Navigatie vele in Romania

Creat de tibiti, Aprilie 23, 2011, 10:46:05 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 11 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Cat timp esti dispus sa aloci navigatiei cu vele intr-un an calendaristic?

o luna
o saptamana
doua saptamani
doua sau mai multe luni
nu sunt dispus sa aloc timp pentru asa ceva

PB

Stimati confrati, ramasesem dator cu promisiunea de a va informa cu privire la taxele pentru ambarcatiuni in portul Tomis.Le atasez acestui mesaj pentru cei interesati.

Florio

Citat din: PB din August 12, 2012, 11:41:59 AM
Stimati confrati, ramasesem dator cu promisiunea de a va informa cu privire la taxele pentru ambarcatiuni in portul Tomis.Le atasez acestui mesaj pentru cei interesati.

Vad ca preturile au ramas in limitele celor de anul trecut. Adica rezonabile.
N-am mai trecut prin marina si nu stiu: oare au reusit reparatiile pontoanelor distruse asta iarna ?


solpet

#108
Citat din: PB din August 12, 2012, 11:41:59 AM
Stimati confrati, ramasesem dator cu promisiunea de a va informa cu privire la taxele pentru ambarcatiuni in portul Tomis.Le atasez acestui mesaj pentru cei interesati.
Personal nu sunt interesat de a pastra vreo barca in portul Tomis,
iar opinia mea in cele ce urmeaza este una pur subiectiva:

1) Trecerea "brusca" la calcule be baza de euro cand este vorba de  servicii face parte dintr-o tiganie tipica a celor care traiesc si actioneaza intr-o econonomie mai degraba virtuala decat reala.
De ce calculeaza  Marina Tomis preturile in euro?
Oare platesc si salariile angajatilor tot in euro?
Si de ce tocma i in euro? De ce nu in Dong (vietnamez), Rupii (indiene) sau **** (Botswana)?
Masura ar fi la fel de arbitrara si lipsita de orice dram de realism...

2) Din notita la calculul  a suprafetei (inchiriate , minime) reiese ca  suprafata minima care se poate inchiria este de 20 mp

3) Din Randul Nr. 14 (tabela) reiese ca tariful pe an pt. o barca relativ mica de 6,6 x 2.4 metri ar fi grosso modo 900 de euro !
    (sau daca tinem la maruntisuri, 896.77 euro incl TVA)

Acesta este o suma destul de consistenta si tariful pe 5 ani ar fi in aceeasi ordine de marime cu valoare unei barci SH de 7 metri (cat.D sau C) , in stare relativ buna si apta de- a naviga

4) Cum aminteam, nici nu sunt mofturos, nici interesat de serviciile din Tomis (intrucat barca mea "zace" in alta parte) dar deconectarea lor de realitate este de-a dreptul trista.
Pontoanele distruse  in iarna trecuta, barcile legate de cheu si care se izbeau una de alta sau de cheu,
lipsa oricarei masuri de indepartare a ghetii care a contribuit substantial la rasturnarea catorva barci
(desigur, amplasarea pe postament /cavalet este treaba si in grija exclusiva a proprietarului, dar atunci ce servicii ofera marina ?
poate accesul la un birt?)
tote cele de mai sus denota lipsa profesionalismului.

5) Si pentru ca oricum avem obiceiul sa aruncam o privire si asupra caprei vecinului, iata preturile unei marine din nordul Germaniei,
marina  cu oaresicare dotari in plus fata  de  Marina Tomis (de ex. macara , acces curent trifazat pt lucrai de reparatii etc)
http://www.sporthafen-gelting-mole.de/winterlager-kran-preise.html

Tarif de iarna/mp , incl. TVA 12 euro /mp (tariful se refera la tot sezonul de iarna, adica 15 Sept.- 15 Mai, 6 luni)
Tarif de vara/mp , incl. TVA 15 euro /mp (tariful se refera la tot sezonul de vara, adica 16 Mai.- 14 Sept, 6 luni)

In tarif sunt incluse cavaletii care vor fi exclusiv cele agreata de marina (probabil pt. a preveni rasturnarile gen domino, cuplate cu raspunderea civila etc)

Sa facem un scurt calcul deci, luand drept baza de calcul tot 20 mp inchiriati pentru un an  (la fel ca in "exemplul Marina Tomis")
Tarif iarna total 20 mp * 12 Euro/mp = 240 euro
Tarif vara total  20 mp * 15 Euro/mp = 300 euro
___________
Total                                                     540 euro

Suma este grosso modo 60% din  "tariful Tomis" (de 896.77 euro incl TVA) , cu alte cuvinte
marina Gelting-Moele (Möle) este cu 40% mai ieftina si totodata ceva mai bine dotata (vedeti rubrica Sauna si Chiosc & Restaurant din linkul de mai sus...)

Punctul meu de vedere poate fi - evident! subiectiv,
dar "metoda de negociere" neaos balcanica, sau de bazar, incetatenita in timpurile stapanirii otomane
(mai ales in sudul tarii)
care incepe la preturi ridicate cat cerul instelat, ca apoi sa "coboare" catre realitate este (sau a devenit) contraproductiva intr-o lume cat-de-cat globalizata...

Vant bun pentru toti va doresc :-)


Capitanul Nemo

Peter, opinia ta nu are nimic de-a face cu subiectivismul, este un punct de vedere documentat şi justificat. Mă alătur ţie pentru a confirma acest lucru din experienţa personală. România nu este o ţară sail-friendly. Nici în cele mai optimiste viziuni!

Mă refer la posibilitatea de a deţine un velier relativ modest de 7-8 m şi de a te bucura de el. În afară de varianta în care velierul are derivor mobil, este trailerabil şi proprietarul deţine peridocul şi maşina adecvată transportului până în curtea proprie. Nu trebuie însă să ne amăgim cu ideea ca o astfel de barcă vă va scuti aproape integral de a băga adânc mâna în buzunar - şi nu mă refer aici la cheltuieli cu reparaţii, armare, dotare cu diverse necesare la bord. Simpla deţinere a unui velier în România te face automat donator oficial la diverse organe şi organisme ale Statului şi neoficial la indivizi care stau în calea spre apă a iubitorului de valuri şi vânt.

S-a discutat despre construcţia unui velier cu amortizarea costurilor în timp şi deşi acest paragraf pare în afara discuţiei de aici, ea conduce tot către statutul velistului român. Unii dintre cei de aici care îmi sunt apropriaţi ştiu că am cochetat o vreme îndelungată cu construcţia unui velier şi chiar am făcut primii paşi în circul pe care acest lucru îl presupune. Spun circ, pentru că asta este în România, cu excepţia variantei în care eşti constructor profesionist şi dispui nu numai de tot instrumentarul şi locaţia adecvată acestei întreprinderi, dar, supriză, de conexiunile necesare.
Pare o idee fezabilă şi chiar uşor romantică a-ţi face singur o barcă nu prea mică, mai ales că se spune că preţul final va fi cu mult sub preţul unui velier nou sau chiar second-hand. În afară de cazul în care eşti chitit să utilizezi materiale uzitate în construcţii obişnuite, totul este o legendă. Realitatea dureroasă este că poţi să îţi faci o barcă cu vele cu mult sub cotaţia pieţei, dar în Germania, Austria, Franţa, Australia, etc. Nu în România, dacă vrei să apelezi la materiale dedicate construcţiei cu specific marin: placaje marine clasa A, epoxy West-S., bronzuri, inoxuri, etc, repet, toate dedicate construcţiei marine. Nu alternative de exterior din construcţii. Este adevărat că se pot importa absolut toate materialele necesare, dar preţul al acestora va fi mai mare, mult mai mare. Eu rămân fascinat de construcţia în regie proprie şi nu pot zice niciodată niciodată, dar nici nu mai sunt avocatul său necondiţionat. Consider că trebuie să îţi placă mai mult munca propriu zisă la barcă decât navigaţia în sine.
Un calcul elementar şi de bun simţ m-a îndreptat către piaţa second-hand scandinavă şi nu pot spune că regret acest lucru.

În privinţa costurilor, pot spune pe scurt că nu îmi pot permite un velier de 8-9 m în România. Calculul făcut de tine, Peter, este coprehensiv. Eu am găsit în primăvară (mai degrabă Florin a găsit-o) ceea ce căutam, iar dimensiunile sale sunt 8.23X2.34, iar tariful anual în marina suedeză în care se află este de fix 600 EU. Facilităţile iaht-clubului sunt la dispoziţia proprietarilor: duşuri, spălătorie, chandlery, sală de mese, etc, plus curent, apă, macara (darea la apă şi ridicarea sezoniere), toate incluse în preţul menţionat. Locaţia este şi ea bună, la 150 Km S de Goteborg, în aceleaşi ape cu marina exemplificată de tine. Ştiu în plus o altă marină din Goteborg în care aceeaşi barcă ar fi taxată cu circa 800 EU, în aceleaşi condiţii. Cam astea sunt preţurile pentru întreaga coastă de la Kattegatt.

Deci iată, cel puţin o ţară recunoscută ca extrem de scumpă, în care a avea un velier şi a te bucura de el costă mult mai puţin ca în România. Iată un paradox des întâlnit în ţările Lumii a Treia.

Să nu mai adăugăm faptul că nimeni nu întreabă pe nimeni acolo de permise-brevete-etc, de înmatriculare şi alte minunăţii. De ce aş vrea eu să fiu proprietar de velier în România?




http://www.barcasirius.blogspot.com
"Not all the wanderers are lost" J.R.R. Tolkien

Mihaif99

#110
Situatia este diferita intr-o tara unde exista o baza serioasa de omeni cu barci. Unde sportul este democratizat. In Romania sunt doar oameni cu posibilitati, sau pasionati dar cu posibilitati, ori foarte pasionati cu posibilitati medii, si dispusi la ceva sacrificii.
Baza este foarte redusa, cererea mica, oferta mica si preturile pe masura. Unde mai pui ca in vest multe marina functioneaza pe sisteml club. E imbucurator totusi ca lista de preturi a fost postata aici. Asta spune cateva lucruri :)

Deocamdaca ce trebuie construit in Romania este o baza de precticanti ai sportului. Un lucru este clar, nu avem traditie, iar conditiile la noi sunt ceva mai diferite.

Avem nevoie de un one-design adecvat posibilitatilor si conditiilor din Romania. O barca pe care cineva sa o cumpere sau sa o
construiasca cu incredere. Despre care sa se poate consulta cu alti posesori. O barca universala care sa educe populatia.  Pe care sa o recunoasca tot omul, ca fiind la indemana. Normal ca vor exista si alte optiuni conform nevoilor si posibilitatior fiecaruia.

Optiunea ideala pentru Romania este velierul trailerable, dar nu orice velier. Pentru romanul care trebuie sa conduca cateva ore pina la locul dorit, o iola este nepractica, pentru ca ar presupune fie intoarcerea acasa cand vine noaptea, fie gasirea unor posibilitati de cazare alternative. Trebuie o cabinata usoara, stabila, cu pescaj mic, fara probleme deosebite de rigging. O barca de camping. Ceea ce avem nevoie este un fel de Logan MCV al velierelor.

Cand am postat trei cuvintele despre Chebacco, ndeva mai sus si am indicat aceasta barca ca fiind  ideala pentru Romania am sperat sa obtin fie un raspuns entuziast, fie macar o discutie. Receptia insa a fost in general rece. Florio ca un pasionat ce este, a fost singurul interesat, desi tipul acesta de barca nu i se adreseaza specific lui.

Sa mai incercam:
1- poate fi construia in stitch+glue, SAU lap-strake, SAU strip plank, SAU fibra pe matrita.
2- este un veler nelestat, foarte usor in varianta stitch+glue, strip sau chiar lap-strake. Towing sub 1000 kg.
3- are un rigging extrem de simplu dar eficient, cu hardware minimal. Catarge scurte, nesustinute. E un cat-boat
4- ofera posibilitati de overnight foarte bune pentru lungimea mica
5 - stabil, desi e nelestat, cu pescaj redus, economic
6- se poate modifica duppa necesitati: verisiune mai lunga, versiune cu pilot house, etc
7- este o barca care si-a dovedit calitatile. Stii exact la ce sa te astepti: componente, costuri, comportament pe apa.

Pe, scurt o barca ideala pentru conditiile de la noi.

Acuma, cineva a mentionat materialele foarte scumpe, placaje marine din clasa AA, fitting-uri de bronz samd. Sa nu uitam ca si barcile de serie construite din materiale superioare sunt si ele foarte scumpe scumpe. Sa nu ne imaginam ca in constructia de serie nu se fac compromisuri. Se pot face compromisuri si aici: placaj de exterior MDO (pentru publicttate) imbracat in fibra (vezi seria de link-uri despre CLC mai jos) Sa nu uitam ca e o barca care isi va petrece majoritatea timpului pe un trailer sub o husa. Hatch-urile si fitting-urile si hardware-ul minimal pot fi comandate de la in chandlery din afara toate odata, etc

Oricine poate visa velierul ideal care sa il poarte pe oceane. Arta e sa alegi modelul adecvat nevoilor si posibilitatilor tale, ceva care sa se potriveasca cu stilul tau de viata. Altfel ramane doar atat: un vis.

Tine de educatie. Cum as putea sa explic mai bine, decat printr-o pilda?
Un om a decis ca are nevoie de o masina de teren serioasa. Cum nu avea bani sa isi ia noua, si era indemanatic, a pornit la constructia unei astfel de masini. A cheltuit enorm si pina la urma s-a inpotmolit. Apoi a strans bani si si-a cumparat ceva cum isi dorea la mana a doua, stricata, int-o stare proasta. A cheltuit alti bani si timp sa si-o repare si a iesit ceva foarte frumos. Intr timp au trecut 10 ani din viata lui. Cand a inceput sa o foloseasca a descoperit ca consuma prea mult, nu incapea intr-o parcare normala, mai bine o lasa acasa si nu se mai ducea nicaieri. Si-a luat apoi un Golf si a vazut ca asta era masina ideala.

Si ca sa nu ramanem doar la poliloghie seaca, iata cateva link-uri de constructie:

Cu lista de preturi:
http://benho2.tripod.com/boatbuilding/boatbuilding.htm

O constructie foarte economica a unui pilot house foarte solid:
http://www.chebacco.com/           Navigati de aici la  "new articles"  apoi cautati link-urile despre "CLC builfing" care incep din Oct 2001 si se termina in July 2002 cu constructia trailerului (peridoc pe romaneste).


Iata si floorplanul modelului cu cabina extinsa:


Vali

Mie imi place foarte mult Chebacco, si in general desing-urile lui Bolger (in ciuda, sau poate tocmai din cauza nonconformismului multora dintre ele). Faptul ca nu am comentat cand barcuta a fost mentionata mai sus a fost din cauza ca seara cand ajung sa intru pe forum, de obicei sunt rupt de oboseala, si nu mai am putere sa ma concentrez sa scriu in detaliu.

Barca are forma consacrata cu fund plat si 2 gurne, foarte raspandita la barcile franceze self-built (designerii Harle, Herbulot, Veys, Villenave, Lombard). In plus, arhitectura de catboat dupa parerea mea arata mult mai bine decat cabinele patratoase ale velierelor frantuzesti, si e si mai usor de construit. Iar celelalte calitati - tractabilitatea, greementul simplu, lipsa lestului, deplasamentul redus, alaturi de accesibilitatea constructiei din placaj, o recomanda in primul rand incepatorilor.

Ramane de vazut daca se apuca cineva de facut asa ceva, si ce impact va avea asupra altor pasionati. Sincer m-as fi apucat chiar eu, insa din pacate pe zi ce trece se aglomereaza programul cu alte treburi, iar timpul necesar unei barcute de hobby e din ce in ce mai greu de gasit. Insa nu se stie de unde sare iepurele ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

x_petrolist

Citat din: Mihaif99 din August 13, 2012, 05:36:31 PM
.......
Avem nevoie de un one-design adecvat posibilitatilor si conditiilor din Romania. O barca pe care cineva sa o cumpere sau sa o
construiasca cu incredere. Despre care sa se poate consulta cu alti posesori. O barca universala care sa educe populatia.  Pe care sa o recunoasca tot omul, ca fiind la indemana. Normal ca vor exista si alte optiuni conform nevoilor si posibilitatior fiecaruia.
.......

In Romania exista un one-design, o barca universala, adecvata posibilitatilor si conditiilor, recunoscuta de tot omul, la indemina inca pentru cei care doresc s-o incerce cu rame, vela sau motor: Lotca.

gvincentiu

Deocamdată rămân la soluția ce am ales-o:
- suficient de ușoară pentru a fi ridicată pe mașină singur. Asta nu presupune peridoc, altă mie de euro, cârlig de tractare, forțat mașina și ascultat tirade despre cutie de viteze, motor, planetare etc, nu presupune loc de parcare/iernare, taxe pentru coborât/ridicat din apă.
- suficient de înaltă cât să intre pe o ușă de 75-80 cm dar și lungă cât să o pot manevra în casă, la iernat după ce intră pe ușă.
- ieftină, cât să nu pună presiune pe bugetul familiei și să inceapă defazarea priorităților  ;).
- încăpătoare la banii ei cât să ducă 3-4 persoane cu toate bagajele aferente.
- velier pentru distracție, cu motor pentru plimbări rapide dar și vâsle pentru sport.
- bună pentru lacuri/mare/Dunăre, pescuit și fugit de-acasă. La astea două mai am încă de lucrat  ;D
Ganduri bune !

draken



Mihaif99 : "Deocamdaca ce trebuie construit in Romania este o baza de precticanti ai sportului. Un lucru este clar, nu avem traditie, iar conditiile la noi sunt ceva mai diferite.

Avem nevoie de un one-design adecvat posibilitatilor si conditiilor din Romania. O barca pe care cineva sa o cumpere sau sa o
construiasca cu incredere. Despre care sa se poate consulta cu alti posesori. O barca universala care sa educe populatia.  Pe care sa o recunoasca tot omul, ca fiind la indemana. Normal ca vor exista si alte optiuni conform nevoilor si posibilitatior fiecaruia.

Optiunea ideala pentru Romania este velierul trailerable, dar nu orice velier. Pentru romanul care trebuie sa conduca cateva ore pina la locul dorit, o iola este nepractica, pentru ca ar presupune fie intoarcerea acasa cand vine noaptea, fie gasirea unor posibilitati de cazare alternative. Trebuie o cabinata usoara, stabila, cu pescaj mic, fara probleme deosebite de rigging.

Oricine poate visa velierul ideal care sa il poarte pe oceane. Arta e sa alegi modelul adecvat nevoilor si posibilitatilor tale, ceva care sa se potriveasca cu stilul tau de viata. Altfel ramane doar atat: un vis.

Tine de educatie. Cum as putea sa explic mai bine, decat printr-o pilda?
Un om a decis ca are nevoie de o masina de teren serioasa. Cum nu avea bani sa isi ia noua, si era indemanatic, a pornit la constructia unei astfel de masini. A cheltuit enorm si pina la urma s-a inpotmolit. Apoi a strans bani si si-a cumparat ceva cum isi dorea la mana a doua, stricata, int-o stare proasta. A cheltuit alti bani si timp sa si-o repare si a iesit ceva foarte frumos. Intr timp au trecut 10 ani din viata lui. Cand a inceput sa o foloseasca a descoperit ca consuma prea mult, nu incapea intr-o parcare normala, mai bine o lasa acasa si nu se mai ducea nicaieri. Si-a luat apoi un Golf si a vazut ca asta era masina ideala."

Excelent. Big like.