Sf Gheorghe- Sulina

Creat de teo pes, Iunie 08, 2017, 02:43:53 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 4 Vizitatori vizualizează acest subiect.

pelicanul

Citat din: DoiNomazi din Iulie 04, 2017, 12:33:04 AM
.....................................................
Stiu din observatii directe de cazuri de canistre de 20 de litri de motorina, benzina, vin, schimbate pe bani, sau pe carne, cafea, blue jeans, un radio-casetofon, la "botu' calului" si pot sa-mi imaginez un butoi, doua, de 100 de litri de motorina luand usor drumul canistrelor, dar imi este mai greu sa-mi imaginez o tona de motorina traficata la negru in conditiile unui accident/esuare. Evident, orice e posibil... :)

Si imi este greu sa-mi imaginez, desi orice e posibil, ca un sef de brigada, sau director de cherhana, sa ia decizia de a nu ajuta echipajul remorcherului esuat pentru ca nu s-au inteles la tona de motorina. Erau lipsuri foarte multe si in multe aspecte erau conditii mizerabile, dar exista un dram de omenie si camaraderie chiar si atunci. Se descurca fiecare cum putea, dar majoritatea oamenilor erau necajiti. Si cu toate astea sareau sa ajute un camarad de mizerie. Sau cel putzin asa imi amintesc eu.
Poti sa te gindesti la cei 1000 de litri de motorina ca la o plata foarte normala pentru servicii de acest gen.  :) Probabil ca salupele - remorcher cu care lucrau pescarii respectivi aveau si ele un anumit consum si un anumit buget de combustibil alocat si nu puteau sa se arunce si sa consume din "portia" lor fara sa fie siguri ca se vor alege cu ceva.

In orice operatiune de salvare maritima din lume oamenii se salveaza gratis, aici fiind vorba de omenie si camaraderie :), si apoi se negociaza salvarea navei si/sau a incarcaturii pe niste sume foarte consistente. Nimeni nu face chestia asta gratis.

Citat din: DoiNomazi din Iulie 04, 2017, 12:50:48 AM
Pana la urma, cui ii pasa de povestea adevarata a remorcherului Tuzla?.. :)

Turistii isi fac pozele si video clip-urile, gondolierii isi primesc banii, internautzii citesc blog-urile de calatorii si raman convinsi ca vasul a esuat in 1982 la primul voiaj, pretzul la paine si tzigari ramane, deocamdata, cam acelasi si uite asa derivam gratzios din Marea Neagra in Marea WTFC"  (Marea Who the Fuck Cares?)

Postez, dar trebuie sa-mi cer scuze ca am canarisit topic-ul omului.

LE: O mai trai vreunul din echipaj?

Au fost destule raspunsuri si cred ca sint destui interesati :) Topicul este intitulat Sf. Gheorghe - Sulina si povestea tine de farmecul locurilor, asa ca putem sa ne asumam riscul de a fi injurati... :o Daca e nevoie se va face alt topic.

Intersect

Citat din: DoiNomazi din Iulie 04, 2017, 12:33:04 AM
Am transmis cateva mesaje, dar n-am primit inca raspuns de la contul respectiv.

Stiu din observatii directe de cazuri de canistre de 20 de litri de motorina, benzina, vin, schimbate pe bani, sau pe carne, cafea, blue jeans, un radio-casetofon, la "botu' calului" si pot sa-mi imaginez un butoi, doua, de 100 de litri de motorina luand usor drumul canistrelor, dar imi este mai greu sa-mi imaginez o tona de motorina traficata la negru in conditiile unui accident/esuare. Evident, orice e posibil... :)

Si imi este greu sa-mi imaginez, desi orice e posibil, ca un sef de brigada, sau director de cherhana, sa ia decizia de a nu ajuta echipajul remorcherului esuat pentru ca nu s-au inteles la tona de motorina. Erau lipsuri foarte multe si in multe aspecte erau conditii mizerabile, dar exista un dram de omenie si camaraderie chiar si atunci. Se descurca fiecare cum putea, dar majoritatea oamenilor erau necajiti. Si cu toate astea sareau sa ajute un camarad de mizerie. Sau cel putzin asa imi amintesc eu.

Cate se intampla acum in delta.... Vara trecuta ma grabeam spre Galati ,a doua zi plecam la lucru, inainte de Tulcea vad pe mijlocul Dunarii o barca in deriva si o lotca langa ea. Cel cu barca in deriva imi face semn ca sa opresc. In barca era sotia si o fata de cativa ani. Cel cu lotca nu vroia ca sa il duca 100 de metri in amonte ca sa cumpere benzina. Pe motiv ca daca era el in situatia asta nu il ajuta nimeni :) . Dupa aceea am aflat ca veneau de la Chilia si cineva ii furase benzina din barca.
La Mila 23 unor prieteni de pescuit le-a furat bagajele cat le carau la barca,cel care ia furat era un baiat la care am stat si noi in trecut.
La Sfantu toata mobila din casa am impartit-o in sat,m-am rugat de ei ca sa vina sa o ia.Pana la urma le-am carat-o si acasa. A stat pe prispa casei cateva saptamani.
Televizoarele le-am dus si le-am instalat ,cand am mai trecut cu alimente normal ca nu lle mai aveau,sau stricat.
Am foarte multe exemple de la meseriasi pana la "necajiti".Omenie si camaderie cu parere de rau eu nu am gasit in Delta Dunarii.

Born to fish,forced to work!!!

Intersect

Citat din: pelicanul din Iulie 04, 2017, 01:01:47 AM
In orice operatiune de salvare maritima din lume oamenii se salveaza gratis, aici fiind vorba de omenie si camaraderie :), si apoi se negociaza salvarea navei si/sau a incarcaturii pe niste sume foarte consistente. Nimeni nu face chestia asta gratis.

Atunci erau alte timpuri cred ca nu prea aveau in cap termenul de salvage.
Dar asa este in orice conditii prima data se salveaza echipajul apoi nava se negociaza am trecut prin doua situatii de genul asta.
Born to fish,forced to work!!!

DoiNomazi

#48
Citat din: pelicanul din Iulie 04, 2017, 01:01:47 AM
Poti sa te gindesti la cei 1000 de litri de motorina ca la o plata foarte normala pentru servicii de acest gen.  :) Probabil ca salupele - remorcher cu care lucrau pescarii respectivi aveau si ele un anumit consum si un anumit buget de combustibil alocat si nu puteau sa se arunce si sa consume din "portia" lor fara sa fie siguri ca se vor alege cu ceva.

In orice operatiune de salvare maritima din lume oamenii se salveaza gratis, aici fiind vorba de omenie si camaraderie :), si apoi se negociaza salvarea navei si/sau a incarcaturii pe niste sume foarte consistente. Nimeni nu face chestia asta gratis.

Au fost destule raspunsuri si cred ca sint destui interesati :) Topicul este intitulat Sf. Gheorghe - Sulina si povestea tine de farmecul locurilor, asa ca putem sa ne asumam riscul de a fi injurati... :o Daca e nevoie se va face alt topic.

Sigur ca existau plati pentru prestari de servicii intre unitatile socialiste, dar esuarea unui remorcher "apartinand intregului popor", devenea o problema "de stat" care depasea ierarhiile locale si practicile uzuale. Daca telefona prim-secretarul de judetz de la Tulcea, sau ministrul transportului, pentru salvarea remorcherulu, greu de crezut ca directorul cherhanalei din Sf. Gheorghe, sau seful de brigada al pescarilor hotara ca daca nu se ofera o tona de motorina, pescarii nu-i vor ajuta. Decizia de a nu se implica, indiferent de motiv, trecea mult peste atributiile pescarilor de a hotara si imi pare mai greu de crezut.

Nu am nici o informatie credibila despre circumstantele esuarii remorcherului Tuzla, dar intr-o situatia ca aia, probabil ca ministrul transportului putea apela pentru ajutor direct la MApN, etc.

Nu stiu cum ar fi astazi, intr-o situatie asemanatoare, dar atunci prioritatile erau ceva mai heirupiste, de salvare a "imaginii realizarilor" si mai putzin pragmatice si realiste. Costurile unui proiect de anvergura nu erau considerate a priori si se dadeau ordine ce trebuiau executate. Sa amintim de Transfagarasean, Canal, Casa Poporului? Daca prim-secretarul de judetz ar fi ordonat, prin absurd, directorului cherhanalei sa duca toata motorina din stoc la remorcher, ala ar fi fost nevoit s-o duca sau sa riste consecinte destul de neplacute.

Si nu cred ca avea nimeni curaj, sau interes, sa ascunda esuarea unui remorcher.

Surse neverificate mentioneaza ca au existat eforturi de tractare efectuate de la distata pentru ca remorcherul, sau remorcherele, sosite in ajutor nu s-au putut apropia datorita adancimii mici.

Chiar si daca nu ar fi fost betzi, considerand paguba materiala cauzata de esuarea remorcherului, este foarte posibil ca echipajul sa fi primit ceva ani de inchisoare.

Da, poate ar trebui deschis un alt topic intitulat "Remorcherul Tuzla".

Vali?
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

pelicanul

Sinr sigur ca "negocierea" ar fi putut merge chiar si pina la primul secretar, avind in vedere ca Sf. Gheorghe era un important furnizor de delicatese de top. Dar asta e folclor, am putea discuta in continuare daca, vorba ta, am gasi un supravietuitor.

In alta ordine de idei, sapind dupa date despre Sacalin, am gasit o chestie foarte interesanta pe http://www.eurosail.ro/forum/viewtopic.php?f=25&t=177&p=1728&hilit=sacalin#p1728 Este vorba despre un fisier kmz cu adincimile din zona. Lucrare meseriasa, facuta de skipper in 2008. Au trecut noua ani, asa ca ar trebui refacuta si comparate datele. Se ofera cineva?  :) Pentru cine nu are cont pe eurosail, atasez fisierul aici.

Referitor la pozitia epavei si ce cauta in zona, este foarte interesant de utilizat acel time slider din Google Earth. Se poate vedea astfel ca in 1984 exista un banc de nisip orientat pe directia NW - SE, exact pe linga locul epavei. Triunghiul format de cele trei "iconite" din centrul imaginii incadreaza epava.
In 2016 revedem acelasi triunghi, vedem si epava, dar directia generala a bancului de nisip este W - E, abia inspre virf exista o curbura spre N, dar la 3 km de epava.
Pe harta din 1984 se vede ca bancul de nisip in care s-a proptit este primul atunci cind vii dinspre sud-vest, adica dinspre Constanta. Pentru o nava plecata din Constanta cu destinatia Sf Gheorghe sau Sulina este o diferenta de doar 3 - 4 grade pe compas (conform Google Earth) intre apa sigura din dreapta (minim 5 metri adincime, sa zicem) si bancul de nisip. In conditiile in care se naviga atunci, fara GPS, chiar si o mare usor montata, nu mai zic de furtuna, putea sa duca la o asemenea eroare de navigatie.

DoiNomazi

#50
Oare, cum o fi arătat fundul in 1970? In caz ca totuși eșuarea s-a produs in '70 și nu in '82.

Eroarea de navigație majora pare sa fie chiar intrarea in laguna, indiferent de poziția bancului de nisip. O distanță mai mare de tzarm ar fi evitat întreaga situație, nu?

Beat, sau nu, ce experiența avea căpitanul? Fără a încuraja in vreun fel navigarea in stare de ebrietate, un căpitan capabil care cunoaște zona, poate naviga și după o dușca, doua.

Încerc sa-mi imaginez scena. Tuzla înainta cu toată mașina înainte in timp ce echipajul (câți sa fi fost? Mai mult de 3-4?) mai ciocneau câte un pahar "fără număr", indiferenti la zona prin care navigau? La ce ora au părăsit Constanța și la ce ora au eșuat? Ziua, noaptea? In ce data/luna? Starea vremii? Care era coeficientul de probabilitate al buletinelor meteo in '70 si care erau conditiile in care se aprobau iesirile pe mare, admitzand ca starea vremii a contribuit la esuare?

Care o fi fost misiunea Tuzlei, daca admitem ca asta nu era, nici pe departe, primul voiaj? Se ducea la Sf. Gheorghe, sau la Sulina, sa asiste vreun vas/ambarcatie/obiect plutitor, care intra sau iesea din Delta?

Daca au plecat din Constanta intre, sa zicem 8:00 si 10:30, la ce ora ar fi putut ajunge la locul esuarii? Care era viteza de marsh a Tuzlei?

De ce n-o fi venit totusi pe un curs mai indepartat de tzarm, in afara Sahalinului? Nu si-o fi calculat pozitia, deriva, etc. si a navigat "la ochiometru" pastrand malul la limita vizibilitatii pentru orientare? Nu stia, sau a uitat de configuratia lagunei?

In lipsa unui interviu direct cu căpitanul (o avea și el copii sau vreun alt membru al familiei care inca mai sunt in viata?), ar fi interesant de găsit măcar o harta utilizată de cei angajați in traficul costier Sulina - Constanța in anii 60-70-80.

Ce se știa atunci despre adâncimi in zona? Ce ruta alegeau comandanții din traficul costier in absenta GPS-ului? Putem găsi un fost căpitan de la Navrom, sau chiar si de la marina militara, care naviga mai des pe ruta Sulina - Constanța?

Care o fi pescajul Tuzlei?

Oare, putem revizui, cu o marja acceptabila de sigurantza, ca a fost construita in 1951 și nu a eșuat la primul voiaj in timp ce naviga de la SNC la Sulina?

Se poate sa fi fost construita la Leningrad, și nu la SNC? Ce s-o fi întâmplat cu Poarta Albă?

Cele doua remorchere aveau mașina de 500 CP, sau de 1,575 CP?

Ar fi util de stabilit dacă a eșuat in 1970, sau in 1982. Diferenția este inacceptabil de mare.

Au refuzat pescarii sa-i ajute pentru ca n-au primit la schimb o tona de motorina, sau totuși a existat un remorcher, sau doua, care au încercat sa-i ajute?

Dacă erau beți, sau nu, in absenta unui proces verbal in arhiva, sau a unui interviu cu cineva din echipaj (care nu întotdeauna este dispus sa relateze detaliile adevarului din diverse motive) nu vom putea confirma niciodată. Nu vreau sa-l contrazic pe colegul Intersect și admit ca este foarte probabil ca întregul echipaj sa fi fost in stare de ebrietate, dar ne-ar trebui o confirmare din cel putzin o sursa directa pentru a admite starea de ebrietate in reconstituirea eșuării... :)

Deci, este foarte posibil ca întreg echipajul sa fi fost sub influența alcoolului, ceea ce ar explica teoretic eroarea de navigație care a condus la eșuare, dar, fără a nega posibilitatea faptului ca erau beți, rămân sceptic tocmai pentru ca rezolva prea multe întrebări deodată. Chiar sa fi îmbarcat Navrom-ul pe Tuzla o gasca de diletanți dornici sa tragă la măsea in plin marș spre Sulina?

Comanda unui remorcher maritim presupune totuși un anumit grad de profesionalism, abilitați și competente, nu? Nu e neaparat sinonim cu căpitanul bacului aparținând I.A.S.- ului de la Chiciu. Prin 1981 am asistat uimit la un caft chiar pe cheu între căpitanul bacului Navrom și căpitanul bacului aparținând I.A.S. -ului. Nu am înțeles niciodată ce au avut de împărțit, dar cert este ca in jur de ora 22:00, in timp ce ma aflam ca pasager pe bacul I.A.S.-ului, căpitanul de la Navrom, ce părea și el in stare de ebrietate, înjura de mama focului de pe cheu către bacul nostru. Căpitanul de la Navrom purta o cămașă albă de uniformă ce părea intr-o totala discordantza cu coreografia situației. Căpitanul bacului de la I.A.S., in civil, a sărit înapoi pe cheu și i-a băgat ăluilalt mâna in gât și in epoleții stâng... Pana la urma i-a rupt epoletul și i-a dat bulionul pe nas. Scoreless final inainte de reimbarcarea granita a capitanului nostru a fost I.A.S. 1 - Navrom 0.

Chiar sa nu fi fost diferențe de calificare și profesionalism între un căpitan de bac la Chiciu și un căpitan de remorcher maritim? A propos, sa nu se înțeleagă ca vreau sa generalizez.

Pelicane, hai sa-l rugam pe Vali sa deschidă topic nou, ca am scufundat întrebarea inițială despre canalul de la Sf. Gheorghe la Sulina.
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

pelicanul

 Am o promisiune de "interviu" cu un fost pilot din portul Constanta, dar deocamdata sint din nou plecat de acasa si scriu de pe tableta, asa ca avalansa de intrebari si presupuneri ma copleseste.   :) Sper sa revin cit mai curind cu ceva date concrete.

DoiNomazi

#52
Citat din: pelicanul din Iulie 05, 2017, 10:51:56 PM
Am o promisiune de "interviu" cu un fost pilot din portul Constanta, dar deocamdata sint din nou plecat de acasa si scriu de pe tableta, asa ca avalansa de intrebari si presupuneri ma copleseste.   :) Sper sa revin cit mai curind cu ceva date concrete.

Faci progrese rapide in rezolvarea "cazului", prea-copleshitule... :) Eu n-am primit inca nici un raspuns de pe FB, de parca i-am intrebat de parola de la contul din banca... :)

Ar fi interesant si util de rezolvat "misterul" Tuzlei.

Succes si te rog, tine-ma la curent.
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

pelicanul

#53
In sfirsit am mai aflat citeva date despre "Tuzla" din cartea "Amintiri despre o flota pierduta - Voiaje neterminate" autor Constantin Cumpana, vol. 2 aparut in 2011.
Acolo scrie ca "Tuzla" a mai avut un naufragiu la 10.11.1954, cind s-a scufundat partial intr-un punct situat la 1000 m vest de farul de intrare in Portul Constanta(*), din cauza ca a lovit o alta epava care se afla in zona din 1938. In 1954 remorcherul a fost salvat si reparat.
Al doilea naufragiu a fost in 27.04.1983 in zona insulei Sahalin din cauza furtunii. Epava a fost abandonata.
"Tuzla", date tehnice:
- construit 1949 la Baltiskaia Sudoverfi Leningrad URSS sub numele R4
- lungime 32.6 m latime 7.66 m pescaj 3.7 m TRB 238 tone
- masina cu aburi 3 cilindri tripla expansiune 500 CP
- generator diesel 10 kW 110V curent continuu.
Cam asta e...

(*) In zona respectiva se afla acum danele SOCEP din Portul Constanta, construite intre 1967 si 1973.