Barca de distantare sociala

Creat de Adrian D., August 01, 2020, 12:11:03 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Adrian D.

In primul rand permiteti-mi sa va salut si va multumesc atat anticipat pentru raspunsuri cat si pentru informatiile pe care mi le-am cules ani de zile de pe-aici si care mi-au fost de folos in multe ocazii.


Avand in vedere ca am amanat ca o lepra scolarizarea si examenele pentru C,D si (mai ales) S,  trebuie sa fac o achizitie rapida si cumva incompleta pentru a salva vacanta  de anul asta pe care pandemia  (pe care-i musai s-o iau din anumite motive foarte in serios) mi-a cam pus-o in cumpana.

Cum plajele la noi sunt "om la om" si bunul simt lipseste cu desavarsire, iar tarile vecine si prietene sunt nesigure din punct de vedere al permisiunii de plecare si revenire necarantinat, ma simt nevoit sa "ma distantez" in unele locuri pe care le-am vizitat de-a lungul anilor dar la care nu pot ajunge decat cu barca. Mai pe Dunare, mai prin Delta, mai pe litoral.

Avand in vedere ca mai e doar nitel din vara si trebuie sa ma invart de barcaz pana saptamana viitoare, am luat deja un motor de 5 cai 2 timpi, cat s-a putut in timpul acordat.  Ceva Mercury de la doi oameni de treaba.

Problema e insa barcazul.  Si-aici va prezint problema , dealtfel comuna si plictisitoare.
Ipoteza:

1.   Gonflabila. Pentru ca e portabila fara peridoc. Trebuie s-o arunc in/pe  masina si plec. Acum, nu peste 2 ore.  Fie ca-I la Oltenita, fie ca-i la Bicaz ori in Argolic. Sau pur si simplu o las acolo "sa fie" pentru iesirile mai lungi unde stii ca intalnesti o apa si ar fi interesant sa te plimbi pe ea, chiar si numai pentru  4-5 fotografii.
Masina e un agregat de teren LWB, asa ca loc ar fi, si mai si ramane. Barca e un fel de accesoriu de aventura pentru overlanding, dar luand in considerare viteze de autostrada, trebuie sa stea "In" nu "Pe" Masina, cum fac baietii de la antipozi.

In plus idea sa trag peridoc dupa mine pe forestier in drum spre vreun lac de munte  nu e chiar preferata mea.

2.   Sa poata cara comod 2 oameni plus ceva bagaje de camping de bun simt si o lada frigorifica + 2 canistre si o cutie impermeabila  cu aparatura foto care daca se uda e bai mare. (Deja cred ca un metro de loc in barca au numai astea)

3.   Sa poata cara 4 oameni  fara bagaje pe distante scurte/medii (5-10 km max) pe mare la maxim 500 de metri sau pe Razelm.
4.   Daca poate sa gliseze vag cu doi oameni  care au 140 kg impreuna si doua sticle de vin ar fi perfect. Sper la un 12-15 km in regim de deplasament  cu 5 cai.  Anul asta.

5.   La anul trebuie sa gliseze cu detaliile de la punctul 2 cu un 9,8 cai, 2 timpi. Youtube spune ca se poate...cica.


6.   Sa fie safe pentru mers pe mare cu 2-3 oameni si sa tina si saculetii de magneziu uscati pe parcursul asta.
Apropo: E posibil sa ancorezi in siguranta o barcuta mica pe langa stanci si sa ramai la sfarsitul zilei cu ea?  Si cam care ar fi metoda?
Pe calm plat, nu pe valuri.  Sunt zone pe la vecini unde se face "deep water solo"  si repaosul pe o plutitoare sub traseu mi se pare o idee buna.

La ce-am citit pana acum, am ajuns la 2 rezultate. Elling 340 sau Elling 370. Ori ceva similar dar cu valve de suprapresiune  si maxim 1000 de euro.
Problemele sunt 2, si aici as avea mare nevoie de ceva raspunsuri inainte sa fac prostia.
a)   E adevarat ca o gonflabila mai mare se misca mai bine in deplasament/semiglisaj cu motor mic?

Bunul simt imi spune ca un volum mai mare de aer inseamna un avantaj la o barca mai incarcata in ciuda unei suprafete udate mai mari.  Pot sa sper la un 12-14 km cat obtin cu o lotca rigida sau adevarul e mai aproape de 6 km/h?

b)   E potrivita combinatia de 3,7m + 10cp de la anul pentru glisaj cu omul si femeia lui, ambii la dieta, impreuna  ceva bagaje?

c)   3,7m + 5 cai putere ma poate duce in siguranta de la Vadu la Periboina ori de la Sfantu' la Sulina pe vreme buna si la maxim doua cabluri de mal sau trebuie sa iau un dictionar romano-turc cu mine ?

Sincere multumiri.

Zodiac

#1
Bine ai venit pe forum ! Am sa incerc sa iti raspund eu .
In principiu , ce iti doresti tu isi doreste oricine cand incepe aventura cu barcile .

1) Barca mica , usoara , ieftina , sigura , mega portabila si usor transportabila care nu necesita investitii suplimentare de genul peridoc DAR ...incapatoare , sigura , cu tinuta nautica buna si rezistenta care sa fie folosita de la lac interior pana la...mare .
In teorie suna perfect dar din pacate in practica reala...nu se poate .
Ia vezi...seamana cerintele  ;D ? Multe informatii poti obtine de aici :

https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,2756.0.html

2) Atentie mare la ''mirajul'' declarat de producatori la dimensiunile gonflabilei .
Sa iti dau un exemplu care te intereseaza , la Elling 370 , ai lungime declarata 370 cm si latime 160 cm...suna ''forta ;D'' . De fapt dimensiunile interioare utile sunt 2,70 cm si 70 cm deci departe de cele exterioare .

https://www.youtube.com/watch?time_continue=237&v=voPEjCtqTuA&feature=emb_logo

Deci daca lada ta frigorifica are sa zicem 80 de cm + 2 canistre vreo 50 de cm impreuna + alte bagaje de 20 de cm , din 270 de cm utili iti raman 120 de cm . Daca mai calculam ca maneta motorului+rezervorul suplimentar iti mai ''taie'' vreo 40-50 cm vei ramane cu un spatiu util de 70 de cm .

3) 4 oameni cara dar depinde de motor...cum . 10 km pentru o gonflabila nu e o distanta mica pe mare , Dunare sau Razelm .
Cu orice gonflabila care nu e destinata pentru categoria C eu personal nu recomand mersul pe mare sau pe Razelm . Ambele se monteaza instant si sunt foarte periculoase si pentru barci serioase .

4) Nu cred ca poate glisa cu 5 cai si 300 de kg incarcatura .

5) Cu 9,8 cai...posibil da...posibil nu , trebuie probat . La Elling 3,70 motorul maxim e de 20 de cai si posibil recomandat 15 cai deci eu cred ca si cu 9,8 cu bagaje nu poti glisa .

6) Safe pe mare cu o gonflabila mica nu garanteaza nimeni . La valuri de 1 metru te poti rasturna destul de usor daca greutatea in barca nu e distribuita corespunzator .
Ancorare pe/de stanci nu ! Valurile iti trantesc barca de stanci in mod repetat . Dar cu o ancora sau 2 mai serioase si cu o legatura elastica se poate ancora pe fundul apei in functie de valuri .
a) Depinde de cantitatea de apa dislocata ! Depinde de motor , incarcatura si curenti .
b) Depinde de recomandarile producatorilor . Eu cred in ce spun producatorii . Daca producatorul recomanda un maxim de 20 de cp eu as merge pe maxim , oricum mai sus de 5 cai necesita permis . In schimb daca producatorul recomanda 15 cai minim si eu vin cu 10.....!!
c) Eu nu cred ! Mai bine o vesta de salvare serioasa si costume de neopren plus ceva provizii !

Succes in alegeri !

mandache

O pliabila Porta Bote de 3.85m s-ar apropia mai mult de cerințe. Se mișcă bine chiar cu un motor de 5 cai. Prețul este insa mare.

Adrian D.

Buna seara si multumesc mult de raspunsuri.

@ Zodiac
Wow. Nu ma asteptam la o analiza atat de exhaustiva. Multumesc din suflet.

Mi-am asumat ca-s epigon.  Am incercat sa citesc inainte bine de tot topic-urile pe tema si am scarmanat puternic forum-urile, asta si cele de pescuit.

Topic-ul tau e unul pe care l-am citit cu atentie si mi-l aminteam mai ales prin referinta la Jerome K Jerome, care-i una dintre scrielile mele preferate si foarte sincere in legatura cu imboldul catre actiuni generatoare de amintiri si anecdote:) Cred ca toti de pe-aici avem fibra asta.

Intre timp m-am gandit mai bine, si cum mai multa barca iese din schema din cauza portabilitatii, cel mai probabil o sa mai scad din pretentii, ca-i mai sanatos:

1.Raman deci la ideea unei gonflabile, in mod sigur Categoria C (sincer credeam ca toate C sunt inafara de cele foarte mici).
Stiu bine de dimensiunile interioare si am facut si oarecari simulari de incarcatura. Bagajul de camping e ce car in spate si pe munte, iar o lada frigorofica intra sub una din banchete daca stie ce-i bine pentru ea. La aparatura foto am luat in calcul un dry bag si aia e.
Less is more, renunt la bere si iau absint.

2. O las cu Razelm-ul si 4 persoane, si-asa ma cam tem cu pasageri. O sa fie 2 maxim cu toate PFD-urile luate in calcul. De-aia si Dry-bag. Ce intra in barca scoatem, ce iese din barca pluteste...incet incet ajungem la un mal.

In schimb mi-e de altceva cu 5 cai : Vegetatia

Am iesti pana acum pe Razelm de 2 ori:
a)  Odata din centura, intre Fundea si Dunavat,  cu gandul ca ajung la Popina, dar m-am intors ca se infoia treaba si lotca nu pluteste plina.
b) Din golful Holbina, care  era umplut cu vegetatie si de iesit m-am mai luat eu dupa niste urme, dar de intors se incarca elicea din 3 in 3 metri si-am facut pe venetianul de mi-a venit rau pana inapoi in canal.


3.  Cu marea ar fi o problema. As cam vrea sa ies, chiar daca mai tai din urechi ambitiilor.

Nu de alta dar plajele cu distantare nu pot fi accesate cu masina decat daca ne suparam cu jandarmeria de la Vadu si nu vreau la stiri.
Mai ales ca altfel sunt baiet cuminte, nu las decat urmele pasilor, fac voluntariat..chestii din astea.

Eu insa ma refeream la un 10 km "in lung" la 2-300 m de mal, nu "in larg", ca nu vreau sa ma legitimeze tovarasii de la pasa de coasta.  Si strict pe calm plat, ca nu vreau cu anemicul ala de motoras sa ma plimb pe la rusi, dar pana la unul mai mare, o sa merg pash-pash. 
La nevoie am si un VHF pe care-l folosesc  pe munte in PMR dar care stie frecventa marina si dau amenda la ANCOM cu 2 maini daca tre sa chem pe cineva sa ma scoata de urechi. Dar e o situatie pe care nu o prevad.

La capitolul asta m-am luat insa dupa toate canalele de sailing care prezinta pe post de tender niste gonflabile sau RIB mici cu motoare anemice, si se plimba pe unde le trazneste...


4. Viteza...da-l incolo de glisaj ca e vacanta.

Citisem insa pe un alt topic pe-aici ca o gonflabila mai mare prinde  viteza mai buna "in deplasament" fata de una mai scurta pentru ca distribuie greutatea mai bine cu 2 persoane si se afunda mai putin.  De-aici intrebarea 340 vs 370 care ma roade pe mine cel mai mult.
Merita kilele alea in plus pentru nitel mai multa flotabilitate?


La anul ii iau sigur un motor mai mare, ca va ramane barca de "offroad". Ma gandea, la 9,9 2t ca are pana-n 30 de kg teoretic, daca gasesc unul mai mare si relativ usor, ala e.
De permis oricum dau ca vreau velier:)

LE: Cu lotca pe dunare si 5 cai am luat intre 12 si 16 km/h 2 persoane. Era suficient. Mi-era teama sa nu scad la 6.


@mandache

Am balit la ideea de porta-bote, pentru ca e barca ideala, cu o singura exceptie: Mi-e frica cu ea pe mare.
Daca se umple cu apa...ramane din ea doar vesta si inotul.

Cealalta optiune ar fi foast un Ka-Boat, pentru ca-i ingust si s-ar fi miscat bine cu motor mic, dar Nomazii nu pareau incantati de comportamentul lui, si nu permite o alta parte a scenariului, pe care n-am mai exprimat-o: Campatul o noapte pe apa.

Sunt prea lenes ca sa ma trezesc al 3 sa fiu la rasait in balta cand e lumina buna si pasaretul activ...Nu ca as fi eu mare fotograf, da' am crescut cu National Geographic sub perna si-mi place sa visez:)

Seara buna.
















Zodiac

Ok ! Ne apropiem de adevar .

1) De luat in calcul si altceva . La o barca normala numarul de persoane se calculeaza in interiorul barcii , la gonflabile se calculeaza stand pe baloane . Am inteles , e o lada frigo mai mica .
Ia in calcul niste bidoane speciale , am vazut pe youtube in loc de dry bag , la evenimente neplacute , ele plutesc .
Eu as mai umbla putin la buget si as cauta o gonflabila de 4 m categoria C .

3) Am scris si eu pe undeva pe forum....asta fac si eu cu un Zodiac de 2,70 si un motor de 5 cai la Vadu , merg la 3-400 de metri de mal pe langa coasta dar niciodata nu am mers mai mult de 4-5 km din diferite motive . De exemplu unul important e ca am scos de mai multe ori multa apa din barca de la valuri mai nervoase .
Tot din cauza curentilor si a valurilor de multe ori cu motorul de 5 cai parca stau pe loc , alte ori valul imi intoarce barca si aproape 180 de grade . In plus marea se monteaza imediat , fara preaviz , plec de la mal pe mare oglinda si incepe brusc ''dansul'' .

4) Repet eu as lua ceva de 4 metri . Cu flotabilitatea e mai complicat de calculat , in principiu o barca mai putin ''intrata'' in apa ar trebui sa disloce mai putina apa , deci sa fie mai rapida dar in practica o barca mai lunga e si mai grea deci s-ar putea sa compenseze negativ . La gonflabile e important ca baloanele sa fie cat mai mari in diametru de preferat peste 48  de cm , diametrul lor genereaza flotabilitatea .

Depinde si cat dureaza pana la faza de velier ! Oricum vei folosi gonflabila si dupa ce iti iei velier , pe lacuri si ture rapide asa ca din punctul meu de vedere ar merita majorarea bugetului pentru un 4 m de calitate .
Daca nu imi luam RIB imi luam un Quicksilver Heavy Duty de 4,70 . Adevarat foarte grea , dar cu un carut de transport devenea mai usor de carat .
Am vrut si Porta Bote , am studiat . La valuri serioase se zguduie de zici ca are Parkinson  ;D si important nu poti ''umbla'' la lungime .
Succes !

syRebekah

Pe mare la 2-3 cabluri de mal nu vei avea calm plat decât rareori. Poţi să ai la plecare, când de regulă îţi alegi fereastra de timp, şi să nu ai la întors. Apoi trebuie să înveţi să te dai cu barca. Nu e ca şi cum te urci în ea cu consoarta şi bagajele, chiar dacă toate plutesc, aveţi veste etc. Ia-o uşor.

Distanţare fizică e de obicei în nordul BG, până în Shabla. Mai degrabă te ajută un camper.
fost ghrt.

Adrian D.

@syRebekah

Pai m-am gandit ca daca e plaja langa, e ca si cum ai invata sa patinezi pe langa balustrada, in caz ca fuge dreptul ai de ce sa te tii:) Mi-e clar ca intotdeauna vremea s-ar putea sa aiba alte planuri si in cazul ala cu o mana merg la mal si cu ailalta deschid berea. Nu ma grabesc ca nu m-asteapta nimeni la ora si ai mei la birou s-au obisnuit sa-i sun cu "ba,. e furtuna si dorm la refugiu, daca ma mai vreti, vin de marti"

Dar ai dreptate si ii mai taiem din coada din nou, la un cablu , si ala de mouse.

Totusi vorbim de 4 lungimi de bazin. Nu stiu cam ce ar insemna mai usor de atat inafara de apucat de sah? Nu sunt gica-contra, doar intreb, ca m-ar ajuta mult niste sfaturi in directie.
Primele 2-3 plimbari o sa fie sigur fara calabalic , doar cu morcov , dar chiar s-o umflu in piscina si sa ma uit la ea...parca-mi pare rau.

Altfel am mai iesit cu barca rigida sub 4 metri pe mare de capul meu cu consoarta, la vecinii greci. Si ceva mai departe de 200 de metri...Mai spre juma' de zi. Inchiriez lotci cu motor in delta de niste ani...N-am blestematul ala de carnet ca-s lenes si m-am tinut de altele da' poate n-o fi Marea atat de Neagra.

E bun sfatul cu Nordul Bulgariei, dar il tot bat de niste (binisor spre 10-15) ani si camper-ul e deja luat in versiunea "overlander". In anul asta ma mananca insa de alte alea.

Oricum prostia e aproape facuta: Iau cea mai mare barca pe care-o pot duce-n spate si oi vedea....

@ Zodiac

Ascultat si aleg lungimea in detrimentul vitezei.  O sa raman la 3,70 ca-i relativ mare si o livreaza repede. Daca socot ca nu-i ce trebe, schimbam doar apele si motorul. M-oi tara eu pana la Perisor intr-o zi-lumina cu 5 cai si de restul mai vedem.
Am cautat si mai mari, dar deja sar binisor din buget pentru o barca accesoriu la masina si plang dupa ea dac-o dau de vreo craca.

Cum zice englezu' : Inshaallah.



syRebekah

Dacă o iei pe lângă mal stânga-dreapta şi înapoi să înveţi să te dai pe valuri e una, iar ca să mă exprim în cheia ta, să o iei pe lângă mal să faci turul Mării Negre e alta. Dacă pleci din Vadu la Periboina costier poate fi safe dar nu te văd cărând barca în spate.
În rest şi eu înot la mare de-a lungul plajei, nu înspre larg.
fost ghrt.

bobinuta

Citat din: Adrian D. din August 04, 2020, 02:32:17 AM
Topic-ul tau e unul pe care l-am citit cu atentie si mi-l aminteam mai ales prin referinta la Jerome K Jerome
Salut,
Topicul e al lui Zodiac, dar eu sunt cel care l-am amintit pe JKJ  8)
"Trei intr-o barca (fara a mai socoti si cainele)" are un umor savuros, dar cam englezesc. Evident. Era mai la inceputuri.
Dar daca ai citit "Vacanta cu copiii mei", chit ca nu se vorbeste despre barci, cred ca ai constatat ca stilul englezesc s-a mai imbunatatit  ;)

Ref. la pneumatica, daca nu vrei una mai mare , asa cum te-a si sfatuit Zodiac, mergi pe 3.70, asta e.
N-ai de unde sa imprumuti / inchiriezi un motor, ca sa nu mai dai banii si pe ala ? Iti faci damblaua cu el de cateva ori, vezi cum e si apoi treci direct la ceva mai serios.

Citat din: Adrian D. din August 04, 2020, 02:32:17 AM
Vreau velier:)
De care ?  ::)

Regards,
Cezar
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

Adrian D.

Multumesc mult pentru recomandare:)
Recunosc, m-am oprit la "Trei pe doua biciclete" si n-am mai ajuns la cea cu copiii. Dar o sa vina si partea aceea din viata la un moment dat. Umorul englezesc e detasat  spre distant, dar inspira calm, si e nevoie de el cand dai de belea.

Cu pneumatica rezolv curand, si daca nu apare o alta afacere de nerefuzat pana luni, o sa fac si comanda (erau in ceva concediu).

Motorul e deja luat de vreo 2 saptamani.  Mi-era frica sa nu car 30 de kile dupa mine si cum am dat de un Mercury in  doi timpi la pret corect si greutatea terminata in "n..spe" kile , aia a fost. Il tin oricum ca mai am prieteni pe care vreau sa-i mai scot din barlog si or avea nevoie si ei de invatat cu barca la un moment dat.  Oricum dupa discutia cu glisatul singur  ma atrage mult ideea unui galos mic care sa se coaca non stop prin portbagaj ca doar cea mai buna barca sunt 2.

Velier la inceput vreau ceva weekender intre 19 si 26 de picioare, oarecum usor de pus pe peridoc ca n-am stare.
La modul ideal as bali dupa un Albin Vega 27, dar vrabia....

Daca aveam permisul in buzunar ma dadeam cu nerusinare la Frieda, dar asa.....dam la pompa anul asta si dupa aia mai vedem.

Adrian D.

Asa.
Am venit cu un update, ca sa nu ramana un topic inchis in coada de peste. Am luat galosul, doar ca nu e Elling 370 e Kolibri 360, pentru ca dupa prima trebuia sa astept 10 zile si astalalta vine maine, cand am sa fac o plimbare prin Decathlon sa mai iau ba o cordelina, ba o carabina, ba o ancora, ba o vesta....ce mai e nevoie prin curte

Vineri sau Sambata o scot undeva la Danubiu: ori la Pacuiul lui Soare (sper sa nu fie omor) ori la Alionte.

Duminica probabil ca ajung cu ea si pe la mare, sper nu si la stiri.

Apropo, e vreun secret de-a nu pati ca baietii astia?
http://www.youtube.com/watch?v=lgvM754QUqA&t=3m0s

Recunosc, marea mult mai agitata acolo decat am eu intentia sa servesc.  Cum insa Repin e unul dintre pictorii mei preferati, ma gandeam daca nu-i o idee mai buna sa trag barca cu o coarda dinamica  mai lunga pana la apa adanca, sa aiba loc unde sa se agite barca si pilotul de ocazie pana trec de zona critica unde se sparg valurile?

Zic..nustiu...








Vali

Litoralul romanesc e cunoscut pentru pragurile succesive, care formeaza brizanti precum cei din filmuletul de mai sus. Nu cred totusi ca e mare scofala sa faci putina baie la c_r pe timp de vara, insa trebuie atentie daca marea e agitata.

Daca ai depasit pragul cel mai apropiat de mal, cred ca poti sa urci in barca si sa-ti continui drumul fara probleme. Cu o gonflabila ai mai multa siguranta decat cu o rigida echivalenta, dar asta nu ar trebui sa-ti dea prea multa incredere oarba. In timp vei invata tot ce ai nevoie, si iti vei forma rutina unor iesiri sigure.

Apropo de Albin Vega, simpla mentiune a acestei barci de legenda denota o anume cultura nautica, spre deosebire de multi alti visatori care tanjesc dupa Macgregor sau alte barci fitoase, dar insuficient de marine. Poate vreodata ne-ai putea povesti ceva din nazuintele tale vizavi de veliere, sigur suntem destui interesati.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Zodiac

Citat din: Adrian D. din August 12, 2020, 09:52:51 PM
Apropo, e vreun secret de-a nu pati ca baietii astia?
http://www.youtube.com/watch?v=lgvM754QUqA&t=3m0s

Recunosc, marea mult mai agitata acolo decat am eu intentia sa servesc.  Cum insa Repin e unul dintre pictorii mei preferati, ma gandeam daca nu-i o idee mai buna sa trag barca cu o coarda dinamica  mai lunga pana la apa adanca, sa aiba loc unde sa se agite barca si pilotul de ocazie pana trec de zona critica unde se sparg valurile?

Zic..nustiu...

Sa te bucuri de ea  ;D !
Mai citeste o data punctul 3 , a doua propozitie din ultima mea postare .
Cand mergi la Decathlon , ia si 2 bucati...o sa iti foloseasca , in special pe mare :

https://www.decathlon.ro/ispol-transparent-ambarcatiune-id_8362529.html

Asa ceva nu vei pati doar cand pleci de pe mal , oricum valurile din filmulet sunt destul de mici pentru Marea Neagra , ci permanent cand vei primi valurile din fata si din spate cand mergi mai incet ca valurile .
Pneumaticele nu au prova ascutita ci lata deci valurile se vor sparge si implicit se ''preling'' sau sar in barca . Iar barca pe care ai cumparat-o e chiar dreapta in prova deci mai sensibila la valuri ca altele mai ascutite :

https://www.kolibri-boten.nl/gb/home/34-339-km-330-d.html

https://www.hobbymall.ro/activitati-nautice-si-subacvatice/ambarcatiuni/barci-pneumatice-si-rib-uri/103262-barca-gonflabila-allroundmarin-kiwi-280-gri-podina-pliabila-lemn-31-persoane.html

Daca intri mai in larg sa depasesti valurile , va fi mai greu pentru cel care tine barca si mai greu pentru ambii , sa va urcati in barca , parca am citit ceva de 2 X 140 kg  ;D .
Din punctul meu de vedere cel din filmulet a facut minim 3 greseli :
- a plecat cu motorul la apa super mica sigur a atins cu elicea nisipul
- a plecat in forta cu motorul abia pornit , daca se oprea motorul il aruncau valurile pe mal
- a abordat prost valurile

Succes !


Adrian D.

@Vali.
Iti multumesc pentru sfaturi, si ma bucura mult  remarca ta.

Pentru ca orice fel de "cultura nautica" dovedesc fara a fi tras in viata mea de vreo scota, e meritul vostru direct!
Al celor de aici care isi impartasesc din viata, pareri si experienta  pentru a fi de folos unora ca mine, care doar tragem cu urechea de pe margine si facem ochii mari. 

Fara voi probabil as fi vazut Delta doar din salupa ghidului si marea doar de pe feribot.  Increderea de-a incerca lucruri noi nu se cumpara de la casa de bilete  ci se castiga cu povesti si sfaturi ca ale voastre.

Cu riscul de a lua calea patetismului:  in cartea mea  toti cei de pe-aici  stati al naibii de aproape  de baieti ca  Verne, Tudoran  ori Melville. Ba chiar putin mai sus, pentru ca la voi e dovedit  autobiografie.

Personal, daca voi putea la un moment dat sa si scriu cat sa foloseasca cuiva, o sa fiu fericit. Sper sa-mi iasa.
Astfel , de la mersul cu vele nu vreau decat povestile care sa-mi dea ocazia sa fac asta.

Alegerea barcii defineste doar  stilul:  cu  galosul ma incadrez la umorul englezesc,  visand la Albin Vega sper la ceva din raftul cu "Aventura".   Mi-ar placea sa scriu despre pasaje casnice in Egee sau traversade ciufulite spre Las Palmas sau Trebizonda.   Daca sunt vrednic, om vedea.

@Zodiac
Multumesc de urare!

Am inregistrat temeinic ce mi-ai spus, asa ca prima iesire o sa fie ca plimbatul de mana prin parc intr-a 9-a, trimestrul intai :  "palme transpirate;  asteptari  zero ;  puls  180"

Dar am notat analiza  ta foarte misto  pe cazul neozeelandezilor si cat pot, ma feresc.  Altfel, cum a zis si Vali: N-o fi foc nitica apa la evanghelie....Mai crestem.

PS: 140x2 e doar procentajul lui Putin la urmatoarele alegeri daca merge vaccinul :))

Seara faina!

bobinuta

Citat din: Adrian D. din August 08, 2020, 01:28:25 AM
La modul ideal as bali dupa un Albin Vega 27, dar vrabia....
Salut,
E usor offtopic, *dar* imi permit sa-ti impartasesc din senzatiile mele, desi sunt sigur ca nu toata lumea simte la fel si probabil ca vor fi unii colegi care ar putea sa nu fie de acord cu ce spun aici (repet, e punctul meu de vedere si nu unul general).

Pana in prezent, m-am dat cu cateva veliere intre 22' si 37', cu derivor rabatabil sau fix, cu eche sau timona, pe Dunare si Marea Neagra.
Personal, nu mi-as lua nimic sub 26' nici macar pentru Dunare si desi aici voi starni multe reprosuri, eu o voi spune clar si raspicat - prefer timona. Nu datorita ideii pe care o au unii ca ar fi buna doar "pentru Facebook" - e treaba lor, nu ma intereseaza pozele, ci confortul. Nici la o barca cu motor nu-mi convine echea, ci guvernarea cu volan. Da, e mai scumpa si mai complicata mecanic (si nu numai), dar considerentele mele sunt legate strict de confort. De ce? Pentru ca sunt lenes. Nu vreau sa fac sport pe barca, ci sa ma bucur de plimbare fara sa ma incordez tinand mana pe eche sau venind cu tot felul de add-on-uri care sa lungeasca bratul acesteia, etc.

Dpdv. al modului in care simti efectul miscarilor apei, pentru mine bigger = better. Desi unii au o perceptie diferita (si nu ii voi contrazice), vei resimti mult mai putin balanganeala (oscilatiile navei datorate miscarilor apei si ale vantului) pe un vas mai zdravan fata de unul mai mic.
Concret - cu barci de 33'-37' (5...7 tone) echipate cu timona, pe un vant BF5 (18kts) si valuri de 2-3m, experienta am simtit-o ca pe o plimbare; cu 24' la eche, vant BF4 (12kts) si valuri de ~1.5m, mana mi-a obosit pe eche dupa 30 min si dupa vreo 3 ore de balanganeala, aveam o senzatie vaga de nod in stomac, in timp cel unul dintre colegii de pe aceasi barca s-a ingalbenit treptat si a sfarsit rastindu-se la delfini de vreo 2 ori.

Pe Dunare, ai valuri dese si daca e o barca usoara (inclusiv velier slab lestat = 250-350Kg), in cazul in care se monteaza, dansezi ca hopa-mitica. O barca ceva mai mare are si lest mai zdravan (500-700 Kg) si sta altfel pe Dunare montata (valuri 0.7-1m), in timp ce salupele si barcile obisnuite se retrag sau nu indraznesc sa iasa.

Da, o barca cu derivor retractabil o poti purta dupa tine. Dar pentru cat timp, cu ce eforturi, cu ce tip de masina si pentru cate experiente repetate? Dupa o vreme, cand te vei transforma dinspre corsar catre pirat batran, vei dori sa-l tii la apa, ca e mai simplu sa aduni echipajul, sa dai mola si s-o stergi direct catre zona de distractie.

Eh, si aici intervine definitia "distractiei". Depinde de fiecare. Daca vrei sa-ti iei gagicile / familia / prietenii la plimbari de placere, cei mai multi aterizeaza pe langa un colt de insula (de cele mai multe ori la sfarsit de saptamana) si se balacesc in voie, dupa care incarca calabalacul si fac traseul retur. E un mod de distractie pe care daca ti-l doresti, trebuie sa ai barca la apa, altfel n-o sa rezisti s-o cari mereu pentru a o da la apa si a o aduce inapoi. Mai ales daca e un velier.
Apoi mai trebuie sa iei in calcul o chestie. Da, unul de 24-26' se va descurca pe Dunare chiar montata, dar gandeste-te la timpul pe care il vei avea de parcurs pana la zona de distractie, tinand cont de viteza de deplasare, care e mica. Nu scoti mai mult de 5.5kts la motor, ca vant pe Dunare nu gasesti convenabil tot timpul.  Vezi si tu daca la viteza asta iti convin 2...2.5h de traseu pe distante de genul 20Km.
S-ar putea sa iti convina, daca iti poti permite sa tii barca la apa si astfel sa poti pierde lejer timpul. Daca nu, probabil ca-ti vei schimba optica :)

Vrei la pescuit ? In general vrei repede. Atunci, cu velierul, nu e o solutie, mai ales la Dunare. Iti trebuie o barca motorizata. Nici salupa nu e o solutie, aia e smecherie de agrement, de mers cu gagicile sau cu sotiile comode, care nu-s obisnuite cu viata de haiduc. He, he.... nici cu asta nu va fi prea simplu, dar n-o disec acum. Sa continuam cu velierul ...

Inca mai vrei velier, care va sa zica, huh?
Ramai la unul pentru Dunare, sau te gandesti ca daca vrei sa folosesti un velier, ai nevoie de vantul pe care nu-l vei gasi la dispozitia ta oricand si oricum pe Dunare? Daca da, vei alege, probabil, ca o consecinta logica, ori sa duci velierul intr-un loc care sa-ti permita acces la un lac batut de vant, fie varianta unui velier pentru mare.

In primul caz, e evident ca nu-ti vei permite sa repeti des operatiunile de lansare/armare - dezarmare/retragere. Mananca prea mult timp, cheltuiala repetata, etc. Tot trebuie sa lasi barca la apa undeva- trebuie sa te gandesti unde, cu ce taxe si ... cu ce riscuri. De asemenea, trebuie sa te gandesti de cate ori te vei duce in locul respectiv ca sa iesi cu barca aia efectiv pe apa. Ca altfel, la ce naiba ti-o mai iei ? Doar sa stii ca ai un velier ?! Nu cred ca ai face o astfel de nebunie, desi exista si astfel de proprietari, pe unii chiar i-am cunoscut.

Atunci, ce-ti mai ramane? Marea!
Care mare? Aia Neagra? E cea mai apropiata. Daaaaa, dar batranii velisti consacrati ai acestui site (dintre care eu nu fac parte) ti-l vor parafraza intr-un fel pe unul dintre personajele cele mai cunoscute din fosta flota:  "nici iarna nu-i ca vara! ".
De ce? " Pentru ca e agitata, se monteaza repede si avem un litoral care nu ofera prea multe perspective de divertisment " !
Mda, eu inca n-am fost in Egee sau prin Mediterana, am vazut doar filmulete. Intr-adevar, e mai interesant sa te plimbi printre insule, sa vezi tarmuri cu relief inalt sau alte chestii in afara de .... plaja plata.

Totusi, am intalnit si velisti cu alte conceptii. Cu unii chiar am iesit. Si care apreciaza faptul ca Marea Neagra iti ofera mai tot timpul vant si in general, situatii pe care daca inveti sa le descurci, castigi experienta. In schimb, nu ai insule langa care sa ancorezi si sa debarci trupa de cheflii. Si ajungem la derivorul fix, barcile cu lest greu. Alea stabile, care stiu sa stea misto pe valuri si care sa reduca pe cat posibil aparitia raului de mare in cadrul chefliilor pe care ii vei transporta. Ca altfel, nici ei nu se vor simti bine (cei mai multi isi vor lua adio de la excursiile pe veliere) si iti vei face sange negru si tu, ca-ti beleste placerea de a iesi pe apa si de a sti ca i-ai facut pe toti sa se simta bine pe barca si in compania ta...

Ei, una stabila, trebuie sa stea la apa pe perioada exploatarii, ca altfel e jale.
Ca s-o tii la apa, trebuie sa platesti cheiaj intr-una dintre cele 4 marine cunoscute - Tomis, Eforie Nord, Mangalia sau Limanu.
Cheiajul pentru un 33' e vreo 1600 EUR/an , iar pentru una de 24' se platesc acum cam 600 ron/luna (in Tomis). Astea-s preturile, nu prea sunt negociabile. Daca o tii doar 4-5 luni pe sezon si-o scoti afara, platesti serviciile macaralei, iar daca nu ti-o iei s-o duci intr-un loc in care s-o poti stoca pe cavaleti fara sa te coste cine stie ce, marina iti cere aproximativ acelasi pret ca si cel pe care il platesti pentru situatia in care o ai la apa.

Stiind doar cele de mai sus, acum fa o socoteala si vezi daca iti convine. Daca da, atunci deja 50% din problema e rezolvata !
Dar mai ia in considerare si alte cheltuieli, dintre care cele mai evidente sunt :
- intretinerea structurii barcii (reparatii, antivegetativa in mai multe straturi, etc.);
- intretinerea motorului (si depinde de care, inboard sau outboard);
- impozitele (pe alea de la 24' in sus, nu prea le mai poti declara ca barci cu motor! );
- inspectiile periodice ;

Mai gandeste-te si la urmatoarele :
- velele pot rezista in jur de 10 ani, dupa care trebuie sa le cam schimbi. La 24'-26' , un set de vele te poate costa in jur de 2000 EUR. La barci mai mari, costurile sunt mult mai mari.
- vinciurile (cabestanele) sunt facute sa reziste, dar trebuie sa iei in calcul ca unul cu sistem de autoblocare poate costa sute de euro. Daca le iei de la recuperari, trebuie sa stii ce cumperi sau sa apelezi la serviciile unui amic experimentat.
- oricare alte elemente ale greementului, te vor costa suplimentar daca va fi nevoie sa le schimbi (manevre fixe, mobile, mecanisme auxiliare, ancore, lanturi, etc.).
- elementele din lemn trebuiesc intretinute si reparate. Daca barca e veche, poti lua in considerare cheltuieli serioase pentru reconditionare. Doamne fereste sa aiba si mucegai. Daca in cockpit vrei sa ai bancute de lemn si nu te multumesti doar cu structuri din fibra si pernute, atunci luxul se plateste, ca trebuie sa ingrijesti corespunzator lemnul expus intemperiilor directe.
- daca ai probleme la elementele din fibra, trebuie sa apelezi la serviciile unui tip priceput, cu mana buna -> ala costa, ca nu face pe ochi frumosi si doar pe prietenie. Iar tu trebuie sa ai barca OK, pentru a pastra conceptul de "safety first" si pentru a te asigura ca daca mai iei pe cineva cu tine, vei putea oferi siguranta necesara.
- costurile altor echipamente de care ai nevoie intr-o barca omologata minim "C".  In acest sens, vezi "Ordinul nr. 1079/2014 pentru stabilirea procedurilor privind evidenţa şi înmatricularea ambarcaţiunilor de agrement, condiţiile tehnice şi încadrarea cu personal navigant a acestora şi avizarea operatorilor economici pentru desfăşurarea activităţilor de agrement nautic" , pag.27 - "Cap.VII: Cerinţe privind echipamentele ambarcaţiunilor de agrement " . Ai acolo echipamente obligatorii si optionale.

In fine... despre Albin Vega 27 probabil ca ai citit destul.
Vali Antonov a postat recent o invitatie interesanta, pe care ma multumesc sa o citez:
Citat din: Vali din Mai 28, 2020, 04:26:37 PM
Va invit sa descoperiti site-ul lui Bogdan - www.sailwithme.eu - (chiar daca unii din noi deja il stim de ceva vreme), unde veti gasi mai mult continut de calitate, cu care Bogdan ne-a obisnuit deja aici pe forum.
[...]
In afara de povestea lui June, Albin Vega 27 cu care acum 2 ani a plecat din Galati pana in Thassos, veti descoperi povestiri despre delivery, experiente cu Mac 26M, oferte de participare in echipaj in diverse croaziere, plus sfaturi practice care demonstreaza ca iahtingul nu e deloc un domeniu exclusivist, cum se clama odata pe diverse forumuri.

Te asigur ca va fi foarte interesant sa citesti (daca nu ai facut-o deja!) despre experientele lui Bogdan la bordul lui June.

Dar, in afara de Albin Vega 27, s-ar putea sa gasesti interesanta Albin Ballad 30' - o alta barca exceptionala.
Iata cateva link-uri in care s-o vezi :
https://www.inautia.com/used-boat-49488080142898545799991001019745.html

https://www.brightonboatsales.co.uk/boats-for-sale/albin-ballad-30/

https://woodplans.co/albin-ballad-30.html

Ba chiar am avut chiar supriza de a gasi un anunt recent expirat pe OLX:
Velier Albin Ballad 30, 1974

Citat"Am cumparat Sfinx-ul in Aprilie 2016 din Olanda si l-am adus in Romania intr-o calatorie de 3600 de mile. A fost prima mea iesire adevarata pe mare in care mi-am facut ucenicia in 40 de zile de sailing adevarat. Am petrecut impreuna momente fantastice, implinindu-mi visul de a avea propria mea barca (cu vele) si de a naviga cu ea. Dar acum a venit timpul sa ne despartim si sper ca ii va aduce noului proprietar macar acelelasi momente minunate de care m-am bucurat eu in acesti doi ani si jumatate de relatie om/barca."

Acum, il vei regasi pe "Sfinx" pe booking sau pe Facebook ...

Daca te intereseaza, eu am vazut ca proprietar = Decebal Cioana , il poti gasi pe FB ;-)

In fine... sper sa nu te deranjeze prezentarea mea. M-am gandit sa-ti arat si partea mai putin spumoasa a visului nautic :)
Sper ca tu si barca ta va veti gasi unul pe celalalt!

Cezar
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube