Pun si eu o intrebare mai mult sau mai putin prosteasca.
Se poate face un ,,RIB'' din tevi de canalizare?
(http://i43.tinypic.com/20j1u0g.jpg)
(http://i41.tinypic.com/2gwf1go.jpg)
Sunt in comert tevi de 110 diametru, groase de 2,2 mm la un pret infirm de mic, aprox 10 ron ml.
Fitinguri sunt si ele cu o curbura de mai multe grade.
Sunt tevi multistrat (3 starturi) cu o rezistenta sporita la actiunile mecanice
Etanseitatea se poate asigura prin garnitura deja existenta (se mai poate imbunatatii etanseitatea)
Greutate redusa
Manopera rapida si usoara
Cu ajutorul fitingurilor obtii forma dorita a balanului
Practic nu ar mai trebuii decat coca barcii ce se paote face din fibra si oglinda.
Oare este o idee buna de pus in aplicare? Ori s-au mai gandit si altii...
Circumferinta de 110 cm nu diametrul. am gresit eu. Oare fibra prinde pe PVC?
Vazusem pe barcaholic o barca din tevi de canalizare,dar nu de 110, cred ca 300+.da un search acolo
Are dreptate Cristi, a incercat un coleg sa faca un catamaran (https://picasaweb.google.com/104613526422390095899) . Din cate stiu reusise sa faca partea flotoare, platforma si ajunsese la discutiile despre arborada.
Fibra (de fapt rasina) nu poate adera la PVC. Trebuie gasita o metoda mecanica de a atasa partile flotoare din PVC.
Iulian, trebuie inceput prin a calcula un coeficient de flotabilitate dat de aceste tevi, ca sa poti aprecia ce diametru e necesar. La treaba asta ajuta batranul Arhimede si un calculator de buzunar.
Cand te decizi, striga "Evrika !" si da-ne de stire :)
P.S.
Asa cum spuneam, constructia unui catamaran e mai fezabila pentru ideea folosirii tuburilor PVC. Un RIB are coca rigida si tocmai flotoarele sunt gonflabile. Daca doresti sa folosesti tevile PVC, o sa iasa o barca rigida de la cap la coada sau ....catamaranul amintit .
Mi-am amintit de cataramanul facut de celalt pe celalt forum. a folosit tot teava cu un diametru de 0.35 m.
Ma gandesc sa fac de proba o barcuta de 3.50 m lungime / 1.60 latime si eventual sa o fac cu fundul plat. Din placaj invelit in fibra si prins cumva etans pe tuburi, la fel si cu oglinda
La aceste dimensiuni cred ca voi folosi cam 6-7 m de teava.
Dupa calculul volumului cilindrului reiese: 3.14 x 0.17 x 0.17 x 6=0.544 m.c Asta insemna dupa legea lui Arhimede ca va suporta o grutate de aprox 544 kg. Cred ca este suficient pentru o ambarcatiune usoara.
Am sa ma duc sa ma interesez de preturi, ca te net mi se pare prea ieftina teava... aprox 10 ron/ml. Asta insemna vreo 60 ron tuburile + fitingaraia inca vreo 60 asta insemna 120 ron... ceea ce mi se pare f ieftin.
Citat din: iulian_cioclin din Ianuarie 03, 2014, 09:48:41 AM
Mi-am amintit de cataramanul facut de celalt pe celalt forum. a folosit tot teava cu un diametru de 0.35 m.
Ma gandesc sa fac de proba o barcuta de 3.50 m lungime / 1.60 latime si eventual sa o fac cu fundul plat. Din placaj invelit in fibra si prins cumva etans pe tuburi, la fel si cu oglinda
La aceste dimensiuni cred ca voi folosi cam 6-7 m de teava.
Dupa calculul volumului cilindrului reiese: 3.14 x 0.17 x 0.17 x 6=0.544 m.c Asta insemna dupa legea lui Arhimede ca va suporta o grutate de aprox 544 kg. Cred ca este suficient pentru o ambarcatiune usoara.
Am sa ma duc sa ma interesez de preturi, ca te net mi se pare prea ieftina teava... aprox 10 ron/ml. Asta insemna vreo 60 ron tuburile + fitingaraia inca vreo 60 asta insemna 120 ron... ceea ce mi se pare f ieftin.
544 kg cu tuburile complet imersate. Ar trebui sa nu intre mai mult de 40% in apa (zic eu la bunul simt, nu am vreun calcul in vedere ) . Asta ar insemna vreo 217 kg deplasament. Functioneaza ?
rebelcat.com e initiatorul modei catamaranelor din teava de pvc. Ultima creatie, rebelcat 5 chiar arata viabil.
PVC Pipe Catamaran Sailboat RebelCat 5 on the MOVE! (http://www.youtube.com/watch?v=uvw8t0TTLPs#ws)
Deoarece vorbesti de un soi de RIB presupun ca vrei de fapt o barca cu motor. Epoxi adera doar mecanic la PVC. Procedura normala e sa dai cu smirghel pana nu mai e lucioasa suprafata, stergi cu acetona si lipesti. Pentru a creste siguranta eu as lipi cateva benzi de fibra cu epoxi imprejurul tevii, ca un colier si as lipi coca de aceste inele. In felul asta chiar daca prin absurd se delamineaza fibra de teava tot nu are unde pleca teava presupunand ca am un inel in prova si doua (sau mai multe, dupa lungime) pe lateral.
Sincer sa fiu nu vad avantajul intregii constructii, daca tot imi fac bataia de cap cu fundul barcii pot sa merg pana la capat si sa construiesc si baloanele, sau sa fac o barca clasica cu bord normal.
Am cercetat cu atentie preturile si am ajuns la concluzia ca nu se merita sa se lucreze cu acest material.
6 m de teava cu fitingurile necesare+dopuri ajung undeva la aprox 2000 lei. Apoi sa ma vezi cat ajunge coca propriuzisa.
Nu se merita. M-am hazardat eu in privinta preturilor.
Dar de realizat cred ca se poate realiza f bine, astfel obtinand stabilitatea unui RIB, si scapi de stresul inteparii baloanelor. In delta poti intra prin ce japse vrei fara sa iti faci vreo problema.
Te-ai inmuiat Iuliane!!!Cum nu te sperie sa prinzi salai mancatori de oameni ;D ;D ;D asa sa nu te sperie preturile...obisnuiestete man. De cate ori facem planuri ,schite,desene,calcule materiale si cand ajungem la costuri ne inmuiem.Ce -ar fi ca in loc de teava sa folosesti pt.flotoare un material impermeabil [gen poliplan ],croit in forma de banana curbata dupa copastia barcii umplute cu polisteren extrudat???
Buna idee, Dany :). Am un prieten in Iasi care si-a facut exact asa ceva la barca. Are o Laguna 410, pe care i-am modificat-o eu acum 4 ani pentru glisare, prin latirea corpului in jumatatea pupa. Omul si-a pus exact polistiren intr-un "carnat" de poliplan, si a obtinut o barca foarte sigura la valuri. A povestit treaba pe vremuri pe barcaholic, deci solutia e deja testata.
Vali ,fara suparare tot la carnati te gandesti? ...eu i-am spus banana :D :D :D N-are importanta cum ii spunem,glumeam[subliniez pt. cei mai sobri].Stiu ca sunt niste barcute[i-mi scapa numele]care sunt echipate cu baloane gonflabile de genul asta si cred ca ar fi mult mai sigure cu polistiren expandat.Mai greu cu executia lor ,necesitand atentie mare la croitul si lipirea materialului ,dar daca se baga CORSARUL pe fir esti ca si rezolvat .Cu o barca ca asta mergi linistit pe lacurile nebune de pe siret[noi stim de ce]Ca sa fiu inteles nu-s marile lacuri din canada,dar se starneste cate o furtuna din nimic in timp f.scurt si ai ceva de ''pedalat'' pana la mal.De regula noi intram pe malul vestic si pescuim pe malul estic unde sunt locurile de vis...asa-i Iulian? VALI carnatii aveau acelasi diametru de la prova la pupa?,eu ma gandeam mai subtiri la prova si mai grosi la pupa ,habar n-am de ce ,,,,sau asa erau baloanele la barca care am vazut-o!
Citat din: dany din Ianuarie 04, 2014, 07:12:19 PM
....dar daca se baga CORSARUL pe fir esti ca si rezolvat .
I-ti multumesc "dany" ;)
Punctul meu de vedere (strict personal)
Nu merita !....cat dai pe poliplan....pe adeziv (pentru ca,,,,chiar daca nu este umflat, tot tre' sa reziste la UV)....manopera (NU exista sabloane !!!...tararaie mare ;D)...si cate si mai cate....mai bine "o fibra"...si un mud-motor (aici cu mud-ul am glumit ...tot pentru cei mai sobri ;D)
Dany, nu m-as baga la un RIB sau "carnat" rigid pentru o barca tip RIB decat daca m-ar interesa sa ma dau pe mare cu motor, ceea ce nu ma atrage. Si sa stii ca nu eu i-am spus carnat, ci prietenul din Iasi :P.
Eu am facut rost deja de o bucata buna de poliplan si am de gand sa-mi fac o pereche de carnati,caci nu vreau sa ma manance somnii de pe siret cu tigaia de barca pe care o am acum[inafara de salupa]Are 2,80 lungime cu 1,40 latime dar e cam joasa pt.2 persoane cu bagaj.Pt.lacul de langa mine[pe bistrita]e perfecta,de unul singur ma joc cu ea!! 8).Carnatii am sa-i fac demontabili,fireste,o sa trebuiasca sa pun pe copastia barcii capse sau altceva ,niste mici ocheti si-i leg de barca ..vad eu..si-i folosesc numai pt. cazul cand ies in doi pe siret.De lipit ,mi-a lipit un prieten la cald prin presare fara nici un adeziv si a mers f. repede.Tipul face copertine in stilul asta....nu trebuie sa ma tina o viata...macar cat tine o copertina :D Si nu tin neparat ca baloanele sa faca corp comun etans cu barca .Vali daca ar fi ceva poze cu barca prietenului din iasi ar fi super!!!Multumesc! ps am postat intre timp ce a postat Vali
Nu am poze, dar sunt postate intr-un topic foarte vechi de pe barcaholic (de pe la inceputul acelui forum).
Mai baieti , cu timp in urma am gasit un mos la Giurgiu . Era pe apa cu o rapandula pneumatica . De departe vazandu-l eram convinsi ca barca mai are putin si explodeaza . Atat de uzat parea cauciucul . Insa nu doar parea , ci chiar era uzat rau de tot .
Intrand cu mosu'-n vorba aflam ca un pescar , candva , satul de "putregaiul" de barca care ii rasufla prin toate alea , dupa o partida de pescuit i-o da mosului cu indemnul " Ia tata , fa ce vrei cu ea . Io-mi iau alta .... "
Mosul , sa n-o mai peticeasca , a umflat-o cu ........ SPUMA POLIURETANICA ! Doua tuburi .
Flotabilitate "parfum" , conduita exceptionala , manevrabilitate la fel . Singurul inconvenient era faptul ca nu mai putea fi pliata , ci dusa la peridoc . In cazul mosului vorbim despre un carut de butelie cu niscaiva prelungiri din teava de 20 x 20 mm legat de bicicleta .
Nene , .... ne-a umilit !
tare ... cand vreau sa nu mai fie demontabil catamaranul ... spuma este rezolvarea !!!!
Citat din: modi din Ianuarie 04, 2014, 08:22:14 PM
Mai baieti , cu timp in urma am gasit un mos la Giurgiu . Era pe apa cu o rapandula pneumatica . De departe vazandu-l eram convinsi ca barca mai are putin si explodeaza . Atat de uzat parea cauciucul . Insa nu doar parea , ci chiar era uzat rau de tot .
Intrand cu mosu'-n vorba aflam ca un pescar , candva , satul de "putregaiul" de barca care ii rasufla prin toate alea , dupa o partida de pescuit i-o da mosului cu indemnul " Ia tata , fa ce vrei cu ea . Io-mi iau alta .... "
Mosul , sa n-o mai peticeasca , a umflat-o cu ........ SPUMA POLIURETANICA ! Doua tuburi .
Flotabilitate "parfum" , conduita exceptionala , manevrabilitate la fel . Singurul inconvenient era faptul ca nu mai putea fi pliata , ci dusa la peridoc . In cazul mosului vorbim despre un carut de butelie cu niscaiva prelungiri din teava de 20 x 20 mm legat de bicicleta .
Nene , .... ne-a umilit !
Pictore ,asa ceva numai tu puteai sa gasesti si doar in lumea a 3-ia se putea intimpla.Fara cuvinte ,mai dat gata cu mosu tau.
am gasit pe barcaholic,''barca modificata pe ici pe colo in partile esentiale'' deschis de BEN PE 11 IAN. 2010 .din pacate nu stiu cum sa dau link-ul respectiv[mai am de invatat cu net-ul :o] asta apropo de flotoarele montate pe o barca...
Daca bagi spuma piliuretanica si nu este totul etans... cred ca se ingreuneaza ansamblul cu o tona de apa. Daca totul este etans atunci nu se mai merita sa bagi spuma.
Ce zici Dany? pentru lacurile noastre de pe Siret este mai util un rib in genul celui facut de Corsarul, decat o fibra usoara facuta cu simt de raspundre? Cu pneumatica mea pe Siret, nu am avut nici un fel de probleme si m-am dat cu ea pe valuri de 1 m de imi clantaneau dintii.
Multe intrebari si [sau] afirmatii deodata!!!Suntem neplutiti,vorba lui Modi si avem numai prostii in cap :) eu unul sunt hotarat sa-mi fac o pereche de carnati subtiri la prova de 12cm[D] ,ajungand la pupa de 20cm[aproximativ].Le vad rostul la o barcuta mai mica si mai putin sigura.Ii umplu cu fulgi de polistiren expandat.
Din cate stiu, polistirenul expandat absoarbe apa cu timpul si se ingreuneaza. Cel extrudat se comporta mai bine in contact cu apa (e mai greu, dar nu absoarbe atat de multa apa in timp). Eu zic sa faci o proba: cantareste niste fulgi de polistiren, apoi tine-i in apa un timp si cantareste-i din nou dupa cateva zile.
Spuma cu celule deschise sau inchise - o clarificare. (http://www.foam-tech.com/products/urethane_foam/open_closed_cell.htm)
Eu n-am reusit sa gasesc nici macar o poza cu o gonflabila umpluta cu asa ceva, ma indoiesc ca se poate face fara sa arate ca un caltabos prost umplut, sau fara sa crape. Bineinteles, pot fi contrazis cu o imagine!
Citat din: kmbh69 din Ianuarie 05, 2014, 07:33:43 PM
Din cate stiu, polistirenul expandat absoarbe apa cu timpul si se ingreuneaza.
La fel si spuma.
Eu sunt uimit cata ingeniozitate se creaza pe tema fabricatiei de barci, in afara temelor si proiectelor deja clasice.
Oamenii au incercat de-a lungul timpului sa faca barci dintr-un singur trunchi de copac, din scanduri, din placaj, din fibra de sticla si rasini, din combinatii ale celor deja mentionate, din cauciucuri, PVC-uri, din metal, din ciment si armatura de otel....
Dintre toate astea, s-au dus catre fezabilitate niste tipuri de proiecte. Fezabilitate insemnand proprietati de navigatie, usurinta in realizare si preturi de cost.
Proiecte sunt cu miile. Unele se cumpara, altele sunt gratuite.
Mai exista si acest Free Ship care ajuta extraordinar in conceptia unui proiect propriu.
Mie imi este destul de clar ca pentru a ma pastra in limitele amintite mai sus ale fezabilului, e bine sa merg pe una dintre variantele de constructie deja rodate.
Altfel risc sa fac lucruri si sa le desfac mai apoi. Risc sa intuiesc niste calitati ale operei mele, iar natura sa le infirme sau sa le diminueze considerabil si munca mea sa devina astfel de prisos. La fel si banii inghititi de aceasta.
Pe site-ul bateau.com am vazut mai demult (prin 2008) ca la modelul AR15 (Alexas Rocket 15) au umplut diferite compartimente cu spuma, pentru nescufundabilitate. Banuiesc ca nu e spuma din constructii, pentru montajul tamplariei (care stiu ca reactioneaza in contact cu apa), dar tot ceva spuma era (din tuburi de spuma, ca un spray).
Stii cumva ce tip de spuma ar fi putut sa fie ?
Din pacate nu am mai reusit sa gasesc contructorul care a postat pozele pe forumul atasat site-ului bateau.com (e atat de vasta lista de subiecte ca iti trebuie mult timp sa mai poti gasi acele poze)
Carnatii perfect etansi din poliplan umpluti cu polistiren extrudat[nu expandat cum am scris din greseala],nu vad cum ar capata apa nefiind intepati sau taiati.
Cica gonflabila asta e umpluta cu spuma poliuetanica de constructii din spray si a ajuns la varsta de 23 de ani. Asa pretinde cel putin pagina asta (cu poza): http://www.yacht.de/schenk/trick/trick43.html (http://www.yacht.de/schenk/trick/trick43.html)
Personal am vazut o gonflabila (cred ca ruseasca) abandonata care fusese umpluta cu spuma. Crapase pe la imbinari (era coapta toata) asa ca garantez ca era PU din spray.
nimeni nu zice ca nu s-ar putea construi asa ceva,dar e pacat ! ;)
INTAMPLARE ADEVARATA:Un tip cu o pneumatica cam imbatranita se apuca de cumparat ipsos la greu.Il cara pe scari la etajul trei.In mijlocul unei camere trona barca umflata pe care tipul o acoperea cu ipsos.intr-un cofraj facut de scandura,sa-i faca mulaj,model,cum numai el credea ca se poate....Dupa ce a terminat trebusoara asta a vrut sa intoarca calupul de ipsos intarit pt. a scoate barca si sa ramana MODELUL!!Vreo3 prieteni care l-au declarat irecuperabil l-au ajutat sa-l intoarca si au plecat la cerea lui sa nu vada careva rezultatul muncii lui.Nimeni nu stie ce s-a intamplat dupa...Dupa 3 zile de carat galeti cu gunoi si smotrul aferent ,caci totul era alb de la intrare pana la camera cu pricina,pana la baie si-napoi...nu se mai stia nimic nici de barca,nici de model.Experientele de genul asta aduc progres ;D ;D ;D
:o :o :o :P :P :P Dany?????? 're serious??????
E suta la suta adevarat .Tipul era vizitator al forumului si se documenta la greu,cand l-am vazut ultima data.....nu mai stiu nimic de el de vreo 2 ani ;) ;) ;)Poate si-a facut deja o barca....... 8)