Despre pilotine

Creat de Vali, August 19, 2013, 11:31:44 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Vali

Eu m-as uita in alta parte decat la motor: pilotina colegului Valentin - lipitorul este, din ce am inteles, o barca noua.

In ziua de azi, cu tehnologia chopper-gun raspandita peste tot, stau si ma intreb cine mai lamineaza manual, cu stratimat si roving, o barca mare in clinuri. La noi mai sunt fabricanti care lamineaza manual barci in clin, dar majoritatea producatorilor importanti merg pe chopper-gun, pentru productivitate. Putin ii intereseaza consumul mare de material si poluarea produsa.

Asta ma face sa cred ca piotina colegului nostru e facuta prin spray-ere la chopper-gun, ceea ce inseamna o grosime si implicit o greutate semnificativ mai mare a corpului si suprastructurii, comparativ cu un corp de Cranchi laminat manual in anii 70-80. Daca punem la socoteala si echiparile, greutatea barcii creste si mai mult.

Nu sunt sigur ca asta e motivul pentru care barca nu depaseste hull-speed, dar ar fi bine de cantarit undeva barca, pentru a sti exact ce valori sa introducem in calculul deplasament/putere.

Daca barca e prea grea, cred ca solutia de a obtine viteza dorita (atentie, e vorba de regim neeconomic de tranzitie!) este un Yamaha High-Thrust de 25 de cai. Colegul Mihai are asa ceva pe Cranchi-ul lui, iar schimbarea fata de Yamaha 25 cp / 2T , grup si elice normale, este mai mult decat vizibila.

Cu toate astea, motorul Suzuki de 20 nu e deloc de lepadat, dar cred ca se va "pupa" cu barca doar dupa reducerea pasului, odata cu usurarea barcii. Mai mult de atat nu pot concluziona momentan, asa ca mai asteptam detalii de la colegul lipitorul.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Fritz

 Cam asa stau lucrurile !!! Bine zis Vali ! Barca usurata si micsorat pasul elicei.
Cred ca pas de 7 merge cel mai bine ...deoarece Suzuky 20 are raport in cutie de 2.08/1 ...Mercury are 2.15/1.
  I-ati o elice in 3 pale cu pas de 7 ... Va merge si cu incarcatura mai mare. Coeficientul de alunecare va fi cam de 0.6 ...adica vei avea cam 60% din viteza teoretica a elicei ...restul de 40% ..e viteza pierduta prin curentul de apa impins inapoi. O elice cu 4 pale ...pierde mai putin...dar iti trebuie pas mai mic ...caci motorul nu o va putea invarti ...Puterea maxima a motorului e undeva intre 5500 si 6000.
Nici eu nu merg in glisare cu toate ca barca e mai usoara cam cu 100 de kg ca a ta. Merg in semideplasament ...cu 15-20 km/ora.  Cel mai economic regim la aceste carene e cel de deplasament cam la 10-12 km/ora ...
Cred ca folosesti cam 5-6 cai ...adica o treime din putere ...cu un consum direct proportional ...
  Va merge undeva peste 15 km/ora ...Posibil sa ajungi la 20 .  ;)

lipitorul

Multumesc frumos pentru raspunsuri @Vali si @Fritz!
A sosit astazi elicea Solas 9,26 x 07. Am probat-o destul de putin, datorita vremii. Acum motorul se accelereaza fara probleme si merge mult mai lejer, nivelul de vibratii a scazut, probabil tragea greu saracu', chiar si la turatii mici.
Din pacate, nu am avut gps-ul la mine, dar este perceptibil castigul de viteza, in amonte mai putin, dar in aval este foarte vizibil.
Voi face masuratori cand va inceta ploaia.
Referitor la constructie, intr-adevar este una "solida", cu strat gros de fibra chiar si acolo unde nu este absolut necesar. Pot spune ca este o rulota solida  :)
Barca are o chila destul de mare, cam 15 cm, care se termina la aproximativ 25 cm de oglinda. Am citit undeva ca ar trebui coborat motorul cu placa anticavitatie sub nivelul chilei. Este adevarat?

Vali

Citat din: lipitorul din Septembrie 11, 2015, 10:05:27 PM
Referitor la constructie, intr-adevar este una "solida", cu strat gros de fibra chiar si acolo unde nu este absolut necesar. Pot spune ca este o rulota solida  :)

Barcile facute "la pistol" (chopper-gun) sunt din fir de roving tocat si rasina, ambele pulverizate in matrita. Pentru a obtine proprietati mecanice satisfacatoare, e nevoie de o grosime mare a produsului finit. Chiar si asa, nu e sigur ca grosimea e aceeasi peste tot, sau ca disiparea caldurii de polimerizare s-a facut fara tensionarea interna a produsului rezultat. Spre deosebire de laminarea manuala, unde controlul grosimii laminatului se face prin numarul si tipul straturilor de fibra. Plus ca disiparea caldurii e mult mai buna, facandu-se strat cu strat laminat.

Nefiind totusi siguri ca barca ta e facuta "la pistol", putem adauga ca "afara" cunoscatorii cauta exclusiv "hand layup fiberglass", adica fibra laminata manual, evitand pe cat posibil barcile facute la pistol. Si la noi lumea a mai inceput sa invete sa faca diferenta, insa marea masa a pietei se orienteaza exclusiv catre pret, gasindu-se foarte multe barci facute la pistol, care nu exceleaza nici la performante, nici la soliditate, in ciuda grosimii mari a fibrei.

Citat din: lipitorul din Septembrie 11, 2015, 10:05:27 PM
Barca are o chila destul de mare, cam 15 cm, care se termina la aproximativ 25 cm de oglinda. Am citit undeva ca ar trebui coborat motorul cu placa anticavitatie sub nivelul chilei. Este adevarat?

Placa anti-ventilatie (nu anticavitatie) trebuie sa vina in continuarea punctului cel mai de jos al oglinzii, deci nu are treaba cu acel derivor (skeg) care se termina in fata oglinzii. Rolul acelui derivor pe lungimea barcii este asigurarea stabilitatii de drum, diminuarea ruliului, plus protectia cizmei motorului, ca sa nu mai spunem ca are si un anumit rol structural la barcile cu sectiuni rotunde sau cu bordaj in clin.

Problema pe care multa lume o neglijeaza sau direct o ignora este ca acel derivor, in ciuda faptului ca se termina la cateva zeci de centimetri in fata elicei, induce in aceasta o turbulenta care ii ia mult din randament. Exista studii care arata diferentele de eficienta a propulsiei in deplasament la barci cu skeg (veliere cu chila fin de exemplu) fata de barcile fara skeg (veliere twin-keel). La acestea din urma, curgerea prin elice nefiind alterata de nici un apendice, eficienta e superioara, si implicit viteza mai mare si consumul mai mic.

Bineinteles ca nu se poate interveni la barca din topic in sensul inlaturarii acelui derivor, asa ca solutia este optimizarea motorizarii pentru deplasamentul si viteza dorite. Daca barca se misca bine cu noua elice, in conditiile pozitionarii placii anti-ventilatie la nivelul inferior al oglinzii, cred ca e maximul ce se poate obtine de la acest motor, raportat la deplasamentul si formele barcii.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

mariusm piesenoi111

Mai gasim ceva sugesti de pilotine pasibile de a fi motorizate de un ETEC de 30CP si susceptibile de a oferi culcus pt doi oameni si un caine prin mirifica Delta?

Emil

Sa auzim de bine !

mariusm piesenoi111


tiganusmc

Mariusica ,
O vand pe a mea dar cu totul ( peridoc si motor ) :)
Fishing cheaper than therapy

mariusm piesenoi111

Citat din: tiganusmc din Mai 31, 2016, 10:10:37 AM
Mariusica ,
O vand pe a mea dar cu totul ( peridoc si motor ) :)
Mariusica...dacă afla Bobo va supărați:)

tiganusmc

Fishing cheaper than therapy

dany

Am zis ca nu-i bai daca reinvii topicul de fata,asa ca vreau sa inscriu pilotina mea la cuvant,acum ca se apropie timpul sa ma apuc de ea cu renovarile.
Oglinda barcii are 55 cm si nu as vrea sa intervin la ea si sa-i caut un motor pe masura.Asadar, care are un motor cu cizma lunga de 57-58 ce s-ar potrivi pt. barca asta,da-ti un semn.M-as opri la 10 cp  ,dar la o adica poate sa fie si de 20,numai sa am posibilitate de comenzi la distanta.Vali mi-a zis ca pot merge linistit cu 8-10 cp ca oricum barcii nu-i trebuie mai mult,fiind o barca de deplasament,dar eu indraznesc la 20 pt. ca pot avea pornire la cheie si astea de 10 mai rar...sau deloc.Multumiri!

iris

Se pare ca,motorul meu pentru catamaran,Suzuki 9,9 cu mansa(pornire de la distanta,pornire si manuala).turometru si 2 rezervoare de 12 l fiecare,e mic pentru catamaranul meu.L-as vinde,sa=mi iau un Yamaha 20 cp high trust.Motorul are cizma lunga.

    Motorul e nou si in garantie 60 luni,l-am cumparat in aprilie de la reprezentanta Suzuki din Bucuresti.In prezent are sub 30 ore de mers,rodajul facut cu multa grija,schimbat ulei motor,filtru,ulei in cizma.

   Daca te tenteaza,sau vrei mai multe informatii scrie-mi un mesaj.

iris

Am uitat sa-ti spun ca il poti vedea la treaba intr-un post anterior al meu in care am pus si 2 filmulete cu motorul in mers la 2200 ture si la 3200 ture.

dany

Multumesc de oferta! te voi contacta pe pm.

Vali

Citat din: iris din Octombrie 07, 2017, 08:23:02 AM
L-as vinde,sa=mi iau un Yamaha 20 cp high trust.

Off-topic:
Modelele mici High Thrust de la Yamaha sunt de 9,9 sau 25 CP, de 20 nu exista. Cel de 25 e greu (in jur de 80 si ceva de kg), si cred ca e prea mult pentru catamaranul Saylon 20. Nu te va ajuta, decat va apupa barca si mai mult, intrand in regim de tranzitie. Asta deoarece forma carenei e strict de deplasament, si depasirea hull-speed nu face altceva decat apupeaza rau barca.

Nu strica sa faci intai o proba cu un 9,9 High Thrust, dar nu spun asta ca sa-ti vand eu cumva castraveti :D.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau