profil naca

Creat de pelicanul, Noiembrie 13, 2013, 01:52:20 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

cristizz

Am luat ca exemplu safranul acestui Randonneur 980, care in mod sigur e facut sa reziste solicitarilor unei barci cu care poti traversa oceanul.

propunerea fiind: 

Cred ca sistemul multistrat armat interior ca in imagine rezista. Bucsa interioara ar fi sudata si integrata intregii structuri rezultand un corp compact. Axul (surubul) ar fi supus mai degraba unor solicitari de forfecare decat unora de incovoiere, iar un joc tehnologic de 1/10 mm ar face posibila montarea si bascularea fara probleme a safranului (eventual uns si prevazut cu orificiu de gresare, pentru o intretinere facila).
Ar ramane de vazut cum trebuie sa arate bratele care leaga ansamblul de Axul de rotatie al carmei.
Si de ce sa nu lasi solicitarile in ax (oricare ar fi el)? O carma normala acolo le transmite.
Cred ca cel mai corect ar un calcul.

Ca idee, am putea sa facem unul de proba, fara sa profilam pana safranului si sa-l supunem la incercari.

calin1967

Am mai gasit un design interesant... pare sa fie solid, dar nu pare sa basculeze la socuri, ceea ce e o problema prin delta.

Si pentru eche am dat de chestia asta pe okazii: http://olx.ro/oferta/barometru-termometru-higrometru-vintage-germania-ID42uWK.html

pelicanul

@cristizz
Sint de acord ca e un design foarte solid. Eu am spus doar ca e mai complicat de construit. Trebuie sa recunosti ca e mai simplu sa dai o gaura "undeva prin centrul partii superioare" ... :)

@calin
Chestia aia de pe olx seamana mai mult a pagaie. Oricum, ar fi pacat sa o strici, pare mai mult o "chestie" decorativa.

calin1967

pai e exact ce imi doream - un obiect frumos din lemn stratificat, sa iti faca placere sa fie cu tine in barca. nu ma duce capul sa construiesc singur ceva de genul asta...

cristizz

Citat din: pelicanul din Ianuarie 04, 2016, 09:57:13 AM
Eu am spus doar ca e mai complicat de construit. Trebuie sa recunosti ca e mai simplu sa dai o gaura "undeva prin centrul partii superioare" ... :)

100% ca asa e, recunosc.
Poate ca in cazul altor barci nu apar jocuri mari si o solutie simpla functioneaza foarte bine in parametri, dar la M-ul meu (si al altora) uite ce se intampla:



Iar asta, din punctul meu de vedere, arata ca aceasta solutie simpla, aplicata aici, nu da rezultate foarte bune.

Rumpi

@cristizz
Ca sa nu incurcam borcanele trebuie sa diferentiem intre diferitele carme. Cea de la randonneur e conceputa pentru a fi atarnata sub barca. Ranforsarea din poze este necesara din mai multe motive:
1. Toata carma atarna de ax.
2. Carma pivoteaza cu tot cu ax.
Din aceste doua cauze axul trebuie dimensionat sa reziste la fortele laterale si ancorat in safran in asa fel incat acesta sa nu se invarta singur in jurul axului (tablele perpendiculare). Deoarece safranul e profilat si carma compensata (are suprafata in fata axului de rotatie) toata afacerea e ingropata in el, spre deosebire de carmele neprofilate si necompensate unde axul si tablele perpendiculare sunt adesea la exterior. La fel si in cazul carmelor exterioare nebasculante. La randonneur tot stresul se concentreaza in ax, la intrarea acestuia in coca.
La o carma atasata pe exteriorul oglinzii lucrurile sunt similare in cazul unei carme cu safran fix, doar ca stresul se concentreaza in balamaua de jos si nu in ax. In cazul unui safran mobil lucrurile se complica. Safranul nu mai are o legatura unitara cu axul de rotatie. Piesa care asigura aceasta legatura, trebuie sa reziste solicitarilor impuse si sa transmita miscarea de rotatie. Practic ea indeplineste rostul tablelor transversale din poza de la randonneur. Problema nu e nici safranul, nici axul de rotatie ci piesa dintre ele. E indiferent daca safranul e basculant (cu pivot asa cum ai desenat tu) sau culisant ca la casetele propuse de mine. Ce e important sunt bratele care transmit fortele intre safran si ax. Cu cat distanta dintre ele e mai mare cu atat rezista mai bine deoarece transmit forta in cele doua balamale. Daca faci carma cum ai propus tu fortele o sa se concentreze in acea bucsa si in bratele care o  sustin. O carma normala are minim doua balamale (sau axul are doua lagare) cat mai spatiate ca sa poata rezista mai bine torsiunii impuse de apasarea apei. La modelul tau asta nu se intampla si un singur punct trebuie sa reziste la tot. E ca si cand ai renunta la balamaua superioara a carmei.
Poza cu deformarea suporturilor e perfecta pentru exemplificare. Safranul lucreaza ca un levier si desface tablele care il sustin. Solutia normala ar fi intarirea marginii superioare si inferioare a suportului prin sudarea pe exterior a unui cornier sau teava patrata. Banuiesc insa ca aceasta solutie nu poate fi aplicata fara a limita cursa carmei asa ca singura optiune ar fi o tabla mai groasa. O alta optiune ar fi un ax mai lung astfel incat distanta dintre maginea inferioara si cea superioara a tablei sa fie mai mare, dar presupun ca in acest caz carma nu o se mai retraga corect, respectiv o sa ramana sub nivelul oglinzii. E un caz destul de clar de subdimensionare a materialului. Safranul e in mod evident desul de solid si nu mai necesita intariri.

@Florio
Dup cum bine ai spus derivorul culiseaza pe un simplu ax deoarece sta in caseta. Caseta impreuna cu bucata de derivor care ramane in caseta rezista fortelor laterale. De aceea gaura pivotului nu e direct in varful derivorului. Pivotul trebuie doar sa suporte greutatea proprie a derivorului, nimic altceva. E la fel si la carmele basculante sau culisante.

Pana la urma totul e un aranjament de parghii. Avem o parghie lunga (safranul), pivotul (balamaua inferioara) si contragreutatea (balamaua superioara). Distanta dintre pivot si contrageutate e limitata de inaltimea oglinzii asa ca restul fortei e suportat de material in sine, respectiv axul carmei sau suporturile laterale ale safranului si safranul in sine. Cand avem carme basculante avem inca odata aceeasi problema de aceasta data in suporturile care leaga safranul de pivoti.

Florio

#66
Citat din: Rumpi din Ianuarie 04, 2016, 03:49:03 PM

Poza cu deformarea suporturilor e perfecta pentru exemplificare. Safranul lucreaza ca un levier si desface tablele care il sustin. Solutia normala ar fi intarirea marginii superioare si inferioare a suportului prin sudarea pe exterior a unui cornier sau teava patrata. Banuiesc insa ca aceasta solutie nu poate fi aplicata fara a limita cursa carmei asa ca singura optiune ar fi o tabla mai groasa.

Asta e ideea. Da, se poate fara a limita miscarile safranului :) . Pentru exemplificare, am coborat in curte, in zapada,  la barca (da, chiar mi-a facut placere :) ) si am fotografiat mecanismul.
Iaca:
 

cristizz

Citat din: Rumpi din Ianuarie 04, 2016, 03:49:03 PM
@cristizz
Ce e important sunt bratele care transmit fortele intre safran si ax. Cu cat distanta dintre ele e mai mare cu atat rezista mai bine deoarece transmit forta in cele doua balamale. Daca faci carma cum ai propus tu fortele o sa se concentreze in acea bucsa si in bratele care o  sustin. O carma normala are minim doua balamale (sau axul are doua lagare) cat mai spatiate ca sa poata rezista mai bine torsiunii impuse de apasarea apei. La modelul tau asta nu se intampla si un singur punct trebuie sa reziste la tot. E ca si cand ai renunta la balamaua superioara a carmei.

Evident, si la Macgregor exista 2 lagare, dar nu am mai desenat tot sistemul, pe mine interesandu-ma sa aduc in discutie aceasta solutie ca principiu. Daca functioneaza, atunci poate fi calculata, realizata, incercata si daca corespunde, utilizata.

calin1967

Citat din: Rumpi din Ianuarie 01, 2016, 07:23:30 PM
Exemplu de profilare cu freza de mana:
http://i550-hull270.blogspot.de/2011/01/rudder-part-1-shaping.html
Exista si programe de calcul pentru dimensiunile profilului.

Rumpi, eu am o scula ca cea din link: http://www.walter-service.at/index.php?page=product&info=1703 Oare o pot folosi ca sa profilez safranul?

Rumpi

@calin1967

Daca vrei sa profilezi folosind scula ca pe o freza ea trebuie sa aiba ceva reglaj de adancime. Daca scula ta are atunci e posibil sa mearga.

@Florio

Foarte buna poza. Intariturile alea in forma de potcoava sunt si mai bune decat varianta agricola cu corniere. Merci de stradanie.

@cristizz

Importanta e inaltimea suportilor laterali si soliditatea lor. Daca poti asigura suporti laterali solizi pivotul e doar o gaura in safran, nu are rol prea mare.
Daca poti implementa solutia de la Florio din poza atunci ai rezolvat urgent problema.


cristiantutuianu

#70
Poți să profilezi (să faci șanțurile) și cu un circular de mână .
Din ce văd  în link masina  folosește  o freză pentru debitat (nu îmi dau seamă prea bine..)


Am ajuns in fata unui PC si vad despre ce scula e vorba. Reglaj adincime vad ca are aproximativ 2cm  suficient pentru operatiune .Ajuta mult daca avea ghidaj paralel dar nu e o problema ,pentru ca iti poti face o sina de ghidaj