DAYSAILER

Creat de draken, Februarie 12, 2012, 08:33:21 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Rumpi


Multumesc tuturor pentru aprecieri si comentarii. Intr-adevar Mihaif99 are dreptate, e o problema de definitie si sunt constient de asta. Eram si inainte sa scriu, dar m-am luat dupa cele scrise inainte de mine. Bineinteles ca iola este daysailerul prin definitie. Problema tine de conditiile si dorintele de utilizare. Daca vrei sa iesi cateva ore, singur sau in doi pentru placerea pura a velelor iola e perfecta. si iola ofera o varietate uriasa de la cele ultrasportive valabile competitional pana la unele cu care se poate face si cruising. Urmeaza apoi clasa barcilor lestate (majoritatea cu chila fixa) care dau senzatia de "big boat". Aici ma gandesc la clase constructive unitare precum H-Boot, Dragon, Knarr, sau planul atasat de Vali, o clasa constructiva daneza (pe Yachtsportarchiv pot sa ma pierd zile intregi daca n-am grija  ;D ). Exista hibrizi de genul Light Schooner a lui Bolger, etc. variatia e imensa.
Nu stiu daca inteleg eu bine sufletul barcaholicului roman, n-am facut studii socio-filosofice despre asta dar eu cred ca orice design care vrea sa fie de succes in Romania trebuie sa ia in considerare conditiile romanului de rand. O sa ma lansez acuma in niste afirmatii strict personale si neverificate care depasesc sensibil cadrul topicului (adica sunt off-topic bine) dar ma prevalez de intrebarea initiala "de ce" si incerc sa scap nepedepsit.
In primul rand cred ca romanul de rand are o problema tipica. Majoritatea nu au spatiu si timp sa traga barca dupa ei cu masina. Prin Europa treaba e rezolvata demult, devii membru la club, platesti taxa anuala si tii barca acolo. Mai ai si alte avantaje pe urma clubului bineinteles. Iola sau yacht nu conteaza. Acesta e si drumul pe care trebuie sa ne reintoarcem noi (sportul organizat a existat pana in 90, de atunci nu vad decat dezorganizare).
In al doilea rand romanul e o fiinta gregara. Ne place sau nu ne place forma pe care o iau manifestarile sociale romanesti, realitatea este ca romanul mediu se simte bine chemand prietenii la distractie. La munte, la mare sau la iarba verde in fata blocului romanul e insotit de gasca de prieteni sau familia extinsa si accesoriile traditionale constand din mancare si bautura. Dincolo de aspecte sportiv-competitionale sportul se bazeaza pe placerea de a face activitatea respectiva pentru a te relaxa. Academic se vorbeste de sport ca activitate de loisir (adica ca si petrecere a timpului liber). Pentru barci asta inseamna ori o flota mare de ambarcatiuni cu putini ocupanti, ori barci mai putine cu multi ocupanti. Cum lucrurile sunt scumpe in Romania eu intrevad mai degraba modelul cu multi pe barca. Adaugam aici lipsa infrastructurii romanesti, atat in ceea ce priveste transportul cat si bazele nautice. De ce credeti ca a devenit asa de popular caiacul in ultimul timp? E asociat cu costuri si infrastructura minime. Intr-un fel refacem evolutia de acum 100 de ani a nemtilor, sarind peste etapa caiacelor pliante si trecand direct la cele rigide transportate pe masina.
Revenind la daysailere orice barca de succes (ma refer la cel de masa) trebuie sa permita romanului sa isi continue bunele obiceiuri. Barca trebuie de asemenea sa confere o forma de prestigiu social. Suntem o societate extrem de sensibila la acest aspect, si chiar daca voi cititorii nu sunteti asa personal, priviti in jur si veti vedea ca ceea ce spun este adevarat. Pentru roman conteaza masina, telefonul si hainele. Sa nu credeti ca e o chestie noua, exteriorul a fost intotdeauna important pentru romani, calatorii straini din secolul 17-19 se mirau de romani ca traiesc in colibe si noroi dar au hainele curate si impodobite, vitele tesalate si cai rapizi. Barca trebuie sa corespunda, trebuie sa aiba ceva al ei care sa individualizeze proprietarul. Indiferent ca ne indreptam spre un design cu linii de acum 100 de ani, tras in furnir si decorat cu bronz sau mergem in directia fibra de carbon si forme de OZN scoase din calculator barca trebuie "sa prezinte".
Luand in considerare aspectele mentionate am construit o barca mare, lestata, cu frigider, gratar si buda. Mare sa ofere loc la prieteni, lestata ca sa nu fie sensibila la orice miscare a echipajului, cu frigider si gratar deoarece e mai comod sa ai racitorul incorporat in barca decat sa cari dupa tine trei racitoare si gratar deoarece romanul este iubitor de mici si fleici. Io prefer sa le facem singuri decat sa le luam de la taraba. Buda e o chestie necesara si in locul toaletei chimice care personal ma dezgusta prefer un AirHead care de altfel nu e semnificativ mai mare si la fel de portabil ca o toaleta chimica. Cabina am adaugat-o ca sa nu stea fetele pe buda in cockpit cu toata gasca (nu ca mie mi-ar placea). De altfel ma simt justificat in alegerea mea, pana si un racer dedicat precum un Megles 24 are un soi de cuddy. Trebuie sa recunosc ca am bagat locuri de dormit si am organizat confortul cu rafturi si dulapuri din cauza unor aspecte prozaice. Finantele, familia si varsta. Nu stiu cati dintre noi putem putem sa ne permitem o barca mai mare fara sa implicam familia si sa folosim argumente de genul "hai draga ca iesim cu totii nu e doar jucaria mea!" "putem sa dam o fuga la bulgari cu ea si dormim pe barca, ancoram in golf nu platim nimic" etc. In absenta acestor limitari practice, de exemplu barca de club, sau detinuta in comun de o trupa de prieteni, sau pentru cineva care e destul de aproape de apa incat familia nebarcaholica sa nu comenteze absentele regulate in weekend (una e sa ies pentru 8 ore, alta sa plec regulat cate 2 zile) renunt bineinteles la toate acestea, fac un cuddy cat sa incapa buda, racitorul si velele de rezerva, sau montez buda pe sine in prova si pun racitorul sub banchetele cockpitului, simplificand constructia si scazand costurile.
Subsemnatul vad viitorul pe doua sine: sport organizat in cadrul clubului unde o sa se impuna in principal iolele si barci lestate mai mari in jur de 8-9m, eventual in coproprietate, dotate cu buda, racitor si gratar. Asa cum a devenit schi-ul sport de masa va deveni si barcaholismul. Deja forma de baza reprezentata de caiace si canoe este in plina dezvoltare, vor urma velele.
Ca si tehnici de constructie comercial vad un poliester (sau chestii mai scumpe in functie de design) si pentru amatori un strip plank pe coaste aburite sau laminate (finisarea estetica e optionala). Momentan sunt adeptul filosofiei lui Ljungstom care predica derivarea tuturor formelor cocii din segmente de cerc. Chestia asta simplifica mult constructia si arata bine.
Contrar obiceiurilor mele de a smangli poze de pe net va pun aici si doua poze cu un daysailer Ljungstrom (la asta nu ma poate acuza nimeni ca nu e pur). Obectu plutitor e de vanzare in Franta cu 3000 euro. 6,20x1,40x1,20m 800kg. Poza a doua e de la o barca sora pentru a ilustra constructia.

buccaneer

Pentru mine daysailer-ul a fost initial barca de initiere in yachting si racing, barca de "munca" cum a fost catboat-ul lui x_petrolist sau barca saracului indragostit de apa.
Cei bogati aveau "jucariile" mai mari, vele imense cu echipaj pe masura de multe ori platit. Cu timpul s-au mai democratizat, au realizat ca fun-ul  poate sa fie si mai ieftin si mai aproape de tarm unde lumea poate sa-ti admire barca si maiestria in ajustarea velelor. Asa au aparut daysailer-ele luxoase gen Morris, CW Hood. Daca intrati pe www.sailinganarchy.com/ puteti sa vedeti comentariile lui Bob Perry si alti "grei" legat de cum se naste un daysailer de lux.
Cred ca astfel de barci ar merge la fix in Romania. Avem multe lacuri  Dunarea la indemana (mai ales dupa raidul lui Florio a inceput o mancarime pe mine...), in 10 ore poti sa navighezi fie in Grecia fie in Croatia si ceva mai multe ore in sudul Frantei. Poti sa mergi ieftin combinat cu champing mai ales in Croatia(vezi insula Krk) fie ceva mai confortabil cu hotel.
Barci din care sa alegi sunt multe (clasice si moderne). Polonezi au Seascape si un turc a facut una foarte faina, nu am numele la indemana.
Se preteaza la "home-made" foarte bine.
Cred ca ar fi interesant sa luam pe rand cate o barca si sa o discutam, poate prioritate sa aiba cele care se pot face in regie propri fiindca aceste pot sa prezinte mai mult interes.
Numai bine.

draken

Turcul a facut Sensei 9m, o constructie cu review-uri excelente, dupa un proiect Umberto Felci respectat la sange. Daca ce a postat Vali mai devreme e expresia unui daysailer pur si clasic, asta ar fi expresia unuia la fel de pur dar foarte modern. Iar daca Morris face daysailere cu o foarte usoara tenta de cruising, al turcului e clar un racer "undercover". Rustler 24 e un lucru iarasi foarte pur, clasic construit in zilele noastre. in contrapartida, baietii din Elvetia ni-l arata pe Esse 850 (alt "undercover" ). Si povestea poate continua. Extremele sunt iolele pomenite de mihai99, la un capat (nu-s de acord cu el, urmatorul pas e sa vorbim si despre Optimist la daysailere) si la celalalt, proiectele de la German Frers 9 http://www.germanfrers.com/sail_boats/boat_details/33/93_performance_day_sailer_stealth.html) sau Wally-urile (Nano si inca un frate mai mare).
In alta ordine de idei, cu privire la tzarishoara: tocmai aflu ca un import "outside UE" (cum ar fi elvetia, ca tot vorbeam de Esse 850) e taxat vamal, accizat si tva-t ca produs de lux, ca e mai lung de 8m ...... Concluzia: vrei daysailer > 8m? Ai grija - in functie de unde-l iei, poti intra la concurenta cu ... pfff...nici macar cu Maybach-ul lu' becali ...mai rau. Freakin' idiots.....

buccaneer

Ai dreptate Draken este Sensei. Cautand o poza sa-mi aduc aminte cum arata am gasit unul de vanzare la Annapolis, $129,000.00! Fara piscina si heliport!  Raman la buccaneer pentru inca 200 ani.

Mihaif99

#19
Decat sa imi iau "daysailer" de 9 metri, deocamdata ramin la asta:

http://precisionowners.com/precision185.pdf

De ce mi-as dori un alt fel de "daysailer"? Ii voi lasa pe altii sa viseze si sa se chinuie, in rarele cazuri cand visele se materializeaza cu membershipuri de club scumpe, cu setupuri complicate, cu barci care nesesita intretinere serioasa, dar care "iau fatza" timp ce voi opta pentru practicalitate. Fiecare alege ceea ce crede ca i se potriveste, si precum stim "obrazul subtire cu cheltuiala se tine"  ;D. Eu ramin la ceea ce ma face sa ma simt confortabil din toate punctele de vedere. Vreau ceva ZEN. Viata e si asa complicata si timpul insuficient.
Strategia mea: cand cred ca am nevoie de altceva de obicei cumpar ceea ce cred am nevoie, apoi, daca ma satisface, iau decizia de a  vinde ceea ce am avut mai inainte. Daca nu, descarc imediat achizitia "noua". Poate ca nu am "cultura nautica" si nu stiu pe de rost toti constructorii de barci exotice, dar mi-au trecut cateva barci prin mana si stiu ca e diferenta intre ce ea ce iti doresti si ceea ce ai intr-adevar nevoie ;)

Acum simt ca am nevoie de ceva mai mic si chiar mai simplu de setat decat Precision-ul. Daca va dovedi ca este este la fel de sigur si fiabil, voi vinde Precision si voi cumpara un pocket cruiser gen Precision 24, sau chiar un trimaran.

Serios, tot ce imi doresc e ca fiecare sa aiba o barca.  Dupa aceea discutiile se poarta din alta perspectiva.

Mihaif99

Uite unul mai elegant, dar trebuie tinut la marina, si nu vad de ce nu ai cumpara un pocket cruiser in locul lui

http://ontario.kijiji.ca/c-cars-vehicles-boats-watercraft-sailboats-Olympic-Class-Yngling-Day-Sailer-W0QQAdIdZ339005683

buccaneer

Yngling si Star sunt foarte faine dar nu sunt pentru singlehanding sau cu cineva care nu stie sa "danseze". Au suprafata velica la maxim cat poate duce cu un echipaj de 2 respectiv 3 membri bine hraniti. Ma uit cu jind la ele dar pentru mine e greu sa gasesc pe cineva sa vrea sa invete si sa fie disponibil.
Reefing randa unei asemenea barci este cam blasfemie.

Mihaif99

#22
Gand la gand ...   nu mai voiam sa pun o postare, bine ca ai zis-o tu!
Adevarat! Si mai stiu ca principala calitate a unui daysailer e sa il poti duce singlehanded. Unii se uita la barci nisa la racere gen Melges 24 si zic ca sunt daysailere. Lumea nu se gandeste ca iti trebuie echipaj.

Dar in cele din urma fiecare isi ia ce crede el.
Topicul trebuia sa se numeasa "Daysailere de lux" sau "Gentleman Daysailers" Asa macar stateam de-o parte si lasam avizatii sa discute.   ;)

draken

Too bad. Era doar o discutie despre daysailere, care-a evoluat foare frumos in personale ca "de ce mi-as lua, de ce nu mi-as lua, de ce nu mi-ar fi suficient" etc. Recunosc si ca ma irita putin discutiile cu atmosfera de Rai : zici ce ne-am intalnit acolo afterlife si in timp ce unii doar viseaza (inca) la cai verzi pe pereti inaccesibili, altii au "finalizat" (multiplu chiar). Experientele si studiile (atat de amarate si de superficiale cum or fi ele) vor fi intr-o zi citite de oameni, mai tineri sau mai batrani, care vor vrea sa afle si de-aici care-i treaba cu una si cu alta si pe care s-ar putea (cum se si cuvine) sa-i intereseze destul de putin de ce si-a sau nu si-a luat cineva una mai mare sau mai tare.
E doar despre daysailere. .... "ca rupti sunt ca din tare stanca / romanii, orisiunde cresc "

draken

@rumpi: munca ta e citita si apreciata, omule. nu te opri  :)

solpet

Citat din: draken din Februarie 13, 2012, 07:13:43 PM
Too bad. Era doar o discutie despre daysailere, care-a evoluat foare frumos in personale ca "de ce mi-as lua, de ce nu mi-as lua, de ce nu mi-ar fi suficient" etc.
Oameni buni!
Sau cei care (dintre cei buni) vreti sa petrceti macar cateva zile pe apa/an.
Daca nu mizati pe castigul Lotto de saptamana viitoare,  problema se poate schita si astfel:

1) cat timp liber puteti aloca acestui hobby /an?
Incercati sa numiti o cifra, sa zicem, A.

2) Raportat la salarul (net) - minus cheltuieli
(cu familia, amanta, sau amantele, jucarii preferate gen 1600 kg de tinichea, putin otel, plastic si ceva aluminiu
sau - pt. fractiunea anti-auto, bicicleta high-tec (costa cat o masina mai mica :-)
ceve cheltuieli cu colibita,
dar adaugand si venituri , realizate din varii surse (de la pocher pana la dividende din brevete si incasari din chirie etc etc)
adica calculati la "venit-net-net" (asum paternitatea  cuvantului)
hai sa fie aceasta suma finala N

3) puteti calcula "factorul de distractie" F=N/A

(mai pe simplicissimus, ce unitate de bani ati pute cheltui pt un unic hobby, pe zi?)

4) Impartiti pretul investitiei intr-o barca (sa fie B) cu factorul de distractie F si veti vedea destul de repede,
cam cate zile "insorite" trebuie sa investiti in obiectul respectiv.
Eu zic ca daca trece de 300 zice PA! caci este nonsens sa investesti intr-un hobby (care evolueaza, piata este incerta etc) mai mult de 10..12 ani munciti.

Exemplu simplu (sau simplicissimus)
Ion Capsunaru' castiga 1000 euro/luna
Este econom, asa ca risipeste pt. rate bancare (locuinta) "doar" 500, gateste pe acasa, bea cu masura, lu' Maricica nu-i cumpara decat cate o revista si o floare :-),copii si urmasi ioc,
nu foloseste tel. mobil decat daca este apelat, calculatoare isi ia de la prieteni, 2nd hand, gratis,
si foloseste o masina mica (mai exact nu foloseste) asa ca
la finele lunii ii raman 200.
Adica 2400/an.
Mai castiga ceva la pocher, mai ciupeste ceva cu munca la negru, dar suma este egalata de chelt. de Craciun, tuning-auto
(alternativ tuning sani-Maricica, desi e cu cantec...) si altele..
Are 30 de zile de concediu , adica cu weekenduri si alte bairamuri 5 saptamani (35 zile)


Factorul de distractiie, dupa formula F= N/A este 2400/35=68,5 euro/zi-libera

Da, Viata este o Madama iesita la pensie, daca te gandesti ca
- cu cat ai timp liber mai mult si
- venit mai mic
cu atat esti mai limitat in finantarea hobby-ului.

Ei, acum Ionica-al nostru Capsunar pune ochii pe un sensei (ca cel din exemplul lui buccaneer), mizilic curat,
129k in usd, sau, ca sa calculam simplu, 100k in euro.

Cate "zile senine" l-ar costa?
Pai fara intretinere, taxe portuare, impozite si alte dari marunte, fara asigurare si..si...

100 000 /68,5 = 1500 zile, de "post", adica zile libere, dar cu 0 cheltuieli.
(poate baut apa din rau -  si aspirat adanc)

Dar la cele 35 de zile/an  disponibile pentru damblaua respectiva
omul ar trebui sa astepte
1500/35 vro 42 de ani.

Adica daca se apuca de tanar, mai apuca sa se distreze la batranete...

Evident exemplul este usor naiv si supersimplificat, dar metoda mea de calcul este f. simpla:
- fixez o cota, exprimata in procent din media castigului meu/an

Daca "obiectul" fie virtual sau real, trece de aceea cota, salut!
Sunt zeci de mii de alte optiuni, si oricum mai am nevoie de vro 2..3 (re)incarnari ca sa incerc parte din ce-mi trece acum prin minte... :-X











Mihaif99

#26
Citat din: draken din Februarie 13, 2012, 07:13:43 PM
Too bad. Era doar o discutie despre daysailere, care-a evoluat foare frumos in personale ca "de ce mi-as lua, de ce nu mi-as lua, de ce nu mi-ar fi suficient" etc. Recunosc si ca ma irita putin discutiile cu atmosfera de Rai : zici ce ne-am intalnit acolo afterlife si in timp ce unii doar viseaza (inca) la cai verzi pe pereti inaccesibili, altii au "finalizat" (multiplu chiar). Experientele si studiile (atat de amarate si de superficiale cum or fi ele) vor fi intr-o zi citite de oameni, mai tineri sau mai batrani, care vor vrea sa afle si de-aici care-i treaba cu una si cu alta si pe care s-ar putea (cum se si cuvine) sa-i intereseze destul de putin de ce si-a sau nu si-a luat cineva una mai mare sau mai tare.
E doar despre daysailere. .... "ca rupti sunt ca din tare stanca / romanii, orisiunde cresc "

Asta crezi tu. De fapt este pe dos.
In realitate discutia este una virtuala despre daysailere de lux - adica o subclasa care tie iti place. Mai stiu ca ca titlul topicului m-a indus in eroare am postat aici parerea mea despre barcute economice intr-o discutie in care nu aveam ce cauta si  mi-am luat-o chiar de la "romanul rupt din stanca". Te rog sa ma ierti, dar nu e vina mea. Poate data viitoare explici mai clar despre ce doresti sa vorbesti.

Cum sa iti explic: E ca si cum ai zice ca discuti despre masini economice, dar de fapt discuti numai de cabriolete de lux. Iar eu ma bag si indraznesc sa spun ca imi place Fiat 500.

Discutie placuta in continuare  ;D

Vali

Am "compilat" multe idei bune pana acum din acest topic, si cred ca discutiile sunt abia la inceput.

O propozitie care-mi rezoneaza din ceea ce s-a scris este afirmatia lui Bucaneer: "Se preteaza la "home-made" foarte bine." Coroborat cu "compendiile" lui Rumpi (pentru care-i multumim inca o data), in care acesta descrie aspectele sociale caracteristice romanilor, reiese ca velierele ceva mai "spartane" si relativ accesibile pot face cariera la noi in tara. Sa retinem totusi ca Rumpi s-a referit la o barca orientata si spre croaziera, dar si cu veleitati de daysailer sau weekender.

Aici intervine o alta discutie: pe piata romaneasca pana acum au intrat exclusiv velierele mari (tip charter), plus "savonierele" poloneze sau Mac-ul 26, barci minimale de clasa C, intr-un ambalaj ultra-conventional, la pret ridicat.
Din ce s-a scris mai sus reiese necesitatea unei barci relativ accesibile de clasa B, cu comportament marin bun, manevrare usoara, un minim de confort, si folosibila atat ca daysailer sau weekender, cat si la croaziere costiere spre sud. Majoritatea velistilor actuali sau potentiali nu-si doresc mai mult de atat. Si exact asta nu se regaseste acum pe piata, si din cauza asta lumea ori isi construieste, ori isi ia barci sh vechi de afara si se chinuie sa le "puna pe roate".

Daca tot e acest gol neacoperit la noi, ma gandesc la urmatoarea treaba: de ce nu s-ar alege pentru acest tip de barca o silueta eleganta de inspiratie clasica, evitandu-se cararile batatorite pe care merg producatorii europeni? Un exemplu este Alerion 28, postat pe prima pagina, care e o barca optima vizavi de cerintele mentionate mai sus, avand si o eleganta aparte.
In felul asta, am porni la drum cu ceva care ne-ar diferentia de numarul mare de "another white boat". Am mai discutat in timp treaba asta cu destui amici, insa majoritatea spun ca trebuie mers pe un design verificat, adica modern-conventional, ceea ce mie nu-mi "aprinde" entuziasmul.

Cine cunoaste de exemplu modul cum a evoluat iahtingul de croaziera in Brazilia, stie ca acolo treaba a pornit prin asocierea pasionatilor care-si doreau barci, si care si-au unit eforturile si si-au facut matrite, din care au scos destul de multe barci, pe care le-au echipat fiecare dupa gust si "putere". Asta cred ca ar fi solutia si la noi, treaba devenind accesibila prin procurarea de exemplu a unui kit de corp + punte, pe care amatorul sa si-l echipeze dupa plac, la nevoie chiar cu decoratii din lemn exotic sau bronz etc.

Cam astea sunt ideile partiale care mi-au venit citind topicul de fata, iar daysailerele de care s-a discutat nu le consider neaparat din perspectiva luxului, ci a designului reusit, care ar putea fi aplicat si la o barca mai accesibila.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

Citat din: Vali din Februarie 13, 2012, 09:23:02 PM
....... de ce nu s-ar alege pentru acest tip de barca o silueta eleganta de inspiratie clasica, evitandu-se cararile batatorite pe care merg producatorii europeni? Un exemplu este Alerion 28, postat pe prima pagina, care e o barca optima vizavi de cerintele mentionate mai sus, avand si o eleganta aparte.....

Pentru ca nu esista piata pentru o barca cu chila de 28 de picioare in care nu se poate dormi?
Ma gandesc ca lumea conduce Golf si Peugeot 207 pentru practicalitate. Ma mai gandesc ca majoritatea prefera sa se duca la picnic cu o masina de teren sau cu un break decat cu o cabrioleta lunga. Nu am prea vazut Morgan-uri pe strada in ultimul timp.

Vali

#29
Imi pare rau, dar pe Alerion 28 se poate dormi (are 3 cusete), si era vorba doar de un exemplu de design clasic (ar mai fi cateva, si toate de peste garla :)). Cand e vorba de stil, barcile din State sunt in frunte ;).

LE: erata: despre Alerion 28 s-a discutat de fapt aici: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,389.msg4365.html#msg4365
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau