata in canistra, scuturat bine, clatit). Se pot curata astfel perfect toate canistrele si sticlele cu forme ciudate unde nu puteti sa ajungeti cu peria de sticle. Daca aveti capac de vizitare la rezervorul montat in barca puteti folosi si acolo. In lipsa acestuia nu recomand, ca nu stiu cum mai scoateti orezul din rezervor (cu aspiratorul eventual, daca gura de umplere e destul de larga).
2) pentru curatarea rezervoarelor care nu pot fi demontate si pentru dezinfectarea sistemelor de apa potabila din barca: peroxid de hidrogen solutie minim 3%. Mergeti la farmacie, cumparati apa oxigenata. Asta e peroxid de hidrogen solutie 3%. La distribuitorii de produse chimice pentru laborator gasiti si solutie 30%, da poate va intreaba la ce va trebe ca e periculos. Umblati cu manusi. La fabrica se gaseste si cu concentratie 70% da ala e numa pe sub mana, nu se da la persoane fizice. Umpleti rezervorul cu apa (ar fi ideal daca e si calda), adaugati apa oxigenata pana faceti o solutie de minim 3% (sau turnati apa oxigenata in rezervorul gol pe mare agitata). Deschideti robinetul de la chiuveta lasati sa curga pana sunteti siguri ca vine solutia si la robinet. Lasati 10 min dupa care goliti sistemul si clatiti cu apa curata. Peroxidul omoara toate bacteriile cunoscute si ca bonus sparge depunerile de pe peretii rezervorului si furtunelor. Un kil de apa oxigenata 3% e aprox. 4 lei in romania. Cumparati local ca nu va lasa cu el in avion.
3) Daca aveti depuneri consistente de calcar sau alge sau alte porcarii, folositi bicarbonat de sodiu. Bagati in rezervor bicarbonat, otet, apa. Lasati peste noapte. Clatiti frumos, eventual repetati operatiunea. Dezinfectati cu apa oxigenata. Atentie sa nu inchideti ermetic rezervorul ca face poc, reactia elibereaza bioxid de carbon. (Drept corolar, daca ati ars mancarea din oala in loc sa frecati cu peria de sarma pana va ia dracu bagati bicarbonat, otet si apa si puneti la fiert. Aruncati zama neagra rezultata si spalati normal. Rezultat oala lucioasa. Pentru lustruit inoxul si bronzul pe barca faceti o pasta de bicarbonat cu apa si frecati. E mai ieftin decat pasta de polishat, rezultatul e identic.)

Dupa procedurile descrise puteti bea apa din rezervoare fara probleme. Peroxidul e solutia oficiala pentru curatarea si dezinfectarea sistemelor sub presiune din alimentatia publica.

P.S. Bonus: Spalatul hainelor in mare libera cu masina de spalat care nu necesita curent electric. Se ia una bucata butoi de muraturi cu gura larga, preferabil negru, minim 10L si capac etans (alternativ ochiti unde se renoveaza si subtilizati din gunoi o galeata goala de vopsea). Umpleti o treime cu haine, adaugati apa de mare pana la trei sferturi, bagati detergent de haine. Legati butoiul la prova (in pozitia culcat). Cand va aduceti aminte ca aveti haine la spalat deschideti butoiul, scurgeti apa, umpleti la loc. Daca hainele erau foarte murdare adaugati detergent, daca nu sunteti deja in ciclul clatire. Dupa vo ora doua repetati clatirea, de data asta cu apa dulce (se poate face si toata spalarea cu apa dulce daca aveti destula). Intindeti la uscat pe unde apucati, de preferat pe funga pavilionului.

kmbh69

Azi m-am dus la barca sa ma mir la rezervor. E pe un fel de tava din fibra de sticla, cu marginea inalta, cu un fel de soclu de la bordaj la tava. Deasupra are o bucata scurta de furtun gros si se continua cu busonul de alimentare. Deci va trebui sa demontez inclusiv busonul de alimentare, apoi bucata de furtun gros (care, din cauza varstei, nu mai e deloc flexibil). In plus, in afara de tur si retur cu olandezele lor, mai exista inca un furtun de ventilare (din cauciuc) care iese prin bord in lateral, imediat sub busonul de alimentare.
Nu am observat nici un colier care sa tina rezervorul. Rezervorul e presat in tava suport doar de conducta dintre buson si rezervor (conducta care de altfel e foarte scurta).

kmbh69

#13
Si-am facut-o si pe asta. Am adus rezervorul acasa.
M-am dezbracat doar la slip, am intrat in spatiul dintre motor si bancheta din cockpit (practic sub acea bancheta, langa rezervor, printr-o decupatura din panoul de placaj.
M-am chinuit pana am desfacut conductele. Prima data am desfacut colierele de pe furtunul de alimentare. Apoi am desfacut corpul busonului de alimentare si l-am tras afara. A urmat distractia demontarii tevilor de cupru. Asa de tare erau stranse olandezele, ca a trebuit sa demontez olandeza dintre rezervor si robinetul de siguranta. Am ridicat eu capatul rezervorului, l-am sprijinit pe marginea tavii suport, ca sa stea oblic cu stutul mai sus si am desurubat olandeza, apoi am tras teava afara. In marea mea naivitate, am incercat sa etansez cu banda izolatoare. Cum am pus rezervorul din nou in pozitie, a inceput sa curga motorina prin banda. Am ridicat repede rezervorul cu stutul pe marginea tavii si am adus galeata si o palnie sa pot urmari stutul de motorina. Noroc ca eram doar in slip. M-am manjit cu motorina pe maini, antebrate, pe genunchi. Bineinteles ca a scapat destula motorina si pe langa si a ajuns in apa din cala. Am vazut de cumparat un fel de material care absoarbe uleiurile si motorina, un prosop din acela e cam 6,5 euro, se poate stoarce in galeata si se poate reutiliza. Nu absoarbe apa, doar uleiuri si motorina. Cred ca voi cumpara asa ceva. Apa o voi pompa apoi afara.
Am tras din nou rezervorul in pozitie oblica sa nu mai curga si am iesit cu galeata in cockpit si am turnat-o intr-o canistra, dupa care am repetat operatiunea pana nu a mai curs nimic.
A urmat distractia scoaterii rezervorului, care a iesit doar la limita, dupa nu stiu cate rasturnari din tava in spatiul acela foarte ingust.
Galeata are in ea un namol superb, cu nuante de bej si de maro (or fi poate mai multe feluri de bacterii mancatoare de motorina ?).
Acum, la montarea inapoi, va trebui sa decupez marginea tavii care sustine rezervorul si sa pun o platbanda sau o chinga in loc. Legarea conductelor mi-e frica sa o fac singur dar mi-a dat Andre (paznicul de la debarcader) un nume si in zilele urmatoare voi vorbi cu meseriasul, sa aud ca zice.
Cred ca ma tenteaza ideea inlocuirii complete a rezervorului, nu de alta dat acesta are deasupra un stut aerisire lipit cu ceva asemanator cu rasina de la fibra de sticla, cu tot felul de neregularitati greu de spalat.
Am pradat pana acum cel putin 2 pachete de servetele ca sa ma sterg pe maini, ca pe moment nu aveam altceva la mine in barca.

Rumpi


No asa. Felicitari.

Am uitat sa spun, cea mai rapida solutie pentru motorina si apa din santina este un pachet de pampersi. sug tot. pentru curatat maini si corp detergent de vase sau de haine, ca nu cred ca e deschis maine sa cumperi un tub de handwaschpaste spezial (tub galben cu alb). Daca schimbi rezervorul cumpara unul putin mai mic ca dimensiune decat cel actual, va fi mai usor de montat. Tava nu trebuie sa o tai, prinzi doar o chinga cu suruburi de barca si legi rezervorul cu ea.