RCA- peridoc/ Utilitate sau inutilitate

Creat de Florio, Noiembrie 25, 2019, 10:03:57 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Florio

Ca o lămurire a inutilității sau utilității poliței RCA  pentru remorci și semiremorci, postez aici modul în care legislația și asiguratorii o văd funcționând:


Asigurarea de raspundere civila auto (RCA) pentru remorci si semiremorci este obligatorie, ca si cea alte autovehicule. Insa, potrivit normelor in vigoare, polita RCA pentru remorci si semiremorci are acoperire doar in cazul in care vehiculele asigurate nu sunt atasate unor autovehicule care le tracteaza.

Iar cum, in cele mai multe cazuri, accidentele rutiere survin in timp ce remorcile sunt tractate de catre un vehicul, multi transportatori considera ca achizitia de polite RCA pentru remorci este o cheltuiala suplimentara inutila, de pe urma careia nici ei si nici cei prejudiciati nu au parte de un beneficiu suplimentar.

Legislatia RCA stipuleaza ca "asiguratorul vehiculului tractor are obligatia de a despagubi partea prejudiciata, avand totusi posibilitatea exercitarii dreptului de regres asupra asiguratorului remorcii, in cazul in care poate dovedi ca dauna s-a produs ca urmare a unei defectiuni tehnice a remorcii, care nu putea fi observata de catre conducatorul auto".

In cele mai multe cazuri, proprietarul vehiculului tractor este acelasi cu proprietarul remorcii, astfel ca aceeasi firma sau persoana cumpara polita RCA si pentru remorca, si pentru vehiculul tractor. Ceea ce inseamna ca, din punctul de vedere al proprietarului de vehicul din vina caruia s-a produs accidentul, este putin important pe care dintre cele doua polite se va plati despagubirea. O situatie particulara este aceea in care proprietarul masinii inchiriaza remorca sau semiremorca de la alta persoana sau firma. In acest caz, cel care incheie polita RCA pentru remorca este proprietarul masinii.

Iar daca se poate dovedi ca accidentul s-a produs din cauza unei defectiuni ascunse a remorcii, despagubirea va fi platita de asiguratorul remorcii, scutindu-l pe proprietarul vehiculului tractor de neplacarea de a-si "incarca" istoricul bonus-malus si de a fi astfel nevoit sa scoata mai multi bani din buzunar la reinnoirea politei RCA pentru vehiculul tractor. 

Ce spune norma RCA:

"In cazul in care evenimentul se produce in timp ce remorca/semiremorca este atasata vehiculului tractor, despagubirea va fi suportata, in functie de situatiile mai jos prezentate, de catre:
a) asiguratorul vehiculului tractor, in situatia in care vehiculul tractor este identificat si asigurat, indiferent daca remorca/semiremorca este sau nu este identificata ori asigurata;

b) Asociatia "Fondul de protectie a victimelor strazii" sau biroul national al statului in care vehiculul tractor stationeaza in mod obisnuit, pentru vehicule inmatriculate in 15 alte state, in situatia in care vehiculul tractor este identificat si neasigurat, indiferent daca remorca/semiremorca este sau nu este identificata ori asigurata;

c) asiguratorul remorcii/semiremorcii, in situatia in care vehiculul tractor este neidentificat, iar remorca/semiremorca este identificata si asigurata; dupa plata despagubirii, asiguratorul remorcii/semiremorcii are drept de regres impotriva persoanei vinovate de producerea accidentului si, dupa caz, impotriva asiguratorului vehiculului tractor, daca acestia vor fi identificati ulterior;

d) Asociatia "Fondul de protectie a victimelor strazii", in situatia in care vehiculul tractor este neidentificat, iar remorca/semiremorca este identificata si neasigurata".

Eu, ca proprietar de peridoc 1600 kg, consider inutilă plata asigurării acestuia, atât timp cât el circulă doar tractat de o mașină, iar daunele sunt suportate de RCA-ul ei. Mai mult de atât, în caz de accident, Poliția cere desigur, polița RCA a mașinii. Cu peridocul nu pot pleca prin lume, să cauzez accidente.
Cazul în care pot dovedi că accidentul a fost cauzat de defecțiuni ale peridocului care nu puteau fi  observate de mine, este cel puțin amuzant, pentru avocații asiguratorului, care se vor juca cu mine precum mâța cu șoarecele, într-un eventual proces :D .

syRebekah

Explozie de pneu al remorcii? Şi vei suporta acţiunea de regres.
fost ghrt.

pelicanul

La remorca mea actuală de 1000 kg RCA-ul este de 20 de lei / luna (aprox 4,3 euro / luna) și se poate încheia doar pentru o lună, atunci cînd ai nevoie.

Deci este o chestie neglijabilă în ecuația cheltuielilor nautice.  :)

Cu RCA-ul sînt alte chestii care mi se par aberante, de exemplu dacă am un Bonus B8 și îi împrumut mașina unui prieten care provoacă un accident, eu voi trece pe malus, deși eu nu am nici o vină. Și nici mașina mea nu are nici o vină. De ce nu există un RCA pentru șofer, atașat permisului de conducere? Că mașina fără șofer deocamdată circulă doar prin California, la noi stă cuminte în fața casei și nu accidentează pe nimeni.

Florio

Citat din: syRebekah din Noiembrie 25, 2019, 10:30:30 PM
Explozie de pneu al remorcii? Şi vei suporta acţiunea de regres.

Gheorghiță, situația cu explozia e reglementată: plătește în toate cazurile RCA vehicul tractor (punctul a) ).

Punctul c) la care faci probabil referire, este o croșetare de idei de mai mare dragul :D . Ține de multă fantezie.

Așadar, situație punct c) :
- Autovehiculul tractor e neidentificat.
-Remorca implicată, este și identificată și asigurată.
-Asiguratorul remorcii plătește, apoi deschide acțiune în regres, împotriva vinovatului: care? ăla neidentificat? Că dacă l-a identificat pe proprietar oricum deschide acțiune împotriva lui.
Ok, presupunem: proprietarul zice "nu știu dom"le, mi-a luat Vasile remorca fără să știu". Proprietarul va plăti dauna și se îndreaptă el împotriva lui Vasile. Sau Vasile spune cu ce a tractat-o și rezolvă RCA-ul lui.
Chestii incredibile.
Și pentru asta să pui o țară-ntreagă să plătească RCA remorcă? RCA care s-a triplat numai în ultimii doi ani.

Hai, că e cusută cu ață albă :)


Florio

#4
Citat din: pelicanul din Noiembrie 26, 2019, 08:39:46 AM
La remorca mea actuală de 1000 kg RCA-ul este de 20 de lei / luna (aprox 4,3 euro / luna) și se poate încheia doar pentru o lună, atunci cînd ai nevoie.

Deci este o chestie neglijabilă în ecuația cheltuielilor nautice.  :)

Cu RCA-ul sînt alte chestii care mi se par aberante, de exemplu dacă am un Bonus B8 și îi împrumut mașina unui prieten care provoacă un accident, eu voi trece pe malus, deși eu nu am nici o vină. Și nici mașina mea nu are nici o vină. De ce nu există un RCA pentru șofer, atașat permisului de conducere? Că mașina fără șofer deocamdată circulă doar prin California, la noi stă cuminte în fața casei și nu accidentează pe nimeni.

Nicule, la mine e 70 de lei. Dar nu vorbesc de cuantum, ci de motiv. Când am înregistrat peridocul era 16 lei, dar legislația nu prevedea obligativitate RCA. O băgau asiguratorii în față, așa, poate nu se prinde fraierul.
Când au început să se prindă fraierii, au presat să se schimbe legislația.
Dacă lovești ceva cu peridocul, polițistul îți va cere asigurarea mașinii, nu a remorcii. Asta spune tot.

P.S.
Asta cu schimbatul legislației e din ce în ce mai utilizată. Dacă s-a prins și Dragnea... :D
Hai că avem subiect de dezbătut la următoarea întâlnire de pahar :D

L.E.  Plătesc acei 70 lei pe an. Dar nu știam că poți face și pe o lună.

gabriel.c

Or fi prosti englezii de nu le înmatriculează deloc ?Placuta de înmatriculare de la mașina pusă pe peridoc și pleacă la balta .

kama3

Remorca poate produce daune daca nu este tractata. Poate fi neasigurata corespunzator si s-o ia la vale, daca are frana sa-i cedeze frana si la fel sa se deplaseze. Se poate rupe pe-o parte si incarcatura sa se rastoarne.
Sunt foarte multe situatii cand o remorca poate produce daune, nefiind tractata. Peridocurile sunt mici, dar remorca inseamna de la peridoc de 300kg la remorca pentru tir de cateva tone, pentru basculante etc. si alea chiar pot produce daune serioase.

syRebekah

Florio, confunzi pe cel obligat la despăgubire faţă de victimă cu cel obligat la despăgubire în caz de regres. Adică, asigurătorul maşinii va plăti victima iar apoi va exercita regresul împotriva proprietarului remorcii, care are sau nu are asigurare. Deci victima / păgubitul nu discută cu proprietarul remorcii, sunt de acord, dar proprietarul remorcii răspunde în regres faţă de asigurătorul tractorului, care a acoperit dauna.


LE: Apropo referitor la UK. Acolo în plus faţă de daunele produse terţilor eşti răspunzător în mod direct şi de starea tehnică a remorcii. Aici, starea tehnică e răspunderea RAR-ului prin serviciul de ITP, de asta e laxă treaba. Ca cetăţean britanic, ai merge la verificarea remorcii din proprie iniţiativă, ai cumpăra de la firme cu renume etc. Şi acolo RCA-ul e cam scumpuţ pt soferii amatori.
fost ghrt.

Florio

Citat din: kama3 din Noiembrie 26, 2019, 09:30:33 AM
Remorca poate produce daune daca nu este tractata. Poate fi neasigurata corespunzator si s-o ia la vale, daca are frana sa-i cedeze frana si la fel sa se deplaseze. Se poate rupe pe-o parte si incarcatura sa se rastoarne.
Sunt foarte multe situatii cand o remorca poate produce daune, nefiind tractata. Peridocurile sunt mici, dar remorca inseamna de la peridoc de 300kg la remorca pentru tir de cateva tone, pentru basculante etc. si alea chiar pot produce daune serioase.

Prietenii mei de forum, avocații diavolului :D
Glumesc, înțeleg că dezbatem subiectul si e foarte bine s-o facem.

S-o iau pe rând:
1."Remorca poate produce daune daca nu este tractata. Poate fi neasigurata corespunzator si s-o ia la vale, daca are frana sa-i cedeze frana si la fel sa se deplaseze."
Asta se poate întâmpla remorcii și dacă nu e înregistrată, sau este dar nu circulă-așadar nu are asigurare.  Asigurări se iau și pentru o lună, cum spunea Pelicanul, iar în restul anului stă în fața curții, în frâne. Deci acesta n-ar fi un argument solid pentru a fi asigurată.

2. "Se poate rupe pe-o parte si incarcatura sa se rastoarne."
Aceasta e tot situația de mai sus: staționează 11 luni pe an, nu e obligatoriu să fie asigurată. Nici aici nu e un argument solid.

3. "Sunt foarte multe situatii cand o remorca poate produce daune, nefiind tractata. Peridocurile sunt mici, dar remorca inseamna de la peridoc de 300kg la remorca pentru tir de cateva tone, pentru basculante etc. si alea chiar pot produce daune serioase."
De acord, dacă e așa, ar trebui maxim, legiferată o criterizare a remorcilor, pe capacități, nu dată la grămadă o directivă să plătească toți. Totuși, așa cum se observă practic, nu anvergura remorcilor deranjează: și cele mai mici și cele uriașe, au același regim: pot avea asigurare o lună și restul pauză. Concluzie: asigurarea este doar pentru atunci când circulă. Iar atunci răspunde RCA-ul autovehicului tractor :D

Florio

Citat din: syRebekah din Noiembrie 26, 2019, 01:23:16 PM
Florio, confunzi pe cel obligat la despăgubire faţă de victimă cu cel obligat la despăgubire în caz de regres. Adică, asigurătorul maşinii va plăti victima iar apoi va exercita regresul împotriva proprietarului remorcii, care are sau nu are asigurare. Deci victima / păgubitul nu discută cu proprietarul remorcii, sunt de acord, dar proprietarul remorcii răspunde în regres faţă de asigurătorul tractorului, care a acoperit dauna.

Asta o înțelesesem perfect :) .
Spuneam doar că situația prezentată la punctul C), este nu doar ipotetică, ci de o probabilitate îndoielnică.


Citat din: syRebekah din Noiembrie 26, 2019, 01:23:16 PM
Apropo referitor la UK. Acolo în plus faţă de daunele produse terţilor eşti răspunzător în mod direct şi de starea tehnică a remorcii. Aici, starea tehnică e răspunderea RAR-ului prin serviciul de ITP, de asta e laxă treaba. Ca cetăţean britanic, ai merge la verificarea remorcii din proprie iniţiativă, ai cumpăra de la firme cu renume etc. Şi acolo RCA-ul e cam scumpuţ pt soferii amatori.

Nu știu alții cum sunt, dar eu am grijă de "sănătatea" peridocului, ca de ochii din cap. Să spună DBR, anul trecut am înlocuit piese la el, preț de 1000 de euro.
Adică absolut toate piesele, excluzând șasiul :)
Motivele sunt simple:
1) Risc să plec spre apă și să ajung pe lumea cealaltă.
2)Chiar și o simplă defecțiune, îmi distruge frumusețe de vacanță. Păi să stau cu familia pe marginea drumului?!
3) Orice defecțiune remediată pe drum, poate costa de 3 ori cât dacă ar fi fost remediată acasă.

P.S.
Să mă scuze colegii, pentru logoree, am totuși motive bune: de două weekend-uri n-am mai ieșit pe apă. E drept că am făcut săptămânal 1-2, chiar 3 chefuri cu barcagiii, dar tot n-am stare  ;D