Suedeza vintage - Optiuni de transport

Creat de charlie, Septembrie 23, 2020, 10:17:41 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

charlie

Nu consider opiniile rauvoitore, sunt sigur ca vin din dorinta de a ma ajuta sa fac alegeri corecte si sustenabile.

Citat din: Florio din Octombrie 01, 2020, 09:27:47 AM
...
Rezumatul postărilor noastre este următorul:
Pentru câteva ieșiri de familie, pe an, cu siguranță se găsesc multe modele de bărci mai potrivite tehnic, scopului tău. Și ieftine. Și mai ușor de întreținut. Unele care îți dau posibilitatea să le duci la câțiva pași de țărm, sau chiar să le tragi pe nisip.  ;)

Sper sa gasesc. De cateva luni bune aloc ore acestor cautari in fiecare zi si ... nu am avut multe optiuni pana acum. Barci de o zi am gasit mai multe, am si incercat sa cumpar in 2-3 randuri dar nu am finalizat. Cum am demarat deja constructia unei barci de acest fel (am un subiect deschis aici pe forum cu acel proiect) am decis sa ma concentrez a o duce la bun sfarsit iar eforturile de achizitie au ramas exclusiv pentru barca de vacanta. Nu vreau sa transform subiectul  acestui  fir de discutie a.i. Voi deschide ceva separat pentru ajutor decizie de achizitie in cazul in care batranica germano-suedeza nu va ajunge la mine

Vali

Eu am avut multe experiente cu oameni fermecati de o anume barca de lemn, care s-au incapatanat sa mearga inainte, in pofida starii de fapt care ar fi trebuit sa-i determine sa evite achizitia.

Problema e ca la noi in Ro nu exista deloc specialisti in lucrari calitative in lemn la barci. Si spun asta cu toata raspunderea, chiar daca mi se va aminti de diversi constructori in lemn.
Nu exista traditie, nu exista o piata a acestor barci, iar singurii oameni care se pricep sunt autodidactii care au invatat pe propria piele, iar pe acestia ii gasim pe forumurile de barci.

De fiecare data cand cineva s-a incurcat cu o achizitie care parea buna, si-a dat ulterior seama ca problemele sunt mult mai multe si mai grave. Si atunci ce a facut? Hai pe forum sa vedem cum o dregem. Sau il asasinam pe Vali ala cu telefoane, ca nu se indura sa ne lase balta. Vali nu lasa balta pe nimeni, dar are si el limitele lui. Ce scriu aici se refera strict la experientele din trecut.

Foarte rar asemenea aventuri s-au incheiat bine. Din cauza asta, intotdeauna sfatul meu catre oricine e sa cumpere o barca PERFECT FUNCTIONALA, indiferent cat de entuziast este vizavi de lucrarile de reparatii. E posibil ca dupa o munca infernala sa-si dea seama ca barca nu e asa buna dpdv hidrostatic, hidrodinamic, structural, seakeeping, ergonomic etc fata de ce s-a asteptat de la ea.

O barca FUNCTIONALA isi va arata de la inceput plusurile si minusurile, si decizia de achizitie este luata in deplina cunostinta de cauza. La fel, in opinia mea, e mai bine de facut o barca de la zero, indiferent de complexitate, dimensiuni etc, decat de cumparat si reparat una veche cu destule posibile vicii ascunse. Din cauza asta eu nu am cumparat si nu voi cumpara vreodata o barca sh.

Scuze daca am fost cumva prea dur in exprimare, dar nu doresc ca sa ajunga inca un barcagiu sa regrete ca atatia altii achizitia facuta. Asemenea barci sunt "hoti de vieti", iti mananca o gramada de timp, care ar putea fi folosit la plimbari pe ape in loc de raschetat si dat cu rasini si vopsea.

Inca o data, e vorba strict de experientele mele cu acest tip de barci si cumparatorii lor. Posibil ca deznodamantul in cazul de fata sa fie unul fericit, insa sansele reusitei sunt maxime numai atunci cand se merge pe o barca FUNCTIONALA, verificata in practica, ale carei calitati sau neajunsuri le constatam prima oara cand ne dam cu ea. La achizitia oricarei barci, proba practica pe apa e cea mai importanta actiune de intreprins.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

charlie

Mesaj receptionat, inteles si apreciat!

Sunt in hora acum dar nu stiu exact cum se va termina balul: amicul unui amic, constructor de barci de lemn din Berlin, se va duce sa faca o inspectie si imi va da verdictul din punctul lui de vedere asupra starii ambarcatiunii. Nu voi trece peste un raport negativ, nu am timp de reparatii in zona de coca si suprastructuri (motoarele nu am o problema cu reparatia lor).

In ce priveste eventuala demontare a acoperisului puntii timonei, pentru optimizat cheltuielile de transport, proprietarul mi-a spus raspicat ca nu si-o asuma (nici fizic nici valoric) dar ma sprijina cu tot ce poate in relatia cu atelierul de reparatii al marinei daca vreau sa le solicit serviciile :)

De atfel nu pare foarte motivat sa vanda, motivul declarat este ca in urma unui accident din primavara asta nu mai poate face lucrari de intretinere cu mana lui si ar fi pacat de barca sa se deterioreze din lipsa de mentenanta preventiva astfel a decis sa o scoata la vanzare. (povesti?)

Vali

O asemenea barca bine intretinuta, cu lucrarile de mentenanta facute la timp, nu are vreodata nevoie, tocmai ca e contraindicat, sa fie imbracata in fibra.
Asta arata ca la un anumit moment cineva s-a saturat sa tot repare si sa inlocuiasca elemente de lemn, sa verifice permanent integritatea si etanseitatea bordajului, si a ales sa imbrace barca in fibra, mai mult ca sigur folosind rasina poliesterica.

Chiar si daca imbracarea ar fi fost facuta cu epoxy, tot nu e suficient, fiindca la interior bordajul tot expus ramane. Mai ales zonele de contact intre osatura si bordaj (unde nu se poate proteja in nici un fel) sunt cele mai predispuse la degradare, din cauza ca lemnul nu mai "lucreaza" natural, fiind blocat de fibra spre exterior.

La noi in tara s-au facut multe barci in sistem lemn imbracat in fibra si poliester, insa acolo treaba a stat altfel. Barcile respective au fost de la inceput construite cu precautiile necesare imbracarii in fibra - s-au folosit adezivi intre sipcile de bordaj (nu calafat), intre osatura si bordaj a fost protejat din faza de constructie, iar dupa imbracarea in fibra tot interiorul lemnos a fost saturat cu substante care sa protejeze bine lemnul de actiunea perfida a apei.

O barca gandita sa fie construita exclusiv din lemn asa trebuie sa ramana, orice adaugare ulterioara riscand sa o degradeze. O barca facuta in compozit lemn + fibra + rasina (poliesterica sau epoxidica) se construieste din prima cu precautiile despre care am scris mai sus, in caz contrar in timp pot aparea probleme de integritate a materialului lemnos.

Asta e motivul principal pentru care eu as sta cat se poate de departe de barca din topic. Nu se stie ce e sub acea fibra, nu se stie cum va evolua in timp structura lemnoasa a barcii, nu se stie cum si daca interiorul a fost protejat in vreun fel. Mai ales daca ne gandim ca pentru accesul pe interior la bordaj trebuie demontata toata amenajarea interioara, concluzia e ca sigur nu s-a protejat, si sigur nu se va putea proteja eficient bordajul pe interior.

Nu voi scrie mai mult, acesta e numai unul din motivele pentru care barca trebuie evitata. Celelalte ar fi dimensiunea prea mare pentru mentenanta obisnuita, chiar si pentru transport, manevrare pe apa, depozitare in extrasezon etc, plus starea tehnica a motoarelor (poate sunt defecte doar motoarele, dar e faci daca si reductoarele sunt naspa?). Adaugand si demolarea comenzii pentru transport, cel putin pentru mine personal, care am ceva experienta la construit si reparat barci, titulara topicului devine un fel de cosmar la care nici nu vreau sa ma gandesc.

Si apropo de "specialistii" de la noi in constructii navale din lemn: cel mai mare dezastru din istoria acestei activitati in Romania a fost si va ramane celebrul panzar moldovenesc, construit in 2004 de firma Spat, care in prezent isi traieste agonia pe cheul Dunarii, undeva in santierul naval de la Galati. La cate idei "marete" s-au aplicat la acea ambarcatiune, la cat s-a cheltuit, si la cat timp a fost in stare de navigabilitate, putem da masura "competentei" specialistilor de la Spat, la acea vreme cel mai bine cotati in domeniul ambarcatiunilor in Romania.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

charlie

#19
Un mic update: astazi a mers sa o pipaie in direct amicul cu care intentionam sa achizitionez barca. Concluzia e ca "arata mai rau decat in poze" :)

Cateva ore mai tarziu am si raportul specialistului (boatbuilder german cu atelier de restaurat lemnoase ...): Coca e in stare buna pentru o barca de 50 de ani. Fara infiltrari de apa la opera vie dar cu o cantitate mica de apa in partea din prova provenita de la ploaie. De altfel puntea de teak ar trebui in opinia lui inlocuita complet iar suprastructura de lemn a timonei si a cabinelor reparata prin inlucuirea lemnului "la unele colturi". Treaba foarte laborioasa zice el, daca e sa o fac in Germania ar costa 60 de mi de euro cu tot cu materiale pentru punte si reparatiile de suprastructura.

Cam atat. Urmeaza noaptea sfetnic bun ...

bobinuta

Citat din: charlie din Octombrie 20, 2020, 05:53:05 PM
Un mic update: astazi a mers sa o pipaie in direct amicul cu care intentionam sa achizitionez barca. Concluzia e ca "arata mai rau decat in poze" :)
[...] in Germania ar costa 60 de mi de euro cu tot cu materiale pentru punte si reparatiile de suprastructura.
Cam atat. Urmeaza noaptea sfetnic bun ...
Charlie,
Ai telefonul meu printre primele PM-uri schimbate intre noi. A aparut o oportunitate care s-ar putea sa te intereseze, la de 10x mai putin pretul mentionat mai sus ptr reparatie.  8)
Si culmea, e pe apa, in Romania. In stare FB.

Regards,
Cezar
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

charlie

Saga se apropie de final:

Dupa vestea ca sunt necesare lucrari de inlocuire a teak-ului  si a unor (parti din) elemente de suprastructura m-am uitat un pic in jur prin Romania si par sa existe unele optiuni (in sensul de firme cu experienta)  in zona de refacere punte cu teak dar nu am gasit inca (ce am gasit e  foarte putin convingator) in zona de restaurare tamplarie si finisaje lemn de calitate. Toate acestea se traduc evident in costuri, timp etc. Probabil la suma finala se poate cumpara o barca mai moderna de fibra dar nu una noua la aceleasi dimensiuni.  Un alt set specific de probleme (mai mici ?!). Oricum a devenit un proiect fara termen si buget fix in loc de barca de care sa te bucuri cu familia incepand cu sezonul urmator

Sunt acum convins ca barca aceasta nu este o afacere buna si sunt sanse sa nu fie nici macar o barca viabila/folosibila. Se preteaza mai mult pentru live aboard sezonier/permanent decat pentru utilizare sporadica, ocazionala.  Si cu toate acestea ...

syRebekah

O părere personală, când îţi place de o barcă ce are nevoie de lucrări, uită-te pe piaţă după acelaşi model, bine dotat şi care nu are nevoie de lucrări. Îţi vei face o idee despre preţ. Barca ce are nevoie de lucrări te va costa mult mai mult!
Dacă nu mă crezi, e o serie întreagă de articole în PBO pe tema asta. Au luat bărci ok, vechi şi le-au făcut prezentabile, le-au pus la punct etc.

Aşa că, dacă suspini după suedeză, uită-te la cea mai scumpă de pe piaţă şi fii sigur că e mai ieftină decât ai fi ieşit reparând-o pe asta.

Şi reciproca e valabilă: o barcă pusă la punct cu materiale noi şi manoperă de calitate nu va acoperi în veci investiţia prin preţul de vânzare! În schimb, o astfel de investiţie se merită din alte motive: vrei ceva ce nu există pe piaţă, ca de exemplu, un alt layout la interior, alte echipamente, motoare electrice sau propulsie diesel-electric etc; sau investiţiile privesc siguranţa în exploatare şi vrei să ştii că e absolut sigură pentru ce faci cu ea. De exemplu, la un velier are rost să schimbi manevrele fixe dacă navighezi offshore sau chiar şi costier însă ştii că vei ţine barca astfel încât să se amortizeze complet, în acest caz 10-15 ani. La un cruiser fluvial îi poţi pune un motor mai economic dacă e cazul, la fel când ştii că vei avea suficient de multe ore încât să se amortizeze costul.
fost ghrt.

charlie

@syRebekah: interesant mod de estimare a costului total, nu am mai intalnit metoda!

Au fost produse 801 exemplare ale acestui model (originale dar se pare ca exista si niste copii), am gasit 5-6 prin Europa la vanzare de la 2mi de euro (coaste rupte, file de bord putrezite, fara motoare si transmisii) pana la 48mi (36 mi investiti in lucrari, materiale si echipament, remotorizare mai moderna etc). Intre extreme cele listate ca fiind "ready to go" intre 22-28 de mi cele cu probleme mai ieftin. Toate departe de casa si scump de adus.
Asta la care suspin  o putem lua cu 10mi + 6mi transport, are coca in stare buna, recent si ok reparata in zonele unde au ele probleme de obicei (capete filelor spre pupa si respectiv oglinda), interior curatel chiar daca "obosit". Motoarele complete dar defecte, instrumentar minimal.

Dupa algoritmul  propus ar ajunge la minim 50 de mi si asta nu se incadreaza in posibilitatile prezente sau de viitor apropiat. Planul original era sa mai bagam 4 mi in motoare si 4 in echipament si sa incepem aventura urmand ca in fiecare an sa mai facem cate o lucrare serioasa de intretinere. Eh ...

syRebekah

La bărcuţa mea mi-am propus să fac absolut tot ce vreau, cât de bine pot. Am luat cea mai bine dotată barcă de pe piaţă, diesel practic nou, echipamente moderne etc. Şi cea mai scumpă, deşi nu exagerat. I-am triplat costul (nu valoarea). Pentru mine e ok că sunt în buget, a ajuns ce vroiam, am învăţat o mulţime de lucruri legate de bărci şi în general chestii uzuale de meştereală etc. Big boys big toys.
fost ghrt.

charlie

Multumesc din suflet tuturor colegilor ce m-au ajutat cu pareri, experienta si sfaturi.  Am decis cu dificultate si deja o urma de regret sa renunt la aceasta barca.

In perioada urmatoare ma concentrez pe constructia celei "mici"

Vali

Prima mea barca serioasa a fost un velier de 6,80 pe 2,50, din lemn imbracat in fibra. Am cumparat-o din primele mele salarii ca angajat, acum 30 de ani.

Era o epava de care proprietarul abia astepta sa scape, iar pentru mine era visul implinit de a avea cu ce sa ma dau cu vele. In timp mi-a aratat ca era doar o sursa de probleme permanente, din cauza ca fusese imbracata in fibra pentru a scapa de munca de mentenanta la lemn.

Din pacate, oricat am incercat, nu am reusit sa fac o barca buna din ea. Nu am avut nici la cine sa apelez pentru sfaturi, nici acces la materiale de calitate, nici pricepere suficienta la acea vreme.

Asa ca am luat decizia drastica de a renunta la tot ce inseamna lemn, si am pastrat doar invelisul de fibra, pe care l-am adus la grosimea necesara pentru a fi autoportant. Barca exista si acum, asteptand sa gasesc timp sa ma ocup de ea si sa o redau apei.

In urma acestei experiente, in primii ani dupa revolutie am mers peste tot unde am fost primit si am facut munca patriotica la construit si reparat barci, ca sa invat tot ce se poate in aceasta bransa. Ce am constatat in timp: cele mai problematice barci au fost cele din lemn imbracat in fibra, construite fara precautiile despre care am scris intr-o postare de mai sus.

De atunci fug cat pot de asemenea barci, si indemn pe toata lumea sa faca la fel. Si de atunci am ramas fan al sintagmei "That derelict boat is another one's broken dream. Don't let it become your nightmare".

Barca ta exista undeva, ce-i al tau e pus deoparte. Daca intr-adevar crezi ca restaurarea e ceea ce ti se potriveste, fa invers decat am facut eu: intai mergi si lucreaza voluntar undeva unde se restaureaza barci, ca sa vezi exact ce si cum, si abia apoi actioneaza in directia dorita. Noi iti vom fi permanent alaturi.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau