selva unknown

Creat de ghostface, Iunie 23, 2020, 10:16:52 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

ghostface

Salutare dragi colegi de forum ! 
De foarte putin timp am intrat in posesia unui motor Selva in 2 timpi cizma 54cm si vreau sa aflu mai multe despre el astfel incat sa pot sa il readuc oarecum la viata. Cel care mi l-a vandut (un tataie Ion foarte serios) sustine ca are 35 cai , lucru care m-a si atras la motor deoarece vreau sa il pregatesc pt o bijuterie AN510 (cel putin pt inceput deoarece nu mai am putere financiara deocamdata sa achizitionez un 4timpi 30-40cai sau cat o fi - voi ajunge si acolo dar cel mai probabil anul viitor), asa ca l-am luat pe nenea selva si acum am nevoie de ceva informatii/ajutor din partea voastra!
Deocamdata am constatat ca: este un Selva in 2t, am masurat cizma undeva la 54cm, pe el nu am gasit nici o placuta/eticheta si doar un poanson cu 525 E si o serie din 6 cifre, este cu 2 carburatoare, soc electric, are undeva la 50-55kg  si nu are demaror manual .
Motorului ii lipsesc: capacul, electromotorul si ceva cablaje aferente electromotorului...






ghostface

#1
Am inceput cu un lucru foarte important si anume am masurat compresia pe ambii cilindri(caci am uitat sa precizez mai sus - este in 2 cilindri) si are compresie egala pe ambii cilindri  9 - 9,5 la a 3sfoara ( am improvizat ceva cat sa pot sa rotesc volanta); probabil cu un electromotor sanatos si o baterie incarcata depaseste 10 ceea ce e un lucru bun si ma face sa am sperante ca isi va face treaba foarte bine. La motor am primit si o mansa comenzi distanta originala Selva, dar as prefera manerul comanda manuala care din pacate lipseste. As prefera sa montez comenzi la distanta  pe barca odata cu achizitionarea unui motor mai nou in 4t.
Zilele urmatoare demontez si inlocuiesc rotorul la pompa de apa si verific/inlocuiesc uleiul in cizma si cel mai probabil voi incerca sa il pornesc (din cate am inteles de la batran nu a fost pornit de vreo 9ani).
orice parere/idee/sfat e binevenit! va multumesc anticipat


Vali

Daca ai noroc si intra Fritz, ai rezolvat dilema. Fritz e "taticul" motoarelor Selva 2T. Daca nu vede topicul, poate luam legatura cu el si povestiti dupa aia.

Are un motor din-asta si Ionel din Galati, de la care a luat Dany pilotina. Daca va intelegeti, cred ca poti sa torni un capac de fibra dupa forma capacului lui. Bineinteles intai o matrita si abia apoi capacul.

Iar daca nu gasesti maner, poti sa faci o tiganie cum am facut eu in 2012 cu un Yamaha 2T cu comenzi la distanta: am pus mansa pe copastie, ca sa schimb sensul si sa accelerez, si exclusiv pentru guvernare i-am montat o teava articulata pe mijlocul motorului. Cu dreapta actionam mansa, si cu stanga tineam carma cu acea teava. E cea mai la indemana solutie daca nu gasesti maner.

Eu as cauta insa un electromotor, fiindca imbatranesti daca stai sa infasori sfoara pe volanta pana reusesti sa pornesti motorul. Am patit-o eu cu un Selva Naxos 15 CP / 2T, si nu mai vreau sa aud de sfoara pe volanta. In plus, demarorul manual la motoarele Selva 2T este fragil si se defecteaza repede (se uzeaza dintii pinionului de atac, acesta fiind din plastic).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

kama3

Tre sa recunoastem ca o sfoara de veterok care zboara pe spate e priceless. ;D

ghostface

#4
multumesc Vali pentru incurajare. si Dany tot spre Fritz m-a indrumat! M-ar ajuta in primul rand sa identific ce model e ca sa stiu piesele pt ce motor le caut/cumpar!

Daca nu gresesc, conform poansonului de pe el ar fi asa: 525cmc, E -pornire electrica, fabricat in 1990.

Cum bine zici Vali, as incepe cu electromotorul + cablajul aferent (mi se pare cel mai important), dupa care un maner si capacul ;

atasez ceva poza cu "biciul" cu maner de surubelnita 8)


ghostface

#5
dupa cum am spus zilele trecute am mai gasit ceva timp si:

am demontat partea inferioara a cizmei pt a inlocui rotorul pompei de apa(pe care l-am gasit deteriorat 4 din cele 6pale rupte...3 le-am gasit in corpul pompei de apa, a4-a cea mai mica nu am gasit-o inca - voi incerca  cu jet de apa sa spal traseul de apa/racire poate apare). -am comandat si am si primit rotorul nou;

deoarece vreau sa ii fac o linie de alimentare cat de cat corecta ,am cumparat pompa amorsare, furtun combustibil, coliere, am comandat rezervor 30L si am comandat si am si primit conectorii de alimentare benzina mama/tata deoarece lipseau cu desavarsire (era un furtun "pe direct" de la pompa de benzina scos din motor ); conectorii sunt de la un model de motor Mercury/Mariner mai vechi, dar care pare ca s-ar potrivi(conectorul tata) in locasul destinat lui ("reteta" am aflat-o de la dany caruia ii multumesc );


ghostface

#6
Astazi am gasit ceva timp si:

am montat conectorul tata de benzina pe motor, si se potriveste destul de bine (le-am si cuplat pe cele 2 si se pupa ok-nu deranjeaza nimic pe acolo);

am montat noul rotor al pompei de apa, am spalat traseul de racire (si din cizma si din motor) am demontat capacul termostatului si l-am curatat (spre surprinderea mea arata foarte curat interiorul ) si usor usor ma apropii de ziua in care il voi porni...maine ar trebui sa ajunga si rezervorul si voi termina si linia de alimentare;

imi cam da cu virgula la cablaje ->sunt 4 fire care ajung sub volanta : verde -alimenteaza bobinele care apropo sunt rosii , portocaliu -socul electric, si inca 2 fire verzi/albastrui cu negru ...

tehnic dan

Buna dimineata , eu am Selva 495 , de sub volanta vin patru fire , doua plus doua , adica pe un tub un fir verdegalben care este socul electric , un fir negru care este alimentarea celor doua bobine de inductie , celalalt tub sunt doua fire albastrunegru care vin de la cele trei bobine(de sub volanta), pentru incarcarea bateriei care merg la releul Bosch . Tot ce am spus aici sunt urmare inspectiei vizuale , nu am pretentia ca ar fi si corect dpdv tehnic .

ghostface

#8
Multumesc pt informatii! deci ar trebui 2 relee: unul pentru pornire electromotor, celalalt releu(sau punte redresoare) pt incarcare baterie, dar tot nu mi-e clar socul electric de cine este conditionat - cat sta cuplat? probabil voi cauta un releu temporizat la 10-15 secunde si montat pt socul electric sau montat pe acelasi circuit cu electromotorul(cat invarte electromotorul respectiv cat tin butonul de pornire apasat sa tina si aerul inchis);

cei care aveti motoare 2t (nu conteaza marca) si aveti soc electric la ele imi puteti spune cum e cu socul electric(cat sta cuplat, daca imediat dupa momentul pornirii decupleaza etc.)?
mutumiri!

PS: a ajuns si rezervorul (30L)  - ma apuc de linia de alimentare - acum nu stiu daca sa ii mai montez filtru inainte de para de amorsare sau sa nu ii montez...

Alex1958

Salut,
Neaparat monteaza filtrul- in sensul indicat!
Nu umbli foarte des la el asa ca ar trebui sa fie in cutia motorului in aval de para de amorsare.
Bafta!

tehnic dan

Pe timpul probelor pana te lamuresti cat trebuie sa stea cu aerul inchis poti sa folosesti un buton cu retinere pe care il actionezi tu dupa comportamentul motorului , masori timpul si de aici incolo vezi ce iti trbuie .
Eu am Selva 495 si acolo este un buton fara retinere si stai cu degetul pe el cat crezi de cuvinta , pana motorul merge rotund (nu exista nici un fel de temporizare) .

pelicanul

Din cîte îmi aduc eu aminte de la Dacia 1300 șocul trebuie să limiteze aerul (adică să îmbogățească amestecul) pînă cînd motorul ajunge la temperatura optimă de funcționare.

Într-o zi caldă de vară sau imediat după ce a funcționat mai mult timp, motorul poate porni și fără șoc, nu are nevoie de el.

În schimb iarna, de exemplu, s-ar putea să aibă nevoie de șoc pînă la cinci minute (cu cît e mai frig, cu atît are nevoie de mai mult timp pentru a ajunge la temperatura optimă).

Pe de altă parte, dacă încerci să pornești un motor cald cu șocul tras, s-ar putea să înneci motorul cu prea multă benzină și nu va mai porni deloc.

Deci toată chestia e din temperatură, nu există un anumit timp pentru acționarea șocului. Dacă e șoc electric trebuie să aibă un senzor de temperatură undeva pe circuit.

De asemenea, nu poți folosi un simplu buton deschis / închis pentru că, în funcție de temperatură, clapeta de aer se reglează continuu între maxim închis (la pornire la rece) și maxim deschis (funcționare normală la temperatura optimă). În lipsa unui termometru astea "le simți" după cum se turează motorul.

Părerea mea!  :)

Alex1958

Citat din: pelicanul din Iulie 01, 2020, 05:15:39 PM
Deci toată chestia e din temperatură, nu există un anumit timp pentru acționarea șocului. Dacă e șoc electric trebuie să aibă un senzor de temperatură undeva pe circuit.
O lama bimetalica poate fi acest senzor de temperatura. Ea e arcuita si cand atinge temperatura calculata deschide sau inchide un circuit. Insa cred ca va bateti prea tare capul. Trebuie pus un soc electric de la un motor similar (sau piesa originala) sau eventual un soc manual (clapeta de limitare pe admisia de aer) ca la batrana Dacie....

ghostface

#13
va multumesc pentru sfaturi/idei!

legat de acel senzor de temperatura -asa ar fi cel mai corect sa fie conditionat de el, dar nu cred ca a avut asa ceva motorul de fabrica(fiind un 2t de generatie anii '90) - si asta incerc sa inteleg : cum a functionat el candva cand era nou? - socul electric fiind original montat de producator;

butoane nu pare sa fi avut (cel putin pe carcasa, mai sunt ceva locasuri dar cu dopurile din plastic originale care le acopera), deoarece  nu are gauri ramase (inafara de gaura conectorului de benzina - pe care am completat-o deja);

singura gaura ramasa pe carcasa motorului este cea pe care iesea instalatia electrica  catre mansa comenzilor la distanta + alimentarea 12v;

probabil o fi avut vreun buton de soc pe cablajul ce vine spre mansa comenzilor la distanta...


tehnic dan

Selva 495/25 cp pornire cu electromor , bordul motorului are cheia de contact cu cele trei pozitii cunoscute stop , functionare , pornire  si  inca un buton cu contact normal deschis si fara retinere pentru schok  (schok-ul electric ) . Pe motor mai exista un buton cu contact normal inchis si fara retinere pentru stop , tot pe motor mai existaun buton-tija pentru schok-ul manual .