Ambarcatiuni ultrausoare

Creat de Mihaif99, Iulie 18, 2012, 09:34:17 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Mihaif99

Discutia de fata as vrea sa fie despre barci care pot fi puse pe acoperisul unei masini si in mod ideal manipulate de o singura persoana.
Nu demult, un coleg de forum vorbea despre o barca care sa accepte un motor si pe care sa o ia/urce de pe/pe acoperisul masinii "cu o mana. Cred ca n acel topic ama tot discutat despre diverse modele, dar nu am vorbit despre tehnicile de constructie. Ce folos sa construiesti o barcuta sub 3 metri daca pui placaj de 1 cm, trei straturi de fibra la esterior si unul la interior. Va fi grea, buna de carat cu peridocul. Mai bine o barca mare si incheiem socoteala.

Asadar, care ar fi reteta unei ambarcatiuni ultrausoare?

Trebuie oare sa imbracam constructile de lemn pe ambele parti in fibra de sticla?Trebuie oare sa adaugam straturi peste straturi? Cand sa ne oprim?

Cat de gros sa fie placajul?

Placaj sau "strip planks" din lemn usor?

Iata aici un constructor care construieste nici mai mult nici mai putin decat o canoe de....  5.6 kg. Si e ceva care poate fi folosit:
http://www.storerboatplans.com/Balsacanoe/Balsacanoe.html

Vali

Salut Mihai, am sa vin cu un raspuns detaliat, dar ceva mai tarziu, fiindca zilele astea la mine e infernal cu treaba :). Cu ocazia asta cer scuze lui Serghei si celor carora le mai sunt dator cu raspunsuri, dar revin cat pot de repede.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Levy

O fi ea usoara canoea lui Storer dar vezi din ce lemn e facuta.Va costa de 10 ori mai mult ca unul din brad.Lemnul de balsa se foloseste in modelism si e foarte scump.Ca alternativa iti pot sugera constructia geodezica.

Mihaif99

Nu e asta idea topicului. Nici nu m-am gandit la balsa, canoea lui storer era un exemplu din mai multe puncte de vedere, dar in special cum a slavat greutate, dupa ce a constrit corpul din lemn, si ce lemn... pe care il poti farama in pumn.
La fel si constructia geodesica. Stiu oameni care au folosit kevlar in loc de dacron si au obtinur rezultate foarte bune.

Toate constructiile de mai sus, au ceva in comun, nu sunt overbuilt.

Problema topicului era de ce multe din planurile de azi, si majoritatea constructorilor tind sa overbuilt?
Uite un exemplu: faci un caiac din placaj MARIN de calitate, ii adaugi un strat de fibra pe INTERIOR si DOA pe exterior. Si nu o fibra ultrausoara, ci fibra serioasa, care suge suficient.
Trebuie sa faci asa ceva, sau era suficient un epoxy pe interior, eventual dat cand panourile erau inca neasamblate, ca sa nu mai te chinui, apoi benzile de pe lipituri, o fibra usoara pe exterior, eventual o ramforsare a chilei si gata...  Ai salvat niste kg bune, bani, materiale, munca, si ai o barca la fel de adecvata scopului.
E afectata oare durabilitatea atat de mult?
Nu ne apucam oare sa construim barci de expeditie, cand ce avem nevoie sunt barci de weekend?

Unul a construit o barca cu sistem de propulsie forward rower (cu elice) nici mai mult nici mai putin decat din carton. Integral din carton!. A vopsit-o  nu cu o vopsea de calitate pentru exterior, ci cu vopsea anti rugina! Tremclad trei straturi pe exterior si interior. Apoi a castigat niste curse cu ea. Doi ani a rezistat barca asta tinuta afara cu apa baltind in ea. E ceva.

daves_32

Acum am vazut subiectul asta care mi se pare foarte bun!
Deci,o barcuta sa zicem de 3-4m (cu un motor de max 10 cp.)construita mai "sumar" este destul de buna pt iesiri de weekend sau ar trebui construita ca la carte?
In destule proiecte vad ca se cere placaj de 6,8 si chiar 12mm pt o barca de 12"-14" intarita cu mai multe straturi de fibra.
E oare necesar atat material?

Vali

Chiar daca nu am mai continuat discutia in vara dupa cum promisesem, imi amintesc totusi ca am continuat dezbaterea subiectului pe alt topic, asemanator. Adica atunci cand scrisesem despre folosirea placajului de 4mm la bordaj, si toata lumea m-a combatut :P.

Parerea mea e ca se poate scoate o barca tip cartopper foarte buna, de 3,5-4 m, din placaj de 6 mm, imbracata la exterior cu fibra de 160 g/m2 si rasina epoxy, si la interior doar rasina. Undeva pe forum (nu mai retin exact unde) avem si un link despre asa ceva, o barca a unui australian, care "zbarnaie" pe ape cu 6-8 cai.

Sa luam totusi ca exemplu Taimen 350 de la Sedelnikov: Daca folosim fibra "cloth" de 160, greutatea adaugata (inclusiv rasina) ar fi de maxim 400 g/m2. Asta inseamna maxim 2,5-3 kg in plus la acoperirea exterioara a corpului. Nesemnificativ ca greutate, dar important ca rigiditate si rezistenta la abraziune.

In plus, daca folosim okoume de 6 mm, greutatea totala a placajului va fi de maxim 26-28 kg, dupa cum scrie si pe site. Greutatea finala a fost de aprox. 40 kg, deci sunt incluse si rasina si lemnul structurii si copastiei. Iar 40 kg, la o barca precum Taimen 350, e o greutate excelenta, si sunt sigur ca barca isi face bine treaba in Delta.

Eu imi amintesc cat de tare se rigidizase fundul la Lynx 14 (okoume de 6 mm) dupa un singur strat de mat de 225. Deci cred ca un strat de cloth isi va face bine treaba, dar asta se vede cel mai bine la o proba practica, imbracand o bucata de placaj cu respectiva fibra.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

daves_32

In cartea "barci din lemn" al lui Gil Gilpatrick,se spune ca se poate folosi doar un singur strat de panza de 168 gr la exterior si unul de 56 gr la interior.Astfel el a construit o barca de 4,9 m care cantareste mai putin de 20 kg.
Daca la lungimea aia a reusit sa-i dea barcii rezistenta potrivita inseamna ca la una de pana in 4 m e la fel poate chiar mai bine.
Referitor la barca Taimen 350,m-am chinuit demult sa dau de urma planurilor dar se pare ca nu sunt de gasit...Le-as cumpara dar nu stiu de unde.
Voi stiti ceva de asta?

daves_32

http://www.yakutia.ru/~igor/T350/project.html
Cam astea sunt planurile dar nu inteleg nimic ca sunt prea mici...

Vali

Trebuie trimis un mail catre designer, si omul in raspuns specifica pretul si modul de plata. I-am trimis un mail mai demult, ma interesa un plan de velier, si stiu ca avea preturi accesibile.

Despre cartea mentionata, cred ca e intr-adevar foarte posibil sa se ajunga la acele greutati mici. "Afara" se mai folosesc si panzele sintetice cu denumirile Dynel, Xynole si Vectra, care sunt mai usoare decat fibra de sticla, dar au rol mai mult antiabraziv decat de rigidizare, din cauza ca sunt elastice.

In cartea lui Dave Gerr - The elements of boat strength, mai e prezentata o tehnica de constructie de barci ultrausoare - Lord Lindsay parca se numeste. Corpul nu e complet rigid, ci permite anumite deformatii, limitate. E un fel de strip-plank, invelit in panza poliesterica Xynole si rasina epoxy. Daca e nevoie, pot uploada din nou cartea lui Dave Gerr.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

daves_32

Exista  panza de 168 gr care se numeste "e-glass" si una mai rigida,mai puternica,"s-glass" sau "s-cloth" care mareste rezistenta barcii cu20%pana la 100%.

Vali

Ar fi interesant de mentionat sursa informatiei, si prin ce se deosebeste s-glass de e-glass (nu-mi mai amintesc momentan, trebuie sa caut in bibliografie, dar azi e duminica :D). E-glass e cea mai raspandita, fiind fibra comuna folosita in laminari cu poliester, sau in acoperiri de protectie sau structurale cu epoxy.
Eu as folosi totusi "cloth" de 160 de la Polydis, am lucrat de mai multe ori, si inclusiv Lotca Raid e acoperita cu aceasta fibra.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

daves_32

Sursa informatiei este cartea mai sus mentionata,acolo am gasit multe lucruri interesante in legatura cu constructia de barci usoare.

Vali

Am cautat despre Gil Gilpatrick, si ceea ce am gasit se refera doar la canoe strip plank. In cazul asta nu e mare problema obtinerea unei greutati mici. Asta din cauza ca solicitarile la viteza unei canoe (regim de deplasament) sunt mai mici decat in cazul unui car-topper de glisare din placaj. Cel din urma are nevoie de fibra mai groasa, plus ceva osatura, pentru eforturile mai mari la care e supus corpul la regimul de glisare.

Spune-ne te rugam ce tip de barca doresti sa construiesti, fiindca sunt mai multe tehnici care pot fi aplicate. De exemplu, am uploadat aici 3 carti despre constructii de ambarcatiuni usoare, scrise de Gavin Atkin, Sam Rizzetta, si Nick Schade. Atkin pune accent pe simplitate constructiva, Rizzetta pe greutate minima, iar Schade pe estetica impecabila, deci avem de unde alege :).

http://dl.transfer.ro/transfer_ro-25dec-6c448b55332.zip
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

daves_32

Multumesc frumos pt carti,am ce studia iarna asta...
Intr-adevar,Gil face numai canoe si ai dreptate ca o barca cu motor ar trebui sa fie mai ramforsata pt a rezista la alte solicitari.
Insa ma mai gandesc si la ideea ca o canoe este mai lunga decat o barcuta cartop,deci se compenseaza pe undeva.
Personal am cumparat anul trecut planurile astea: http://www.boatplans.dk/boat_plans.asp?id=22 inclusiv placajul de la Holver,dar mi-am dat seama ca barca terminata va fi destul de grea pt un cartop.
Vara imi umplu timpul liber cu pescuitul dar iarna revin la barci,asa incat acum studiez urmatoarele posibilitati:Magnum 10 sau 12 de la Bowdidge,Taimen 350(dar nu am planurile),Spindrift de la b&b,Tango skiff.
Ar mai fi un plan frumos(pt mai tarziu) dar trebuie adaptat pt ca este din revista modelism 1/1989 si nu e complet.
Imi place mult si barca rusului Vbespalov21 din link-ul pe care l-ai postat pe aici dar se pare ca nu sunt planuri pt ea...

Vali

Am gasit filmuletul rusului, si se vede ca barca e din aluminiu ambutisat:  Asta nu e un lucru rau, dimpotriva, se vede clar ca se misca bine. Necazul e ca un constructor amator nu va putea scoate in regie proprie asa ceva (o barca ambutisata), in schimb se poate face ceva asemanator din placaj si fibra cu epoxy. Cred ca se poate scoate o barca foarte usoara dar si rezistenta.

Лодки самоделки .Глиссирующие.

Am un plan facut de mine si nea Ungureanu, pentru o barca de glisare de 2,4 pe 1,2 metri, asemanatoare cu barcile din filmulet (singura diferenta e prova boanta la barca noastra). Am facut deja o barca pentru nea Ungureanu, el o va folosi doar la vasle, ramane sa facem probe si la motor. Planul e desenat pe o foaie A4 fata-verso, trebuie sa-l scanez si sa-l pun aici. E foarte simplu, un fel de D4 cu pupa prismatica (pentru glisare), si se face din 3 foi de placaj de 6.

Ce ar mai merge ar fi Taimen 350, mie imi place foarte tare barca aia, sau barca australianului (nu mai retin topicul unde e mentionata), sau chiar o canoe mai lata, facuta pentru motor, cu oglinda si fund plat. Daca nu se doreste viteza mare, o canoe se misca foarte bine cu 2,5 sau 4 cai. In plus, am pe undeva colectia Modelism de pe vremuri, dar nu mai retin ce barca e prezentata in numarul 1/1989.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau