Cu vela pe Golovita

Creat de alex doaga, Mai 09, 2012, 10:39:11 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

alex doaga

Mereu mi- am dorit sa ajung pe razelm sau golovita cu barca....

Luni am ajuns la Jurilovca, ne- am intalnit cu Paul si Stefan, am dat barca la apa impreuna....

Paul parea amuzat de barcuta noastra, ne- a dat sfaturi ce si cum, unde e digul, tii stanga, nu te duci dreapta......pana la urma mi- am facut cruce si am zis...hai, plecam.

Vant perpendicular pe mal, canal de 800 m de iesit in larg.
In larg se vedeau ceva valuri...si ingrijorator pentru mine...am remarcat ceva spuma alba pe crestele valurilor......

Am dat randa jos, si am pornit cu motorul de 2 cp ...
Atat tot ca motorul abia facea fata....aveam senzatia ca nu pot inainta....am dat jos focul si cu ceva emotii am iesit pe lac, incercand sa ma strecor printre valuri.....

Cu toate rafalele de vand si toate valurile....nu mi- am gasit curajul sa opresc motorul si sa pun carma in loc....apoi sa ridic velele....

Ne- am gandit sa traversam lacul pe motor , sperand ca mai departe de mal valurile o sa fie mai mici si apoi o sa mergem pe travers spre Gura Portitei.....
O ora mai tarziu, cred ca mai aveam mai putin de 1 km pana spre mal....motorul a terminat 1 l de benzina cat are rezervorul. l- am scos, pus carma in loc.....realimentat motorul ca sa am cu ce sa intru la Portita pe canal....ridicat velele si iesit in chingi, uitandu- ma pe apa dupa rafale....

Dupa ceva timpa am inceput sa lovim valuri si sa luam apa peste bord.....cu bagajele si motorul puse spre prova foarte repede barca s- a ingreunat pe fata. Am incercat sa scoatem apa....dar valurile pareau mai spornice la bagat apa in barca....iar prova noastra era prea neresponsiva.

Pana la urma am pus barca pe vant de larg, am scos apa din ea si am decis sa merg pe vant de pupa inapoi spre jurilovca.
Motorul a facut baie in barca, bujia statuse sub apa, asa ca nu ma mai bazam pe el sa il folosesc deloc.

De venit inapoi am venit ok, cu ceva bajbaiala la nimeritul canalului de Jurilovca.am venit cu focul pana la ponton.

Ce am gresit inca nu stiu, dar frecventa mare a valurilor mi s- a parut un element de dificultate mare.
Sigur avand bagajul la prova nu a ajutat mergand pe valurile acelea si posibil ca cea mai buna varianta sa fi fost sa continui pe motor pana la Portita, aveam inca 5l de benzina.

O sa revenim la Jurilovca pe 19 si mai studiem problema un pic. :)

Cu ocazia aceasta am invatat de la Stefan cu se numesc valurile acealea mari, trei la numar....care fac barca sa salte de numai....

Se numesc " trei frati"......



pelicanul

Cam cite kilograme avea echipajul plus toata incarcatura? Eu, avind un 470, am experimentat cu maxim 190 kg, eu si cu un cumnat de "100 si un kil". Ne -am udat prima-ntii pe Siutghiol dar numai de la stropi, n -am luat nici un val astfel incit sa ambarcam toata masa de apa in barca. Erau valuri de 0,5 - 0,7 m, in mod sigur nu asa de naravase ca alea de pe Razim, da' orisicit.
Totusi, indiferent de incarcatura, nu ar fi trebuit sa nu salte pe val la prova, ca doar nu erati cu copastia in apa?

alex doaga

Doua persoane cam 140 kg si incarcatura pana in 40-50 kg.....
Atata tot ca pe alura pe care as fi mers inspre portita intram in valuri la un unghi aiurea. Valurile acela mari mi s-au parut rele.....cei trei frati....

Odata ce am luat apa la bord mai multa, banuiesc ca pe coboararea pe val, toata apa se ducea in prova si efectul de afundare era mai pronuntat....atat cat sa nu para ca se poate compensa prin deplasarea noastra spre spate. Basca ca barcuta mai vroia sa si bandeze, unde sa te mai duci in barca sa scoti apa....

Cred ca trebuia sa decid mai devreme sa intru pe vant de larg si sa scot apa din ea. Totul s- a petrecut destul de repede ca timp.....

Auto bailerul din oglinda pupa a fost deasupra nivelului apei din barca ....asta ma face sa ma gandesc ca eram prea lasati de prova....

K

pelicanul

In astfel de situatie eu cred ca tot cu prova in val trebuia sa stati dar cu velele mascate ca sa nu mai aveti viteza si apoi cel mai greu coechipier la extrema pupa pentru echilibrare si al doilea sa incerce sa scoata apa din barca. Problema la barcile astea este ca focul e prea mic fata de randa si nu prea poti sa pui in pana de -adevaratelea, nu se echilibreaza bine.
Fuga cu vintul e o solutie doar daca ai destula apa sub vint si / sau malul nu e prea nasol de acostat. Si in povestea cu FD -ul au ajuns in stuf in loc de Portita si apoi au iesit in Sinoe. Nu poti sa vii cu pupa in val, decit daca ai viteza mai mare ca valul, altfel te inunda si mai tare, pentru ca pupa e mai joasa.
Barcile astea sint cam pretentioase, nu prea merge sa faci cruising cu ele nici macar peste week end. Nu e loc de bagaje si, chiar daca te inghesui, sint foarte sensibile la greutatea suplimentara sau prost amplasata. E ca si cum ai face mountain biking cu o semicursiera.

Florio

Nu cred ca exista retete, iesind mai des incepi sa simti posibilitatile barcii, performantele si punctele ei sensibile.
Astfel vei judeca fiecare situatie in parte si vei lua cea mai buna decizie.
Important e ca ai reusit sa pui barca pe Golovita si ai trait ceea ce ti-a oferit lacul atunci. CU siguranta a fost mai bine sa incerci valurile in vecinatatea tarmului, iar faptul ca ai avut vantde prova la plecare a fost din nou un avantaj.
Nu vreau sa imi inchipui cum ar fi fost sa te surprinda valurile in mijlocul lacului, iar vantul sa nu te intoarca facil, la tarm.
Daca vii pe 19 la Jurilovca, o sa iti mai adaugi o experienta la palmares si totodata o sa poti incerca barca fara teama; o sa fim mai multi in preajma ta :)