grosime fibra

Creat de adyy, August 24, 2014, 01:38:49 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

adyy

Intrebare de incepator: la o barca din fibra, pana in 3 metri lungime, destinata sa transporte 2 persoane, cam cat de groasa ar trebui sa fie "in carne" ca sa fie rigida?
Din experienta celor care n-ai aventurat la asemenea constructii: exista vreun minim ca sa fie cat de cat rezistenta si rigida?

corsarul

Cred ca 3,8 -4.0 mm, ar fi de ajuns...
De ce am scris 3,8 mm ?....pentru ca la 4 straturi de fibra de 350g/mp, impregnata cu rasina, ar rezulta o grosime de aprox. 3,8mm....sau undeva pe aproape.

adyy

Intreb iarasi ca incepatorul: 350g/mp este matt din ala ca pasla?

dany

Sa zicem''ca pasla''..Pune degetele mainilor unele peste altele in diagonala un pic rasfirate,inmulteste cu100 sau cu 200 sau cu mai mult si vei avea o tesatura de fire din fibra de sticla.Cu cat e mai groasa panza[100;250;350;400]cu atat firele sunt mai multe pe cm2.Numerele100.250,350,400 inseamna greutatea panzei pe m2[in grame].Aici e vorba de stratimat,dar mai sunt si alte tipuri de panza cu altfel de tesaturi cum ar fi plasa de fibra[ca panza sacului de iuta sau rafie],dar mai multe cred ca o sa-ti spuna si alti colegi sau sa-ti dea linku-rile necesare tie.

adyy

#4
multumesc de detalii!

totusi m-am jucat putin cu fibra de sticla: http://www.barcaholic.ro/f65/canoe-mic-4366.html
dar totusi prea putin ca sa pot spune ca ma pricep.

Intreba asta pentru ca mi-a tunat prin cap o idee: cum ar fi daca s-ar construi o matrita de polistiren extrudat (ca un model al barcii), pe ea s-a turna fibra+rasina, iar la "extragere" cateva elemente ale matritei de polistiren ar ramane corp comun cu barca?

Ma gandesc ca ar iesi foarte ieftin ca si cost de productie al matritei, nu ramai cu o matrita prin curte, plus ca polistirenul ala ar fi o rezerva de flotabilitate in cazul inundarii barcii.
Adaugare: plus ca s-ar putea face o barca cu o forma care ar fi greu de obtinut folosind S&G.

Rumpi


A mai fost discutat subiectul. Rasina poli si vinilesterica dizolva polistirenul. Ori epoxi ori rasina speciala pentru polistiren (aceleasi pret cu epoxi). In caz de epoxi fara stratimat doar cu tesaturi. Optional acoperit polistirenul cu panza dopata cu aracet, si folosit poliesterica.

adyy

Eu ma gandeam direct la epoxy.

Citat din: Rumpi din August 24, 2014, 11:54:17 PM
In caz de epoxi fara stratimat doar cu tesaturi.
Aici nu m-am lamurit. Stratimat-ul nu merge cu epoxy? Nici sandwich-uit intre doua tesaturi?

Alta intrebare: a incercat cineva sa foloseasca sandwich cu spuma (poliuretanica) rigida?
Sau cu materiale gen Coremat  -> http://www.lantor.nl/index.php/id_structuur/10598/coremat.html ?

Vali

Salut Adyy, eu cred ca te complici luand in considerare sistemul sandwich la o barca usoara de ape interioare.

Cred ca solutia optima e laminatul simplu in poliester, din mai multe motive:
- rezistenta foarte buna la abraziune - nu exista pericolul sa se uzeze fibra pana la miezul sandwich-ului
- soliditate buna a laminatului "dintr-o bucata"
- simplitate constructiva maxima
- pret de cost scazut
Daca n-ai nimic impotriva formelor stelate, poti folosi desfasurate din fibra de 1 mm, care se vinde la sul la magazinele de bricolaj, dupa care laminezi pe interior la grosimea dorita. Nu cred ca exista un sistem mai simplu de a obtine o barca unicat din fibra, la dimensiunile mentionate. Plus ca scapi de munca de finisaj.

Exista norme de calcul al grosimii fibrei functie de solicitarile la care va fi supusa barca - viteza, implicit presiuni hidrodinamice etc. Totusi, la o barca de 3 metri pentru 2 persoane se poate adopta grosimea obisnuita a altor barci similare, dupa cum au spus si colegii mai sus. Asta findca solicitarile nu sunt foarte mari.

Despre stratimat, se foloseste exclusiv la poliester, din cauza ancolantului (substanta care tine fibrele unite), care se dizolva numai in poliester. Pentru epoxy se folosesc exclusiv ori tesaturi, ori fibre directionale.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

adyy

@Vali - ca de obicei un post scris ca la carte. Speram sa-ti capturez atentia!

Va trebui sa-mi explici un pic mai detaliat ideea ta cu plasa din magazinele de bricolaj si cu stelajul (nu stiu ce e ala stelaj).
La care desfasurate te referi? Din alea de pus prin zugraveli sa nu crape?
Suna interesant, nu de alta.

Eu m-am gandit la ceva sandwich, in special la spuma, in ideea ca ar avea celulele inchise si nu va absorbi apa daca se musca o bucata din hull, ar putea fi mai usoara ca o barca din placaj si (probabil) pot fi obtinute forme mai complexe decat cu placaj (gen reverse chine).

Thor

Citat din: Vali din August 25, 2014, 12:15:18 PM

Daca n-ai nimic impotriva formelor stelate, poti folosi desfasurate din fibra de 1 mm, care se vinde la sul la magazinele de bricolaj, dupa care laminezi pe interior la grosimea dorita. Nu cred ca exista un sistem mai simplu de a obtine o barca unicat din fibra, la dimensiunile mentionate. Plus ca scapi de munca de finisaj.


Salut Vali,
Te rog frumos, poti sa dezvolti putin? De ex.: ce-s "formele stelate", "desfasurate din fibra de 1 mm.", cum se folosesc...?
Multumesc.

Vali

@adyy: scuze ca nu ti-am raspuns la pm, aveam asta in intentie, dar m-am luat cu treaba, si pana sa-ti raspund, ai pornit topicul. Culmea e ca tocmai asta voiam sa-ti transmit si in pm: mai bine pornesti un topic, unde se aduna mai multe idei si se sedimenteaza informatia.

Despre fibra de la magazinele de bricolaj, nu e vorba de plasa (banuiesc ca te-ai gandit la plasa aia rara pentru polistiren). E vorba de placa de fibra transparenta, de 1 mm grosime, care se vinde la sul, la metrul liniar.

In continuare raspunsul e adresat si colegului Thor: forme stelate inseamna forme cu gurne, adica muchii, obtinute din mai multe desfasurate plane. E exact ceea ce se aplica la stitch&glue, anume taierea de fasii din placaj, coaserea si apoi incleierea lor. In cazul de fata bineinteles ca e vorba de desfasurate din fibra.

La desfasuratele din fibra ai avantajul ca fetele exterioare raman lucioase (laminarea o faci pe interiorul barcii), astfel ca nu mai ai de chituit, slefuit, dat primer etc, ci poti da direct vopsea.

Cel mai interesant e ca poti obtine forme foarte diverse ale corpului, indiferent de regimul de mars (deplasament sau glisare), cu conditia ca gurnele sa urmeze liniile de curent de-a lungul corpului. Cunosc cazuri in care pasionatii si-au laminat singuri desfasuratele, folosind inclusiv gelcoat, dupa care le-au asamblat si au laminat apoi la grosimea totala, obtinand barci la fel de bune ca una de firma.

Mai sunt multe de spus, dar cred ca ar fi interesant sa ne spui, daca doresti, cateva din cerintele din caietul de sarcini al barcii, ca sa te indrumam cat se poate de precis.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Ciby

Citat din: adyy din August 25, 2014, 06:11:44 PM
@Vali - ca de obicei un post scris ca la carte. Speram sa-ti capturez atentia!

Va trebui sa-mi explici un pic mai detaliat ideea ta cu plasa din magazinele de bricolaj si cu stelajul (nu stiu ce e ala stelaj).
La care desfasurate te referi? Din alea de pus prin zugraveli sa nu crape?
Suna interesant, nu de alta.

Eu m-am gandit la ceva sandwich, in special la spuma, in ideea ca ar avea celulele inchise si nu va absorbi apa daca se musca o bucata din hull, ar putea fi mai usoara ca o barca din placaj si (probabil) pot fi obtinute forme mai complexe decat cu placaj (gen reverse chine).

Poate n-ai inteles din explicatia lui Vali si vin si eu cu o precizare.
Este vorba despre o fibra de sticla ce se vinde sub diferite forme si culori. Una dintre forme este cea ondulata, pe care cu siguranta o stii iar alta este cea lisa, plana. Se foloseste cu precadere la acoperirea teraselor si a solariilor sau serelor de legume.
http://www.fibra-sticla.ro/produse/placi-fibra-sticla/placi-pentru-sere

adyy

Vali !!!
Cand treci pe la Brasov te scot la o bere/suc/fresh de portocale/ce vrei tu!

Suna interesanta de tot treaba cu placi de fibra. pe care sa laminezi. Din ce tocmai am studiat, vad ca exista inclusiv transparenta.  8)
Hmm.... m-ai intaratat rau cu treaba asta. La iarna va fi santier in sufragerie  ;D

Acum mai am o intrebare la tine: fibrele tesute (cloth) nu merge folosite si cu poliester? Daca da, din cate pricep eu tesatura de fibra aduce un consum mai mic de rasina si rigiditate mai mare dar o grosime mai mica a laminatului. Deci implicit o densitate ceva mai mare de fibra/volum.
Legat de sugestia lui Corsarul cu 4xstratimat de 350 nu ar merge un laminat echivalent "fabricat" din cloth + matt + math + cloth care ar iesi mai subtire dar la fel de rigid? Si eventual cu ceva rasina mai putina consumata?

Legat de barca, o sa pun imediat un post separat, explicat mai pe larg.

@Ciby - tocmai am gasit si eu linkul ala. Mersi!

Vali

Hai sa-ti spun cum procedez eu cand laminez. Bineinteles ca tesatura se poate folosi la poliester, asta a fost si rolul pentru care a fost inventata, si abia ulterior a inceput sa fie folosita si la epoxy.

Intotdeauna cand se aplica primul strat (ca e foaia aia de fibra transparenta, sau ca e alt suport, inclusiv gelcoat), se foloseste stratimat. Asta din cauza ca rolul stratimatului este, printre altele, de interfata intre diversele suprafete, mai mult sau mai putin uniforme. Stratimatul mai are si alt rol, anume da grosime si implicit proprietati mecanice imbunatatite ale laminatului - la incovoiere, torsiune etc. Avantajul lui este in plus ca se lucreaza (impregneaza) usor, insa trebuie roluit bine pentru eliminarea bulelor inerente.

Intotdeauna dupa stratimat eu folosesc tesatura, la lucrul in poliester. E vorba de woven roving, adica roving impletit, de diferite greutati / metrul patrat, in functie de schema de laminare. Tesatura woven roving, spre deosebire de un cloth obisnuit, e mai grosiera, si adauga si aceasta ceva grosime, dar in primul rand confera laminatului proprietati bune in planul acestuia - rezistenta buna la intindere , la soc, la rupere etc.

In functie de schema de laminare, eu intotdeauna alternez stratimatul cu tesatura woven roving, spre deosebire de alti constructori, care mai obisnuiesc sa suprapuna tesaturile. La aplicarea tesaturii peste tesatura, priza nu e la fel de buna ca atunci cand tesaturile sunt separate intre ele de stratimat. Asta deoarece stratimatul, modelandu-se foarte bine, face contact cu toate neregularitatile tesaturii, rezultand un laminat omogen.

Bineinteles ca nu e nici o problema in caz ca se suprapune stratimat peste stratimat, dpdv al prizei straturilor. Insa atunci cand avem o zona cu solicitari complexe, cum este cazul operei vii, sau chiar bordajului la barcile rapide, este obligatoriu sa punem si woven roving intre straturile de mat. La anumite piese sau componente se poate folosi si laminatul exclusiv din stratimat, atunci cand nu suntem interesati de proprietati mecanice maxime.

Oricum, totul se face in functie de schema de laminare, care schema se concepe in functie de designul si cerintele din caietul de sarcini ale barcii. Din cauza asta spuneam sa ne dai ceva detalii, ca sa discutam strict pe subiect. Asa ca asteptam topicul dedicat :).

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Rumpi

 Daca folosesti placi de fibra gata fabricate vezi sa nu fie alea de solar din link. Nu de alta da alea au din constructie un film pe ele si ciuciu laminare, nu prinde rasina pe el. Foloseste cea mai simpla placa pe care o gasesti la depozitele de materiale de constructii.


Eu propun: placa de fibra gata facuta grosime 1mm (scapi de matrita, de slefuit si vopsit exteriorul), banda biaxiala pentru lipit placile taiate intre ele, 2 sau 3 straturi de stratimat cu rowing. Ca sa nu te mai chinui exista combinatie stratimat plus tesatura desi poate e mai ieftin sa le ei separat, nu stiu. Iei orice proiect stich&glue care iti place si il faci.

O intrebare pentru Vali:
Cum se comporta placile astea gata facute in absenta gelcoatului la o barca lasata in apa? Nu se imbiba? Intreb deoarece din cate stiu eu doar gelcoatul e impermeabil, poliesterica nu. La o barca care traieste pe peridoc sigur nu e o problema ca se usca, dar ma gandesc pentru una mai mare, lasata in apa tot timpul anului.