proiect inmatriculare ambarcatiuni

Creat de Rumpi, Mai 28, 2014, 11:58:15 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

solpet

#15
1.
Citat din: Vali din Iunie 01, 2014, 11:54:10 AM
Parerea mea e ca inclusiv la amatori se va merge pe ISO.
Setul de reguli Germanischer Lloyd
- functioneaza excelent de peste 100 de ani,
- este norma acceptata de majoritatea asiguratorilor (pentru ambarcatii mici)
- prezinta marje bune de siguranta
- este usor de interpretat iar calculele tehnice pot fi intocmite intr-o forma concisa fara efort ingineresc si financiar "suprauman"
Am atasat sectiunea referiotoare la ambarcatii mici.


2.
Citat din: Vali din Iunie 01, 2014, 11:54:10 AM
Daca in schimb va fi scump si se vor cere fantasmagorii cu imbatranirea materialului etc, tot "afara" e solutia.
O buna parte  a producatorilor de rasini au /pot prezenta Certificare de Conformitate de la cel putin o societate importanta de clasificare.

Din moment ce actele necesare inmatricularii unei barci (>7m) realizata in regie proprie  presupun si o declaratie notariala
(prin care constructorul declara ca a realizat ambarcatia in regie proprie)
document careia se ataseaza facturi ,
nu ar fi cine stie ce efort suplinemtarea documentatiei cu un certificat (de agreere de la o societate de clasificare, caci declaratia de conformitate CE
- dealtfel obligatorie din partea producatorului nu acopera acest domeniu,  preponderent tehnic).

Altfel spus producatorul materialului are obligatia primara de-a pune la dispozitie un certificat , de la o societate de calificare cu recunoastere larga.

Bineinteles acesta este DOAR o fateta a monedei, si nu fereste de defecte de prelucrare
(ramanind la exemplul cu rasina epoxidica
- eu, ca producator ti-am vandut o rasina pentru care am certificat de calificare de la GL

- tu, in calitate de  constructor amator , ai dat o droaie de bani pe rasina si intaritor,
  dar te-ai zgarcit la  50 euro pentru un  cantar (electronic) precis  si fiabil,
  ai facut amestecuri "la ochiometru"  si  amestecul nu s-a polimerizat integral
  Ca a ramas rasina in surplus (care nu va polimeriza pana'n veci) sau ca este in excedent intaritorul,
   in mici "ciuburi" si inclziuni nu mai are prea multa importanta,
  esential este ca nu va atinge parametri nominali (de rezistenta)

Si acum cine este de vina?
Livrarile (in ambalajul original de la importator) contin eticheta cu data si nr. lot tocmai pentru a preveni dubiile si incertitudinile
in caz de reclamatii...

Exemple se pot insira pana la nesfarsit, dar una este clara
- trebuie gasit un ECHILIBRU rezonabil intre controlul (documentat) al calitatii si efortul la care este supus un
constructor amator, sau chiar o firma mica, care produce ambarcatii in regim "one off".

Nu poti pretinde unei tamplarii cu un patron (care lucreaza si el, pe post de marangoz 50% din timp) si doi angajati (tamlari),
ca pe langa contabil (care este cuasi-obligatoriu)
sa angajeze
-un inginer chimist,
- unul expert in tehnologia sudurilor
- un proiectant naval
apoi sa plateasca si ANR-ul pentru "supervizare" periodica.


Prelevarea de probe ulterior finalizarii constructiei  este nonsens 
(patania Fly Fox citata de Florio)
intrucat controlul de calitate trebuie sa mearga mana in mana  cu etapele constructiei
_________
Cu o legislatie aberanta, intortocheata si elaborata de diletanti insa pierde si Statul - si nu doar teoretic
(mai putine locuri de munca, mai putine produse "proprii"  in circuitul economiei nationale,
dar mai multe importuri - adica deficit aditional  la balanta de comert etc)

se pierde in mod dierct, fiindca  in caz de taxare excesiva vor incasa nimic, ceva ce tinde spre zero,
banii vor "scurge"  catre destinatii (de inmatriculare) mai facile,
statul insa trebuie sa mentina (datorita setului de reguli comunitare) anumite oficii in functiune,
oficii care - neavand petenti sau doar f. putini,  nu vor realiza cine stie ce "incasari record".
_______________
Nota - poate ar trebui sa-si puna "expertii" elaboratori a proiectului legislativ  respectiv urmatoarele intrebari:
a)  De ce oare un numar impresionant de mare de nave sunt  inregistrate in
    Panama si Grecia, cu toate ca firmele posesoare (sau firmele -mama) au sediul social in cu totul alte tari?

b) Cum  de guvernele respective (a caror subiecte de drept sunt firmele respective )  nu au reusit sa opreasca "evaziunea"
    // Adica ce au neglijat ca sa-i readuca "acasa"  pe cei care si-au inregistrat navele in Paname, Grecia sau Mauritania?

c) Daca guverne cu mecanisme riguroase de control nu pot reusesc (sau nu vor) sa ouna capat
   "optiunii la libera alegere" (de a inmatricula o nava , sau N, intr-o alta tara, cu legislatie mult simplificata si taxare relaxata)
   oare ce va castiga Statul Roman (la incasari)
   cu o legislatie absurda si incompetent intocmita?

Proiectul legislativ in discutie
  - practic ii incurajeaza  pe proprietari sa-si inmatriculeze ambarcatiile in alta parte, dar si mai rau
  - pune o povara insuportabila in carca firmelor mici (IMM)  care s-ar fi apucat poate si de realizarea
    unor produse pentru sectorul nautic (de agrement)
    daca ...daca piata ar exista.
   
    Neincurajata nu va trece de stadiul incipient, este suficient sa va uitati la numarul barcilor aduse din import
    fata de numarul ambarcatiilor produse (si vandute) in tara....

    //Nota: da, poate valoric bilantul nu este chiar atat de "negru" ca judecat dupa numarul anunturilor,
                 fiindca raportul de pret barca noua /SH o fi intre 1:2  ...   1:5,
                 deci exprimat la   volum de incasari, o barca noua =2..5 barci second-hand

pelicanul

Deocamdata exista portita adoptarii unui alt pavilion. Sa nu le dea prin cap sa introduca Port State Control si la barcile de agrement! :)

solpet

#17
Citat din: pelicanul din Iunie 02, 2014, 05:06:17 PM
Sa nu le dea prin cap sa introduca Port State Control si la barcile de agrement!

Ar fi tema pentru o piesa absurda!

Vasazica un McGregor26 (lungime 7.8 metri) si motorizata la 30CP (maxim cf. producatorului 60CP/45kW),
inregistrata in Bulgaria,
dar ancorata la Vadu  sau la Mangalia sa fie supus la rigorile PSC?
Ce rost ar avea?
In fond este o barca mica, numa' buna pt o famile inchegata ! ;-)

Pai Domnilor,
Balcic-ul (Bulgaria) va spune -Bine ati venit! :-)

S-ar putea ca interesul unor romani sa se reorienteze spre Vilkovo sau Odesa,
de fapt nu-s la capatul lumii...

Ori altii, cu spirit ceva mai aventurier, sa-si incerce norocul si  marea (nu numai) cu degetul, tocmai la Sevastopol :-)

Avantaje: atat in  Odesa ucraineana, cat si in  Sevastopolul rusesc lucrurile merg cam ca in anul de gratie 1994..96 in Romania.
(mediu primtor,
oameni prietenosi care arareori  refuza spaga,
femei f. interesate de straini - atat timp cat acestia au fonduri pe shopingul doamnelor,
adica totul este perfect!!! ;-)

Vali

Citat din: solpet din Iunie 02, 2014, 04:53:12 PM
Proiectul legislativ in discutie
  [...]
  - pune o povara insuportabila in carca firmelor mici (IMM)  care s-ar fi apucat poate si de realizarea
    unor produse pentru sectorul nautic (de agrement)
    daca ...daca piata ar exista.

De la aderarea la UE cine lucreaza comercial trebuie sa indeplineasca ISO. Conform directivei 94/25/CE, ISO reprezinta normativele armonizate pe tot teritoriul UE in materie de barci. Lumea mai lucreaza si dupa GL etc, dar pentru omologarile de serie sau individuale, sunt suficiente ISO.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Rumpi

#19
 De fapt si de drept problema cu sau fara ISO sau RNR sau GL altele este una economica.
Va dau un exemplu simplu: eu rumpi vreau barca peste 7m. Ma uit pe net dupa barci noi, second hand. Nu gasesc nimic care sa imi placa. Decid ca o fac eu cu manutele mele. Gasesc un plan din lumea larga, il cumpar si ma duc la ANR dupa autorizatie. Aia fac ca trenu:
1. planu n-are nu stiu ce calcule
2. planu nu respecta nu stiu ce norma romaneasca, europeana, etc.

Imi da ANR o lista cu ce modificari trebuie sa aduc ca sa imi dea aviz. Acuma problema e ca eu nu-s nici arhitect naval, nici inginer. Ca sa indeplinesc modificarile trebe sa ies cu banu la inaintare, ori la designeru original (daca traieste si stie ce e aia ISO, RNR, etc.) ori la unu local. Daca vreau multicoci futuristice se trezesc aia si imi mai si specifica semnatura cui trebe sa fie pe document, sa nu cumva sa fie unu care n-a fost coleg cu ei la facultate. 
Dau banu la om, face modificarile, dau banu la ANR iau toate stampilele si ma apuc de lucru. Cum santierul meu nu e in ograda ANR am placerea sa platesc regulat deplasarea, diurna, cazarea si masa domnului inspector care vine sa se uite la obiect si sa puna stampila sa pot construi mai departe. La sfarsit iara bani: inspectie finala, autorizatie probe, etc.
Produsul cu care ma aleg nu are nici CE (desi eu am supraveghere tehnica pe perioada constructiei), nici GL (ca inspectorul e de la e ANR), si daca e sa respect legea UE nici n-am voie sa-l vand 5 ani. Adica n-am nici o plusvaloare care sa ma ajute cu ceva.

Imi pare rau dar e mai simplu afara. Ma duc in concediu si ma intorc cu barca inmatriculata. Daca am prieteni in tari straine rezolv prin posta. Daca vreau musai pavilion romanesc e mai simplu sa fac barca in ograda, si sa o cumpar de la pretenu meu ghita rezident pe alte meleaguri.
Pentru un om care nu e "de meserie" toata chestia asta e bataie de cap si bani in plus. Daca eu vreau sa fac o canoe cu balansier si vele de 8m nu trec prin toata tevatura ANR pentru ea nici in ruptu capului. Mai bine ii dau la un homeless olandez, neamt, sau britanic 50-100 euro pe un contract de vanzare cumparare si la ANR ma prezint cu barca sh din tara unde nu se inmatriculeaza.
Daca iau planul lui Nazarov pentru kavalier 800 http://www.boatdesign.net/nyd/K800/ care e pe gratis cat platesc pentru toata documentatia ceruta de ANR? Indiferent ca e ISO sau RNR? Sau le ajunge daca vin cu planu de constructie (il puteti consulta sub linkul indicat).

Vali exista undeva regulile astea RNR publicate online, sau le gasesc numa la bibliotecile specializate?

Vali

Citat din: Rumpi din Iunie 03, 2014, 01:54:23 AM
Vali exista undeva regulile astea RNR publicate online, sau le gasesc numa la bibliotecile specializate?

Nu sunt publicate, si pe vremuri nici nu era acces la ele. Eu m-am descurcat si le-am procurat acum vreo 10 ani. Cand ai nevoie, da un semn.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

cristiantutuianu

Citat din: Rumpi din Iunie 03, 2014, 01:54:23 AM

Daca iau planul lui Nazarov pentru kavalier 800 http://www.boatdesign.net/nyd/K800/ care e pe gratis cat platesc pentru toata documentatia ceruta de ANR? Indiferent ca e ISO sau RNR? Sau le ajunge daca vin cu planu de constructie (il puteti consulta sub linkul indicat).

Vali exista undeva regulile astea RNR publicate online, sau le gasesc numa la bibliotecile specializate?
Salutare
Buna intrebare Rumpi .
Corect ar fi sa fie publicate regulile . Vali bravo tie !..... te-ai descurcat ......sa te pregatesti de trimis email-uri  ;)  Daca tot suntem in comunitate nu trebuie ?...de fapt sa respectam norma europeana .Sunt curios don Vali in regulile pe care le ai de la RNR  povesteste ceva despre
Stitch&Glue,Strip plank ,Carvel plank ,Lapstrake ,Cold molded  sau Foam core boatbuilding  ?
Nu vreau sa fiu inteles gresit si nu vreu sa "deranjez" pe nimeni dar tare imi e ca le da cu virgula .

Vali

Normele respective sunt dinaintea lui Pazvante :P. La esantionaj au ceva antic despre lemn, cate ceva despre fibra si metal si cam atat. La stabilitate si flotabilitate au niste teste empirice, plus norme de bord liber etc.
Daca vrea cineva cu adevarat sa-si construiasca o barca mare si are nevoie de normele RNR, sa spuna si i le trimit. Daca barca nu va fi inmatriculata sau va fi de tip canoe, caiac etc, nu are nevoie de vreo norma.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Rumpi


Merci Vali, dar dupa cum am spus in cazul meu nu e nevoie. Ceea ce as face eu nu cadreaza veci cu normele nici romanesti vechi nici ISO nici nimic. Am pus intrebarea pentru ca ma gandeam ca e asa, document cu acces restrans si chestii tehnice de cand era bunica fata mare. Daca imi trece prin cap sa ma duc cu ideile mele pe la ANR intr-o mana tin planurile si in cealalta cutia cu distonocalm (pentru ei nu pentru mine). In plus imbrac chilotii de tabla sa fiu pregatit cand ma scot aia in suturi afara din birou. 

Eu ma gandesc asa ce face omu normal care vrea o barca. Pentru ca nu-i vorba aici doar de veliere oceanice, multicoci futuriste si alte alea. E vorbe si de orice are motor peste 15kW.
Am vazut de exemplu constructia frumoasa Tango Skif XL aici la noi pe forum. Daca vrea sa inhame mai mult de 20 de cai frumosi si fortosi trebe sa plimbe ursu la capitanie. Am impresia ca il mai costa odata pretul materialelor numa actele, si asta daca poate sa le rezolve retroactiv (da suntem in romania, totul se poate).

Vali

Cei care-si fac azi in Ro barci mari in regie proprie au devenit la fel de rari ca nudistii in Piata Rosie pe vremea lui Brejnev :). Eu nu-mi fac vreo grija, fiindca am lectiile invatate de multi ani. In plus, cine doreste sa-si faca barca mare mai mult ca sigur ca deja are idee despre ce inseamna asta. Exemplul dat de Florio, plus inca vreo cativa barcagii destoinici ne arata cum se poate rezolva treaba fara sa te intersectezi cu vreun "specialist" de pe la noi.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

silvian2009

Rumpi, multumesc pt apreciere.
Ce pot sa-ti spun este ca am cumparat deja motorul si e de 25 cp. Era prea nou si prea bun si prea cu acte în regulă ca sa-l pierd. De mers, merge bine, vezi linkul din tipicul Tango skiff.
Acum ma gandesc si la faptul ca barc asta e posibil sa plece la vreun doritor la un moment dat, ca ar putea sa-i puna un 20 cp si sa se dea cu ea.
Ca vara asta o plimb eu cu motoru de 25, o fac pe barba mea...oricum nu voi avea prea mult timp de stat pe apa si nici loc in baza nu am deocamdata.
"Gandesc ca perfectiunea e urata. In lucrurile facute de oameni vreau sa vad semne, esecuri, dezordine, deformare".
Yohji Yamamoto

Rumpi


Tocmai asta cu barba nu-mi place mie. Adica te-ai straduit, ai facut o frumusete de barca cu manutele tale, ai dat banii pe un motor bun, combinatia merge bine (am vazut filmul), si acuma cand iesi ti se zbarlesc firele din barba. Si daca vrei sa le calmezi mai scoti din buzunar de mai faci o barca similara (poate exagerez da nu ma pot abtine).

silvian eu iti recomand sa faci rost de o hartie din strainataturi, sa nu se poata lega nimeni de tine.