Modificare chila barca NUFAR

Creat de George, Decembrie 17, 2015, 03:55:35 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

George

Salut,
Am o problema cu barca mea Nufar si anume cand merg cu motorul peste 75% (motor 35CP 2T), se simte ca si cum elicea ar prinde goluri, adica parca ar da de aer sau ceva de genul. Am avut motorul montat initial cu placa anticavitatie in linie cu chila, ulterior l-am pus mai jos cu 5 cm fata de chila acum este cu aprox 2-3 cm mai jos de linia chilei. Am incercat sa gasesc o explicatie a fenomenului si gandul nu ma duce dacat ca ar putea fi din cauza adanciturii chilei din fata oglinzii care ar putea face cavitatie inaintea elicei. Mentionez ca se intampla cand barca este incarcata. Daca aste doar un om si este glisata nu se mai simte. Deasemenea parca cu elicea in 4 pale(originala a motorului) este mai pronuntat fenomenul decat cu cea in 3 pale.
Ce parere aveti ?
Fenomenul este chiar enervant in mers, ca si cum ar da motorul rateuri. Sunt nevoit sa merg cu el sub 75% ca sa nu apara fenomenul.
Multumesc de ajutor

pava

Am avut o barca care avea un comportament oarecum asemanator , peste o anumita viteza era aprovata . Probabil ca si la tine se intampla acelasi lucru, cand este incarcata  . Am incercat sa compensez din trim , dar plaja de reglaj nu era suficienta , oglinda nu avea un unghi de inclinare. Se poate inclina pozitia motorului montand o pana .  Dar sa vedem ce spun si alti useri mai experimentati .

Danillo

Eu pățesc asa când nu am trimul bine reglat. Când am montat motorul am montat și o placa "pana". Personal fără trim îmi pare complicat, deobicei după glisare trebuie modificata poziția motorului

Trimis de pe al meu D5803 folosind Tapatalk

George

Motorul este montat pe placa pana si nu am trim. Am incercat sa modific  trimul o gaura in sus si in jos dar am ramas la pozitia unde mi se pare ca merge cel mai bine. In pozitia asta se intampla acel mers cu goluri de apa...

Vali

Salut George. Banuiesc ca in prezent placa anti-ventilatie e mai jos cu 2-3 cm de linia fundului barcii, si nu de linia chilei. Chila e nervura centrala de pe "burta" barcii, cu rol de stabilitate directionala si rigidizare a fundului. La barcile tip Laguna, Lotus, Nufar etc, aceasta se termina cu aprox. jumatate de metru in fata oglinzii. Am scris aceste lucruri ca sa evitam confuziile.

Cred ca la barca ta intr-adevar e vorba de ventilarea elicei. E o problema de asieta (unghiul longitudinal al barcii fata de suprafata apei). Din ce ne-ai scris, banuiesc urmatoarele:

1. cu un singur om, barca are o asieta usor apupata, datorata concentrarii greutatii la pupa. La turatii mari in glisare, barca isi pastreaza asieta, iar cizma "calca" suficient in apa, astfel ca nu apare ventilarea elicei.

2. cand se incarca barca, aceasta isi modifica asieta, nemaifiind apupata. Cu cat creste mai mult turatia la glisare, cu atat zona pupa este ridicata mai mult din apa, datorita concavitatii fundului in fata oglinzii. Aceasta ridicare a pupei determina ventilarea elicei despre care ne spui.

Problema e ca daca actionam trimul negativ (bagam motorul "mai sub barca"), accentuam aprovarea barcii si deci ridicarea pupei. Daca actionam trimul pozitiv (scoatem motorul de sub barca), ajungem intr-un punct unde elicea nu mai "apuca" suficient apa, si incepe sa se ventileze. Aceste lucruri sunt cauzate de portanta crescuta a zonei pupa, cauzata de acea concavitate.

Deci din trim nu prea mai avem ce regla, indiferent de unghiul oglinzii. De obicei problemele cu unghiul oglinzii apar la barcile unde avem nevoie sa compensam din trim o asieta apupata. In acest caz, daca nu avem suficient unghi de trim negativ, nu putem "baga motorul sub barca" ca sa corectam apuparea.

Acea concavitate pupa are rolul de a imbunatati asieta atunci cand se gliseaza cu un singur om in barca, dar are un rol negativ cand barca e incarcata, aceasta aprovandu-se. E o solutie tipic romaneasca, adoptata de majoritatea fabricantilor de barci de fibra cu bordaj in clinuri. Barca cea mai afectata de acest fenomen pe care am condus-o e Laguna 430.

Nu am intalnit pana acum la nici un producator serios de "afara" acest tip de modificare a carenei barcii, fiindca la ei corectiile de asieta se fac prin alte mijloace, de obicei reversibile (trim-taburi etc). Orice barca glisoare serioasa are jumatatea pupa a operei vii perfect prismatica, fara concavitati etc. Exceptie fac bineinteles barcile cu redane transversale.
In plus, "afara" barcile sunt proiectate si construite cu scopuri precise, iar distributia de greutati in barca e optimizata din proiectare pentru obtinerea asietei dorite.

Singura solutie la care ma gandesc in cazul tau este modificarea oglinzii pentru coborarea cizmei mai la adancime. Bineinteles ca se pierde din performante, dar scapam de acea ventilare suparatoare.

Ce am scris aici este bazat pe datele pe care ni le-ai pus la dispozitie pana acum. Cel mai bine mai da-ne ceva detalii, poze etc, ca sa ne pronuntam mai la obiect.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

George

Salut Vali
Situatia este exact cum ai descries-o tu ! Corect, acum motorul este montat cu placa anticavitatie la 3-cm fata de linia fundului barcii ! Intradevar cand am avut motorul montat mai jos performantele au scazut semnificativ, de aceea pozitia de acum este cea mai echilibrata din punct de vedere performante. Cred ca trebuie sa ma impac cu gandul ca modelul asta de barca nu le poate face pe toate :-) asa cum ai zis si tu si asta este, cand este plina merg cu motorul la limita cavitatiei si asta este. Crezi ca o incercare de trim taburi ar fi inutila ? Pote ar ajuta sa simuleze "incarcare" mai mica radicand mai repede pupa ? Momentan nu am poze la indemana acum dar voi face si le voi posta. Nu am spus ca barca are guvernare de la pupitru care este montat lateral dreapta in treptul banchetei dinspre pupa, undeva la 1/3 din lungimea barcii dinspre pupa. Prima data cand am avut motorul montat cu placa anticaviattie in linie cu linia fundului barcii am avut cele mai bune performante din punct de vedere viteza maxima cu 1-2 oameni in barca, dar exista o problema foarte mare si anume in glisare, la orice mic viraj elicea practic iesea din apa si pierdeai guvernarea si nu aveam cum sa mai iau virajul plus ca solicitam motorul aiurea. Asa ca inainte de orice viraj trebuia sa redus ceea ce era deja super deranjant asa ca am lasat motorul cu 3 mai jos si acum este ok din acest pct de vedere.
Multumesc pentru explicatiile detaliate si pe intelesul tuturor si inca o data apreciez experienta care isi spune cuvantul in aceata materie.

George

Revin cu alta idee...merita sa modific zona fundului barcii astfel incat sa "indrept" acea cavitate ? Multumesc

Vali

Sa le luam pe rand:

1. Rolul trim-taburilor este corectarea asietei prin ridicarea zonei pupa. In cazul nostru, pupa fiind deja prea ridicata la viteza (din cauza portantei data de concavitatea aceea), trim-taburile nu ne ajuta, dimpotriva.

2. Sa "indreptam" acea concavitate nu este o solutie, fiindca ar trebui sa intervenim structural intr-una din cele mai solicitate zone ale barcii - jonctiunea dintre oglinda si zona pupa. Acolo se descarca in corpul barcii toata forta de impingere data de motor. Prin urmare, nu avem voie sa ne atingem de continuitatea structurala a zonei.

Dupa cum spuneam, odata cu furnizarea de date noi situatia se clarifica. De-a lungul timpului nu prea am intalnit asemenea situatii la barcile Nufar, asa ca m-am gandit ca situatia trebuie sa fie putin diferita. Din cauza asta am si cerut mai multe detalii.

Explicatia problemei barcii tale este data de acel post de guvernare, amplasat gresit. In combinatie cu concavitatea fundului la oglinda, rezultatul este cel semnalat.

Mai in detaliu: amplasarea postului de guvernare in lateral este specifica barcilor strict glisoare - cu gurne, fund in V si latime mare la gurna. Aceasta deoarece aceste barci sunt mai stabile, iar comportamentul la giratie al barcilor in V este net superior barcilor cu fund plat si bordaj in clin, cum e si Nufarul.

Nufarul in plus are fundul in U, iar asta inseamna:
- o stabilitate statica inferioara unei barci in V lata la gurna, deci Nufarul bandeaza mai repede si mai mult, si in stationare, si la giratie.
- o stabilitate dinamica a glisarii apropiata de zero la mars in linie dreapta, din cauza lipsei unghiului deadrise (unghiul V-ului fundului). Culmea e ca stabilitatea dinamica a barcilor cu fund in U apare doar la giratie, si creste odata cu cresterea unghiului de bandare (inclinare laterala).

Prin urmare, Nufarul bandeaza mai mult la giratie. Acest lucru, combinat cu pozitia pupitrului in barca si portanta data de concavitatea fundului, determina ca pupa sa se ridice suficient astfel ca elicea sa se ventileze.

Solutia in acest caz este mai simpla, dar presupune interventii la amenajarea interioara a barcii. Concret, cred ca problema se va rezolva daca pupitrul de guvernare se va amplasa in mijloc, exact in fata banchetei pupa. Prin urmare, se va guverna stand asezat pe bancheta pupa.

Prin aceasta modificare, se va aduce centrul de greutate mai spre pupa, rezultand o asieta satisfacatoare in conditii destul de variate de incarcare a barcii. E foarte probabil ca elicea sa nu se mai ventileze deloc chiar daca placa anti-ventilatie va fi la nivelul fundului barcii, deci motorul va functiona cu performante optime.

Singura problema ramane operatiunea de reamenajare a barcii, cu mutarea pupitrului, cablurilor de guvernare, comenzi, electrice etc, treaba care ar trebui facuta de cineva priceput. Daca e nevoie, scrie-ne, si continuam discutia la subiect.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

George

Intradevar gandirea pozitionarii postului de guvernare nu a luat in calcul ce explicit tu. La vremea aia stiam mai puntine despre barci :-) Este prima barca...
Ce vreau sa mentionez este ca am incercat diverse experimente de modificare a incarcarii prinmutat bagaje sau prieteni in diverse locuri prin barca, astfel incat sa gasesc cea mai buna variant. Intradevar daca mutam centrul de greutate mai spre pupa nu mai aparea acea cavitatie dar bareca era prea apupata si motorul nu este sufficient de puternic sa o gliseze. De obicei compensez descentrarea centrului de greutate in laterala datorita amplasarii pupitrului cu un prieten in stanga pe aceeasi bancheta si astfel echilibram barca. La 2 oameni cu barca echlibrata este ok, nu ventileaza, in schimb de la 3 oameni in sus, indifferent cum ii pozitionez nu reusesc sa gasesc echilibrul intre fenomenul de ventilatie si performanta viteza cu motorul la 90-100%. Cred ca modificarea pozitiei pupitrului imi va adduce mai putine avantaje decat avantaje in conditiile de exploatare a barcii care sunt: 1. Full (4 oameni cu bagaje de se umple malul, ceea ce poate inseamna 800-900 kg) unde diferenta de vitaza in deplasamant intre motor 75% si 100% este de 1-2 km/h adica insezizabila si 2. 2 sau 3 oameni cu cateva lansete. Nu mai spun ca am uitat sa precizez ca barca are montat si fund drept ceea ce o mai ingreuneaza cu cateva zeci de kg. Una peste alta am avut de invatat si stiu cum nu o sa fie urmatoarea barca :-) Multumesc inca o data

Sosoktm

Citat din: George din Decembrie 18, 2015, 11:07:49 AM
conditiile de exploatare a barcii care sunt:
1. Full (4 oameni cu bagaje de se umple malul, ceea ce poate inseamna 800-900 kg) unde diferenta de vitaza in deplasamant intre motor 75% si 100% este de 1-2 km/h adica insezizabila si
2. 2 sau 3 oameni cu cateva lansete.

Una peste alta am avut de invatat si stiu cum nu o sa fie urmatoarea barca :-)

cele 2 scenarii sunt semnificativ diferite si e posibil ca la incarcarea mare pe care o descri elica sa caviteze pentru ca turatia creste fara sa creasca si viteza.  Totusi, e ciudata scaderea de performata pe care o consideri semnificativa la coborarea cu 3-5 cm a motorului. Din ce spui, nu consider o problema amplasarea laterala a pupitrului, mai ales ca se conduce de pe ultima bancheta si poti aseza pe cineva langa tine. Pupitrul in sine nu ar trebui sa cantareasca suficient incat sa conteze in ecuatia de ansamblu si sa dezechilibreze barca.
Parerea mea este ca barca ta este prea grea si cu forma nepotrivita pentru ce astepti tu de la ea. Motorul nu poate impinge huiduma incarcata peste o anumita viteza (ia in considerare ca ai deja greutate extra de la fundul dublat care poate a si luat ceva apa intre timp) iar in forja elica pur si simplu patineaza in apa. Verifica si elica, daca vezi pe ea puncte de vopsea sarite(gen sablare)  atunci ai gasit vinovatul iar rezolvarea e alta.

George

Salutari, Elicea este verificata de fiecare data si este ok. Este clar, vreau de la ea ce nu poate sa imi ofere ☺. O sa ma pliez pe putintele ei si la viitoarea voi stii mai multe. Multumesc frumos pentru explicatiile si sfaturile pertinente. Deasemenea rog sa scuzati scrisul grabit cu foame de litere 😊Sa auzim numai de bine !

dunareanautica

salut
in fabrica noastra se producea si acest model NUFARUL
dea lungul timpului s-au montat motoare de diferite puteri, dar cred ca cea m-ai potrivita asezare a motorului este cu placa de cavitatie cu 1 cm sub nivelul chilei si pupitrul central, deci in fata celei dea doua banchete din pupa
A fost proiectata pentru motoare relativ mici si nu prezinta performante in utilizare din acest motiv noi am renuntat la fabricarea acestui model si l-am inlociut cu un nou model  Corsar 630 care permite o gama variata de motorizari 30-90cp