Izvor 11 - un catamaran romanesc. Proiectul

Creat de gvincentiu, Decembrie 19, 2011, 08:10:22 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

gigitolan


gvincentiu

Nu sunt adeptul corpurilor separate, ci mai degraba a unei structuri centrale pentru rigidizarea intregului ansamblu. Acum ma uit pe proiecte.
Ganduri bune !

Vali

Citat din: gigitolan din Ianuarie 07, 2012, 10:26:17 AM
Asa ceva ti-ar place?

Salut Gigi, mie imi place tare desenul tau de "Wharram style" :). Mai ales ca se construiesc foarte usor corpurile, din cate 3 desfasurate, si pana la urma nu-i mare scofala fundul plat pentru cine nu vrea neaparat ceva "racing".

Cred ca se poate opta si pentru un "bridgedeck" rigid, care da rigiditate totala barcii, in schimb nu mai e posibilitatea de demontare. O alta solutie ar fi conectarea corpurilor in stilul catamaranelor lui Richard Woods, prin grinzi late asezate vertical, mult mai putin predispuse la torsiune. Mai ales ca pe ele se poate monta si o nacela centrala.

Pana la urma, asa cum spune si Vince, la un catamaran mic tractabil e preferabila constructia monocorp, pentru castigul de spatiu si rigiditate. In schimb, "Wharram style" il vad deja ca pe un bun candidat la statutul "offshore". Poate ne poti da mai multe desene, sau eventual fisierul .fbm, sa ne facem o idee mai detaliata. Deja ai castigat un fan ;) (de fapt sunt fanul tau de cand eram mic :P).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gigitolan

Iaca si fisierele, in primul apare doar un corp, iar in celalalt ambele, conectate cu doua grinzi profil I obtinute din sipci prin laminare.
Aviz fanilor :): n-am nici un fel de scoala in domeniul design-ului naval. Barcile "proiectate" de mine sunt rodul pasiunii pentru desen. Probabil sunt placute la vedere, nu stiu cum s-ar comporta pe apa, daca cineva cu mai multa scoala ar dori sa continue ideea as fi incantat

Vant bun

Vali

Am gasit ceva interesant pe site-ul lui Richard Woods, o comparatie intre corpurile rotunde si cele cu gurna, la catamarane: http://sailingcatamarans.com/. Nu se poate copia linkul, dar articolul se gaseste la FAQ, si se numeste "Hard Chine hulls versus round bilge".
Cu aceasta ocazie, la "Designs" este un catamaran de 21', Acorn, care are un plan de studiu detaliat, de unde se poate scoate inclusiv planul de forme pentru niste corpuri nervoase de catamaran tractabil ;)/
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gvincentiu

Se studiaza fenomenul... acum is la conceptia lui Izvor 12.
Ganduri bune !

gvincentiu

Am finalizat varinata corpurilor dupa care incep sa fac macheta 1:10. Sper sa iasa ceva.
Ganduri bune !

Mihaif99

Citat din: gvincentiu din August 14, 2012, 05:34:10 PM
Am finalizat varinata corpurilor dupa care incep sa fac macheta 1:10. Sper sa iasa ceva.

Foarte misto. Intamplarea face ca tocmai studiam designurile lui Woods, chiar in clasa asta de marime.

Descurajant la catamarane este rigg-ing ul, care nu merge facut cu catarge de lemn si cu panza cumparata din "Europa".
Se misca insa superb cu motoare mici si sunt foarte seaworthy. Daca nu ar exista problemele de docare si transport ar fi barca ideala.

Am mai ramas cu gura cascata cand m-am uitat la scorurile designurilor lui Woods.

Vali

Super misto Vince, singura chestie la care as mai umbla putin ar fi prismaticul, care la catamarane e in jur de 0,6, si nu 0,51 cum e la barca din poza. Nu-i problema foarte mare, decat amplitudinea tangajului ceva mai mare. In rest, parametrii suna bine, mai putin inaltimile metacentrice.

Din cauza acestui ultim aspect, eu (inca) mai am mici rezerve vizavi de latimea de doar 2,5 metri. Chiar daca Gougeon 32 are si el latimea asta, in general e bine ca latimea intre cele 2 planuri diametrale (ale celor 2 coci) sa fie macar jumatate din lungimea maxima (sursa - documentul despre dimensionarea catamaranului al lui Terho Halme). In cazul barcii tale, rezulta ca pentru inaltimi metacentrice egale, ti-ar trebui Bmax de vreo 4 metri.

@Mihaif99: In ce sens te-au socat preturile design-urilor lui Woods - prea scumpe sau prea ieftine? Eu din tot ce am vazut pana acum pe parte de design-uri de multicoci, Woods are si barcile cele mai usor de construit, si cele mai mici preturi, plus ca la comanda planurilor in format electronic, pretul e de doar 2 treimi din pretul planurilor printate.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gvincentiu

#24
Tin mortis sa ma limitez la 2,5 m latime. Intradevar, asta e problema catamaranelor "narrow". Pentru a nu mai cauta, astea sunt formele cocilor lui Mike: http://www.wallerdesign.com.au/tc670.html, un pic lungite (cu 10 cm). Metoda de constructie (unde sunt cele mai mari probleme) va fi luata de la Waller 880 http://www.wallerdesign.com.au/wal880.html. Asta daca nu am bani  :) fiindca consider ca ceea ce merge pentru 880, va fluiera pentru 680-ul meu.
Daca voi avea, voi face Izvor 12, pe care il documentez acum. E greu, foarte greu dar nu imposibil. Tare am o simtire ca 12-le va fi, dar deocamdata, pentru urmatorii 4 ani stau deoparte si ma dau cu Fraga 3.  Indiferent ce voi face, voi da o tura la aussie, sa ma laud putin. Ca nu numai ei sunt marinari ;D de catamarane.
Cu 680 ramâne problema morală de a nu părăsi apele costiere. Ha!
Ganduri bune !

Vali

Am editat putin linkurile, ca nu se deschideau.
Suna bine ceea ce intentionezi, si iti doresc succes maxim, si oricand vei avea nevoie, stii ca "percutez" :).
Dpdv al amenajarilor interioare, intr-adevar modelul de 670 al lui Waller e foarte reusit. Eu mai am totusi indoieli despre cat de seaworthy va fi, asa ca propun urmatoarea treaba: cand ai timp, sa treci pe la mine sa ne uitam putin pe standarde, sa vedem exact la ce categorie de navigatie s-ar incadra varianta de 2,5 m latime, in varianta actuala de proiectare.
Prin urmare, ne putem da seama exact daca si unde mai trebuie sa umblam, in asa fel incat sa fim "acoperiti"dpdv al calitatilor nautice necesare (stabilitate, flotabilitate etc).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

#26
Citat din: Vali din August 15, 2012, 08:32:17 AM

@Mihaif99: In ce sens te-au socat preturile design-urilor lui Woods - prea scumpe sau prea ieftine? Eu din tot ce am vazut pana acum pe parte de design-uri de multicoci, Woods are si barcile cele mai usor de construit, si cele mai mici preturi, plus ca la comanda planurilor in format electronic, pretul e de doar 2 treimi din pretul planurilor printate.

Mi s-au parut scumpe raportat la monicoci, unde gasesti proiecte destul de ieftinute. Dar vorbeam in necunostinta de cauza.
In rest de acord cu ceea ce spui apropos de latime. Un catamaran, mai ales de sailing trebuie sa fie lat.
Alt lucru care ma mira de designurile lui woods, este ca nu foloseste trampoline in fata.
Adica, daca vorbim de sailing catamaran, unul cat de cat serios, trebuie sa aiba macar urmatoarele caracteristici:
1- lat
2- corpurile sa aiba flotabilitate si sa nu aiba intrare prea fina + trampolina in fatza, pentru cazul ca "ingropi" varful
3- nacela (sau bridge-ul) sa fie inalta ca sa eviti slap-ul.
4- masa sa fie cat mai centrata.

Vincentiu, catamarenele cu latimi de 2.50 m sunt facute ca sa pota fi luate la peridoc, si tractate fara aprobare speciala. Latime maxima de tractare usa+Canada este in general 8' 6"  iar in unele state chiar 8' 2". adica in jur de 2.50m. D-aia Macgregorul are 8 picioare latime, samd.
Ce parere ai de modelele "foldable" ale lui woods, ca Sango sau Wizard? Sau in fine sa te uiti la ideea de foldare de acolo sa o aplici la catamaranul tau.

Nici idea de power catamaran nu e rea, iar atunci chiar ca ar merge mai ingust, si cu mai mult spatiu

gvincentiu

Is constient de limitările impuse de 2,5m si in plus, cu proiectul ăsta vreau să ma dumiresc în multiplele probleme ce le presupune construcția.
Astfel:
- am câteva schițe, modele de îmbinare a corpurilor ș.a.m.d. și teoretic voi merge pe strip-plank-ul de la 880
- doresc o estimare cât mai exactă a costurilor de construcție în regie proprie dar și a timpului necesar și în special a amenajărilor interioare
- limitarea de 2,5m presupune un echipaj de maxim 2 (sau 2+1 copil), între 750 - 1000 kg barca echipată complet.
- am observat că pentru un cm în plus la linia de plutire mai pot urca încă 200 kg, ceea ce spune multe
- pentru un oarecare confort, pentru siguranță, simplitatea construcției și pentru destinația lui (este de clasa C, totuși) obligatoriu va fi full length bridge decks
- am oarecari rezerve față de tot ceea ce înseamnă folding, deși un proiect interesant cu retragerea corpurilor lângă cabină ar fi: http://www.altairmarine.co.nz/boat1.htm.
Și apoi, am timp să mă gândesc ;D. Stai să vezi conceptul lui 12, ceva original  8) și atunci ăsta va fi o istorie din care am învățat multe.
Ganduri bune !

Mihaif99

Alt dezavantaj la orice folding este ca nu ai aces in corpuri direct din cabina, si mai pierzi si din latimea cabinei.
La modelele mici ale lui Koler te-ai uitat? Ca inspiratie vreau sa zic...


In rest, succes. Sunt super interesat cum decurge proiectul

Mihaif99

Si astia au niste modelel interesante. Modelul lor power si cel mai mic hibrid, au 2.5 metri latime.

Interesanta e metoda de constructie, fara sa il intoarca, cu exceptia modelului power, si faptul ca se vinde "la kit"

http://www.spiriteddesigns.com.au