Instalatie electrica de la zero- am nevoie de sprijinul celor priceputi

Creat de Sosoktm, Decembrie 29, 2016, 04:17:51 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

syRebekah

Zodiac, offtopic. Nelimitat de buget mi-am luat o Optima Blue Top pt pornirea motorului şi mi-am făcut o baterie LFP 3P4S 120ah pt un Minnkota C30, respectiv o LFP 4S 400ah pt consumatorii de pe barcă. Recunosc că am cam exagerat. Ideea e că în contextul acesta eu aş fi foarte foarte atent cu bateriile LiIon în format clasic, din ce am citit prezintă de regulă multe compromisuri reflectate într-o durată de viaţă mică (electronica din ele şi lipiturile celulelor creează cele mai dese probleme).
fost ghrt.

Zodiac

Felicitari ! Super ! Niciodata nu e prea mult ;D !
400 de Ah banuiesc ca sunt pentru consumatori seriosi si pentru o barca serioasa , banuiesc un velier care face drumuri mai lungi .
Ce barca ai ?
Bateriile LiIon pot avea o durata de viata mare daca ai putina grija de ele...tinute intr-o cutie si folosirea unui incarcator special cu  Battery Management System , care poate face si descarcare incarcare , precum si incarcare ''balance'' .
Si nu necesita decat putina cunoastere a ratei de descarcare , incarcare de stocare si a valorii curentilor de incarcare + temperaturile de folosire si stocare .

syRebekah

400ah sunt în ideea a 3-5 zile de autonomie cu frigiderul pornit. Deoarece nu am loc de suficiente panouri. Fără frigider, ceva care să îmi ofere 30ah era absolut suficient pentru navigaţia de noapte.

Lucrurile sunt mult, mult mai complicate. În esenţă nu există o procedură pusă la punct pentru utilizarea lor. Încărcătorul de care spui este accesibil numai laboratoarelor, vorbim de costuri foarte mari. Chiar şi banala balansare se face cu precizie de 4 zecimale, un Fluke suficient de precis e 3500 lei. Acel BMS, multe sunt praştii care îţi strică bateriile în 2-4 ani.

Dacă vrei să citeşti mai mult: Marine HowTo

Vara asta pe Cruisers Forum s-a discutat despre efectul de memorie (cine credea) la LFP, fără să fie găsită o procedură prin care să fie recuperată zona blocată.

Dar există şi poveşti de succes, cu 10 ani de utilizare fără pierderi de capacitate.
fost ghrt.

Zodiac

Eu vorbesc de exemplu de un Imax B6 ! Am acumulatori cu LiPo de peste 7 ani , care functioneaza bine si acum , cu mici pierderi de capacitate . Plus cateva Noco Genius pentru acumulatorii mai mari . Am un Varta de 60 de amperi care are vreo 10 ani si masina inca porneste si iarna .
Poate nu or fi varfuri tehnologice dar eu imi fac treaba cu ele in mod decent .

syRebekah

Trebuie să ţii cont de puteri. Cred că glumeşti cu Imax B6, cum pot să încarc o baterie de 5kw/400ah cu un încărcător de 60W/5a?
Apoi, la încărcarea LFP vorbim de o toleranţă foarte mică, de la 3,55VPC la 3,65VPC, orice charger trebuie măsurat că livrează corect.
Pe o barcă ai şi alte surse de încărcare, panouri, alternator etc.

Boosterele de baterie auto au altă aplicaţie. Poţi porni un motor auto cu un LFP aproape gol, deoarece ele îţi dau amperajul maxim şi când sunt descărcate. Cu alte cuvinte nu sesizezi scăderea capacităţii bateriei.

Un BMS decent pentru ce vorbim este REC ABMS, dar duce pe la 550€ cu accesoriile. Eu am preferat să îmi pun Junsi CellLog pentru monitorizarea elemenţilor şi un ammetru (Thundersky JLD404) ca să am idee cât curent e în baterie.

Sunt şi soluţii de la vendori respectabili. Mai nou Victron şi-au actualizat linia de produse şi pentru LFP, Trojan a introdus Trillium sau ceva de genul, Lithionics etc. Problema este că sunt cam de 3 ori mai scumpe decât DIY şi nu cred că îţi oferă cineva garanţie 10 ani.

fost ghrt.

Zodiac

Citat din: syRebekah din Septembrie 24, 2019, 12:59:48 PM
Trebuie să ţii cont de puteri. Cred că glumeşti cu Imax B6, cum pot să încarc o baterie de 5kw/400ah cu un încărcător de 60W/5a?

Vorbeam de acumulatori mai mici de toate felurile! Tu ai ''uzina'' acolo . Iar la ''uzina'' iti trebuie sculele aferente .

La acumulatorii mai mari Pb , Li folosesc :

- pentru 6 V si 12 V

https://no.co/g3500

- pentru ceva mai serios 12 V si 24 V

https://no.co/g7200

Pot fi folosite si ca startere !

Ca booster&etc. si starter mobil folosesc :

https://www.emag.ro/acumulator-portabil-einhell-cc-js-18-li-polimer-18000-mah-cu-functie-de-pornire-auto-moto-300-a-5-sec-si-incarcare-aparate-electronice-portabile-1091530/pd/DFMHF2BBM/

Am pornit si un motor de 3000 cc cu el .
Pe barca , pentru consumul meu e arhisuficienta incarcarea motorului pe o baterie noua de 60 A , desi imi trebuia una de 45 . Iar daca am nevoie imi iau generatorul mic de 2000W ;D .
Toate cele bune si felicitari pentru ''avioane'' !

OvidiuDP

Salut Sam,

Asa cum iti spuneam si in prima postare, schimbarea bateriei este cea mai usoara cale pentru tine dupa parerea mea. Cu vreo 230$ poti lua chiar o batere litiu (LiFePo) de 40Ah cu avantajul ca o poti descarca 90% si care cantareste doar 10kg.
Daca totusi alegi solutia fotovoltaica probabil ca o sa ai nevoie de un panou de 30-50W, depinde si de timpul in care vrei sa se produca incarcarea bateriei. Cu cat panoul este mai mare, incarci mai repede.
Si aici, cea mai simpla solutie este o valiza solara, adica un sistem care este compact si din care ies doar doua fire pentru baterie.
Eu folosesc un panou Westech de 100 w, orientabil - de care sunt in general multumit- si un regulator MPPT Victron Smart Solar. Am folosit inainte un regulator PWM Epever cu afisaj (25 Euro) care isi facea treaba, dar in limitele unui regulator PWM. Daca vrei sa folosesti un regulator PWM, care este mult mai ieftin, trebuie sa fii atent la panoul pe care il cumperi pentru ca acel tip de regulator nu poate incarca mai mult decat curentul care iese din panou. Cu alte cuvinte daca ai un panou de 36w sa zicem, vei fi tentat sa crezi ca 36/12=3 A si ca vei incarca cu 3 amperi. Din pacate nu este asa si daca tensiunea maxima a panoului este de 22 V curentul maxim de incarcare va fi undeva la 1,6A. In practica vei obtine oricum destul de rar un randament mai mare de 70% din puterea nominala a panoului.
Cu panoul de 100 W am practic autonomie totala pentru a alimenta un firgider/congelator de 30 L (pe care il folosesc undeva intre - 6 grd- +2 grd), o pompa de apa de 3 Ah, + lumini si inca cateva accesorii. In caz de timp innorat mai folosesc un pic si motorul. Cred ca energia fotovoltaica maxima pe care am produs-o intr-o zi a fost de vreo 450 Wh (adica vreo 35 Ah) dar nu e relevant oricum, pentru ca regulatorul Victron taie incarcarea si productia de energie daca bateria este  incarcata si nu mai produce decat daca are un alt consumator direct pe iesirea lui.
In practica rapsunsul este dat de modul de utilizare si de tipul de regulator folosit, PWM sau MPPT. Daca stai la soare mult timp si cu un panou mic de 20W, poti sa-ti faci treaba, pentru ca va incarca putin dar in timp se aduna. Nu este foarte bine pentru baterie, dar oricum dupa ce te intorci acasa o incarci 100% de la retea si nu va fi foarte afectata. Daca vrei incarcare completa a bateriei, sa zicem la limita maxima, 14Ahx13V=182Wh, cred ca ai nevoie de un panou de 35- 40W. Daca vrei incarcare rapida - adica numai cateva ore la soare - atunci mai bine 50W. Am facut calculele pentru un regulator PWM. La MPPT randamentul este mai bun cu 25-30 % dar e de 4 ori mai scump (victron-ul e cam 100 de euro).

syRebekah

Aş fi puţin mai critic cu privire la packurile de 12V bazate pe litiu. Costă mult, prea mult dacă te ţin doar 1 an maxim 2.

O baterie Victron Lithium SuperPack 12,8V/50Ah e cotată 714€ la un distribuitor. Asta are inclus totul şi poţi să o foloseşti în locul uneia plumb acid cu speranţă. Nu cu încredere că practic n-ai nici o garanţie. Şi nu chiar pentru motor, că BMSul din ea îţi poate tăia oricând bateria şi prăjeşti încărcarea alternatorului sau chiar rămâi fără scânteie la benzinare.
Victron este o firmă foarte serioasă, teste corecte, preţ corect. Şi chiar şi ei spun prostii în fişa de prezentare.

Poţi să găseşti şi mai ieftin packuri, de exemplu 12V 40Ah de la Winston vine cu celule potrivite în fabrică dpdv al rezistenţei interne şi deja echilibrate (balanced) la vreo 200€+TVA. Dar nu are nimic electronică în ea! Marketingul chinezesc are nişte clenciuri aparte, fişele tehnice excelează prin omisiuni greu de ghicit. Iar bateria nu poate fi pur şi simplu conectată la ceva gândit pentru plumb acid, o va "sulfata" rapid.

Apoi o baterie FLP o descarci la 90% în mod curent doar dacă vrei s-o upgradezi repede. Rata de test e de 80% DOD deoarece la mai mult litiul intră greu în structura unde stă aşa că se aşează o parte pe lângă, fiind pierdut definitiv dpdv al capacităţii.

Nu zic că nu se poate, eu m-am jucat cu aşa ceva şi e super, dar trebuie să ştii bine cum o încarci şi descarci altfel rămâi fără bani. Distracţia asta e highly experimental şi mai ales costisitoare.

Ref panouri: vara poţi scoate cu MPPT cam de patru ori puterea nominală a panoului dacă ai timp să stai cât de cât să îl orientezi şi aşa cum spui e senin. Dar în restul anotimpurilor producţia scade dramatic.

Ref încărcare: ţine cont că din 1 ah băgat în baterie nouă, sănătoasă de plumb acid mai recuperezi maxim 0,7-0,8 ah (în funcţie de tehnologie, agm/gel sunt mai eficiente). Aici e avantajul major al litiului, din 1 ah recuperezi practic tot 1 ah. Dar poţi să compensezi asta producând pe loc ce consumi, ăsta e "secretul" ca să ieşi ieftin, cu o baterie mică de plumb şi un panou dimensionat corespunzător, eventual unul vara şi încă unul toamna.
fost ghrt.

OvidiuDP

Salut syRebekah,

Au testat altii inaintea noastra bateriile Winston si par sa fie foarte satisfacuti.
Rod Collins de la https://marinehowto.com a testat un pack de 400 Ah Winston cu un algoritm de incarcare relativ simplu si dupa 550 de cicluri bateria furniza inca .... 419Ah!!! Nu-i rau deloc pentru o chinezarie ieftina!
Aici gasiti destul de multe lucruri si in mai multe limbi. 
https://taosailing.com/category/pratique/technique/lithium/
Produsele Victron sunt de foarte buna calitate dar, in special la baterii, pretul este exorbitant.
Personal sunt convins ca trei baterii Winston o sa tina mult mai mult decat una Victron... cam asta e raportul.
Referintele de mai sus recomanda cu caldura sa suprimi perioada de floating iar cea de absorption sa nu fie mai mare de 15-30 min dar pentru cei interesati... e de studiat. Este interesant ca se pot incarca si de la alternator fara complicatii foarte mari.
Personal regret acum ca nu mi-am luat o baterie LiFePo Winston, dar la vremea respectiva nu erau in stoc si nu gasisem o solutie pentru incarcarea de la alternator a celor doua baterii, cea de motor PbAcid si LiFePo simultan.
In ce priveste anotimpurile, eu n-am avut probleme nici toamna (mijlocul lunii octombrie) pentru ca am un consum mult mai mic la frigider si compenseaza lipsa soarelui, dar daca ploua trei zile la rand, e clar ca treci pe petro-curent.

syRebekah

Scuză-mă, dar este uşor să vorbeşti din cărţi sau de pe net.

Site-ul respectiv l-am citat şi eu mai sus... ca introducere în domeniu. Bine, el spune multe, dar nu are timp să explice decât foarte foarte puţin. Ca să vezi restul trebuie să cam ştii deja.
Mai găseşti articole interesante la Nordkyndesign.com. În rest, recomand studiile doctorale din universităţile chinezeşti (au programe de studiere a bateriilor de litiu) iar pentru experienţă practică forumurile americane şi australiene, pentru că ei au locuinţe remote (atenţie că mulţi le folosesc la propulsie auto; utilizarea asta n-are nimic comun). Şi whitepaperurile producătorilor, dar acolo trebuie să fii prudent şi să vii deja cu nişte cunoştinţe ca să le înţelegi corect.

Lasă-mă să îţi spun ce găseşti într-o baterie Victron: celule Winston. Poze pe net câte vrei. Winston care e fostul ThunderSky actual Sinopoly, with a touch of yttrium, cât să evite un litigiu de proprietate industrială şi să dea bine la marketing.

Bateria mea pentru dinghy e 3P4S cu celule Winston de 40ah.

Cât despre încărcarea de la alternator, e un subiect în sine, deşi au apărut regulatoare foarte performante, programabile etc.

LE: o chestie pe care Rod nu o menţionează: el este în Maine, US. Adică într-o zonă rece, cred că cu câteva grade mai rece decât România, şi semnificativ mai rece decât RO vara. Iar LFP sunt foarte dependente de temperatură, 15-25 grade par a fi optimul, ce e in plus începe să le dăuneze semnificativ, la mai puţin sunt alte probleme.
fost ghrt.

scm_ro

Interesanta dezbaterea cu bateriile, dar imi permit sa va intrerup cu o alta intrebare.
La barca asta noua mi-au montat o pompa de santina automata. Explicandu-mi ca are avantajul ca poate sa porneasca singura daca intra apa in barca noaptea cand dorm. Am zis ok hai ca e o idee buna.
Dar ieri cand am vrut sa fac o proba sistemului de alimentare si sa umplu totul ochi cu benzina, am realizat ca daca imi curge benzina, aceasta ajunge direct la pompa cu pricina. Hai ca acum pe uscat scot borna de la baterie si nu mai porneste pompa. Dar ce fac pe apa, daca picura pe undeva si ajunge la pompa, iar aceasta porneste singura?
Aceasta este pompa https://www.epixmarine.ro/pompe-santina-pompe-presiune-12V-24V/pompa-santina-automata-Seaflo-pentru-ambarcatriuni.
Stie cineva semnificatia celor 3 fire? As vrea sa ii anulez pornirea automata.

cristiantutuianu

Uite aici o schita .Scoate firul care are doua culori din intrerupator izoleazal la capat si gata.

syRebekah

Pune-i pur şi simplu un întrerupător. Când pleci de la barcă să dormi la pensiune cel mai probabil nu va fi benzină şi o să vrei să pornească automat în caz de. Lasă şi celălalt fir să o poţi porni când vrei.

fost ghrt.

Zodiac

Si la mine e la fel ! Intrerupatorul are 2 pozitii , automat si manual si curge in dublu-fund doar benzina pe care o torni pe langa rezervor .
Dar cata benzina poti sa torni pe langa , mai ales ca mai ai si apa pe acolo ? Poti doar cativa stropi , acolo mai ai si apa , pompa pleaca doar la un anumit nivel...sa zicem un minim de 5 cm inaltime...nu la 100 ml .
In plus pana se atinge nivelul , benzina se evapora . Sau daca ai ''3 stropi'' in cativa litri de apa , nu se simte .
Daca nu vrei sa functioneze noaptea poti sa ii pui un comutator general si cand pleci de la barca inchizi toata instalatia electrica .
Daca totusi vrei sa opresti numai pompa , un intrerupator micut e suficient , mie azi mi-au venit 3 bucati :
https://www.epixmarine.ro/echipamente-electrice/intrerupatoare-comutatoare-selectoare/intrerupator-heavy-duty-carling

stefand600

Ideea este ca pompa sa plece automat atunci cand nu esti la barca. Eu am prins noaptea o ploaie torentiala si dimineata am gasit barca aproape scufundata.
Stefan D