elice aluminiu VS inox - PRO/CONTRA

Creat de crysty, Aprilie 28, 2017, 08:54:09 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

crysty

Fiind in postura de a alege o elica pentru noua mea barca ce a venit la pachet cu motorul, as vrea sa analizam argumente PRO si CONTRA pentru ambele tipuri de elice aluminium vs inox. Pentru a putea da in punct de plecare in aceasta analiza incerc mai jos cateva argumente atat pro cat si contra:
in discutie intra numai elice cu acelasi pas - numai materialul difera!
1 - aluminiu:
PRO
  - elica ce se deterioreaza usor in cazul atingerii de in obiect submers salvand in acest fel cizma si celelalte componente ale ansamblului ax portelica si conexiunea cu elica
CONTRA
  - acest tip de alica introduce vibratii in ansamblul motor barca prin vibratii applicate motorului conducand la necesitatea de a strange din timp in timp motorul pe barca sau de a verifica strangerea acestuia. Vibratiile sunt induse de elasticitatea mare a palelor elicei in sarcina
2 - inox
PRO
- elica se deterioreaza mai greu sau aproape de loc - ce se deterioreaza la lovirea obiectelor submerse fiind acel hub care este montat intre elica si axul portelica (din cauciuc/plastic dur) care prin schimbare face ca ansamblul sa fie ca nou.
- mitul cu afectarea cizmei motorului in cazul lovirii elicei de ceva submers (nu trebuie considerate lovire in piatra pt ca atunci si barca este afectata) il consider poveste - hub-ul instalat intre elica si axul portelica este calibrat sa protejeze cizma si transmisia - altfel nu isi are rostul acolo!
- elica de inox este mai rigida si nu introduce vibratii in motor - de aici si barcile dotate cu elice din inox au alt "mers" din punctul de vedere al vibratiilor
CONTRA
- pretul net superior celei de aluminium dar totusi comparabil
- trebuie avut in chit de montare elica in permanenta pe barca pentru eventualitatea distrugerii celui de pe motor.
- probabilitatea de anu gasi numai chitul de instalare elica separate

Stiu ca toti dealerii din piata nu recomanda pentru Delta elica de inox ci numai de aluminiu - si asta pentru ca ansamblul elica chit instalare este muuult mai scump decat numai un chit de instalare. Probabilitatea de a atinge ceva este mare datorita crengilor ce vin din amonte aproape tot timpul anului.

Cu acest briefing cred ca putem porni o discutie PRO vs CONTRA aluminiu/inox.

Sosoktm

opinia mea este ca, pentru performanta maxima, elica de inox aduce urmatoarele avantaje:
- greutate mai mica decat varianta pe aluminiu , deci turatie mai mare, frecare mai mica, acceleratie mai buna, eficienta mai buna
- posiblitatea de a modifica pitch-ul in ateliere dotate corespunzator (desigur, nu de la 15p la 19p), deci economie daca veri mici ajustari. Dar, exista astfel de ateliere in RO?
- mentinerea  (deoarece nu flexeaza) a pasului si in timpul mersului. Opinia generala este ca aluminiu mai "pierde" din pas in realitate, datorita flexiei palelor
- posibilitatea de reparatie dupa o strambatura mai nasoala. La alu, elica e buna de pres-papier daca o lovesti zdravan

dezavantaje
- pret mai mare (undeva in jur de  x2,5 - x3 pretul pt alu, dar nu comparam pret de alu  OEM cu inox aftermarket. Afiramtia asta insa e valabila doar pentru motoare pana in 30-40 cai, nu stiu daca si la motoare mai mari se aplica aceeasi proportie)
- transmiterea mai directa a unor lovituri din elica in ax si grup. Daca bucsele minune si-ar fi facut treaba, atunci nu ar fi existat motoare cu axul port-elica strambat. Cred ca e rezonabil sa acceptam asta. Opinia generala este , de asemeni, un bun indicator al realitatii.

Pentru o utilizare normala,  in delta dunarii, nu consider ca dezavantajul major al inoxului nu contrabalaseaza avantajele. Pe langa crengile , pomii, si alte obiecte ce curg pe brate, avem si diverse cioate ce se incapataneaza sa nu se lase duse de ape . Am 2 elici de rezerva si doua aruncate din cauza asta :))

Ca idee, orice ansamblu in miscare induce vibratii, insa fecventa e cea care "face muzica".

teo pes

Salut ! eu am trecut la compozit ! sunt extreme de multumit , este foarte usoara , pas variabil (chiar folosesc optiunea des), este foarte usor de schimbat pasul, nu s a rupt la trosnituri in apa , pale de rezerva.Am avut un ballistic de inox ! excellent ! dupa ce l am schimbat mi am dat seama ce inseamna lipsa vibratiilor ;),e buna ..nu in Dunare si nu pe ax grup uzat ! Parerea mea!
Viata i grea !!  Dar trece !!

crysty

Mergand la pescuit, de cele mai multe ori probabilitatea de a atinge cu elica este foarte mare. Uneori, netinand senalul mai atingi marginile acestuia si bagi elica in mal iar daca este o radacina pe acolo poate fi fatala elicei.
Am inteles pericolul de a indoi axul port elica la blocarea elicei intr-o piatra sau asemenea, dar si avantajele nu sunt de lepadat.