Rezistența datorată frecării cu apa este direct proporțională cu suprafața udată și reprezintă un procent variabil din rezistența totală. Cu cît viteza bărcii este mai mare, acest procent scade.
Pentru bărcile de deplasament (de ex. veliere) procentul rezistenței datorate frecării este de 70 - 90% din rezistența totală.
Pentru bărcile de viteză (glisoare) acest procent scade la 30 - 40 % din rezistența totală.
Pe de altă parte, rezistența de frecare cu apa depinde și de mărimea "bărbii". Pentru o barbă rezonabilă, de cîțiva mm (nu de Moș Crăciun), rezistența de frecare cu apa crește cu aproximativ 50 %.
Viteza de creștere a bărbii depinde de apa în care stă barca, și anume de productivitatea biologică a apei respective. O apă nepoluată dar cu mulți nutrienți este foarte productivă biologic. Apa salmastră este mai productivă decît apa foarte sărata sau apa dulce etc Bineînțeles, viteza de creștere a bărbii scade dacă barca este mișcată din cînd în cînd.
În concluzie, rezistența totală pentru o barcă glisoare neprotejată va crește cu 20 - 40% după cîteva luni, în funcție de productivitatea apei în care a stat barca.
Bibliografie:
https://darchive.mblwhoilibrary.org/bitstream/handle/1912/191/chapter%202.pdf?sequence=9&isAllowed=y