motor de masina pe barca?

Creat de adytimofte, Martie 10, 2012, 01:19:28 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 6 Vizitatori vizualizează acest subiect.

ionitzady

salut , nu am inteles motor diesel 25 cp?
2,5 t cu 25 cp ai aproape 14-15km/h si 2,5 consum?
mie mi se pare perfect, poate prea perfect

HOME MADE

 :D........ce vrei,se mai intimpla!

Levy

Citat din: adytimofte din Martie 11, 2012, 04:44:24 PM
De ce se mixeaza fumul cu apa la motoarele de barca?


Ca sa reduca zgomotul la esapament si se mai baga si in apa ;D

HOME MADE

sa raceasca gazele de esapament.care crezi ca ar fi temperatura sub punte daca n-ar fi racit esapamentul?ajuta si la racirea implicit a motorului,a galeriei de evacuare mai precis,si te scuteste de inca o gaura in barca!

kmbh69

La motoarele inboard, o mare parte a esapamentului e construita din plastic, deoarece gazele sunt fortate sa treaca prin apa si sunt racite (asa-numitele esapamente inundate). E mai ieftin, iar plasticul nu e atacat de coroziune. Intra pe pagina de la www.vetus.nl (iti alegi limba) si au acolo inclusiv descrierea componentelor unui sistem de esapament la inboard. Nu vreau sa fiu acuzat de reclama, oricum au piese destul de scumpe, dar in brosura lor de pe internet (se poate face download) e descris foarte amanuntit sistemul. Sau poti intra pe www.awn.de (e doar in germana) sau pe www.svb.de (e si in engleza), au si acolo descrierea esapamentului de inboard.

Vali

Dupa cum au scris si colegii mai sus, motorizarile inboard sunt destul de raspandite in vest, iar solutiile sunt:

- amplasare centrala a motorului, cu ax de lungime mare si inclinare mare a liniei axiale. Se foloseste la regimurile de deplasament sau semiglisare, si mai rar la barcile de glisare. Asta din cauza ca la glisare sunt necesare turatii mari, iar lungimea mare a axului port-elice e mai susceptibila la vibratii, totul trebuie sa fie extrem de bine echilibrat etc, plus reglarea dificila a asietei (trim).
In schimb, acest tip de inboard central este raspandit la barcile de viteza "vintage" din State, unde se folosesc motoare mari, grele si gurmande, iar amplasarea lor centrala favorizeaza o buna asieta. In perioada anilor '60-'70, inboardul central a fost preferat la ambarcatiunile cu aripi portante, fiind singura solutie de a crea impingerea pe directia necesara sustentatiei.
Problema la inboardul amplasat central este ca necesita mai multe elemente pe opera vie (tub etambou, pinten de protectie elice, cavalet port-ax, carma etc). Toate acestea maresc rezistenta de apendici, si necesita mai multa munca de mentenanta decat la varianta stern-drive de exemplu.

- amplasare la pupa a motorului, ori Z-drive (stern drive), ori V-drive (reductor in unghi ascutit). Avantajul este castigul de spatiu, iar la Z-drive posibilitatea modificarii trim-ului. Dezavantajul e complexitatea transmisiei si procurarea dificila si costisitoare a pieselor de schimb. Se foloseste de obicei la barcile de glisare, motorul fiind separat de transmisie printr-un cuplaj elastic, deci se poate lucra independent la motor sau la transmisie.

Despre marinizarea (navalizarea) motoarelor auto, pe plan mondial s-au facut progrese mari in randurile amatorilor. Cea mai importanta e adaptarea optima intre greutatea, puterea, turatia si consumul unui motor, totul raportat la parametrii barcii pe care va fi montat.
Astfel, daca se doreste propulsarea unei barci glisoare, se va opta pentru o transmisie Z-drive si un motor usor, de turatie si putere mare, plus elice de turatie adaptata strict parametrilor motorului.
Daca in schimb se va propulsa o barca in regim economic de deplasament sau semi-glisare, se va opta pentru transmisie directa, motor accesibil, de turatie mica si raport subunitar alezaj/cursa, plus o elice de tractiune (diametru mare si pas mai mic).

In continuare, amanuntele navalizarii se pot discuta in fiecare caz in parte, ideile generale fiind:
- racirea cu circuit separat (ori schimbator de caldura, ori keel-cooler)
- pompe de apa separate pentru circuitul intern al motorului si circuitul schimbatorului de caldura
- reductor-inversor potrivit puterii si regimului de mars dorit
- un sistem potrivit pentru schimbarea uleiului (de obicei echiparea cu o pompitza speciala)
- linie axiala echipata cu presetupa fiabila, plus un cadru rigid care sa mentina pozitia relativa a grupului motor+reductor fata de capatul inboard al liniei axiale.
- cuplaj elastic echilibrat dinamic, plus coliniaritate optima ax motor-ax portelice
- esapament inundat, preferabil cu tub flexibil gen Vetus, pentru fiabilitate si intretinere usoara
- cavaletii motorului bine incastrati in structura de rezistenta a barcii
- tragerea comenzilor si indicatoarelor in postul de conducere.

Solutia e mai complexa si mai dificil de intretinut decat un outboard obisnuit de exemplu, dar avantajul e ca se poate adapta un motor auto, mai accesibil decat un inboard dedicat sau chiar outboard. In plus, de obicei se adapteaza motoare auto diesel, mai fiabile si mai sigure in exploatare decat cele pe benzina.
Eu de exemplu vad aplicabila aceasta solutie la o barca facuta in regie proprie, pentru deplasament sau cel mult semi-glisare. In acest mod, cheltuiala va fi mult diminuata, crescand in schimb volumul de munca la constructie, echipare si mentenanta.
Despre constructia barcii in regie proprie si inmatriculare etc, pe plan european legislatia e foarte permisiva, si a fost modificata in acest sens si la noi, odata cu aderarea. Amanunte in ultimele posturi de la topicul despre circulatia cu barci neinmatriculate.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ionitzady

Chiar nu vreau sa fiu rau dar as vrea sa se mai dezbata si raportul dintre avantaje si dezavantaje si pentru ce ambarcatiuni se merita si pentru ce nu .

Vali

Citat din: ionitzady din Martie 12, 2012, 03:49:50 PM
Chiar nu vreau sa fiu rau dar as vrea sa se mai dezbata si raportul dintre avantaje si dezavantaje si pentru ce ambarcatiuni se merita si pentru ce nu .

Ce sa spun, am inceput sa ma informez in amanunt despre montarea motoarelor auto pe barci cand eram in liceu, la sfarsitul anilor '80. Motivul a fost randamentul satisfacator al propulsiei unora din barcile echipate cu motoare auto din zona mea. Oamenii si le facusera din ce gasisera, nu erau modele de perfectiune, dar iti faceai treaba cu ele.
In plus, cand mergeam cu salupa burduhanoasa a fermei piscicole, care remorca barcazele la navod, cateodata ma lasau s-o guvernez si eu, si imi placea senzatia de putere si modul robust in care motorul diesel in 4 cilindri (de tractor) raspundea la comenzi si transmitea puterea.

La vremea respectiva, inclusiv un Veterok de 8 - 12 cai in stare buna era foarte greu de gasit, si mai greu de intretinut si exploatat, in vreme ce un Neptun sau Vihr erau luxul suprem. Dezavantajul outboardurilor rusesti in 2 timpi era consumul prea mare, intr-o perioada cand benzina era rationalizata, si aveai dreptul la 20 litri lunar, pe care nu-ti prea venea sa-i "rupi" de la rezervorul masinii. Mai ales cand stateai la cozile kilometrice din acele vremuri la benzinarie, ultimul lucru la care te gandeai era sa consumi benzina greu obtinuta pe gurmandele outboarduri rusesti.

Erau insa 2 categorii de oameni care faceau tot posibilul cand era vorba de barca: 1. pescarii profesionisti, si 2. barcagiii super-pasionati. Prima categorie de multe ori renunta la mersul cu masina (daca aveau) pentru a avea benzina necesara ca sa se "arunce la toana", si deseori cumparau benzina la suprapret de la posesorii de masini, numai sa-si faca treaba la peste.

De obicei, treaba pescarului era strict pescuitul, iar de transportul lui si al pestelui se ocupa altcineva, posesor auto. In cazul pescarilor profesionisti de la Dunare, dimensiunea barcilor si modul de folosire le impuneau folosirea motoarelor outboard, cele rusesti fiind singurele disponibile pe atunci. In schimb, la barcile de pescuit mai mari, din zona gurilor Dunarii, incepuse sa apara timid propulsia inboard. Insa nu se foloseau motoare auto, ci de obicei motoare mici in 2 timpi cu racire fortata pe aer, de motocicleta sau motocultor, sau venerabilele TN-uri, avand transmisii manufacturate, dar care isi faceau treaba satisfacator.

Cand insa era vorba de barcagiii pasionati, acestia erau oameni care renuntau la orice altceva, numai pentru a-si petrece cat mai mult din timpul liber pe apa. Intr-o epoca a privatiunilor de bunuri elementare, au fost oameni care si-au facut sau cumparat barci, pe care le-au echipat cu inboarduri adaptate din motoare auto, cu majoritatea componentelor necesare manufacturate la "ciubucari" sau pe la meseriasi din intreprinderile de stat. Au existat astfel in zona Dunarii inferioare destule salupe, minicruisere sau chiar veliere pe care s-au montat motoare auto. Imi amintesc clar de o salupa cu motor de Moskwich, sau de cateva cu motor de tractor U 650, insa cel mai bine din vremea respectiva imi amintesc de Hoinar, velierul de 7,40 metri, echipat cu dieselul D115 in 3 cilindri, de tractor viticol.

Alegerea variantei diesel era dezideratul oricarui barcagiu pasionat, insa asemenea motoare se gaseau destul de greu si erau foarte scumpe. Avantajul principal era insa faptul ca te puteai "descurca" mai usor de motorina decat de benzina, la pret mai mic, mai ales ca toata economia atunci era miscata de motorina. Exista si atunci o piata neagra a motorinei sustrasa de la vapoare, locomotive, autobuze etc, de unde se puteau procura putin cate putin cantitatile necesare pentru soba de acasa sau pentru barca pe motor diesel. Dupa revolutie, aceasta piata neagra a motorinei a explodat, din cauza cererii mari din partea invaziei de autoturisme straine, microbuze, tractoare etc, fiind oameni care au dat "tunuri" imense din afacerile ilicite cu motorina sustrasa.

Deci avantajul principal in acele vremuri al unui inboard adaptat din motor diesel auto era exploatarea economica pentru nevoile barcagiului respectiv. Majoritatea barcilor erau de deplasament sau semiglisare, din cauza materialelor disponibile la constructia lor - lemn, tabla si destul de rar fibra de sticla. Astfel, nu se putea obtine o greutate mica a corpului barcii, care sa favorizeze viteza, iar in plus greutatea motorului era importanta, raportat la performantele pe care le oferea.

La adaptarea motorului pentru barca se opta de obicei ori pentru transmisia originala (cutie de viteze), cand aceasta era pe cardan, ori pur si simplu se adapta un ambreiaj auto, folosit doar pentru a cupla sau decupla motorul de axul port-elice. Tubul etambou, presetupa, cuplajul, cavaletii si celelalte adaptari necesare erau deseori sclipiri de inventivitate tipic romaneasca, elicele se turnau la mica intelegere la intreprinderea de elici, sau erau manufacturate de meseriasi, deci totul era adaptat din ce se gasea, si culmea era ca barcile isi faceau treaba bine, oferind multe momente fericite proprietarilor care trecusera prin atatea furci caudine pana sa-si vada visul implinit.

Deci la vremea respectiva, avantajul unei barci pe motor auto era ca puteai avea ceva de dimensiune convenabila pentru confort maxim la bord - cabina, minibucatarie, WC etc, in conditiile unei exploatari relativ economice in regim de deplasament sau cel mult semiglisare. Investitia initiala era de obicei substantiala, insa in timp se amortiza prin costurile mai mici de exploatare, mai ales daca se folosea barca la viteza mai mica, in deplasament, iar motorina era relativ accesibila daca stiai sa te "descurci".

In ziua de azi, abordarea acestei alternative de propulsie - pe motor auto navalizat - are alta serie de avantaje, insa si-a pastrat si multe din cele originare in vremea comunista. Ideea de baza a ramas propulsia economica, pentru o barca cu un grad sporit de confort la bord - minicruiser, salupa cabinata mare, velier de croaziera etc. Despre acestea insa, intr-o postare viitoare. Pana atunci, spor la construit barci si la adaptat motoare auto pe ele ;).

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ionitzady

 Corect Vali ,exact asa am gandit si eu . Am avut impresia ca vb despre o gama larga de ambarcatiuni pt aceste motoare ( corpuri de fibra , salupe glisoare , etc) , unde inconfortul provocat de ele nu era luat in calcul. Acum benzina avem , motoare sh penta  .... netul este plin , dar cand vorbim de cabinate mari de tabla  ,da ,montarea unui inboard este OK.

Vali

Azi se gaseste orice, se pot pune motoare auto bine adaptate pe aproape orice tip de barca (mai putin caiac, canoe sau pneumatica). Motoarele sunt accesibile, se gaseste pe ebay cam tot ce-ti doresti pentru navalizare, insa si lumea e mai comoda decat pe vremea comunismului.

Parerea mea e ca daca cineva doreste o barca echipata cu motor auto navalizat, trebuie sa-si faca temele cat mai bine, fiindca reusita depinde de grija cu care se va lucra, incepand de la proiectare si pana la ultimele retusuri la montaj. Asa ca invit lumea interesata sa discutam pe caz concret, fiind cea mai buna si eficienta abordare.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Am uitat sa spun de vechiul meu amic galatean Mihai Irimia, care e "doctor" in navalizat motoare auto. Daca doriti amanunte despre subiect, nu ezitati sa-i adresati intrebari, pe topicul de fatza. Am vazut barcaze echipate cu motoare navalizate de el, si lucrarile sunt "profi".
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihai Irimia

Citat din: adytimofte din Martie 10, 2012, 01:19:28 PM
Se poate sa gresesc in anumite privinte legate de ambarcatiuni si motoare dar nu cred ca gresesc cand spun ca preturile la tot ce este legat de ambarcatiuni este exagerat
Parerea mea este ca pretul este artificial marit din cauza ca barca este considerata vreun fel de lux
Ma uitam intr un magazin de motoare in tulcea si am ramas putin mirat de pretul unui motor inboard facut de volkswagen care sarea de 10000 euro fara transmisie fara nimic ,doar motorul
Mai mare mi a fost mirarea cand am observat ca este acelasi bloc pe care l am vazut pe un audi din 90
Ma intreb daca nu este posibila montarea unui motor de masina (cum ar fi una adusa din Anglia),eventual un diesel sa zicem un mercedes pe o barca sarind din schema o cheltuiala destul de mare?
Nu prea ma doare capul de faptul ca nu am sa l racesc cu apa din balta si ca grautatea va fi mai mare avand in vedere economia facuta..

Deci se poate navaliza fara probleme, pretul cu manopera cu tot( inclusiv piesele catre se monteaza) te va ajunge undeva la 1000-....mai mult sau mai putin, si da e legal se imatriculeaza)
Ce parere aveti de asa ceva?
Cat de legala poate fi asemenea modificare? Poate fi inmatriculata o astfel de ambarcatiune?
De asemenea o barca facuta in regie proprie poate fi inmatriculata la vreo capitanie?

Mihai Irimia


Deci se poate navaliza fara probleme, pretul cu manopera cu tot( inclusiv piesele catre se monteaza) te va ajunge undeva la 1000-....mai mult sau mai putin, si da e legal se imatriculeaza)
Ce parere aveti de asa ceva?
Cat de legala poate fi asemenea modificare? Poate fi inmatriculata o astfel de ambarcatiune?
De asemenea o barca facuta in regie proprie poate fi inmatriculata la vreo capitanie?
[/quote]
[/quote]

Mihai Irimia

Citat din: Vali din Martie 12, 2012, 08:10:32 AM
Dupa cum au scris si colegii mai sus, motorizarile inboard sunt destul de raspandite in vest, iar solutiile sunt:

- amplasare centrala a motorului, cu ax de lungime mare si inclinare mare a liniei axiale. Se foloseste la regimurile de deplasament sau semiglisare, si mai rar la barcile de glisare. Asta din cauza ca la glisare sunt necesare turatii mari, iar lungimea mare a axului port-elice e mai susceptibila la vibratii, totul trebuie sa fie extrem de bine echilibrat etc, plus reglarea dificila a asietei (trim).
In schimb, acest tip de inboard central este raspandit la barcile de viteza "vintage" din State, unde se folosesc motoare mari, grele si gurmande, iar amplasarea lor centrala favorizeaza o buna asieta. In perioada anilor '60-'70, inboardul central a fost preferat la ambarcatiunile cu aripi portante, fiind singura solutie de a crea impingerea pe directia necesara sustentatiei.
Problema la inboardul amplasat central este ca necesita mai multe elemente pe opera vie (tub etambou, pinten de protectie elice, cavalet port-ax, carma etc). Toate acestea maresc rezistenta de apendici, si necesita mai multa munca de mentenanta decat la varianta stern-drive de exemplu.

- amplasare la pupa a motorului, ori Z-drive (stern drive), ori V-drive (reductor in unghi ascutit). Avantajul este castigul de spatiu, iar la Z-drive posibilitatea modificarii trim-ului. Dezavantajul e complexitatea transmisiei si procurarea dificila si costisitoare a pieselor de schimb. Se foloseste de obicei la barcile de glisare, motorul fiind separat de transmisie printr-un cuplaj elastic, deci se poate lucra independent la motor sau la transmisie.

Despre marinizarea (navalizarea) motoarelor auto, pe plan mondial s-au facut progrese mari in randurile amatorilor. Cea mai importanta e adaptarea optima intre greutatea, puterea, turatia si consumul unui motor, totul raportat la parametrii barcii pe care va fi montat.
Astfel, daca se doreste propulsarea unei barci glisoare, se va opta pentru o transmisie Z-drive si un motor usor, de turatie si putere mare, plus elice de turatie adaptata strict parametrilor motorului.
Daca in schimb se va propulsa o barca in regim economic de deplasament sau semi-glisare, se va opta pentru transmisie directa, motor accesibil, de turatie mica si raport subunitar alezaj/cursa, plus o elice de tractiune (diametru mare si pas mai mic).

In continuare, amanuntele navalizarii se pot discuta in fiecare caz in parte, ideile generale fiind:
- racirea cu circuit separat (ori schimbator de caldura, ori keel-cooler)
- pompe de apa separate pentru circuitul intern al motorului si circuitul schimbatorului de caldura
- reductor-inversor potrivit puterii si regimului de mars dorit
- un sistem potrivit pentru schimbarea uleiului (de obicei echiparea cu o pompitza speciala)
- linie axiala echipata cu presetupa fiabila, plus un cadru rigid care sa mentina pozitia relativa a grupului motor+reductor fata de capatul inboard al liniei axiale.
- cuplaj elastic echilibrat dinamic, plus coliniaritate optima ax motor-ax portelice
- esapament inundat, preferabil cu tub flexibil gen Vetus, pentru fiabilitate si intretinere usoara
- cavaletii motorului bine incastrati in structura de rezistenta a barcii
- tragerea comenzilor si indicatoarelor in postul de conducere.

Solutia e mai complexa si mai dificil de intretinut decat un outboard obisnuit de exemplu, dar avantajul e ca se poate adapta un motor auto, mai accesibil decat un inboard dedicat sau chiar outboard. In plus, de obicei se adapteaza motoare auto diesel, mai fiabile si mai sigure in exploatare decat cele pe benzina.
Eu de exemplu vad aplicabila aceasta solutie la o barca facuta in regie proprie, pentru deplasament sau cel mult semi-glisare. In acest mod, cheltuiala va fi mult diminuata, crescand in schimb volumul de munca la constructie, echipare si mentenanta.
Despre constructia barcii in regie proprie si inmatriculare etc, pe plan european legislatia e foarte permisiva, si a fost modificata in acest sens si la noi, odata cu aderarea. Amanunte in ultimele posturi de la topicul despre circulatia cu barci neinmatriculate.

Deci Vali, la Siret, pe o semicabinata de 6 metri, am bagat un motor de Ford pe benzina(asta avea omul prin sertar), navalizat de mine desigur, si merge de rupe, la blana ajunge aproape de 50, viteza determinata cu GPS-ul, nu la okiometru)

Mihai Irimia

Citat din: Vali din Martie 16, 2012, 10:53:05 AM
Azi se gaseste orice, se pot pune motoare auto bine adaptate pe aproape orice tip de barca (mai putin caiac, canoe sau pneumatica). Motoarele sunt accesibile, se gaseste pe ebay cam tot ce-ti doresti pentru navalizare, insa si lumea e mai comoda decat pe vremea comunismului.

Parerea mea e ca daca cineva doreste o barca echipata cu motor auto navalizat, trebuie sa-si faca temele cat mai bine, fiindca reusita depinde de grija cu care se va lucra, incepand de la proiectare si pana la ultimele retusuri la montaj. Asa ca invit lumea interesata sa discutam pe caz concret, fiind cea mai buna si eficienta abordare.

Pe mine ma bate gandul sa navalizez unul de olcit, am eu un feeling ca va iesi ceva interesant...