Tohatsu M5B, 5hp 2 timpi

Creat de Barcamarin, August 24, 2020, 04:10:38 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Barcamarin

Va salut,
detin motorul de ceva timp si-l folosesc cu o barca gonflabila Zodiac de 310.
Barca intra in glisaj foarte repede, cu o persoana, si cu doar jumatate din acceleratie se mentine in glisaj.
Daca incerc sa merg cu acceleratia mai mult, pana la maxim chiar, motorul se tureaza dar nu mai castig nimic la viteza.
Elicea este cea standard ,de 8(asa scrie pe ea ), o schimbare a acesteia ar aduce un plus de viteza ?


diles


Barcamarin

Daca motorul se tureaza, inseamna ca mai pot scoate ceva de la el, cumva.
Nu stiu daca acceleratia la jumatate, inseamana jumatate din puterea motorului , dar cred ca ramane o plaja de putere a motorului nefolosita.
Este simplu: vrei mai mult, cumpara unul mai mare. De la 6 cai in sus poti avea probleme, daca nu ai permis.


bobinuta

#3
Citat din: Barcamarin din August 24, 2020, 04:10:38 PM
Daca incerc sa merg cu acceleratia mai mult, pana la maxim chiar, motorul se tureaza dar nu mai castig nimic la viteza.
Elicea este cea standard ,de 8(asa scrie pe ea ), o schimbare a acesteia ar aduce un plus de viteza ?

Eficiența propulsiei depinde de randamentul elicei în a transforma energia motorului în mișcare.
Generic, un diametru mai mare ar fi mai eficient, dar mai conteaza forma si dimensiunea palelor. Mai concret spus, exista o dimensiune optima a elicei, pentru fiecare set compus din motor + cutie de viteze (inclusiv raportul) + barca. Practic, "dimensiunea" se refera la diametrul, pasul si numarul de pale ale elicei.
Daca pui o elice mai mare, s-ar putea ca motorul sa nu poata produce maximul de rotatii si astfel, sa nu extragi maximum de putere.
Inversa, daca pui o elice prea mica, s-ar putea ca motorul sa nu aiba sarcina potrivita.

Obtinerea unei combinatii optime nu e chiar simpla.
Unii procedeaza cam asa: daca maresc diametrul elicei, scad pasul acesteia, de ex o elice de 15x12 ar echivala cu una de 14x13 sau cu una de 16x11. Dar indepartandu-te de combinatia optima (cea livrata de producator), eficienta poate scadea, astfel incat o elice 'echivalenta' de 17x10 nu va propulsa barca la fel de bine ca cea initiala (15x12).
In afara de practica, exista si unele calculatoare care te-ar putea ajuta. Iata cateva :
1) https://www.rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm
2) http://www.csgnetwork.com/marinepropcalc.html
3) https://www.vicprop.com/planing_size.php
4) https://veempropellers.com/propeller-calculator/
5) https://goodcalculators.com/boat-prop-calculator/
6) https://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

Daca elicea e proiectata sa functioneze intr-un regim anume si acesta nu este asigurat, atunci nu se atinge randamentul maxim - ba si mai rau, aceasta poate fi supusa unui regim anormal care ar putea conduce la deteriorarea ei.

Specificatii Tohatsu M5B:
https://www.tohatsu.com/marine/int/outboards/M5B.html
(gear ratio 2.15:1 , max. RPM = 5500)

Tohatsu Propeller Selection Chart:
https://www.tohatsu.com/marine/int/accessories/prop.html

De acolo rezulta ca poti folosi elice cu diametrul de ~8" si pitch intre 9 si 6, in functie de sarcin (Light-Moderate-Heavy).

S-ar putea ca materialele de mai jos sa te ajute suplimentar :
a) Curs Hydrodynamics (prof. A.H. Techet , M.I.T.);  in curs se discuta despre "Marine Propellers" si elementele de baza.
b) Propeller slip and its role to the boat's performance
c) How To Determine Propeller Slip

Nu sunt singurele materiale care te pot ajuta sa-ti faci o idee despre ceea ce ai nevoie; experienta mea nu e cine stie ce in acest domeniu, sunt convins ca exista mai multi colegi care ar putea sa-ti ofere argumentatii mai bune.

Sper sa gasesti combinatia cea mai buna, sau sa faci astfel incat sa obtii in final ceea ce doresti !

Cu bine,
Cezar
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

diles

ce viteza atingi in momentul de fata?

Barcamarin

Intre 23 - 25 km/h

Ptr Cezar
foarte intresante informatiile, multumesc .
Asa cum zici si tu sa asteptam pe cineva care a schimbat cateva elici la un motor si stie pe viu cum se manifesta, si care sunt diferentele dintre ele


diles

e buna viteza,mai mult nu prea ai cum sa scoti din 5 cai orice ai face,daca vrei mai mult schimba motorul.chiar cu schimb de diferite elici nu vei optine mai mult de 1sau 2kmh in plus,dupa mine nu se merita.

dany

De acord cu Diles.Cu o pneumatica energoteam de 2,7 m si motor 5 cai mariner in doi timpi un amic a scos 27 km la ora .A schimbat elice cu pas mai mare ,a pus prelungitor la maner ,si nu a schimbat mai  nimic.Avea ''demaraj'' de-l ridica de bot in sus dupa care se aseza frumos pe apa.La barci de peste 3 m trebuie un 8 cai pt. o persoana cu ceva bagaj si la doua persoane 10-le abia o scoate in glisaj cu bagaj minim.Asta o spun din experienta proprie si a amicilor mei barcagii.

Barcamarin

Acceleratia este la jumatatate cand sunt in glisaj, de acolo consum gaz de pomana, motorul se tureaza, dar nu se simte la viteza.
Motorul are vointa, dar "nu are cu ce ", in speta(cred eu )ceva care sa valorifice turatia
Chiar toate motoarele  dau randamentiul maxim  cu jumatate din clapeta de acceleratie deschisa ?

La ce deschidere a clapetei de acceleratie atngeti viteza si turatia motorului " confortabila " ?

Zodiac

In primul rand ''glisajul'' la gonflabile poate fi relativ discutabil . De multe ori chiar daca barca merge ridicata de bot , nu merge chiar in glisaj .
Ar fi bine daca ai putea pune un film sa vedem ce si cum , 25 de km/h pentru gonflabila de 310 si motor de 5 cai mi se pare foarte bine .
Ce viteza crezi ca ai putea prinde cu o alta elice ?

bobinuta

#10
Citat din: Barcamarin din August 25, 2020, 09:40:42 PM
Acceleratia este la jumatatate cand sunt in glisaj, de acolo consum gaz de pomana, motorul se tureaza, dar nu se simte la viteza.
Motorul are vointa, dar "nu are cu ce ", in speta(cred eu )ceva care sa valorifice turatia
Chiar toate motoarele  dau randamentiul maxim  cu jumatate din clapeta de acceleratie deschisa ?

La ce deschidere a clapetei de acceleratie atngeti viteza si turatia motorului " confortabila " ?
Seara buna,
Mi-ar placea sa-ti pot oferi niste raspunsuri directe (in general asta se asteapta de pe un forum, ptr a mai scurta "travaliul" celui care le cauta), dar din pacate, cunostiintele mele sunt limitate.
Asta nu m-a impiedicat , totusi, sa incerc sa gasesc niste materiale ajutatoare, care pot fi in aceasi masura utile si pentru tine, macar pentru o parte dintre intrebari.
Stiu ca asta inseamna ca trebuie sa ai rabdare sa citesti, sa vizionezi unele clipuri, sa rulezi niste spreadsheet-uri Excel pentru a face niste calcule, sau pur si simplu sa faci unele socoteli cu un calculator obisnuit (fie el si cel contabil , al sistemului de operare, hi hi). Dar mie mi-a facut placere sa fac toate acestea, cel putin pentru cultura mea generala tehnica. Sunt sigur ca exista colegi care "viseaza" hidrodinamica, mecanica, etc. - dar in timp, m-am lamurit ca nimeni nu va citi si calcula in locul meu.
Poate ca in cazul tau sa ai mai mult noroc - ti-as dori sincer lucrul asta.  Dar pana atunci... uite ce am mai gasit.

1. O lucrare foarte utila, citata si intr-o resursa pe care am postat-o anterior (  https://www.rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm  ):
Propeller Handbook : The Complete Reference for Choosing, Installing, and Understanding Boat Propellers (editia 2001), PDF

2. Un clip care mi s-a parut foarte instructiv si din care am extras urmatoarele capturi :
Propeller Diameter & Pitch - a rough guide to choosing the right propeller for your boat









Imaginile vorbesc de la sine.

3. Am gasit un nou calculator online, ceva mai complex, si pe care l-am folosit pentru a vedea ce se intampla daca variez diametrul elicei, pastrand celelalte date constante. Iata mai jos link-ul catre calculatorul respectiv si o captura de ecran dintr-un sheet Excel in care am centralizat rezultatele calculelor rulate succesiv:

https://www.miwheel.com/inboard-propellers/prop-it-now/



Conform rezultatelor de mai sus, daca cresti diametrul elicei, scade in final eficienta.
Nu-mi pot permite sa afirm in nume personal ca asta s-ar intampla (nu am experienta necesara) - prezint doar datele si rezultatele asa cum le-am obtinut ruland unealta respectiva.

4. Daca vrei sa vezi relatiile de calcul folosite in cadrul calculatorului https://goodcalculators.com/boat-prop-calculator/ , click pe link si deruleaza putin mai jos in pagina.

5. Folosind site-ul https://www.miwheel.com/propellers/selector/ , am incercat sa obtin o recomandare de elice optima pentru un motor echivalent cu cel pe care il ai (Mercury/Mariner outboards, 5HP 2 Stroke, 1987 & Newer). Rezultatul recomandarii a fost urmatoarea elice: Michigan Match 3-Blade (032055) Aluminum    7.875 Diameter    8 Pitch:)

6. In cadrul site-ului https://www.rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm, exista o resursa care mi s-a parut interesanta:  Surfbaud Freeware Propeller Calculator - an Excel spreadsheet program . Am avut curiozitatea de a descarca spreadsheet-ul respectiv si de a-l folosi pentru a incerca dimensionarea unei elice.
Foarte interesante sunt unele mentiuni din cadrul foii de calcul respective.
De exemplu, in sheet-ul "Torque & Shaft Horsepower" , apare o nota care spune ca "Max engine RPM should not be more than 85% of manufacturers stated max RPM unless a continuous-duty heavy marine diesel is used!".
Ca atare, in loc de 5500 RPM (maximul turatiei motorului tau, precizat de producator), am folosit 85% , adica 4675 RPM.
In cel de-al 3-lea sheet ("Power required") am introdus date referitoare la ambarcatiunea ta, preluate din specificatiile producatorului Zodiac. Astfel, la "Maximum Displacement of vessel in pounds" am trecut 93 (=42 KG) , iar la "Waterline Length of vessel in feet" am aproximat, trecand 10. La "Required maximum speed in knots" am trecut 18.89 (=35 Km/h), incercand sa vad ce fel de elice va recomanda foaia de calcul pentru obtinerea unei astfel de viteze (pentru barca si motorul introduse).
Rezultatul ptr. o elice cu 3 pale a fost una cu diametru de 9" si pitch de ... 17 !!!
Interesant e ca la "Estimated prop slip at required top speed" a rezultat o cifra de 26.22% !

Daca incerci sa verifici datele astea cu calculatoarele anterioare rezultatele sunt indoielnice / neconcludente.
Exemplu:
- folosind https://goodcalculators.com/boat-prop-calculator/  ) sau calculatorul de la rbbi.com, am introdus 21.7 mph (35 Km/h), 4675 RPM, 2.15 gear ratio . Pentru un pitch teoretic de 13.2" (furnizat de spreadsheet-ul Excel), rezulta un slip de 20.16% (acceptabil). Daca pui pitch-ul recomandat de 17", rezulta slip de 38% . Datele sunt cam nerealiste, nu am vazut elice 9x17, desi am gasit unele referinte si despre astfel de ciudatenii.

Foarte interesant e ca in cadrul sheet-ului "3 bladed prop" apartinand aceluiasi spreadsheet Excel, exista un "Rule of thumb" care spune asa:
"One inch diameter = 2.5 inches of pitch. Two inches extra pitch will cut engine rpm by 450. " E de retinut si ar fi si mai interesant de verificat !

In fine, o ultima serie de calcule le-am facut utilizand tot calculatorul de la rbbi.com , ca sa vad cum variaza viteza in functie de pitch.
Astfel, ptr. 5500 rpm, 2.15 gear ratio, 0.15 slip a rezultat asa (MPH = miles per hour):

pitch   MPH
======
9   18.5
8   16.5
7   14.4
6   12.4

Deci, ar rezulta ca viteza variaza direct proportional cu marimea pitch-ului.

Apoi am incercat sa vad cum ar varia slip-ul in functie de pitch, pastrand o viteza constanta de 24 kmh = 14.9 MPH.
Rezultate:

==> pitch 6, slip ==??  You have selected a speed that is faster than the prop can go at these conditions with no slip
==> pitch 7, slip 0.12 (12%)
==> pitch 8, slip 0.23  (23%)
==> pitch 9, slip 0.31 (31%)

In concluzie, pitch-ul optim ar fi 7, (acolo ai slip-ul cel mai mic, adica 0.12).

De asemenea, am mai vrut sa vad variatia vitezei in functie de slip.
Rezultate:

5500 rpm / 2.15 gear / 7" pitch

slip   MPH
=======
0.1   15.3
0.15   14.4
0.2   13.6
0.25   12.7
0.3   11.9

De aici rezulta ca viteza finala e invers proportionala cu marimea slip-ului (si pare logic).

In fine, toate cele de mai sus, le-am facut din pura curiozitate si pot fi reproduse de oricine.
Inainte de a incheia, iata mai jos alte 3 clipuri pe care s-ar putea sa le gasesti utile, mie cel putin asa mi s-au parut :

YAMAHA: Choosing the right Propeller: Bigger is not always better.

YAMAHA: How to choose right prop for your boat and motor

The Correct Prop For Your Boat! How To Know!

Succes si spune-ne si noua ce ai obtinut daca te apuci de teste !

Cezar

P.S. (later edit):
Citat din: Barcamarin din August 25, 2020, 09:34:33 AM
Intre 23 - 25 km/h

Dupa cum ti-au spus si ceilalti colegi, nu cred ca vei scoate sensibil peste viteza asta, fara sa schimbi motorul.
Totusi, iata o barca cu care un cunoscut a parcurs in 15 min. distanta dintre Gura Portitei si insula Bisericuta, respectiv cu o viteza de 26Km/h : 
ELLING Kardinal 430 SL , echipata tot cu un motor de 5CP dar in 4T (Suzuki).
Cred, totusi, ca forma barcii o ajuta fata de o pneumatica obisnuita.

Eu as pune pe Zodiac-ul tau un 2T intre 8 si 10CP (cred ca 4T-ul ar fi cam greu, dar daca merge, de ce nu? ).
Oricum, am mers si eu cu M5B, e cam zgomotos (no offense). Un Johnson 8CP/2T cu 2 pistoane a fost muuuult mai silentios.  Desigur, dezavantajul e ca ti-ar trebui permis, asta ar fi o alta investitie.... stiu .
Depinde doar daca scopul propus justifica investitiile !

P.P.S. (later later edit):
Din "Manualul conducatorului de ambarcatiuni de agrement" disponibil pe site-ul ANR, pag.106:
"Pasul corect al elicei poate fi determinat numai prin testul pe apa".
Elicele sunt tratate intre paginile 102 si 107 .
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

Barcamarin

#11
Citat din: Zodiac din August 25, 2020, 10:30:21 PM
In primul rand ''glisajul'' la gonflabile poate fi relativ discutabil . De multe ori chiar daca barca merge ridicata de bot , nu merge chiar in glisaj .
Ar fi bine daca ai putea pune un film sa vedem ce si cum , 25 de km/h pentru gonflabila de 310 si motor de 5 cai mi se pare foarte bine .
Ce viteza crezi ca ai putea prinde cu o alta elice ?

Din pacate nu am un film, dar cu prima ocazie o sa-l fac.
Cat despre viteza, speram sa mai storc 3-4 km , suficient pentru ce am eu nevoie, asta pana trec la urmatorul nivel: permis, motor mai mare etc.

Ptr Cezar,
inca odata multumesc pentru documentatia trimisa , si pentru ajutor

AdrianZUZ

Ia un turometru, verifica la ce rpm max ajungi.
Vezi ce vitezi castigi, sau nu, in ultimele 4-500 ture.
Se poate sa castigi ceva viteza cu un pas mai mare cu 1.

Schimba carburatorul cu unul de 6cp - Tohstsu, Mercury, Mariner 2t  aceeasi generatie, si atunci poti sa incerci direct elice cu pas +2


Barcamarin

#13
Fac rost de un turometru, verific la ce rpm ajunge atunci cand atinge viteza maxima, vad ce mai ramane pana la rpm maxim . Ma hotarasc apoi daca se merita  o elice de 9 , vad ca una de pe Ali este in jur de 150 ron.
Despre carburator ce sa zic, trebuie sa fiu sigur ca se poate adapta unul si in plus trebuie si o elice compatibila.