tub etambou

Creat de nicu, Octombrie 18, 2011, 12:06:41 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 4 Vizitatori vizualizează acest subiect.

gvincentiu

Mai zic si eu din ce-mi aduc aminte: permanent in linia axiala sunt trepidatii si nu neaparat de la motor (vezi cuplele elastice) ci de la elice din cauze diverse: echilibrare statica/dinamica, diferenta de presiune pe pale, etc. Intrebarea este cat si cum rezista materialele/aliajele presupuse a fi bune pentru presetupa, in exploatare avand in vedere ca poti fi nevoit sa mergi cateva sute de mile pana ajungi sa o schimbi. Intotdeauna "simplitatea e cel mai bun aliat" ca sa citez colegul, dar si costurile/timpul/nivelul de specializare necesar interventiei nu sunt de lasat deoparte. Probabil ideea este buna pentru nave mari, dar in niciun caz pentru ambarcatiuni mici.
Ganduri bune !

solpet

#16
Reactia mea este cam intarziata, dar cum tema propulsie/transmisie  ramane mereu actuala, iata 3 fotografii de la un targ
(scuze pentru cropingul rapid si neingrijit)

Referitor la tema - Amortizare oscilatii (lansata de Vincentiu) un compromis bun, pentru puteri moderate  sunt discurile de cauciuc (sau Neopren, apare din nou ! :-),
cunoscute in industria auto ca si disc Hardy.

Avantaj fata de sisteme hidro-mecanice: simplitate, pret redus si fiabilitate.
Iar schimbarea unui disc defect (faramitat , de regula vibratii + solicitare termica extrema) este foarte facila
1) scos suruburile care fixeaza discul de flansele axului primar si secundar
2) impinse flansele (pe directia axiala) inapoi, ca sa elibereze discul
3) fixat discul nou (care va "trage" la loc si flansele)





Vali

Salut Peter si multumim :).

Vizavi de primele 2 poze: sistemul este presetupa de uz marin de tipul celei de la Vetus, care are o mica descriere aici: http://www.vetus-shop.com/vetus-shaft-seal-with-dual-lip-and216and216-45mm-p-495.html?osCsid=de61fbb700973da8d946d0a034a39668
Astfel, prinderea presetupei pe tubul etambou e flexibila (datorita cauciucului tubului de legatura), permitand amortizarea vibratiilor.  Intre cele 2 proeminente de cauciuc ale discului de etansare se foloseste vaselina siliconica, iar in aval de acestea se pompeaza apa, prin stutul din poza, care cred ca e pentru racirea discului de neopren cu caneluri de la capatul tubului etambou spre elice.

A 3-a poza e un ansamblu planetar de transmisie de la reductor la axul port-elice. Mai exista si posibilitatea de folosire a unor cuple flexibile, de tipul celor de la Vetus prezentate aici: http://www.vetus-shop.com/vetus-flexible-couplings-c-21_53.html . Bineinteles ca fiecare solutie e in functie de aplicatia respectiva. Mai ales la motoare de putere mica, o cupla flexibila si alinierea buna a ansamblului motor+reductor cu tubul etambou sunt suficiente in opinia mea.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihai Irimia

Citat din: Vali din Octombrie 19, 2011, 07:11:19 AM
Salut Nicu, banuiesc ca te intereseaza instalarea unui inboard la barca ta. In cazul asta, trebuie sa te gandesti la tot ansamblul propulsiei (motor, reductor, cuplaj, linie axiala, elice), care trebuie sa fie optimizat. Eu de exemplu am un inboard diesel Ruggerini, complet echipat din fabricatie cu ce am scris mai inainte.

In ziua de azi s-a raspandit la inboard-uri solutia tubului etambou inundat, si anume: la partea tubului dinspre motor se monteaza presetupa, care poate fi de mai multe tipuri (cel mai des cu vaselina), si are rolul de lagar de frictiune, plus etansare a axului port-elice. La capatul tubului dinspre elice se monteaza un lagar special din neopren cu caneluri, care la fel functioneaza prin frictiune, iar canelurile au rol de a asigura lubrifierea direct cu apa din balta.

Mai spune-ne cateva detalii despre modul cum vrei sa-ti instalezi inboardul pe barca, sa te putem sfatui la obiect :).

Eu as merge pe tub inundat cu ulei, solutie foarte raspandita de cei de la Vartsila

Vali

Citat din: Mihai Irimia din Martie 18, 2012, 08:53:13 AM
Eu as merge pe tub inundat cu ulei, solutie foarte raspandita de cei de la Vartsila

Pai daca oricum esti "in tema" cum te stiu, asteptam cateva mici amanunte ;). Pe varu' Gogu de exemplu, Vartsila apare ca o firma de electroventile. Cred ca de fapt ai vrut sa spui Wartsila, care intr-adevar are legatura cu propulsia marina. Am intrat pe site-ul lor pentru amanunte privind solutia descrisa de tine, dar site-ul le merge foarte prost, si in plus macar duminica prefer sa citesc si altceva in afara de barci si motoarele lor :P.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

nicu

am o promisiune pentru un inversor ,urmeaza sa trec la tub etambou!

Mihai Irimia

#21
Citat din: Vali din Martie 18, 2012, 11:03:25 AM
Citat din: Mihai Irimia din Martie 18, 2012, 08:53:13 AM
Eu as merge pe tub inundat cu ulei, solutie foarte raspandita de cei de la Vartsila

Pai daca oricum esti "in tema" cum te stiu, asteptam cateva mici amanunte ;). Pe varu' Gogu de exemplu, Vartsila apare ca o firma de electroventile. Cred ca de fapt ai vrut sa spui Wartsila, care intr-adevar are legatura cu propulsia marina. Am intrat pe site-ul lor pentru amanunte privind solutia descrisa de tine, dar site-ul le merge foarte prost, si in plus macar duminica prefer sa citesc si altceva in afara de barci si motoarele lor :P.
Wartsila fac si motoare navale inclusiv sistemele de propulsie cu elice cu pas variabil, sunt foarte performante am lucrat cu ei la Damen.

Mihai Irimia

Citat din: nicu din Octombrie 18, 2011, 12:06:41 PM
salut
cum arata un tub etambou?
caut o schita ,proiect ,plan pentru un tub etambou si nu gasesc .
O sa-ti trimit eu un proiect exact, la scara, e pentru un port container, dar il faci la scara redusa, cat iti trebuie tie, trebuie sa ai instalat AutoCad sau ceva asemanator.

Mihai Irimia

Citat din: Mihai Irimia din Martie 23, 2012, 11:29:18 AM
Citat din: nicu din Octombrie 18, 2011, 12:06:41 PM
salut
cum arata un tub etambou?
caut o schita ,proiect ,plan pentru un tub etambou si nu gasesc .
O sa-ti trimit eu un proiect exact, la scara, e pentru un port container, dar il faci la scara redusa, cat iti trebuie tie, trebuie sa ai instalat AutoCad sau ceva asemanator.

http://www.scritube.com/tehnica-mecanica/LINIA-DE-ARBORI91811.php


Dar eu unul nu-ti recomand, linie de axe decat daca ai un anume barcazi si nu ai alta posibilitate, eu le evit, caut cizme de motoare inboard, si pun ce motor vreau.Mai exact daca vreau sa pun un motor de 130CP, caut o cizma de cel putin 130CP, sau chiar mai mare in cazul ca merg pe Diesel (are cuplul mai mare si pot jongla turatia mai mica a lui din pasul elicei)

Mihai Irimia

#24
Citat din: Mihai Irimia din Martie 23, 2012, 11:29:18 AM
Citat din: nicu din Octombrie 18, 2011, 12:06:41 PM
salut
cum arata un tub etambou?
caut o schita ,proiect ,plan pentru un tub etambou si nu gasesc .
O sa-ti trimit eu un proiect exact, la scara, e pentru un port container, dar il faci la scara redusa, cat iti trebuie tie, trebuie sa ai instalat AutoCad sau ceva asemanator.
Daca vrei tubul complet, iti dau un numar de telefon al unui amic, si ti-l da cu 400 de euro, nu stiu, mai lasa, nu, asta vorbesti tu cu el.

Vali

Deci Nicu nu are cum sa foloseasca cizma de inboard, fiindca barca lui e velier (Nicu o are de 7 metri :)), si deci musai ii trebuie tub etambou.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihai Irimia

Citat din: Vali din Martie 23, 2012, 12:06:39 PM
Deci Nicu nu are cum sa foloseasca cizma de inboard, fiindca barca lui e velier (Nicu o are de 7 metri :)), si deci musai ii trebuie tub etambou.

Tubul de care vorbesc cred ca se va incadra la fix, a fost calculat pentru 100CP, dar in realitate a fost folosit cu un motor WV-LT de 80CP, si apropo motorul e de vanzare, si chiar corpul ( nu are cabina).

HOME MADE

dac nu-i cu suparare,sa stim si noi,cum a calculat tubul pentru 100 cp?

Mihai Irimia

Citat din: HOME MADE din Martie 23, 2012, 01:56:20 PM
dac nu-i cu suparare,sa stim si noi,cum a calculat tubul pentru 100 cp?

La ICEPRONAV a fost calculat, avem si calculele, dar nu m-am uitat niciodata pe ele nu ma intereseaza, probabil au calculat rezistena la torsiune, altceva nu stiu ce ar putea.