Barca de larg: mono sau multicoca?

Creat de Vali, Octombrie 01, 2011, 11:02:37 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Rumpi


  Consideratii teoretice asupra unui catamaran lungime medie realizat in constructie de amator in Romania

Problemele semnalate pana acuma au fost infrastructura, inmatricularea si bugetul.
Cea mai simpla solutie pentru rezolvarea lipsei infrastructurii ar fi un catamaran demontabil. Nu demontabil in sensul sa il demontezi de fiecare data cand il scoti sau il dai la apa, ci ocazional in scop de transport pentru iernat, schimbat locatia, etc. Asta inseamna ca procedura poate sa dureze si o zi intreaga, si sa implice o macara, si transportul pe trei trailere diferite, nu ne deranjeaza. Pornesc de la premisa aceasta ca nu conteaxa complexitatea conexiunilor (bineinteles cu cat mai simpla cu atat mai bine). Cum rezolvam lucrul asta? Simplu. Un catamaran e format din cateva unitati care nu e neaparat necesar sa fie conectate permanent. De altfel majoritatea catamaranelor sunt construie pe bucati care ulterior se asambleaza. Nu scrie nicaieri ca asamblarea trebuie sa fie permanenta. Traiasca surubul si alte organe de asamblare. Avem deci doua coci, trei grinzi transversale si o cabina pe punte, toate interconectate cu conectori reversibili. Iaca catamaranu demontabil cu trei spatii de locuit bine delimitate (de exemplu copii intr-o coca, parintii in alta, salon/bucatarie si buda central).
Rezolvarea inmatricularii este hartia. Cu cat mai multa cu atat mai bine. Constructia trebuie sa urmeze niste pasi legali: depunerea documentatiei tehnice semnate de un proiectant autorizat, obtinerea autorizatiei de constructie a navei, stabilirea graficului de inspectii periodice a constructiei, inspectie finala, eliberare documente. Cam ca in cazul unei case. Tot ca in cazul caselor in UE exista reguli dupa cum se construieste o barca care doreste sa obtina o anumita certificare (A, B sau C). Regulamentele sunt disponibile de la ISO. Nici cel mai cretin, obtuz si rauvoitor inspector de la anr nu poate sa refuze o barca construita dupa ISO ("Scrie la document domne  4mm? Ai 4mm masurati cu subleru? Atunci care ti problema? Ai ceva impotriva ISO?!?!?! Unde-i sefu tau sa afle si el?"). Designerii comerciali care lucreaza pentru piata UE manaca toti ISO pe paine. In consecinta proiectul de constructie a unei barci nu consta din "full size plans" ci din o tona de hartii adiacente.
  Bugetul:
Aici e mai cu cantec.
Primul lucru ar fi selectarea unui principiu constructiv cat mai ieftin pentru cel care construieste. Asta depinde de pretul local al materialelor, formarea constructorului, echipamentul disponibil deja, etc. Una dintre metodele mai necunoscute de constructie a catamaranelor care ar putea avea avantaje financiare majore la noi este KSS dezvoltata de Kelsall. Aici se folosesc panouri de fibra laminate cu poliester pe o masa pentru a construi ambarcatiunea (vedeti pe pagina lor  brosura explicativa http://www.kelsall.com/UniqueKSS/WhatIsKSS.pdf ). Pana la urma fiecare trebuie sa hotarasca pentru el. Optiuni disponibile sunt: placaj cu/fara epoxi, strip-plank, fibra sticla cu/fara sandwich.
Al doilea lucru ar putea sa fie selectarea unui set de planuri mai ieftine. Aici e foarte complicata problema, la un plan ieftin s-ar putea sa nu primiti documentatia completa necesara inmatricularii in RO, la un plan de 5000 euro probabil ca da (daca cereti si designerul are experienta cu piata europeana). daca aveti cunostiinte puteti proiecta dumneavoastra si plati un proiectant sa va faca calculele conform ISO. Sau faceti totul si cineva cu patalama semneaza (solutia romaneasca). 
Al treilea lucru posibil este schimbarea greementului clasic bermudian cu unul "neconventional". Nu sariti nu dati cu paru' ca nu discut aspecte de performanta, discut aspecte de buget. Performanta sigur pierdeti, dar pana la urma discutam de croaziera nu de regata. Daca vreti performanta construiti catamarane nepuntate sau trimarane. Velatura clasica bermudiana costa foarte mult. Nu doar catargul si velele in sine ci si toate perifericele. Cordaje, vinciuri, strangatoare, etc. (stiti voi mai bine). Nu uitati ca un catamaran nu bandeaza deci toata forta vantului (in caz de rafala) trebuie preluata de vele si transmisa corpului ambarcatiunii pentru a fi transformata in viteza. Energia nu se pierde in univers si daca nu o transformati in viteza o transformati in caldura prin depasirea modulului de elasticitate a materialelor (adica se rupe ceva). Si voi trebuie sa cumparati toate chestiile astea (supradimensionate din punct de vedere monococa de aceeasi lungime). Asa ca schimbam greementul bermudian cu unul jonca. Se spune ca ultimele tipuri de greement jonca cu camere profilate  au performante bune spre foarte bune. Brusc coboram din stratosfera bugetara la realitatea romaneasca. Materiale ieftine, constructie proprie, reparatii usoare. Nu va spun sa fiti asa de radicali sa explorati "biplane junk rig" dar optiunea "junk rig" merita explorata (au existat si jonci cu sarturi si straiuri nu va lasati impresionati de faptul ca pe internet toti vorbesc de catarge autoportante). Si nu e neaparat necesar ca o jonca sa nu aiba foc. In schimb atentie mare la urmatoarele: daca puneti orice altceva decat greement bermudian pe un catamarn il faceti virtual invandabil. Oricum valoarea unei barci construite de un amator este foarte scazuta, daca aveti si greement jonca aveti sanse sa lasati barca mostenire stranepotilor (desi dumneavoastra o sa fiti perfect multumit de ea).
Al patrulea lucru posibil este la dotare si interior. Aragaz "Intreprinderea 23 August" fara radar, buda "ecologica" tip gaura in punte (tot trebe sa aveti o toaleta chimica pentru marine ca altfel se poate sa nu va primeasca), dus solar si watermaker facut acasa cu pompa de presiune de la aparatul de spalat masini (exista nu vb. tampenii), baloane de acostare facute din cauciucuri de masina bagate in huse albe cusute de sotie (sa arate "yachtie"), etc.
Catamaraul "asimetric" cu un singur inboard:
Deoarece in practica de mars se foloseste un singur motor e cam redundant sa ai doua. Redundanta e foarte buna in general si extrem de necesara in marine, altfel scula devine aproape nemanevrabila. Solutia acestei probleme e destul de simpla. Cam pe orice barca mai mare exista un dinghy cu outboard. Se va fabrica pentru coca nemotorizata un suport outboard (eventual basculant sau culisant sa puteti folosi motoare cu cizma scurta) cu comanda la distanta plasata langa comanda motorului inboard. De aici devine doar o problema de imaginatie, sincronizarea poate merge de la simpla tinere minte cat trebe sa dai din fiecare maneta la gradarea panoului de bord cu markerul pana la modificarea timoneriei de comanda. Putera diferita a motoarelor nu conteaza deoarece e vorba de asistenta la manevre nu de regim de mars. Bineinteles ca ajuta sa aveti un motor usor (sa nu va rupeti spatele de fiecare data cand il mutati) sa aiba mars-arriere si daca mai concepeti suportul de pe coca in asa fel incat sa si puteti stoca in siguranta motorul cand sunteti pe mare, ati mai rezolvat o problema.
Sau sunteti din aia ultraperversi, va luati patru (da patru) outboarduri electrice, puneti un motor electric la axul secundar al motorului (aveti bineinteles inversor bricolat din cutie de tractor cu iesire secundara) pe post de generator si construiti o comanda electronica cu joy-stik pentru suportii reglabili 360 grade (servomotoare pas cu pas). Chestia asta se numeste pe urma "pod drive", "dynamic positioning system" si alte alea, si va permite sa va deplasati barca lateral ca sa parcati elegant si sa moara de ciuda toti aia din marina care au dat zeci de mii de euro pe acelasi sistem. Nu mai vorbesc de propulsie diesel-electrica integrata sau alte asemenea magarii care se pot face (un diesel, 2 elici in doua corpuri, totul posibil si fara electronica de comanda).

Eu zic ca merita luat un design comercial ca de exemplu Gypsy-ul prezentat (asta chiar se preteaza la asa ceva ca de la inceput nu are cabina de pe punte legata de cele din coci) si pe baza unui study plan sa fie modificat sa fie demontabil si construit in sistem KSS din poliester (fara vacuum si sandwich), dotat cu un greement jonca profilat cu catarg normal cu manevre fixe (daca incape un "fat head main" incape si vela jonca). Sau se poate merge pe varianta inversa, se ia un catamaran demontabil din nastere (sunt multe open-deck la 9m care sunt asa) si se adauga un salon usor pe punte.
Insist pe greementul jonca deoarece aici vad cel mai mare potential de reducere a costurilor, urmat de tehnica de constructie KSS (cand nu tre sa slefuiesti juma de barca faci economie de material si timp, nu mai vorbesc ca poti folosi rasina poliesterica sau vinilesterica si nu epoxy), si in ultimul rand costul planurilor. Oricum cu planurile e o intreaga poveste, pentru ce am gandit eu aici trebuie revazute toate calculele asa ca poti porni direct de la un catamaran care iti place si cineva avizat sa il recalculeze.

Nu uitati toate astea sunt doar consideratii teoretice, nu am facut un studiu de caz concret (nici nu o sa fac, daca o sa trec la vele cu ajutorul lui bogdanbuciu (multumesc in avans si scuze ca nu am raspuns la intrebarea ta dar ante-scriitorii au dat linkuri mai competente) atunci o sa fie pe o platforma mult mai mica decat ce discutam aici) si in practica cel mai important factor e ce ii place proprietarului si ce vrea sau crede ca are nevoie el.

Mihaif99

Ce misto e in Romania.  Ametitor si naucitor.

Lucruri minunate ca de exp:

Autorizatie de constructie (chiar exista asa ceva?);
Inmatriculare numai daca e cf normelor ISO, parca e avion... Adeca vine un nene care nu a mai vazut in viata lui trimaran si verifica daca punctele de prindele alea beam-urilor sunt conform ISO, si daca.... ce naiba poate sa verifice ?
Impozit!   I M P O Z I T ????

??? ??? ??? ???



Rumpi

#47
 Bineinteles ca exista altfel nu scriam. Se si tarifeaza. Citez de site-ul ANR:

   " ELIBERAREA AUTORIZAŢIEI DE CONSTRUCŢIE

1. Cerere-tip de eliberare a autorizaţiei de construcţie.
2. Documentaţia tehnică avizată de direcţia de specialitate din cadrul A.N.R. sau de autoritatea competentă a statului unde urmează să fie înmatriculată nava ori de o societate de clasificare agreată de acestea (copie conformă cu originalul).
3. Contractul de construcţie în care se va preciza în mod expres proprietarul (copie legalizată).
4. Caracteristicile tehnice principale ale construcţiei - original (lungime maximă; lăţime maximă; pescaj maxim; pescajul navei goale; înălţimea de construcţie; deplasament; deplasamentul navei goale; motor principal, tip, putere (KW), anul şi locul construcţiei; materialul de construcţie).
5. Aviz emis de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale (act depus de către proprietari pentru navele sau ambarcaţiunile de pescuit)."

Extras din Tarife:

Punctul 11 "Emiterea autorizaţiei de construcţie şi înscrierea în Registrul de evidenţă a navelor în construcţie (TB = tonaj brut)
- nave maritime > 15 TB = 400 Euro/nava
- nave maritime ≤ 15 TB şi de agrement = 100 Euro/Nava"

Si slava domnului ca exista ISO. Asta deoarece nenea care nu a mai vazut trimaran in viata lui deschide regulamentul si se uita: "punctul de prindere al beam-ului = rezista la x tone forta." Pe urma se uita in proiect unde ghita proiectantul a scris: "pentru respectarea normelor ISO laminatul de la punctul de prindere trebuie sa aiba dimensiunea Y. Formula de calcul rezistenta materialelor... rezulta ca Y rezita la x tone/forta" si pune stampila de aviz pe proiect. Dupa care, la inspectia intermediara sau la inspectia finala vine nenea, scoate subleru si masoara daca ai grosimea laminatului  sa vada daca e Y. dupa care pune stampila si tu primesti actele.
De ce crezi ca se studiaza design si proiectarea navelor?  Sau crezi ca in Franta e altfel? Sub 7m, in constructia traditionala si pentru "nave experimentale" exista bineinteles exceptii de la normative. 

Cat despre impozit, ce sa fie cu el? Conform art. 263 alineat (7) din legea 571/2003 impozitul pe nave de sport si agrement se stabileste de catre consiliul local unde ai domiciliul intre 0 si 964 RON nava/an. Exista si HG 956/2009 care prevede posibilitatea majorarii, etc. Anul acesta la Cluj e 720 RON. La Bucuresti e diferentiat, pana la 12m e 482 RON si peste 964 RON. Sau convingi functionarul ca ai vapor, si platesti 157 RON per 1000TDW. Sau te declari barca fara motor folosita in alte scopuri si platesti 48 RON. Sau te declari barca cu motor si platesti 181 RON. Sau de declari luntre sau barca fara motor folosita in scop personal si platesti 18 RON. Care e problema? Daca cineva are destui bani sa isi cumpere sau construiasca o barca, trebuie sa gaseasca si banii pentru cheltuielile curente. Iar aici intra si impozitul.
Pentru anul viitor la Galati sunt propuse urmatoarele:
Luntre/interes personal - 19RON, fara motor, alte scopuri - 50RON, motor - 190, agrement: 2,5-6m - 368RON, 6-12m - 735RON, 12-24m - 966; vapoare 165/1000TDW
Nu-ti convine, foloseste-ti drepturile democratice, initiaza o schimbare legislativa prin referendum si declara yachturile libere de impozit. Asta daca sunt romanii de acord cu tine. Sau emigreaza intr-o tara unde nu exista asa ceva.
Va rog eu frumos sa nu mai plangem din cauza impozitului si sa privim realitatea in fata. O barca costa bani in intretinere si exploatare. Banii aia ii ai sau nu-i ai, si dupa ei te orientezi la alegerea barcii. Altfel ajungi in situatia aluia care si-a luat masina puternica si plange ca n-are bani de benzina si el vrea sa se plimbe da masina consuma 20%.  Hai sa fim seriosi.

Mihaif99

#48
Stai linistit ca nu te contraziceam, doar ca ma pufnea rasul. Pe aici, prin Canada, daca vreau sa imi construiesc barca de 10 metri in regie proprie nu ma intreaba nimeni de sanatate. Iar pe mica mea flotila nu am platit nic un sfantz impozit.

Cel mai nostim insa e cu autorizatia- cica, vine ala cu caietelul sa imi evalueze seaworthiness-ul navei hahahahahahahaaaaa.  O fi bine, n-o fi bine, chestie de preferinta personala, da daca iti place e o placere perversa!  ;D 

Chestie mai comica si ridicola nu se poate !!!! hahahaaaaa 

Citesti si te minunezi "aventuri in tzara birocratiei."

Cat despre
"De ce crezi ca se studiaza design si proiectarea navelor?" hai nu ma lua tare ca ma fastacesc  :P



Rumpi


Daca esti in Canada e de inteles de ce razi. Noi insa traim in UE, si aici cam asa se fac lucrurile (din cate stiu eu Romania are chestiile astea la constructii de amator de cand cu UE, inainte era la liber. da poate ma insel, n-am studiat problema.)
Oricum cea mai mare problema la noi e atitudinea oamenilor, nu legislatia. de aceea am interpretat gresit cand ai scris de impozit.
Sa te bucuri de flota.

Vali

Salut, autorizatia de constructie teoretic are rolul de a impiedica vreun habarnist sa faca o barca neconforma cu normativele, care ar pune in pericol ocupantii. In practica, deseori lucrurile se rezolva romaneste, dupa cum spunea cineva "traiasca dl. capitan de la ... (urmeaza portul respectiv)" :). Problema e ca, daca la monococi cat de cat se mai stie care-i treaba, la multicoci cred ca s-ar uita oamenii din ANR ca la OZN-uri. Nu e vorba de incompetenta, ci de lipsa lor totala de contact cu asa ceva, din cauza ca multicocile sunt aparitii foarte recente la noi, si pana acum exclusiv barci production.

Realitatea de la fata locului e totusi urmatoarea: in cazul constructiei unei barci unicat de catre un amator, nu se aplica obligativitatea standardelor ISO, CE etc, ci se face o documentatie dupa vechile norme RNR, care nu sunt asa stricte. Ideea e ca amatorul-proprietar este cel responsabil de siguranta pe care o ofera barca, si el e cel care-si da interesul ca treaba sa fie buna. La profesionisti treaba e mult mai stricta, din 2010 e obligatorie omologarea dupa normele CE.

Impozitul e cel pe mijlocul de transport, iar la barci sunt cateva categorii. Daca barca nu sare de 7 metri lungime si 20 de cai putere la motor, nici nu trebuie inmatriculata, autorizata constructia, inspectie anuala de la Capitanie, si mai ales nu se inscrie la fisc si nu se plateste impozit . Oricum, multa lume isi inmatriculeaza barcile mari afara, sau le lasa sub pavilionul tarii de unde le-au cumparat, asa ca pana la urma treaba nu-i chiar asa de neagra.

Am inceput sa studiez serios treaba cu multicocile dupa discutiile pe care le-am avut pe vremuri, dupa ce Levy a pus planul catamaranului accesibil prezentat aici: http://www.thecoastalpassage.com/cheapcat.html . Acum, dupa ce am mai citit, mi-am dat seama ca acel catamaran e inspirat de Gypsy de la Richard Woods, alaturi de modelele lui Waller.

Un catamaran e cred cea mai superba ambarcatiune de croaziera, in termeni de confort, performante, dotari etc, fiind jucaria superlativa pentru un pasionat. Foarte important e totusi ca treaba sa se faca in familie, si asta inseamna ca si restul brigazii sa fie animale de apa :).

Pentru cineva care se va da mai mult solitar sau cel mult ocazional in cuplu, cred ca un trimaran e perfect dpdv al confortului si vitezei. Pe de alta  parte, pentru cineva care vrea sa stea pe apa solitar (sau in cuplu) cat mai mult, eventual liveaboard, indiferent de sezon, monococa e alegerea buna, putand fi facuta solid, izolata bine, eventual cu pilothouse etc.

Revenind la ce a spus Rumpi despre cum sa ne facem catamarane, cred ca solutia cea mai buna ar fi sa se asocieze minim 2 pasionati la cumpararea unui plan pentru o barca accesibila, in genul lui Gypsy sa zicem. S-ar putea face apoi o matrita simpla si ieftina, de exemplu dupa "metoda Marlin", unde s-ar turna minim 4 corpuri laterale din fibra cu poliester. Parerea mea e ca e metoda cea mai rapida si relativ necostisitoare de a obtine corpurile laterale, plus ca sporeste valoarea de revanzare a barcii. Singura problema ar fi izolatia termica necesara (Woods recomanda o spuma sintetica de 10 mm prinsa in sandwich intre straturile de fibra). Pana la urma si izolatia s-ar face eventual cu extrudat lipit pe interior, care asigura si flotabilitate suplimentara.

Etapa urmatoare ar fi cabina centrala, care ar merge foarte bine de folosit si pe uscat, ca rulota :), pusa pe un peridoc facut sa se potriveasca pentru fiecare din cele 3 componente - 2 corpuri plus cabina centrala. Greementul se poate face si in regie proprie, avand atatea exemple de barci manufacturate total care au batut distante mari. Nu cunosc prea bine treaba cu vela de jonca, poate aveti ceva linkuri. Pana la urma, se gasesc azi componente sh pentru greement, vele etc, deci nici asta n-ar fi greu. Mai ales daca ne gandim ca pentru propulsia auxiliara e suficient un outboard de 10 cai, sau un inboard mic...

Daca s-ar uni 2-3 amici pasionati la o asemenea treaba, s-ar rezolva usor si cu cheiajul: s-ar putea face 2 pontoane usoare putin sub 7 metri bucata, sa nu trebuiasca inmatriculate etc, si s-ar tine gratis barcile acolo, oriunde e la indemana pe parcursul Dunarii, de exemplu pe Bratul Macin, pe Siret etc. Nu e nevoie sa fie neaparat catamarane, se pot lega orice barci acolo la nevoie, insa e important sa fie un roman acolo non-stop :P, eventual vreun mos care are gradina langa malul Dunarii, si are si el nevoie de bani de tigari ;). Treaba se poate discuta in continuare, e destul de realizabila in opinia mea, important e sa fie lumea hotarata si unita...
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

Rumpi Pe de alta parte e foarte necesara o inspectie de siguranta cand ai de-a face cu barci care transporta pasageri in scop comercial, sau barci mai mari de  xx metri....
Nici nu vreau sa ma gandesc la galeata cu care am fost acum 10 ani in Galapgos.

Cat de adevarat e ceea ce zici Vali aprops de multihulls si siguranta. Stiu ca tu te referi mai ales la barci pe care se poate face liveaboard, dar eu ma gandesc la barci mici. Pescajul mic si greutatea mica a barcii sunt esentuale pentru mine. In rest cu cat mai mare cu atat mai bine :)
Asa cum spui catamaranele au sens ca cruising ship. dar numai de la o marime in sus.
Un catamaran de 20 picioare e inca o barca mica pe care stai pe trampoline si in hamuri, si mergi cu un flotor afara din apa. La 24-25 picioare acomodarea e ca in doua cosciuge, dar lucrurile se schimba imediat ce devine suficient de mare si ii puio cabina, dar si aici intervin discutiile de mai inainte despre inaltimea cabinei, windage, etc. Plus taxele mari de docare, daca nu e foldabil.

Obisnuiam sa clasific barcile in liveaboard decent si daysailer. Acum ca am baietel mic, imi surade insa compromisul. Ma tot gandesc sa schimb barca mea nelestata cu o barca la fel de mica (a se citi usor de manipulat) si de luat pe peridoc, dar care sa ofere siguranta, sa fie sportiva si pe care sa se poata inopta.

O barca minunata pe piata aici in Ottawa chiar acum e un Precisionul 23, dar asa cum spunea Florio mai inainte e o barca pe care nu vrei sa o setezi/tragi mai mult de cateva ori pe sezon. Foarte seworthy si solida, ar fi alegerea logica pentru cineva care vrea o barca fara complicatii pe care sa o docheze la o marina. Atat de tentanta!

Daca ar fi sa aleg barca de vis pentru ce vreau eu sa fac (weekend trips doi adumti si unul mic) as alege Farrier 22, trimaran ce e drept, dar se poate face si cruising cu el. Poti sta pe trampoline la plaja, are pescaj extrem de mic  daca retragi derivorul, asa ca nu te mai complici cu un dinghy, Se seteaza/lanseaza relativ usor, si e infinit mai seaworthy decat Precision 185 (barca mea) Ca sa iti petreci un weekend pe lacul Ontario intre Presque'ille si Sandbanks, sau faci island hopping in "Ten Thousand Islands" in Georgian Bay nu cred ca exista o barca mai potrivita. O singura problema: pe langa ca e greu de gasit e si foarte scump.

Rumpi


Cateva linkuri despre vela jonca:
mama si tata lor, ultimele evolutii: http://www.junkrigassociation.org/arne
Chestiile de baza cu poze si explicatii bune: http://www.thecheappages.com/junk/platt/platt_chinese_sail.html
http://www.thecheappages.com/junk/tutorial.html

Buna ideea cu cabina drept rulota. Excelenta chiar. Am gasit un document care se potriveste perfect la cabina/rulota (ignorati ca e vorba de o proa inchipuiti-va un catamaran): http://www.multihull.de/down/Pipe_Mag.pdf
Si inca o idee de greement, nu e jonca (cititi de la pagina 36 incolo): http://www.thecoastalpassage.com.au/papers/tcp49special.pdf
Ceva de citit pentru cei care se gandesc serios la design: http://www.multihull.de/technik/catdimension.pdf

Mihai, compromisul ne ajunge pe toti pana la urma :) Exista si optiuni mai ieftine decat F-22, vezi Scarab, Crowther, etc. Dar pana la urma cred ca un tri trebuie sa fie mai mare pentru o familie. Dar asta depinde de gusturi. Poate un catamaran pliabil? Ceva de genul asta?
http://www.surteesmultihulls.com/9m-folding-catamaran (Daca se combina centr-pod de la asta cu pipe-mania, si ceva greement mai neconvetional sau second hand, incep sa vad un catamaran rapid si ieftin pentru romanul normal  :D)

lipan

Mulțumită ție, Rumpi, văzând link-urile cu jonca, mi-a venit năstrușnica idee să schimb catargul de la catamaranul meu cu unul ceva mai înalt, de lemn, și să-i pun o velă joncă în ideea desigur de ai mări suprafața velică.
Singura problemă care se pune este cine îmi face și mie o velă joncă. ;)

Matale ce zice braconierule?
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

Rumpi


lipan, io acuma drept sa spui, am auzit ca ar fi unu pe la bucuresti, minunea lu dumnezau, care daca ii spui ce si cum vrei face pe dracu in patru si iese cum vrei tu. se vorbeste ca daca ii duci o parasuta o rezolva instant si ti-o da inapoi reformata sub forma de vela.  ;D
io asta, asa departe, n-am cunostinta sa stiu cum arata omu la fata sau la mana, da am auzitara ca ar fi ceva scula magica lucitoare aflata in general posesia femeilor in care daca te uiti bine o sa il vezi.  :o


bogdanbuciu

Citat din: Rumpi din Octombrie 28, 2011, 02:40:39 PM

lipan, io acuma drept sa spui, am auzit ca ar fi unu pe la bucuresti, minunea lu dumnezau, care daca ii spui ce si cum vrei face pe dracu in patru si iese cum vrei tu. se vorbeste ca daca ii duci o parasuta o rezolva instant si ti-o da inapoi reformata sub forma de vela.  ;D
io asta, asa departe, n-am cunostinta sa stiu cum arata omu la fata sau la mana, da am auzitara ca ar fi ceva scula magica lucitoare aflata in general posesia femeilor in care daca te uiti bine o sa il vezi.  :o

beton,
o chestie lucitoare pe care o/il vezi daca te uiti bine in femei, tre sa fie ceva interesant
De ce oamenii îşi pierd timpul cu lucruri care nu le folosesc după moarte?

blue marlin

Citatvela jonca:
mama si tata lor, ultimele evolutii: http://www.junkrigassociation.org/arne
Chestiile de baza cu poze si explicatii bune: http://www.thecheappages.com/junk/platt/platt_chinese_sail.html
http://www.thecheappages.com/junk/tutorial.html

Cum faci sa treci vela de cealata parte a catargului cand vrei sa navighezi cu vantul din celalalt bord? Cu ea proptita in catarg nu cred ca functioneaza prea bine
Nothing is impossible...

byteworks

Tim Severn povesteste in "Expeditia Sindbad" ca la inceput le era greu si lua mult timp pana sa faca operatiunea, dupa ce s-au antrenat o faceau rapid si eficient, chit ca implica o procedura anevoioasa cu trecerea peste varful catargului, probabil o jonglerie din franghii, scripeti, blocatoare si muschi. La catarge si vele mici cred ca nu se pune problema, pierderea de eficienta poate fi trecuta cu vederea si se tine vela pe aceeasi parte a catargului tot timpul, ca la vela latina originala.

x_petrolist

Citat din: Vali din Octombrie 27, 2011, 11:18:52 PM
.... La profesionisti treaba e mult mai stricta, din 2010 e obligatorie omologarea dupa normele CE ....

..... Parerea mea e ca e metoda cea mai rapida si relativ necostisitoare de a obtine corpurile laterale, plus ca sporeste valoarea de revanzare a barcii....

Vali, din cite stiu eu, nici un produs care nu poarta stampila CE (adica este construit conform Normelor Europene) nu poate fi vindut in Piata Comuna. In industria in care lucrez eu nu ISO dicteaza standardele de constructie ci Normele Europene (EN). ISO este un standard de calitate iar CE este o declaratie ca produsul respecta Normele Europene de constructie si are doar valoare legislativa (dar confirma conformanta cu EN aplicabile produsului respectiv).
Pentru cei care construiesc in regie proprie recomand "Manufacturer's Declaration of Conformity" = CE

Rumpi

 Vela nu trece in cealalta parte a catargului. Niciodata. Ramane proptita in catarg. Opiniile utilizatorilor despre pierderea performantei cu vela in catarg e diferita, merge de la "deloc" pana la "10-15%".
Un filmulet in care se vede cum se misca barcile cu vela proptita in catarg: http://www.youtube.com/user/Junkrigger#p/u/4/WN_V3KGprdU
Aici un filmulet la latitudinea 80N, se vede cum sta vela presata de catarg. http://www.youtube.com/user/junkming#p/u/0/WCrt4oXWXFs

@ byteworks
Pe Sindbad Severin a navigat cu vele arabe, nu cu vele chinezesti. Nu au de a face una cu alta. Si vela cu antena nu se trece peste catarg ci prin spatele lui (insulele Canare, catarg lung), vezi aici manevra: http://www.youtube.com/watch?v=8TtcZjAuF4A  sau prin fata lui (Arabia si Africa): http://www.youtube.com/watch?v=HcFrsHtCLZg